Ervaring nieuwe S60

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Johan
5th Gear member

Gisteren mijn nieuwe S60 opgehaald en wil graag even mijn ervaring met jullie delen.

- Onderstel/ Rijeigenschappen
Ik was dus een S60 D5 MY2005 gewend en ben zeer onder de indruk dat het onderstel duidelijk is verbeterd. Onlangs nog 2 dagen in een verse V70 gereden ivm een service beurt aan de D5 en heb vastgesteld dat de onderstel dynamiek veel overeenkomsten vertoont. Het premium gevoel is hiermee versterkt. Ik bespeur zelfs 3 serie trekjes (was dit wellicht "de benchmark"?).
De rijeigenschappen zijn ruim verbeterd tov MY2005 en de auto is stabieler bij hoge (bocht)snelheden.
De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging als onderdeel van het Topline pakket is ook absoluut een aanrader. Waar mijn D5 zwaar stuurde zeker bij lage snelheden is dit nu percies goed. Het gevoel is er nog steeds en het geheel doet zeker niet "synthetisch" aan. Bij snelwegtempi merk ik geen verschil met mijn vorige auto.

- Motor/ Prestatie
Na de D5 nu dus een 2.5T. Wat een verschil is dat zeg. De rust in het interieur is ongelooflijk. De roffel is dan ook pas hoorbaar bij hoge toerentallen en dan nog niet op de voorgrond aanwezig.
Ik was bang dat de motor minder soepel zou zijn dan de D5 maar stel vast dat het verschil minimaal is. Door de grotere toerentalband neemt de 2.5T bij hogere snelheden zelfs grotere "stappen".
De performance is uitaard voortreffelijk. Ik heb dit uiteraard nog niet echt uitgeprobeerd maar zelfs wanner je iedere keer bij ~ 3500 tpm schakelt ga je al uitermate rap vooruit. Je kan hem wat dat betreft rijden als een diesel.
Je weet dat deze motor natuurlijk wel een slok lust en moet zeggen dat bij constante snelweg snelheden dit nog erg meevalt (7 .. 8 ltr/100km).
Een stukje "uitproberen" waarbij hoge toerentallen ook nog werden vermeden (eerst even wat km's op de klok zetten voordat we los gaan) laat wel zien dat dit rap naar de 12 .. 13 ltr/100 km gaat. Ik verwacht echter wel dat nadat mechaniek goed is ingelopen het verbruik nog wel zal dalen.

-Audio
Van high performance naar premium. Ik had dit van te voren niet kunnen beluisteren maar op basis van de betere specs toch die extra €600,- maar uitgegeven. Ik kan iedereen die hier over twijfelt aanraden voor het premium audio systeem te gaan.
Nu is het high performance systeem al geen straf en op zich al zoveel beter dan de high audio line van alle modernere Volvo's, maar doordat de lage frequenties ipv 50Hz nu tot 20Hz gaan, alsmede een betere balans in het middentonen gebied, maakt dit systeem een van de beste dat in een auto is te verkrijgen. Het kan zich m.i. meten met het Dynaudio systeem of de B&O van de (Audi) concurrentie.
Nadat ik had begrepen dat een iPod via de 3.5 mm jack aangesloten op de AUX ingang een matig geluidsbeeld zou geven kan ik niet onderschrijven. Zet het volume van de iPod op max en het volume van de AUX in adavnced settings op +6 en het volume is gleijk aan de andere bronnen. Je kan uiteraard de Ipod niet bedienen maar ik gebruik toch altijd "shuffle songs" zodat het volume regelen op het stuur voldoende is.
Je kan ook gewoon playlists maken en die starten.

-RTI/ Volvo telefoon
Na 4 jaar tomtom op een iPaq handheld valt dit mij toch niet tegen. OK, geen radar meldingen, maar daarentegen wel een prima afleesbaarheid, duidelijker aanwijzingen door weergeven van kruispunten, afslagen etc. maakt dat we hier best tevreden over zijn. Belangrijkste uiteraard gewoon instappen, bestemming kiezen en weg.
Geen houders, zuignappen e.d., dus een mooiere aanblik zeker i.c.m. met de geïntegreerde telefoon. Was ook nog verbaasd dat onder de armsteun ook nog een hoorn is gemonteerd voor privé gesprekken voor een bijrijder. Dacht dat dit een aparte accessoire was. Wel jammer dat mijn vodafone duo kaart niet werkt :-( maar er wordt door de telcom provider gewerkt aan een oplossing (een KPN kaartje werkt wel gewoon).
Ook hiervan is de geluidskwaliteit zoveel beter. Er is een luidspreker in de hoofdsteun gemonteerd waarduit een kristalhelder en ruisvrij geluid komt.

