V70 TDI 250.000km, motor stuk: reviseren of ...?

Voor kenners: de "Roffel"
V70Frank
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.02.2009 - 21:39

Hallo Volvo collega’s

Heb me zojuist geregsitreerd omdat ik sinds een paar dagen een BIG problem heb:

Ben de blije eigenaar van een Duitse V70 TDI uit 2000, vorig jaar gekocht en al 40.000 km heerlijk ermee gereden. teller staat op 250.000
ik ben woonachtig in Duitsland, maar werk in NL.

Afgelopen week gebeurde het volgende:
Ik bracht de auto voor nieuwe olie naar de garage,
Na het ophalen maakte de motor een raar geluid, rauwer dan normal, ik dacht zal wel door de nieuwe olie komen.
Ik heb er 500km mee gereden, maar het geluid bleef, als mijn vrouw mij in de auto belde zei ze: zit je op een trekker ofzo…

Toch maar even de garage gebeld en afspraak gemaakt om ze te laten luisteren…..echter…
Afgelopen vrijdag, na 100 km op de snel ga ik van de afrit af: trap de koppling in en ik hoor en voel een geratel in het pedaal ??
Auto maakte allerlei rare geluiden met koppelen, pedaaldruk viel soms weg en kwam dan weer terug.
Het was nog maar 5km naar huis, dus heel rustig doorgereden.
‘s avonds lag er een plas olie onder de V70.....
volgende morgen oliepijl: geen olie meer te meten...

Ja dan denk je: wat heeft de garage gedaan, voor de oliewissel liep hij als een zonnetje, met nieuwe olie...zie hierboven

Auto is opgehaald door de garage (180km) omdat ze de auto wilden zien en om te controleren wat er loos is:
- scheur in de carterpan, van binnenuit ontstaan, hoogstwaarschijnlijk door axiale krukasspeling.
Daarbij bewegen de 2 vliegwielen zijdelings bij het intrappen van de koppeling, de multiriem van de krukas gaat ook heen-en weer bij intrappen koppeling.....shit niet goed dus.

na bijvullen olie, start en loopt de motor wel, maar als een trekker.

advies vd garage:revisiemotor.

Nou is het prijskaartje dat ze hieraan hangen:
2150 EUR ex btw revisiemotor, kaal
koppeling. waterpomp, etc vervangen
arbeidsloon, alle hardware moet worden overgebouwd op de nwe motor

totaal ongeveer 4000-4500 eur....

wat denken jullie, is dit financieel handig of zeg je van: verkoop hem maar aan de handel en koop een andere v70.

Alvast bedankt voor jullie advies
Frank
Gebruikersavatar
raymond01
3rd Gear member
Berichten: 393
Lid geworden op: 15.10.2007 - 17:53
Locatie: Arnhem/Zakynthos

Ik zou zeggen koop een andere in Duitsland........prijzen liggen daar wat anders.
En de Duitse auto handel is momenteel een drama.
___________________________

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Zo'n auto is economisch bijna totall loss...

Een nieuwe kopen is de betere optie.
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Vind ik nog een hele berg geld voor een revisiemotor, niet dat ik er eerder naar gekeken heb, maar op het zusterforum http://www.volvo850forum.nl/ zijn er meer die met dit blijtje gehakt hebben.

Misschien kunnen zij je ook meer vertellen over de kosten
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

V70Frank schreef: - scheur in de carterpan, van binnenuit ontstaan, hoogstwaarschijnlijk door axiale krukasspeling.
Ik ben geen techneut, maar een scheur in je carterpan door krukasspeling?
Heb je niet een scheur in het blok?Daar zit de krukas.

Carterpan is toch niet anders als een olieopvangpan?
Hebben ze met olie vervangen niet gruwelijk hard of verkeerd aan de aftapplug gedraaid waardoor de boel(als het echt de carterpan is) is gaan scheuren.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
LeonW
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 08.04.2008 - 22:16
Locatie: Drenthe

Ik had na de oliewissel al direct aan de bel getrokken,jammer dat het zover is gekomen.
Volvo S70 2.5T
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Axiale speling komt vaker voor bij die motoren,het wordt veroorzaakt door onder het rijden de voet op de koppeling te houden,de krukas wordt dan constant naar een kant belast,waardoor de axiale lagers aan de distributiezijde beschadigen en er uit lopen.
Ik heb het drie weken geleden nog meegemaakt met een V70 Diesel.
Exact hetzelfde verhaal.
We hebben deze motor gedemonteerd en de krukas was zover ingelopen dat het motorblok 4mm was weg gesleten.
Die kun je dus weggooien!
Gebruikersavatar
Dieselross
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 30.11.2006 - 20:17
Locatie: Zwolle

