- Onderstel/ Rijeigenschappen
Ik was dus een S60 D5 MY2005 gewend en ben zeer onder de indruk dat het onderstel duidelijk is verbeterd. Onlangs nog 2 dagen in een verse V70 gereden ivm een service beurt aan de D5 en heb vastgesteld dat de onderstel dynamiek veel overeenkomsten vertoont. Het premium gevoel is hiermee versterkt. Ik bespeur zelfs 3 serie trekjes (was dit wellicht "de benchmark"?).
De rijeigenschappen zijn ruim verbeterd tov MY2005 en de auto is stabieler bij hoge (bocht)snelheden.
De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging als onderdeel van het Topline pakket is ook absoluut een aanrader. Waar mijn D5 zwaar stuurde zeker bij lage snelheden is dit nu percies goed. Het gevoel is er nog steeds en het geheel doet zeker niet "synthetisch" aan. Bij snelwegtempi merk ik geen verschil met mijn vorige auto.
- Motor/ Prestatie
Na de D5 nu dus een 2.5T. Wat een verschil is dat zeg. De rust in het interieur is ongelooflijk. De roffel is dan ook pas hoorbaar bij hoge toerentallen en dan nog niet op de voorgrond aanwezig.
Ik was bang dat de motor minder soepel zou zijn dan de D5 maar stel vast dat het verschil minimaal is. Door de grotere toerentalband neemt de 2.5T bij hogere snelheden zelfs grotere "stappen".
De performance is uitaard voortreffelijk. Ik heb dit uiteraard nog niet echt uitgeprobeerd maar zelfs wanner je iedere keer bij ~ 3500 tpm schakelt ga je al uitermate rap vooruit. Je kan hem wat dat betreft rijden als een diesel.
Je weet dat deze motor natuurlijk wel een slok lust en moet zeggen dat bij constante snelweg snelheden dit nog erg meevalt (7 .. 8 ltr/100km).
Een stukje "uitproberen" waarbij hoge toerentallen ook nog werden vermeden (eerst even wat km's op de klok zetten voordat we los gaan) laat wel zien dat dit rap naar de 12 .. 13 ltr/100 km gaat. Ik verwacht echter wel dat nadat mechaniek goed is ingelopen het verbruik nog wel zal dalen.
-Audio
Van high performance naar premium. Ik had dit van te voren niet kunnen beluisteren maar op basis van de betere specs toch die extra €600,- maar uitgegeven. Ik kan iedereen die hier over twijfelt aanraden voor het premium audio systeem te gaan.
Nu is het high performance systeem al geen straf en op zich al zoveel beter dan de high audio line van alle modernere Volvo's, maar doordat de lage frequenties ipv 50Hz nu tot 20Hz gaan, alsmede een betere balans in het middentonen gebied, maakt dit systeem een van de beste dat in een auto is te verkrijgen. Het kan zich m.i. meten met het Dynaudio systeem of de B&O van de (Audi) concurrentie.
Nadat ik had begrepen dat een iPod via de 3.5 mm jack aangesloten op de AUX ingang een matig geluidsbeeld zou geven kan ik niet onderschrijven. Zet het volume van de iPod op max en het volume van de AUX in adavnced settings op +6 en het volume is gleijk aan de andere bronnen. Je kan uiteraard de Ipod niet bedienen maar ik gebruik toch altijd "shuffle songs" zodat het volume regelen op het stuur voldoende is.
Je kan ook gewoon playlists maken en die starten.
-RTI/ Volvo telefoon
Na 4 jaar tomtom op een iPaq handheld valt dit mij toch niet tegen. OK, geen radar meldingen, maar daarentegen wel een prima afleesbaarheid, duidelijker aanwijzingen door weergeven van kruispunten, afslagen etc. maakt dat we hier best tevreden over zijn. Belangrijkste uiteraard gewoon instappen, bestemming kiezen en weg.
Geen houders, zuignappen e.d., dus een mooiere aanblik zeker i.c.m. met de geïntegreerde telefoon. Was ook nog verbaasd dat onder de armsteun ook nog een hoorn is gemonteerd voor privé gesprekken voor een bijrijder. Dacht dat dit een aparte accessoire was. Wel jammer dat mijn vodafone duo kaart niet werkt

Ook hiervan is de geluidskwaliteit zoveel beter. Er is een luidspreker in de hoofdsteun gemonteerd waarduit een kristalhelder en ruisvrij geluid komt.
- BLIS
Ik was bang dat die voortdurend oplichtende lampjes irritant zou zijn, maar waarschijnlijk door de amber kleur valt dit eigenlijk alleen op als je ook bewust "spiegelt" als je van rijstrook wil wisselen. Geweldige uitvinding!
- Interieur
Het leer is prachtig (had hiervoor nordborg stof/leder combi) en heeft een mooie "tekening". De aluminium strips op de diverse plekken zoals de handles op de luchtroosters, in het stuur, op de schakelpook en de watch dial intrumenten geven het geheel een sprtieve maar toch ook een gedistingerd uiterlijk. Zelfs de vloermatten met contrasterende bies dragen hier aan bij.
Iets minder te spreken ben ik over het klokkencluster dat alleen velichte aanwijs naalden heeft terwijl de klokken zelf verlicht worden door opvallend licht waardoor de zilverkleurige getallen reflecteren.
In het donker is de afleesbaarheid goed maar overdag met een prachtig zonnetje wanneer je een tunnel inrijd dan is de afleesbaarheid slecht omdat de ogen zich dan niet zo snel kunnen aanpassen.
De elektrische stoelverstelling met geheugen is ook zeer handig omdat mijn vrouw nog er nog meer dan ikzelf mee rijd en we altijd van alles moesten verstellen is dit nu verleden tijd. De instelling is gekoppeld aan de sleutel en tegen de tijd dat je instapt staat allen goed op de binnenspiegel na dan.
Stoelverwarming is ook heerlijk bij deze winterse temperaturen en maakt dat de kou snel uit de stoel verdwijnt.
Ik was bang dat die 2 standen iets te weinig zou zijn maar ook dat is weer precies goed.
In zijn algemeenheid is het verbazingwekkend toch dat het lijkt of over het gebruiksgemak van ieder onderdeel wordt nagedacht. Er zit wat dat betreft nooit iets te veel of te weinig in.
- Exterieur
Nu al een klassieker!!!
Foto's volgen.