Tijdens deze Nederlandse winter verbuik ik ongeveer 1op11 met een 1.8.. vind dat nogal veel aangezien ik alleen snelwegkilometers maak (en dan max. 120). Toen ik m kocht, in de herfst, gebruikte hij nog 1op 13.. Scheelt de kou zoveel of ben ik toen aan een ander luchtfilter of andere zaken>?
Groet, Jeroen
zoveel hoger benzine verbruik door kou??
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Het kan echt zoveel schelen. Vooral de "opwarm" stukken zin erg dorstig zal ik maar zeggen. MAW korte stukken waar je neit met een opgewarmde motor rijdt zijn het dorstigste.
AMar ook andere dingen tellen mee, belading, wind, kou, files, korte ritjes voor winkelbezoekjes die je somers fietst. etcetc.
Houdt het in de gaten is mijn advies, je moet het zowieso over meerdere keren tanken een beetje uitmiddelen. En als jet warmer wordt moet het weer terug naar 1 op 13 zoiets.
AMar ook andere dingen tellen mee, belading, wind, kou, files, korte ritjes voor winkelbezoekjes die je somers fietst. etcetc.
Houdt het in de gaten is mijn advies, je moet het zowieso over meerdere keren tanken een beetje uitmiddelen. En als jet warmer wordt moet het weer terug naar 1 op 13 zoiets.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Kheb dezelfde indruk als jou jeroen, verbruik is omhoog gegaan terwijl mijn rijstijl echt niet verandert is. Waar het aan ligt weet ik niet, moet haast de kou zijn, maar hoe dat dan in zijn werk gaat?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
- lesterh2
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 17:10
- Locatie: Ruurlo
Ik herken dit ook hoor. Met Koude olie e.d. duurt de opwarm periode nou eenmaal iets langer. Hoe groot dit verschil tussen zomer en winter mag zijn in verbruik durf ik niet te zeggen.
Andere vraag. Bij hoeveel toeren schakelen jullie bij koude motor?
Vind die van mij nooit zo lekker klinken dus ga meestal max tot 2500 ofzo.
Andere vraag. Bij hoeveel toeren schakelen jullie bij koude motor?
Vind die van mij nooit zo lekker klinken dus ga meestal max tot 2500 ofzo.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
2500rpm is een redelijk richtgetal. Niet te hoog doortrekken omdat de olie niet goed rondgepompt wordt. Ook langzamer op het gas en niet gelijk doortrappen/planken tot op 2500rpm en dan schakelen.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Ik schakel altijd bij 3000-3500,Hij rijd even zuinig als met warm weer.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
- Locatie: landgraaf
- Contacteer:
bij mij het zelfde: in de zomer 1: 13, nu met dit koude weer 1:10 zijn wel stads km. ik doe aan het nieuwe rijden: bij max. 2500 toeren doorschakelen,en bij een snelheid van 50-55 km rij ik in zijn 4.
- Ron440Fleet
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
- Locatie: Spijkenisse
1 op 13 nu tegen 1 op 14 a 15 bij warmer weer.
Rij 170 km per dag waarvan 95% snelweg km's zijn
Rij 170 km per dag waarvan 95% snelweg km's zijn
- MartijnAG
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 04.01.2009 - 14:06
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Waar tank jijwensel schreef:Hahaha 1:13 heb ik nog nooit gehaald..
rijd meestal zo'n 1:10 en ik rijd alleen snelweg!
Gelukkig tank ik dan weer wel voor 1,05 euro met een 1.8
Het is natuurlijk waarop je rekent en anders moet je diesel gaan rijden

1994 - Volvo 440 1.8i GLE
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
In VPRO's onvolprezen wetenschapsquiz van eind vorig jaar
kwam dit naar voren:
===============================================
2. Wanneer heeft een automotor het meeste vermogen?
a. Bij warm weer
b. Bij koud weer
c. Bij nat weer
Het juiste antwoord is B; bij koud weer heeft je auto meer vermogen. Het
idee achter een draaiende motor is een reeks gecontroleerde
ontploffingen. Daar is zuurstof voor nodig. In koude lucht zit meer
zuurstof dan in warme lucht, omdat koude lucht een hogere dichtheid
heeft − in hetzelfde volume lucht zitten meer moleculen. Als de lucht
warm is, bewegen de moleculen harder en duwen ze elkaar verder uit
elkaar. Hetzelfde aantal moleculen heeft dan meer ruimte nodig. Bij koud
weer zijn er meer moleculen per eenheid aangezogen lucht, dus ook
meer zuurstofmoleculen voor de brandstofverbranding. Dit geeft dus
meer vermogen.
===============================================
Lijkt me logisch. Maar of 'meer vermogen' ook betekent dat het
nominale verbuik minder is, dat lijkt me dan weer niet. Lastig eej?
kwam dit naar voren:
===============================================
2. Wanneer heeft een automotor het meeste vermogen?
a. Bij warm weer
b. Bij koud weer
c. Bij nat weer
Het juiste antwoord is B; bij koud weer heeft je auto meer vermogen. Het
idee achter een draaiende motor is een reeks gecontroleerde
ontploffingen. Daar is zuurstof voor nodig. In koude lucht zit meer
zuurstof dan in warme lucht, omdat koude lucht een hogere dichtheid
heeft − in hetzelfde volume lucht zitten meer moleculen. Als de lucht
warm is, bewegen de moleculen harder en duwen ze elkaar verder uit
elkaar. Hetzelfde aantal moleculen heeft dan meer ruimte nodig. Bij koud
weer zijn er meer moleculen per eenheid aangezogen lucht, dus ook
meer zuurstofmoleculen voor de brandstofverbranding. Dit geeft dus
meer vermogen.
===============================================
Lijkt me logisch. Maar of 'meer vermogen' ook betekent dat het
nominale verbuik minder is, dat lijkt me dan weer niet. Lastig eej?