- BLIS
Ik was bang dat die voortdurend oplichtende lampjes irritant zou zijn, maar waarschijnlijk door de amber kleur valt dit eigenlijk alleen op als je ook bewust "spiegelt" als je van rijstrook wil wisselen. Geweldige uitvinding!

- Interieur
Het leer is prachtig (had hiervoor nordborg stof/leder combi) en heeft een mooie "tekening". De aluminium strips op de diverse plekken zoals de handles op de luchtroosters, in het stuur, op de schakelpook en de watch dial intrumenten geven het geheel een sprtieve maar toch ook een gedistingerd uiterlijk. Zelfs de vloermatten met contrasterende bies dragen hier aan bij.
Iets minder te spreken ben ik over het klokkencluster dat alleen velichte aanwijs naalden heeft terwijl de klokken zelf verlicht worden door opvallend licht waardoor de zilverkleurige getallen reflecteren.
In het donker is de afleesbaarheid goed maar overdag met een prachtig zonnetje wanneer je een tunnel inrijd dan is de afleesbaarheid slecht omdat de ogen zich dan niet zo snel kunnen aanpassen.
De elektrische stoelverstelling met geheugen is ook zeer handig omdat mijn vrouw nog er nog meer dan ikzelf mee rijd en we altijd van alles moesten verstellen is dit nu verleden tijd. De instelling is gekoppeld aan de sleutel en tegen de tijd dat je instapt staat allen goed op de binnenspiegel na dan.
Stoelverwarming is ook heerlijk bij deze winterse temperaturen en maakt dat de kou snel uit de stoel verdwijnt.
Ik was bang dat die 2 standen iets te weinig zou zijn maar ook dat is weer precies goed.

In zijn algemeenheid is het verbazingwekkend toch dat het lijkt of over het gebruiksgemak van ieder onderdeel wordt nagedacht. Er zit wat dat betreft nooit iets te veel of te weinig in.

- Exterieur
Nu al een klassieker!!!

Foto's volgen.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Paul
Geartronic member

Ik herken je hele verhaal Johan, wat mooi dat hij er nu eindelijk is!

Maar schiet wel even op met die foto's!!!! En ook naar de MY08-MY09 meeting he!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Fredhead
Geartronic member

Klinkt als een tevreden man
Kom maar op met die foto's :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Johan
5th Gear member

Niet spectaculair maar hier zijn ze:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Rob Bakker
5th Gear member

:shock:

Hij ziet er in iedergeval netjes en strak uit, alleen wat aan de donkere kant aan de buitenzijde ;)

Stoelverwarming en dergelijke is heerlijk :)

wat mij wel verrast is dat het onderstel zoveel verbeterd is :?: opzich zijn er toch geen schokkende modificaties gebeurd in de laatste modeljaren?

iig veel plezier ermee!

(ps. misschien een idee om de plaatjes een maatje kleiner te maken, moest scrollen om alles te lezen.)
HansEindhovenV70
4th Gear member

Er zijn inderdaad vanaf 2005 geen modificaties geweest aan het onderstel maar het gevoel dat alles nieuw is en een andere auto alweer veel gelopen heeft merk je altijd wel.
Paul
Geartronic member

Mooi ding!!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf

Paul
Geartronic member

Waar zijn nu je foto's gebleven?

Johan
5th Gear member

HansEindhovenV70 schreef:Er zijn inderdaad vanaf 2005 geen modificaties geweest aan het onderstel maar het gevoel dat alles nieuw is en een andere auto alweer veel gelopen heeft merk je altijd wel.
Die zijn er wel geweest vanaf MY07, bevestigd door mijn dealer.
Sinds de komst van de driver's edition is het onderstel aangepast door o.a. de demping wat steviger te maken etc., lees bijv. hier in de laatste alinea http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=4861

eddy3
4th Gear member

Prachtige wagen!Veel plezier toegewenst.
Grtn Eddy
tvc15
3rd Gear member

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Prachtige auto, prachtige kleur. Zo te zien aan de naden in de carrosserie heb je een exemplaar dat netjes in elkaar gezet is. Zet je 'm niet op winterbanden?
Fredhead
Geartronic member

Een hele mooie verschijning.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Bart
8th Gear member

Erg mooi!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
gevanje
4th Gear member

Het blijft een tijdloos mooie auto he.
Fabian
3rd Gear member

[X]Geschikt

:thumbleft:
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
Johan
5th Gear member

tvc15 schreef:Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Prachtige auto, prachtige kleur. Zo te zien aan de naden in de carrosserie heb je een exemplaar dat netjes in elkaar gezet is. Zet je 'm niet op winterbanden?
Allereerst dank voor de positieve reacties.

