Goedenavond,
Ik ben ten einde raad en sta op het punt mijn 940 (LPG G3) te verkopen.
Hij heeft een probleem wat vier garages, waaronder een officiele volvo dealer niet kunnen vinden.
De auto heeft geen enkele moeite met een koude start, maar na een kort stadsritje wil die niet meer starten. In het begin wil die na een half uur afkoelen wel weer starten maar dit probleem wordt steeds erger en op een gegeven moment doet hij het totaal niet meer.
Als ik 'm dan weer eens naar de garage breng doet het kreng het weer gewoon en kan de garagist het niet reproduceren. Meestal blijft ie het dan ook weer een aantal weken doen.
Inmiddels zijn de bezinepomp, de gastank met pomp, de accu en al het andere logische vervangen.
Ik ben er zowel in Noorwegen als in SPanje mee gestrand en in beide gevallen gerepatrieerd en duizenden euro's armer.
Wie weet raad?
Karel
Onvindbaar probleem met 940
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
oei dat is nou niet echt leuk!
Zou ook zeker even de www.volvo700vereninging.nl bezoeken. Daar zit heel veel meer kennis als op dit forum.
Eerste gooi die ik zal doen, de temp sensor voor de injectie, is die nog goed aangesloten en functioneerd deze nog goed. Deze zit ergens onder de inlaat tussen cillinder 2 en 3.
Zou ook zeker even de www.volvo700vereninging.nl bezoeken. Daar zit heel veel meer kennis als op dit forum.
Eerste gooi die ik zal doen, de temp sensor voor de injectie, is die nog goed aangesloten en functioneerd deze nog goed. Deze zit ergens onder de inlaat tussen cillinder 2 en 3.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Meet met warme motor de vliegwielsensor eens op tussen de rode en blauwe draad met een multimeter op wisselspaning je moet dan stationair draaiend minimaal 2 volt meten , is het minder laat dan de sensor iets dieper in het huis zakken door de aanlegrand iets af te vijlen.
Weet niet of het dit is maar is wel een kwaaltje wat hetzelfde beeld oproept.
Weet niet of het dit is maar is wel een kwaaltje wat hetzelfde beeld oproept.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12.02.2009 - 23:07
- Locatie: scharnegoutum
hoi Karel
ik heb hetzelfde probleem met een 940 lpg gehad,dit was trouwens een 2,3 liter, het volgende was er na lang zoeken aan de hand:
je volvo start altijd op benzine en schakelt daarna over op gas. wat is er nu aan de hand? je hebt een koude start injektor onder de gasschuif zitten deze is lek,met lek bedoelik dat hij teveel benzine injekteerd in een warme motor.want als je de motor warm uitzet en dan direkt weer start zul het probleem niet hebben.hij doet het meestal na een minuut of 5.
je kunt het volgende doen: op de sloop een compleet setje andere injektoren halen die niet op gas hebben gelopen of het hele circus ombouwen naar een gewone installatie, je kunt dan ook gewoon op gas starten,of je koopt een nieuwe koude start injektor ,deze zijn nogal prijzig.voor een 240 met 2,3liter kosten ze 250 euris perstuk.
nog een vraag, als je op benzine rijd houd de motor dan ook in? en bokt ie?en rijdt onregelmatig?dan zijn je andere injektoren ook lek.
dit komt omdat er bijna niet op benzine gereden word.je start alleen met je koude start injektor en een klein beetje met de andere 4.
.goede raad rijd op benzine met een injektor cleaner erin eens 50kilometer als je geluk hebt zijn ze weer schoon ,injektoren zijn namelijk smerig en sluiten dan niet meer goed af. als je nieuwe of goede injektoren geplaatst hebt, alijd zonu en dan 25km op benzine rijden ,ze blijven dan lekker schoon.
voor meer info kun je me ook bellen 0615834694
liefst na 1800 uur
succes Hans
ik heb hetzelfde probleem met een 940 lpg gehad,dit was trouwens een 2,3 liter, het volgende was er na lang zoeken aan de hand:
je volvo start altijd op benzine en schakelt daarna over op gas. wat is er nu aan de hand? je hebt een koude start injektor onder de gasschuif zitten deze is lek,met lek bedoelik dat hij teveel benzine injekteerd in een warme motor.want als je de motor warm uitzet en dan direkt weer start zul het probleem niet hebben.hij doet het meestal na een minuut of 5.