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 04.10.2008 - 20:48
dan rijd jij behoorlijk rustig denk ik..Ron440Fleet schreef:1 op 13 nu tegen 1 op 14 a 15 bij warmer weer.
Rij 170 km per dag waarvan 95% snelweg km's zijn
Belgie, maasmechelen om precies te zijn! ze geven daar 15 cent krorting bij een Esso pomp. Ik betaalde gister 1,059:)MartijnAG schreef:Waar tank jij Surprised
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Klopt theoretisch wel, maar meer vermogen heeft niets te maken met zuinig zijn. Dat is het principe van een intercooler. Maar men meet wel bij een warme omgeveingstemperatuur... dat zeggen ze er niet bij!Stinky schreef:In VPRO's onvolprezen wetenschapsquiz ........
Trouwens om te rijden spelen nog meer dingen mee. Luchtweerstand, rolweerstand, motor temperatuur, verdamping van de benzine die bij warm weer beter is.
Vraag de brommerrijders maar eens, wanneer hij het hardst loopt, dat is hartje zomer... Je mag het proberen.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik ga elk jaar, 12x inmiddels, naar de 24 uur van Le Mans. 's Nachts ligt de topsnelheid daar algauw een km of 20 hoger als in de hitte van overdag. In de pitstraat een keer praatje gemaakt met Jan Lammers (op vrijdag is de pitstraat open voor publiek) en die wijdt de hogere top puur aan het gegeven dat er relatief meer zuurstof in de koelere nacht lucht zit. Die gasten rijden harder als in de F1, 400km+ in de LMP1 klasse op het lange rechte eind. Geweldig als al dat geweld op 5 meter voor je langs komt gescheurd staande midden in een stikdonker bos!
- lesterh2
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 17:10
- Locatie: Ruurlo
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07
Wat verbruikt een 440 GLT 2.0i uit 1993 ongeveer gemiddeld??
- Ron440Fleet
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
- Locatie: Spijkenisse
Ik rijdt idd redelijk rustig alhoewel ik op een zondagochtend uit de nachtdienst ook aardig gas weet te geven op onze A59 en A16 waarbij ik toch echt elke snelheidslimiet weer even voor lief neem en heerlijk overschrijdt
)
Tja wat wil je anders met een lege snelweg voor je ??????
Verder tank ik altijd Texaco waarbij de XL versie ook een rustiger lopende motor oplevert, verder vind ik Total ook redelijk goede benzine.
Bougies staan hier op 0,75 mm en luchtfilter vervang ik elke 3 maanden.
1 op 15 is echt makkelijk haalbaar als de buitentemperatuur wat milder is
( zeg maar vanaf 10 graden celcius )
Hier verder geen olieverbruik wat noemenswaardig is...
Ron

Tja wat wil je anders met een lege snelweg voor je ??????
Verder tank ik altijd Texaco waarbij de XL versie ook een rustiger lopende motor oplevert, verder vind ik Total ook redelijk goede benzine.
Bougies staan hier op 0,75 mm en luchtfilter vervang ik elke 3 maanden.
1 op 15 is echt makkelijk haalbaar als de buitentemperatuur wat milder is
( zeg maar vanaf 10 graden celcius )
Hier verder geen olieverbruik wat noemenswaardig is...
Ron
- 440rijder
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
- Locatie: Heerhugowaard
Kan het ook zijn dat door de koude een iets meer benzineachtige lucht bij koud starten te ruiken is? Ik heb inderdaad ook het idee dat op kortere stukken het verbruik is toegenomen, maar bij stationair vind ik de auto erg veel dampen en de benzine is goed te ruiken, kan dit op iets met afstelling duiden? Zo ja, hoe kan ik dit aanpassen?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Hallo
Kijk eens of alle benzineslangtjes nog goed zijn en de klemmen strak zitten. Ik heb eenzelfde geval gehad en het bleek dat bij koud weer een slangetje lekte direct na de start.
Kijk eens of alle benzineslangtjes nog goed zijn en de klemmen strak zitten. Ik heb eenzelfde geval gehad en het bleek dat bij koud weer een slangetje lekte direct na de start.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.