Het lijkt mij niet onmogelijk dat die scheur in het carterpan is gekomen omdat de aftapplug erg vast heeft gezeten en dat ze hem losgetikt hebben. Misschien dat daardoor tijdens het rijden de olie verloren is zo de motor stuk gelopen.
De garagehouder zal niet snel toegeven dat ze een fout hebben gemaakt maar het is mij allemaal net té toevallig.
XC90 T6 Inscription 2018 115.000 km
XC90 3.2 Sport 2007 270.000 km
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005
Ford S-Max 2.5T 2008 265.000 km
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Ramon&Ramon schreef:Axiale speling komt vaker voor bij die motoren,het wordt veroorzaakt door onder het rijden de voet op de koppeling te houden,de krukas wordt dan constant naar een kant belast,waardoor de axiale lagers aan de distributiezijde beschadigen en er uit lopen.
Ik heb het drie weken geleden nog meegemaakt met een V70 Diesel.
Exact hetzelfde verhaal.
We hebben deze motor gedemonteerd en de krukas was zover ingelopen dat het motorblok 4mm was weg gesleten.
Die kun je dus weggooien!
Jij hebt het duidelijk over het blok, maar V70Frank heeft het over een scheur in de carterpan.
Vraag is dus, kan een axiale lager de carterpan doen scheuren?
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

V70Frank schreef:Hallo Volvo collega’s

Heb me zojuist geregsitreerd omdat ik sinds een paar dagen een BIG problem heb:

Ben de blije eigenaar van een Duitse V70 TDI uit 2000, vorig jaar gekocht en al 40.000 km heerlijk ermee gereden. teller staat op 250.000
ik ben woonachtig in Duitsland, maar werk in NL.

Afgelopen week gebeurde het volgende:
Ik bracht de auto voor nieuwe olie naar de garage,
Na het ophalen maakte de motor een raar geluid, rauwer dan normal, ik dacht zal wel door de nieuwe olie komen.
Ik heb er 500km mee gereden, maar het geluid bleef, als mijn vrouw mij in de auto belde zei ze: zit je op een trekker ofzo…

Toch maar even de garage gebeld en afspraak gemaakt om ze te laten luisteren…..echter…
Afgelopen vrijdag, na 100 km op de snel ga ik van de afrit af: trap de koppling in en ik hoor en voel een geratel in het pedaal ??
Auto maakte allerlei rare geluiden met koppelen, pedaaldruk viel soms weg en kwam dan weer terug.
Het was nog maar 5km naar huis, dus heel rustig doorgereden.
‘s avonds lag er een plas olie onder de V70.....
volgende morgen oliepijl: geen olie meer te meten...

Ja dan denk je: wat heeft de garage gedaan, voor de oliewissel liep hij als een zonnetje, met nieuwe olie...zie hierboven

Auto is opgehaald door de garage (180km) omdat ze de auto wilden zien en om te controleren wat er loos is:
- scheur in de carterpan, van binnenuit ontstaan, hoogstwaarschijnlijk door axiale krukasspeling.
Daarbij bewegen de 2 vliegwielen zijdelings bij het intrappen van de koppeling, de multiriem van de krukas gaat ook heen-en weer bij intrappen koppeling.....shit niet goed dus.

na bijvullen olie, start en loopt de motor wel, maar als een trekker.

advies vd garage:revisiemotor.

Nou is het prijskaartje dat ze hieraan hangen:
2150 EUR ex btw revisiemotor, kaal
koppeling. waterpomp, etc vervangen
arbeidsloon, alle hardware moet worden overgebouwd op de nwe motor

totaal ongeveer 4000-4500 eur....

wat denken jullie, is dit financieel handig of zeg je van: verkoop hem maar aan de handel en koop een andere v70.