je kunt het volgende doen: op de sloop een compleet setje andere injektoren halen die niet op gas hebben gelopen of het hele circus ombouwen naar een gewone installatie, je kunt dan ook gewoon op gas starten,of je koopt een nieuwe koude start injektor ,deze zijn nogal prijzig.voor een 240 met 2,3liter kosten ze 250 euris perstuk.
nog een vraag, als je op benzine rijd houd de motor dan ook in? en bokt ie?en rijdt onregelmatig?dan zijn je andere injektoren ook lek.
dit komt omdat er bijna niet op benzine gereden word.je start alleen met je koude start injektor en een klein beetje met de andere 4.
.goede raad rijd op benzine met een injektor cleaner erin eens 50kilometer als je geluk hebt zijn ze weer schoon ,injektoren zijn namelijk smerig en sluiten dan niet meer goed af. als je nieuwe of goede injektoren geplaatst hebt, alijd zonu en dan 25km op benzine rijden ,ze blijven dan lekker schoon.
voor meer info kun je me ook bellen 0615834694
liefst na 1800 uur
succes Hans
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Ik weet bijna zeker dat ik iets dergelijks al's ergens gelezen heb en dat
het eenvoudig opgelost kan worden. Maar ik kan het niet terug vinden!
Wel dit hier en in mijn hoofd staat ook nog ergens iets over
de bedrading van het contactslot wat versleten kan zijn en waar je dus
nooit aan denkt.
Doe je tank nou nog niet weg en geef ons de kans je te helpen
het eenvoudig opgelost kan worden. Maar ik kan het niet terug vinden!
Wel dit hier en in mijn hoofd staat ook nog ergens iets over
de bedrading van het contactslot wat versleten kan zijn en waar je dus
nooit aan denkt.
Doe je tank nou nog niet weg en geef ons de kans je te helpen

- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Karel, dat lijkt me toch erg zonde, echter wel begrijpelijk.karelb schreef:Ik ben ten einde raad en sta op het punt mijn 940 (LPG G3) te verkopen.
Even voor de duidelijkheid:
Hij start koud altijd in 1 keer, of in ieder geval bij koud starten slaat ie aan?
Altijd?
Met warm blok niet? Nooit?
Stinkt ie naar benzine bij stratpogingen, maar echt behoorlijk stinken, uit de uitlaat?
En, als laatste; weet je of de ECU-temperatuursensor vervangen is?
(probeer ze alle 6 evene te beantwoorden.)
Ohja, vraag 7, waar woon je ongeveer?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 30.01.2009 - 12:33
- Locatie: Cuijk
Het brandstofpomprelais wellicht?? Staat bekend om z'n geweldige interne solderingen...NOT De auto start tenslotte eerst op benzine dus daar moet het probleem ook zitten. (ik ga er vanyit dat je met 'niet starten' bedoelt; niet aanslaan
Ik weet niet waar hij zit bij een 940 maar er staat dacht ik een B op en is groen van kleur, kost +/- E 40,- Als je handig met een soldeerbout bent kun je ook je huidige relais even doorsolderen. Meestal is aan de solderingen wel te zien dat ze niet fris meer zijn en scheurtjes vertonen.
Succes!
Ik weet niet waar hij zit bij een 940 maar er staat dacht ik een B op en is groen van kleur, kost +/- E 40,- Als je handig met een soldeerbout bent kun je ook je huidige relais even doorsolderen. Meestal is aan de solderingen wel te zien dat ze niet fris meer zijn en scheurtjes vertonen.
Succes!
760 Turbo_1983_B230FT_AW71_Landi Lsi
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
@760Turbo: Doorsolderen kan, maar ik raad het persoonlijk niet aan.
Ik ben best handig met een soldeerbout en heb hetzelfde gedaan maar nog steeds vage problemen.
