Schuifdak met bijgeluiden

Geleverd vanaf 2003
HansJan
2nd Gear member

Graag wil ik berijders van een V50 met schuifdak een tweetal zaken voorleggen. Hopelijk wordt het me dan duidelijk dat dit normaal is of ik toch een exemplarisch probleem heb.

Het betreft het volgende:

Zodra ik het schuifdak op de ventilatiestand open, dan ontstaat er fluitende bijgeluiden vanuit de opening. Ik had in mijn vorige Golf Variant ook een schuifdak en daar hoorde je enkel suizen, maar fluiten was niet aan de orde.

Bij dezelfde ventilatiestand beginnen ook de voorportieren te suizen/fluiten. De dealer heeft in elk geval onderkend dat het niet juist is, maar heeft geen idee wat er aan de hand is. Het lijkt op onderdruk in de auto, waardoor er valse lucht ontstaat. Het probleem is nu bij Volvo in Zweden geparkeerd, maar die geven er momenteel geen prioriteit aan.

Met het voorjaar in het vizier hoop ik dat Volvo snel met een antwoord komt, maar we zijn inmiddels al 3/4 jaar verder en ik heb er niets meer over gehoord. Ook de dealer informeert bij Volvo, maar kan verder ook niets.

Iemand die dezelfde ervaringen heeft?
Groet, Hans Jan

Volvo V50 1.6D MY 2008 - Edition II - Passion Red solid - Medusa 18"; - Dynamic chassis - Leder Off black / Nordic Light Oak - Dakspoiler - R-Design sportstuur - Sunroof - Roofrails zilver - Volvo Garmin navigatie - Parrot 3200LS carkitImpressie: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=470254#470254
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Nee, gelukkig niet. Wel hebben wij een schuifdak.
Wel een keer problemen gehad dat als je het schuifdakje omhoog deed dat die ging kraken. Maar dat is netjes opgelost.
HansJan
2nd Gear member

Hey Hakan, thanks voor je reactie. Ik had al zo'n vermoeden dat je zou reageren, ik las namelijk dat julie ook een schuifdak hebben. En begin niet over kraken ... :(

Wat ik al heb meegemaakt: krakende armsteun (2x voor teruggeweest), krakende B-stijl aan de bestuurderszijde, rammel in rechterportier, rammelende Garmin (nog niet helemaal opgelost), krakende draagarmrubbers (worden nog vervangen) en nu heb ik een permanente rammel in de tunnelconsole. En dat zijn geen snoepjes die rondzwerven ;).
Groet, Hans Jan

Volvo V50 1.6D MY 2008 - Edition II - Passion Red solid - Medusa 18"; - Dynamic chassis - Leder Off black / Nordic Light Oak - Dakspoiler - R-Design sportstuur - Sunroof - Roofrails zilver - Volvo Garmin navigatie - Parrot 3200LS carkitImpressie: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=470254#470254
Bart
8th Gear member

HansJan schreef:Wat ik al heb meegemaakt: krakende armsteun (2x voor teruggeweest), krakende B-stijl aan de bestuurderszijde, rammel in rechterportier, rammelende Garmin (nog niet helemaal opgelost), krakende draagarmrubbers (worden nog vervangen) en nu heb ik een permanente rammel in de tunnelconsole. En dat zijn geen snoepjes die rondzwerven ;).
Hans Jan, zijn bij jou de krakende B-stijl en armsteun verholpen? Bij mij heeft de dealer (dezelfde als jij hebt) ernaar gekeken en de boel goed ingespoten, maar het is nog niet helemaal verholpen.

Fluiten heb ik, ondanks het ontbreken van een schuifdak, ook af en toe last van bij een wat hardere wind en boven de 130 km/h...
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

je flapjes op de hoeken vanachter aan de auto zitten toch nog goed en zijn toch nog open ?

(zitten onder/achter de bumper)
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
HansJan
2nd Gear member

Ha Bart,

Krakende B-stijl is laatst opgelost. De krakende armsteun hadden ze eerst ook ingespoten (wat een zooi wordt dat) en nadat ik weer had geklaagd hebben ze de steun kennelijk opnieuw in elkaar gezet. Alleen de bovenkant wil af en toe nog een beetje kraken, maar daar valt mee te leven. Mijn Golf had er geen last van...

Het fluiten treedt inderdaad ook op zonder dat het dak geopend is, hangt er een beetje vanaf hoe de wind op de auto staat.

Het gevoel bekruipt me nu sterk dat deze problemen alleen voorkomen met de auto's van Henk ;)
Groet, Hans Jan

rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Bij ons kraakt de Garmin gelukkig niet, wel trilt aardig als je hard rijd.
Volvo heeft wel meer problemen met dat geruis.