Alvast bedankt voor jullie advies
Frank
Heb je foto's van die carterpan, het is allemaal wel erg "toevallig"
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De carterpan is een geheel met het motorblok,dus die scheur kan inderdaad veroorzaakt worden door de axiale speling,als er brokstukken van het motor blok in liggen,sneuvelt de aluminium carterpan ook!
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Weer wat geleerd.
Betekent dit dat als je bv een steen door het carter slaat (ooit gehad bij een Punto), dat je dan je hele blok moet vervangen?
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Weer wat geleerd.
Betekent dit dat als er bv een steen door het carter slaat (ooit gehad bij een Punto), dat je dan je hele blok moet vervangen?
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je kunt een pan los bestellen,dat kan wel,maar wat ik bedoel te zeggen is,dat als het betreffende lager eruit loopt je een ravage hebt meestal in het blok,met als gevolg het stuk gaan van de pan.het alluminium blok bestaat uit vier delen,de cilinderkop,het onderblok waar de krukas in zit zijn twee delen,die je niet kunt vervangen los,plus de alluminium pan..
Wat je dus onbeswchadigd overhoudt is de cilinderkop,de rest is total loss.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Een w teveel zie ik.:)
Gebruikersavatar
Dieselross
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 30.11.2006 - 20:17
Locatie: Zwolle

Ik zou wel zeker willen weten wat de oorzaak is geweest, zijn er geen onderzoekcentra waar ze dit kunnen uitzoeken?
XC90 T6 Inscription 2018 115.000 km
XC90 3.2 Sport 2007 270.000 km
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005
Ford S-Max 2.5T 2008 265.000 km
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Duidelijk verhaal, dank je

Zou toch de carterpan wel eens willen zien om te kijken waar die scheur zit, maar
dat is aan V70Frank
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
Hathu
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 03.09.2006 - 16:20
Locatie: Hoofdstad van de achterhoek

Voor het bedrag van die reparatiekosten heb je ook een andere V70tdi.
Kan me ook voorstellen dat je nu een heel mooi en goed exemplaar hebt. En het geld uitgeeft om er een nieuwe motor in te zetten, daar kun je dan wel weer honderdduizenden kilometers mee vooruit. En je weet wat je hebt.
V70 TDI 1998 comfort-luxe automaat tot juni 2015. Nu V70 NN 2.5T GT
V70Frank
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.02.2009 - 21:39

Hallo allen,

Dankjewel voor alle reacties !

Ik werk tegenover de desb. garage, dus vandaag weer even langs geweest:
De conclusie van de garage:
(weet niet of ik het goed vertel..ben geen monteur, maar heb meer verstand van computers....)
Doordat een/meerdere krukaslagers stuk zijn is een wang van het contragewicht van de krukas door de carterpan heengeslagen.
In de carterpan zitten op verschillende plekken ook andere haarscheurtjes.
Al het mechaniek wat aan de krukas vastzit beweegt heen en weer bij intrappen koppeling, is goed te zien...dit hoort dus niet...
Scheur is provisorisch gedicht en de motor start en loopt (als een trekker)
je kunt er zelfs even mee rijden.
Een onafhankelijk onderzoek was geen probleem voor de garage. maar ja, zo lopen de kostne ook weer verder op en ik denk dat het idd toeval is dat dit net gebeurd na het olieverversen.
Heb net op een Duits forum een identiek verhaal gelezen, ook van de ene op andere dag blok stuk...

Ik heb de garage gevraagd om de algehele toestand te bepalen: is prima, alles is nog zeer degelijk. Banden zijn net nieuw, dynamo net vervangen.
Een handelaar wilde er nog 1300 voor geven voor de export...dacht het niet..

Ik even terugkomend op Hathu, ja we hebben besloten er een revisieblok in te laten zetten. De V70 is nog in prima staat en mijn ervaring is dat er altijd wat is wanneer je een ander koopt. garantie hier in D. is anders geregeld dan in NL.
Je sluit voor 200 een verzekering af en dan ben je 1 jr gedekt tegen dit soort schades. Uitbeteling is echter procentueel, dus 100% tot 20.000 gelopen km's en zo loopt dat af naar 10% ofzo. Dus bij een auto met 180.000km wordt er niet veel meer uitbetaald.

Dus eigenlijk een grote investering, maar voor ons is tie he dubbel en dwars waard...

nogmaals dank voor alle reacties
Gebruikersavatar
Hathu
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 03.09.2006 - 16:20
Locatie: Hoofdstad van de achterhoek

Succes ermee.

Groeten Harry
V70 TDI 1998 comfort-luxe automaat tot juni 2015. Nu V70 NN 2.5T GT
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”