Nieuwe erin, opgelost. Nieuwe kost bij Estate Services dacht ik 16 euro excl.
Bij een B230FK zit ie op de tweede rij, de meest linker en is wit van kleur.
Ik ben best handig met een soldeerbout en heb hetzelfde gedaan maar nog steeds vage problemen.
Nieuwe erin, opgelost. Nieuwe kost bij Estate Services dacht ik 16 euro excl.
Bij een B230FK zit ie op de tweede rij, de meest linker en is wit van kleur.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Hij start op twee mengsels,dat is het probleem
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dan zou ie dus overmatig naar onverbrande benzine moeten stinken, tijdens het starten, want dan verzuipt ie dus.
In dat geval is lostrekken van de stekker van de gasafsluiter op de gastank een mooie test. Doet ie het dan wel (met een beetje doorstarten) heb je je probleem getackled.
Rustig, bij karelb trouwens, zou ie alweer gewoon rondtoeren?
In dat geval is lostrekken van de stekker van de gasafsluiter op de gastank een mooie test. Doet ie het dan wel (met een beetje doorstarten) heb je je probleem getackled.
Rustig, bij karelb trouwens, zou ie alweer gewoon rondtoeren?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 16.02.2009 - 21:43
- Locatie: Bussum
Sorry, ik was even een dagje weg, maar niet met de auto ::(
Iedereen alvast bedankt voor de reacties.
En nog wat info ter verduidelijking.
Met niet starten bedoel ik inderdaad niet aanslaan. De auto maakt alle gewone startgeluiden behalve dan het aanslaan.
Een koude start is moeiteloos en een warme start doet ie dan niet meer, als de auto het probleem vertoont. De auto rijdt dan ook onregelmatig, alsof die een cylinder minder heeft of zo.
Ik ben zelf niet zo'n techneut , maar ik wil de tips etc graag doorsturen naar mijn garagehouder. De auto is op transport van Spanje naar mijn woonplaats in Nederland (Bussum) dus ik kan er ook even niet bij.
Muchas gracias
Karel
Iedereen alvast bedankt voor de reacties.
En nog wat info ter verduidelijking.
Met niet starten bedoel ik inderdaad niet aanslaan. De auto maakt alle gewone startgeluiden behalve dan het aanslaan.
Een koude start is moeiteloos en een warme start doet ie dan niet meer, als de auto het probleem vertoont. De auto rijdt dan ook onregelmatig, alsof die een cylinder minder heeft of zo.
Ik ben zelf niet zo'n techneut , maar ik wil de tips etc graag doorsturen naar mijn garagehouder. De auto is op transport van Spanje naar mijn woonplaats in Nederland (Bussum) dus ik kan er ook even niet bij.
Muchas gracias
Karel
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Rijd hem dan naar de Wilhelmina garage in Naarden.karelb schreef: Ik ben zelf niet zo'n techneut , maar ik wil de tips etc graag doorsturen naar mijn garagehouder. De auto is op transport van Spanje naar mijn woonplaats in Nederland (Bussum) dus ik kan er ook even niet bij.
Ik heb er persoonlijk goede ervaringen mee, maar zeker ook over gehoord.
Kruising Verlnegde Fortlaan / Zwarteweg.
Als ie bij normaal rijden ook bokkig of onregelmatig is, dan zou ik zeker na laten gaan of hij inderdaad niet op twee brandstoffen loopt.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- koen ghesquière
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02.03.2009 - 17:15
Mijn 940 (lpg-benzine) kent dit probleem ook, en ook niemand viond er een oplossing voor.
Op gas rijden is geen probleem!
De symptomen op benzine: Bij een koude start geen problemen, maar, na zo'n vijf minuten rijden slaat alle eletriciteit opeens uit!! tijdens het rijden. Dan moet ik uitbollen naar de pechstrook, vijf minuutjes wachten en dan start hij opnieuw. Dit probleem blijft zich herhalen. Zeer vervelend en confronterend.
Ik vond nog geen oplossing voor dit euvel, en de 3 garagisten die zich ermee bezig hielden ook niet.
koen
Op gas rijden is geen probleem!