Zie hier in het C30 forum: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=15675&start=0
HansJan
2nd Gear member

Als ik het topic over het geruis lees, dan is dat precies waar ik ook last van heb. Ook ik voel met net zo'n zeur als ik er voor de zoveelste keer over begin. Zeker als het problemen zijn de niet consequent voorkomen, maar afhankelijk zijn van de windrichting op de auto.

Dit lijkt me een typisch C30/S40/V50 probleem, Volvo is er van op de hoogte, maar kan er alle pogingen ten spijt, waarschijnlijk niets aan doen. Evenmin aan het probleem met mijn schuifdak in combinatie met de suizende portieren. Als ze het probleem met de portieren kunnen oplossen, dan kan ik met het fluiten van het opendak misschien nog wel leven.

@pieter007: ik weet niet precies welke flapjes je bedoeld, maar zal er bij daglicht eens naar kijken.
Groet, Hans Jan

pieter007
5th Gear member
Contacteer:

je kan ze niet zien ,

ik heb er ook geen foto van ,

ze zijn normaal alleen te zien als de bumper er af is

misschien kan je ze wel voelen als je onder de bumper voelt ,

ik dacht dat er 3 rubbere flapjes aanhangen , de bewegen als je de koffer dichtdoet zodat de druk buiten kan ..
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Bart
8th Gear member

HansJan schreef:Ha Bart,

Krakende B-stijl is laatst opgelost. De krakende armsteun hadden ze eerst ook ingespoten (wat een zooi wordt dat) en nadat ik weer had geklaagd hebben ze de steun kennelijk opnieuw in elkaar gezet. Alleen de bovenkant wil af en toe nog een beetje kraken, maar daar valt mee te leven. Mijn Golf had er geen last van...

Het fluiten treedt inderdaad ook op zonder dat het dak geopend is, hangt er een beetje vanaf hoe de wind op de auto staat.

Het gevoel bekruipt me nu sterk dat deze problemen alleen voorkomen met de auto's van Henk ;)
Misschien moeten we gewoon eens met z'n tweeen naar Henk om eens te praten over een definitieve oplossing voor de probleempjes... 8)
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

lvisser
2nd Gear member

Als je de foto op deze topic bekijkt (http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=26209) heb ik om een lekkage te lokaliseren de plastis dorpel verwijderd.
Toen ik het dak eens op ventileren zette tochtte het onzettend via de openingen die je op de foto ziet zitten.
Een schuifdak trekt dus vacuum in de auto (=ventileren). De te verplaatsen lucht moet ergens vandaan komen. Als dat via een kleine opening gebeurt zal dat gaan piepen.
Je zou kunnen proberen eens een (achter)raam op een kier te zetten en te horen of het dan ook nog zo piept.
Overigens piept mijn dak niet.
Succes.
Groet laurens.
V50 2.4i 2005 Geartronic Summum Communication Line High
HansJan
2nd Gear member

Het fluiten ontstaat echt aan de uitstroomopening van het dak. De portieren fluiten bij de voorstijlen, maar als je de deur naar buiten probeert te drukken dan heeft dat ook geen effect. Ik zal ook eens proberen het achterraam te openen. Dank voor de tip!

@Bart: mouwen opstropen! ;)
Groet, Hans Jan

Bart
8th Gear member

Gewoon even tijd prikken met Roger en even om de tafel ;-)

Paul
Geartronic member

Ik weet wat je bedoeld Hans Jan, ik begin er ook niet meer over.
Maar Volvo Nederland had me wel beloofd nog hier over te berichten. Die mensen daar vergaderen wel eens over vaak voorkomende problemen.

Maar goed, ze vonden niet dat ik een probleem had en dat het hoorde en toen met klap op de vuurpijl dat het in mijn auto wel mee viel.

Nou toen was ik bijna met de trein terug gegaan uit Beesd en had ik eerst die auto vol door die deur gereden.

Maar ja zo ben ik weer niet he...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
HansJan
2nd Gear member

Inderdaad Paul. En zo kunnen ze iedereen wel met een kluitje in het riet sturen. Ik vind dat dit niet hoort bij de klantgerichtheid van Volvo. Gezien alle reacties die ik heb gekregen en gelezen op dit forum is het suizen/fluiten van de portieren geen exemplarisch probleem.

