de 'Nieuwe band'

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Eurlings wil automobilist aan 'Nieuwe Band'
Uitgegeven: 18 februari 2009 06:19

AMSTERDAM –
Verkeersminister Camiel Eurlings wil dat weggebruikers overstappen op 'De Nieuwe Band'. Vandaag wordt in dit kader een campagne gestart.

Volgens Eurlings is 'De Nieuwe Band' veiliger, milieuvriendelijker, goedkoper en minder lawaaierig dan reguliere autobanden.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil elk jaar 5 procent van het wagenpark uitrusten met deze nieuwe banden, die voldoen aan toekomstige, strengere EU-richtlijnen.

Geluid
De Dienst Wegverkeer (RDW) gaat de autobanden toetsen aan de hand van deze EU-criteria over grip, geluid en rolweerstand.

Volgens Eurlings komt de lage rolweerstand ten gunste van het verbruik en daarmee dus het milieu en de portemonnee van de automobilist. De verbeterde grip zorgt ervoor dat deze band veiliger is, stelt het ministerie. Ook zijn de banden stiller.

Intentieverklaring
Negentien bedrijven hebben een intentieverklaring getekend om een voortrekkersrol te vervullen bij de invoering van 'De Nieuwe Band'. Onder hen de BOVAG, de gemeente Rotterdam en de provincie Utrecht.

Bron: NU.nl
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
glitz
3rd Gear member

o god.... de eurpeese oplichters.....Ze rollen maar een eind weg.
BlackSapphire
6th Gear member

Voor het eerst dat ik van die nieuwe band hoor.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
duthoy
2nd Gear member

heeft Camiel Eurlings dunlop/uniroyal/michelin aandelen?

Laat de consument toch z'n banden kiezen.
Volvo 460 1.6 1996 2007 -- 2013
V40 2001 2013 -->????
Franswa
5th Gear member

Dus alle voor- en nadelen van zo'n band zijn opgelst schijnbaar.
Lage rolweerstand en een verbeterde grip zijn volgens mij zaken die elkaar bijten.
Ik krijg het gevoel dat ik weer eens bel.....rd wordt.
V40 T3R Polar + Sport GT
t_w
4th Gear member

Franswa schreef:Dus alle voor- en nadelen van zo'n band zijn opgelst schijnbaar.
Lage rolweerstand en een verbeterde grip zijn volgens mij zaken die elkaar bijten.
Ik krijg het gevoel dat ik weer eens bel.....rd wordt.
Niet helemaal.
Een band is nog steeds een 'compromis'. Als je je verbeterd op bijvoorbeeld rolweerstand, is het zeer waarschijnlijk dat je natte grip achteruit gaat.
Met nieuwe technologieën wordt dit wel beter, maar deze basis blijft.

Het is dus juist de bedoeling de consument beter te informeren over de performance van de band. In de nabije toekomst komen er drie labels op de band (soort energielabel) te staan, voor rolweerstand, natte grip en geluid.

Deze wetgeving zal binnen een aantal jaar in werking treden. Blijkbaar wil Nederland hiermee voorop lopen.

De zin: 'De Dienst Wegverkeer (RDW) gaat de autobanden toetsen aan de hand van deze EU-criteria over grip, geluid en rolweerstand. ' vind ik wel merkwaardig, aangezien de wetgeving voor de rolweerstand meting op het moment van schrijven nog niet klaar is...
Wiebe
5th Gear member
Contacteer:

Afzetten die Camiel Eurlings!!! Wat een aap... :banghead:
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
lancer
6th Gear member

Na, alsof je een nieuwe band kunt krijgen voor je 205 band op 17" velg. Verder ben ik et wel met hem eens. Band en bandenspanning kunnen veel bijdragen aan een gunstig verbruik en dus minder milieubelasting.
Paul
Geartronic member

En dan nog even de verkeersveiligheid... Ook erg belangrijk, hoeveel mensen niet met versleten banden rijden.... Ik denk dus dat het een goed idee is.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
t_w
4th Gear member

Paul schreef:En dan nog even de verkeersveiligheid... Ook erg belangrijk, hoeveel mensen niet met versleten banden rijden.... Ik denk dus dat het een goed idee is.
Ik vraag me alleen af waarom dit nu allemaal van te voren getest (en betaald) moet worden. Binnen niet al te lange termijn zijn de bandenfabrikanten verplicht om deze informatie op hun producten te zetten. Dan komt deze info sowieso vrij...
Dries77
3rd Gear member

Heb hier al eens meer over gelezen.
Ze zijn jaren met de ontwikkeling bezig geweest. Volgens mij zijn ze al in de handel, maar is de prijs te hoog en kiest er dus niemand voor die band. (dat ze nu goedkoper zijn, zal wel weer door subsidie zijn)

Daar werd vermeld dat de prio tijdens ontwikkeling was, om een stillere band te creeeren. Dit ivm met herrie langs de weg. (voornamelijk met natte wegen).

