Hallo, sinds vorige week een probleem met starten, (ik heb een 940 uit 1991 op LPG) volgens de ANWB lag het aan de startmotor en nadat ik met zijn hulp de auto aan de gang had gekregen direct een nieuwe startmotor erin laten leggen, de volgende dagen wederom moeilijk starten als de motor koud is, als deze warm is start deze meteen.
Kwam er vrijdag na wat zoekwerk en speurwerk op het forum achter dat de brandstofpomp niet inschakelde bij het aanzetten van het contact, relais en zekering nagekeken en meestal draait de brandstofpomp op het moment dat ik nu het contact aanzet, accu op de lader gezet die was toch wat zwakker geworden na het harde werken en zaterdagochtend met koude motor starte deze meteen.
Vandaag echter wil de motor niet aanslaan, ondanks dat ik de brandstofpomp even hoor draaien bij het aanzetten van het contact.
Nou valt mij op dat de accu wel wat verzwakt is (maar zou het normaal gesproken wel moeten doen) maar ik hoor de verstuivers niet tikken, kan dat aan de lage accu spanning liggen of kan het zijn dat tijdens het starten de relais voor de brandstofpomp niet inschakelt en de motor toch geen benzine krijgt ?
Wat ik me afvraag is of er ergens een zekering (of relais) zit voor de aansturing van de verstuivers, ik heb ze allemaal nagekeken maar zie geen kapotte zekering.
Alvast bedankt voor je reactie !
Groetjes,
Dave.
940 wil niet starten
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07.02.2009 - 22:24
hallo
wat ik van het verhaal begrijp is dat het een benzine motor is.
een benzine motor heeft geen verstuivers maar bougie's
wat je even kunt controleren is of de bougie doppen goed op de bougie's zitten. en op de verdelerkap.
denk niet dat dit het probleem is maar je kunt het even controleren
wat ik van het verhaal begrijp is dat het een benzine motor is.
een benzine motor heeft geen verstuivers maar bougie's
wat je even kunt controleren is of de bougie doppen goed op de bougie's zitten. en op de verdelerkap.
denk niet dat dit het probleem is maar je kunt het even controleren
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ja, als in: Geen diesel, maar wel op LPG.jorisss heijne schreef:wat ik van het verhaal begrijp is dat het een benzine motor is.
Overigens, als de auto van de ene op de andere dag ineens niet meer wil starten en er is niemand aan het blok of onder de kap bezig geweest, zijn de bougiekabels bij mij geen onderzoek waard. Ze verspringen niet zomaar...

Primaire verdachte: Brandstofpomprelais. Ondanks dat je de pomp hoort, kan hij nog steeds roet in het eten gooien.
Uitwisselen en je weet het , nieuwe erin (voor 16 euro excl.) kan ook, kun je die in ieder geval uitschakelen als verdachte.
Bij mij ligt een nieuwe altijd in de kofferbak, just in case
Opentrekken (dat relais) en de soldeercontacten met S-40 en vers tin aantikken wil tijdelijk wel eens helpen.
Je hebt trouwens een bericht over het schema.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 19:57
Thanks, ik denk dat Joris het goed bedoelde maar dat had ik inderdaad al uitgesloten, ik ga morgen een nieuw relais halen de verdachte ligt intussen op het keukenblok en ik hoop dat het daaraan ligt (verplaats ik de relais naar het hakblok)
Blijft voor mij ondertussen nog vreemd dat ik de injectors niet meer hoor, ik meende toch echt deze te horen tikken maar.
Bedankt voor je berichtje over het schema, wordt zeer gewardeerd !
Groetjes,
Dave.
Blijft voor mij ondertussen nog vreemd dat ik de injectors niet meer hoor, ik meende toch echt deze te horen tikken maar.
Bedankt voor je berichtje over het schema, wordt zeer gewardeerd !
Groetjes,
Dave.
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Daar ga ik ook vanuit....dave40nl schreef:Thanks, ik denk dat Joris het goed bedoelde

Schema ligt in je mailbox.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 19:57
Helaas, het is niet verholpen met het vervangen van de brandstofpomp relais, ik heb de auto naar de dealer gebracht welke een lekkende injector vermoed, ben vergeten te vragen hoeveel werk dat is en wat dat zou gaan kosten, iemand een idee, en moeten ze alle 4 worden vervangen of alleen de defecte ?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12.02.2009 - 23:07
- Locatie: scharnegoutum
Hai Dave
waarschijnlijk verzuipt je motor bij koude start
de injektor bij het inlaatspruitstuk geeft te veel benzine.
wil je 940 wel goed op benzine rijden?
als ie inhoud of bokt dan zijn je injektoren op.
even naar de sloop voor een kompleet setje je er wel van overtuigen dat deze motor niet op lpg heeft gereden.
nieuwe injektoren kosten bij de dealer om en nabij de 200 euris.
injektoren inbouwen is een fluitje van een cent..eventueel kan het ook nog aan je computerkast liggen.ik heb er nog 2 liggen wel even het goede nummer doorgeven.je mag hem ook even monteren om te kijken of het er aan ligt.
groet Hans
waarschijnlijk verzuipt je motor bij koude start
de injektor bij het inlaatspruitstuk geeft te veel benzine.
wil je 940 wel goed op benzine rijden?
als ie inhoud of bokt dan zijn je injektoren op.
even naar de sloop voor een kompleet setje je er wel van overtuigen dat deze motor niet op lpg heeft gereden.
nieuwe injektoren kosten bij de dealer om en nabij de 200 euris.
injektoren inbouwen is een fluitje van een cent..eventueel kan het ook nog aan je computerkast liggen.ik heb er nog 2 liggen wel even het goede nummer doorgeven.je mag hem ook even monteren om te kijken of het er aan ligt.
groet Hans
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Wáár zit die precies dan, bij benzineblokken?volvo hans schreef:de injektor bij het inlaatspruitstuk geeft te veel benzine
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12.02.2009 - 23:07
- Locatie: scharnegoutum
hallo baseman
die koudstart injektor zit in de dikke kant van het inlaatspruiitstuk,voor dat het overgaat in 4 pijpen.geld alleen voor 940 2.3 . in mijn 245 1992 2,3 zit ie niet. groet Hans
die koudstart injektor zit in de dikke kant van het inlaatspruiitstuk,voor dat het overgaat in 4 pijpen.geld alleen voor 940 2.3 . in mijn 245 1992 2,3 zit ie niet. groet Hans
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
@Volvo Hans: Oh, die, okee, ik las injector bij het inlaatspruitstuk, kon ik niet zo goed rijmen. Als je koudestart injector bedoelde, dan snap ik het.
Die zit ook niet in mijn 2.3 TIC volgens mij......
Die zit ook niet in mijn 2.3 TIC volgens mij......
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2