Dit moet wel in Zweden bekend zijn, maar mogelijk is het zo lastig op te lossen dat ze voorlopig het probleem baggatelliseren. Overigens moet ik wel melden dat de dealer mij echt serieus neemt, maar in deze ook afhankelijk zijn van Volvo Nederland.
Groet, Hans Jan

Paul
Geartronic member

Oh mijn dealer absoluut ook, ben zelfs nog een tweede keer geweest in Beesd met mijn probleem-auto. Maar na het rijden in een andere C30 vond ik toch echt die andere C30 stiller, maar de beste man van Volvo niet.
Dus ik zei dat ik hem zo zou omruilen voor die andere C30. Het was alleen dat die andere allemaal vlinders op de zijkant had staan.

Maar goed hij had wel beloofd als hier wat nieuwe informatie over zou zijn hier op terug zou komen. Maar ik zal daar nog wel achteraan gaan.

Verder is het probleem van windgeruis in de V50 wel makkelijk op te lossen door de ramen iets omhoog te stellen. Helaas lukt dat niet in de C30 door de coupé achtigelijnen en de manier waarop deze ramen staan. (hoe precies geen idee hoor, maar zoiets hoorde ik).
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
HansJan
2nd Gear member

Het heeft even geduurd, maar er is een update. De Volvo dealer uit Arnhem had het probleem teruggekoppeld aan de importeur. Vele maanden gingen voorbij en mij werd gemeld dat het probleem niet op de hoge prioriteiten lijst stond.

Na enig aandringen is er vanuit de dealer weer contact gezocht en nu was het antwoord: door de toenemende eisen voor verbruik en dito gebruik van lichte materialen om de auto te bouwen, kunnen dergelijke effecten ontstaan. Dit behoort bij het ontwerp en is dus niet op te lossen.

Ik heb mijn beklag gedaan bij de verkoper en die heeft het aangekaart bij de directie. Die vinden het anno 2009 onacceptabel dat we met de technieken van vandaag geen auto kunnen bouwen zonder dergelijke problemen. De directie zal zelf de verdere contacten richting de importeur of fabriek initieren, dus er komt een vervolg!

Helaas werken alle op het forum genoemde tips niet, evengoed allemaal bedankt!
Groet, Hans Jan

Bart
8th Gear member

Hey Hans Jan,

Blijft een fijne dealer, jammer dat ze het zelf niet opgelost krijgen.

Ik heb zelf ook het idee dat mijn huidige V50 ook minder solide in elkaar geschroefd is als de vorige. Het kraken bij de B-stijlen is dan wel zo goed als weg, maar de middenarmsteun blijft kraken en bij "minder" wegdek, scherpe bochten en drempels kraakt er van alles in het interieur. Lijkt wel de oude Peugeot 307 SW van mijn schoonvader....

Met mindere materialen kan de dealer ook weinig beginnen, het product is zo goed als de onderdelen waarmee het is opgebouwd.

Blijf wel mijn ogen ophouden naar jouw V50 in Arnhem hoor, slechts 1 keer gespot!

rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Even terug komen op dat fluiten..
Als onze schuifdak omhoog geklapt is, fluit het aan de passagierszijde een beetje. Maar dit gaat weg als het dakje ingeklapt is.

Misschien komt dit doordat onze dakraam er al een keer uit is gehaald omdat het raampje kraakte als die omhoog ging, nu hebben ze er in nieuwe rand ingezet, weg kraak, maar fluiten is er heel iets. Waar wij ons niet aan ergeren gelukkig.
HansJan
2nd Gear member

Hoi Hakan,

Bij mij begint zowel het bestuurders- als passagiersportier te fluiten, ook een beetje afhankelijk van de wind. Dit kan heel heftig worden en wordt dus zeer irritant.

Het kraken van het schuifdak bij het openen op de kantelstand komt bij mijn auto ook voor en is nog niet opgelost. Wordt ook meegenomen bij het volgende bezoek.

Hoi Bart,

Persoonlijk vind ik dat de bouwkwaliteit van de auto echt te wensen overlaat. Lang niet zo solide als mijn vorige VW. De afdekkappen op de B en C stijlen zitten matig vast (gaan resoneren), de kap van de C stijl rechts zit gewoon echt los. Deze week dacht ik een rammel in het dashboard waar te nemen, maar dit bleek na lang zoeken de kapjes achter de spiegel te zijn die ook alle kanten op kunnen.

Hoe mooi ik de auto zelf ook vind, de lol is er bij mij een beetje vanaf. Bij de dealer word ik nog steeds keurig geholpen alhoewel zij ook inzien dat dit eigenlijk niet hoort. Er zit inmiddels ook een vibratie in de auto die ze er niet uitkrijgen. Nog 1,5 jaar doorkarren.... Hopelijk worden dat alsnog plezierige kilometers. Binnenkort weer op bezoek bij ome Henk.

Keep joe posted! ;-)
Groet, Hans Jan

Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”