tikkende motor niet lekker lopen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
robert .
Starter

hallo

ik heb een v40 2.0 motor een heerlijke auto (bj 2000)
echter hij begint met tikken (lijken de kleppen bij hogere toeren)
ook loopt de motor niet rustig meer ik voel hem trillen in het gaspedaal
net of een cil niet 100% meewerkt stationair is niets aan de hand
ook stoot de auto niet volgens mij doet hij het wanneer hij warm is minder
zijn deze kleppen te stellen zoja is hiervoor speciaal gereedschap nodig.
(mijn vrouw merkt niets aan de auto)
er zit 5w30 olie in
kunnen tikkende kleppen onregelmatig lopen met zich mee brengen.

graag reactie
gr Robert.
Bart Giesen
5th Gear member

Doe eens wat leestekens plaatsen zodat het een beetje leesbaar is?
henknoordermeer
Starter

Off Topic
Bart, je hebt gelijk. Robert zou wat meer leestekens kunnen plaatsen.
Maar je mag zelf in plaats van alleen commentaar op zijn manier van schrijven te leveren ook wel eens op je eigen grammatica letten.

"Doe eens wat leestekens plaatsen zodat het een beetje leesbaar is?" Zou je bijvoorbeeld beter kunnen vervangen door:

"Probeer eens wat leestekens te plaatsen zodat het een beetje leesbaarder wordt!"

Een vraagteken achter een zin in de gebiedende zin is natuurlijk al helemaal uit den boze beste Bart!

;-) (No offence. Ik mag aannemen dat je dit expres zo deed?)
Anyweej, om op Robert zijn vraag terug te komen:
Probeer eens te luisteren waar het geluid vandaan komt. Neem de plastic kap van de motor en luister of het getik bij het kleppendeksel vandaan komt.
Het klinkt idd als een defecte hydraulishe stoter o.i.d.
Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat de stoters van een andere auto erg tikte bij koude motor en na olie verversen. Als de motor warm werd, of de olie wat ouder werd, dan ging het getik vanzelf over.

Als de motor bij jou nu ook niet meer lekker loopt moet je er toch wat mee gaan doen.
Wellicht dat er nu een stoter niet goed is, en dit met een andere is op te lossen. Wellicht dat je als je wacht meer schade aanbrengt.. Bijvoorbeeld verbrande klep, verkoolde kat of lambda sonde etc.

Ik heb het nu over hydraulische stoters,, ken de 2.0 eerlijk gezegd niet, maar denk dat deze net als mijn 1.8 zulke stoters heeft.. stellen zou dan niet nodig zijn.

Misschien dat iemand hier je wat meer en preciezer advies kan geven.
Succes!
Ramon&Ramon
7th Gear member

Deze motor heeft geen hydraulische stoters,
Het tikken of rammelen wat je hoort wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het verstelbare inlaat nokkenas tandwiel.
Demonteer het zwarte bovendeksel op de motor,laat hem lopen en luister of hij herrie maakt.
Aan de kant van de distributieriem bovenop het kleppendeksel(nokkenashuis)
zit een alluminium apparaatje met een stekker erop,als hij herrie maakt, haal je de stekker los,verdwijnt het geluid,dan is het tandwiel stuk.
Als je de stekker loshaalt tijdens het lopen ,heb je kans dat het storings lampje gaat branden.
Kleppen stellen is een flinke ingreep.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”