De symptomen op benzine: Bij een koude start geen problemen, maar, na zo'n vijf minuten rijden slaat alle eletriciteit opeens uit!! tijdens het rijden. Dan moet ik uitbollen naar de pechstrook, vijf minuutjes wachten en dan start hij opnieuw. Dit probleem blijft zich herhalen. Zeer vervelend en confronterend.
Ik vond nog geen oplossing voor dit euvel, en de 3 garagisten die zich ermee bezig hielden ook niet.
koen
- koen ghesquière
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02.03.2009 - 17:15
toen ik over je probleem las was ik blij (dat ik niet alleen ben) en ook weer niet (je vind ook geen oplossing, blijkbaar)
Mijn garagist heeft het volledige electrisch plan bestudeerd, enkele overbruggingen toegepast, maar ook voor hem blijft het een ondoorgrondelijk probleem... Zijn oplossing: blijf op LPG rijden! Ja, zo lukt het wel, maar toch blijft dit een halve oplossing! In frankrijk, waar ik de helft van mijn tijd verblijf, moet ik wel 40 km ver rijden naar een LPG station!
Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat de ghost in my machine opeens, zo na 5 minuten rijden op benzine, beslist om het electrisch circuit, tot en met de stuurbekrachtiging toe, zomaar te blokeren. Dan vijf minuten nodig heeft om te kalmeren en dan weer te starten.
Het lijkt wel een thermisch probleem te zijn: kent hier op dit forum iemand dit probleem?
groeten, koen
Mijn garagist heeft het volledige electrisch plan bestudeerd, enkele overbruggingen toegepast, maar ook voor hem blijft het een ondoorgrondelijk probleem... Zijn oplossing: blijf op LPG rijden! Ja, zo lukt het wel, maar toch blijft dit een halve oplossing! In frankrijk, waar ik de helft van mijn tijd verblijf, moet ik wel 40 km ver rijden naar een LPG station!
Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat de ghost in my machine opeens, zo na 5 minuten rijden op benzine, beslist om het electrisch circuit, tot en met de stuurbekrachtiging toe, zomaar te blokeren. Dan vijf minuten nodig heeft om te kalmeren en dan weer te starten.
Het lijkt wel een thermisch probleem te zijn: kent hier op dit forum iemand dit probleem?
groeten, koen
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Brandstofpomp relais?koen ghesquière schreef: Het lijkt wel een thermisch probleem te zijn: kent hier op dit forum iemand dit probleem?
Knock-sensor?
Welke auto gaat het bij jou om? (voornamelijk motortype)
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
- Locatie: NH
Vriend van me had precies hetzelfde. Alleen geen LPG
Na vervangen verdeelkap en bougie kabels was het probleem over.
Onregelmatige en zwakke vonk...
Na vervangen verdeelkap en bougie kabels was het probleem over.
Onregelmatige en zwakke vonk...
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
- koen ghesquière
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02.03.2009 - 17:15
ik ga morgen naar mijn volvospecialist : garage van Droogenbroeck in Borsbeek. Laten testen! hij sprak ook direct over de pomprelais, zoals Baseman dacht. de verdeelkap kan het niet zijn want op gas rijdt hij perfect....
ik hou jullie op de hoogte.
koen
ik hou jullie op de hoogte.
koen
-
- 4th Gear member
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
- Locatie: Den Haag
Er loopt ter hoogte van de verdeelkap slangetjes van de ruitensproei instalatie.
Als deze lek zijn, kan het zijn dat de verdeelkap natgespoten word. En trouwens op LPG loopt een motor met slecht onsteking bijna altijd. Dus die verdelerkap kan het echt wel zijn, zeker als er een zwarte kap op zit. Spreek uit ervaring.
Als deze lek zijn, kan het zijn dat de verdeelkap natgespoten word. En trouwens op LPG loopt een motor met slecht onsteking bijna altijd. Dus die verdelerkap kan het echt wel zijn, zeker als er een zwarte kap op zit. Spreek uit ervaring.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW
__________________________________________________

VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW
__________________________________________________