Grappig dat je opmerkt dat hij netjes in elkaar is gezet. Het eerste wat mij opviel was idd dat e.e.a. mooier paste in vergelijk met mijn MY05 exemplaar. Zowel op basis van bouwkwaliteit en rij dynamiek heb je absoluut niet het gevoel in een 9 jaar oud ontwerp rond te rijden.
Het lijkt alsof de auto mee geëvolueerd is.

Nee ik zet hem niet op winterbanden, ook al omdat ik niet veel rijd en nauwelijks grote afstanden. I.c.m. de winters van tegenwoordig lijken winterbanden dan ook een te missen optie.
Wel een baal moment gisteren tijdens parkeren in Bergen (NH) aan een stoeprand van rechtopstaande klinkers die geen mooise onafgebroken rij vormen waarbij het wiel tegen zo'n uitstekende klinker schaafde en daarmee de eerste flinke kras op mijn velg achterliet. Bergen bedankt :-(

Gisteren nog een leuke verassing ontdekt. Ik had ooit een oranje hesje gekocht ivm de verplichting zoiets te dragen bij pech in Frankrijk omdat het daar verplicht is. In het reservewiel lag een groot geel/groen reflecterd pak met daarin 4 kleinere pakjes waarin 4 hesjes zitten met opdruk "Volvo for life". Kijk dat is nu weer eens oplettend van Volvo om dit standaard in een auto te hebben voor eentueel alle passagiers. Welk merk doet dat nog meer?

Paul
Geartronic member

Volvopa schreef: Nee ik zet hem niet op winterbanden, ook al omdat ik niet veel rijd en nauwelijks grote afstanden. I.c.m. de winters van tegenwoordig lijken winterbanden dan ook een te missen optie.
We zullen het weer merken vandaag.

Johan
5th Gear member

Ach ik ben al wat ouder :-{ en heb nog "echte" winters meegemaakt met pakken sneeuw en winters die maanden duurden met dat weer. Destijds reed er niemand op winterbanden, had de auto geen elektronische rijhulp systemen en waren er doordat men zich goed aanpaste aan de omstandigheden ook niet meer ongelukken als op "normale" dagen.
Wat we tegenwoordig als winters hebben en de daarbij behorende neerslag in het westen van het land lijkt toch nergens meer op.
Nu is dit abslouut geen betoog om winterbanden overbodig te vinden, integendeel!
Alles echter in overweging nemende is voor die paar km's die ik af en toe rijd in de file naar schiphol de winterband voor MIJ onnodig. Voor mensen die beroepsmatig iedere dag vele km's maken biedt dit bij bare omstandigheden natuurlijk wel een extra stuk veiligheid.

Henkvdz
3rd Gear member

Volvopa schreef:Ach ik ben al wat ouder :-{ en heb nog "echte" winters meegemaakt met pakken sneeuw en winters die maanden duurden met dat weer. Destijds reed er niemand op winterbanden, had de auto geen elektronische rijhulp systemen en waren er doordat men zich goed aanpaste aan de omstandigheden ook niet meer ongelukken als op "normale" dagen.
Wat we tegenwoordig als winters hebben en de daarbij behorende neerslag in het westen van het land lijkt toch nergens meer op.
Nu is dit abslouut geen betoog om winterbanden overbodig te vinden, integendeel!
Alles echter in overweging nemende is voor die paar km's die ik af en toe rijd in de file naar schiphol de winterband voor MIJ onnodig. Voor mensen die beroepsmatig iedere dag vele km's maken biedt dit bij bare omstandigheden natuurlijk wel een extra stuk veiligheid.
Hear, hear.
XC60, D3, 2013, Black Stone,
volvo
3rd Gear member

Als aanvulling (immers ik rij nu ook 3 dagen in mijn gloednieuwe S60): ik vind de vering stugger t.o.v. model 2004. De afwerking is duidelijk mooier. Uiteraard het RTI-systeem is veel mooier t.o.v. de HU-1205.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”