Wel jammer dat ons kabinet dit nu weer bij iedereen door zijn strot gaat duwen. (Lijkt zo langzamerhand wel een communistische staat. :-x )
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
MDA
5th Gear member

Veiliger, milieuvriendelijker, stiller en goedkoper... Tja, ik mis nog slijtvastheid en dan heb je de perfecte band. Als deze band zou bestaan, zou iedereen hem natuurlijk meteen kopen. En dat fabrikanten streven naar stillere, veiligere etc banden lijkt me ook echt een open deur die weinig aanmoediging van Europa nodig heeft...

Ik vind het wel grappig dat ik als consument blijkbaar aanmoediging nodig heb van Kamiel om een betere band te kopen... Ik kom namelijk regelmatig bij de bandenboer en vraag dan om een dure, lawaaiige band met weinig grip.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Hapee
2nd Gear member

Als politici zich gaan bemoeien met autorijden, zeker als het over de inhoud/techniek gaat, moeten we oppassen. Alhoewel het natuurlijk lekker afleidt van de problemen die alleen maar door de overheid opgelost kunnen worden (files :-x ). Wellicht is het een idee als Camiel (Limburgser kan het bijna niet; no offence, ik ben getrouwd met een Limburgse :P ) zich bezig gaat houden met het stuk "snelweg" door Maastricht richting Luik. Hebben we met z'n allen wat aan als we richting zuiden vertrekken in de vakantie. En met tunnels graven hebben ze in Limburg, dacht ik, genoeg ervaring ::?
V70 2.4D BJ. 07-2002 een hele andere auto
lancer
6th Gear member

Ik begrijp het negatieve beeld hier niet zo. De gemiddelde consument weet niet eens van het bestaan van een groene band. Voor veel automobilisten voldoet die band prima. Nu wordt er tenminste bij de bandenboer naar gevraagd. Het beter maken van deze banden vergt geld. Daarvoor moet de huidige generatie van deze banden natuurlijk wel verkocht worden.

Verder vind de minister alleen wat en gaat hij daarvoor reclame maken. Over regelgeving heb ik nog niets gehoord.

Doordat de overheid zich met techniek bemoeit blijkt dat auto's een stuk zuiniger gemaakt kunnen worden en dat er dan nog steeds een acceptable motorvermogen overblijft.
MDA
5th Gear member

@lancer: Ik ben inderdaad niet op de hoogte van het bestaan van een groene band... kun jij mij het merk en model noemen van een groene band?

En de minister heeft het hier niet over de groene band trouwens, maar over de 'nieuwe band'. Kun jij mij daarom die band noemen die de minister bedoelt? Ik wil em graag in 205/50R15.

Ik rijd momenteel op Michelin Premacy's, dus ik verwacht wel dat die band aantoonbaar zuiniger, stiller en veiliger is dan mijn huidige Michelins.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Franswa
5th Gear member

Het lijkt me trouwens ook niet op iedere auto kleuren een groene band. :P :P
V40 T3R Polar + Sport GT
lancer
6th Gear member

MDA schreef:@lancer: Ik ben inderdaad niet op de hoogte van het bestaan van een groene band... kun jij mij het merk en model noemen van een groene band?

En de minister heeft het hier niet over de groene band trouwens, maar over de 'nieuwe band'. Kun jij mij daarom die band noemen die de minister bedoelt? Ik wil em graag in 205/50R15.

Ik rijd momenteel op Michelin Premacy's, dus ik verwacht wel dat die band aantoonbaar zuiniger, stiller en veiliger is dan mijn huidige Michelins.
Ah, nu kan ik verwijzen naar een eerdere post. De minister maakt wel iets te vroeg reclame. De nieuwe band bestaat nog niet (naar mijn weten) voor de meeste nieuwe Volvo's daar deze bijna altijd op 205/xxRxx staan. Als het 17" is wordt het al helemaal erg.

Op dit moment zou ik ook Premacy's onder mijn auto leggen.
MDA
5th Gear member

lancer schreef: Op dit moment zou ik ook Premacy's onder mijn auto leggen.
Kijk... dat bedoel ik... De meeste automobilisten kiezen al lang hun banden met deze criteria in het hoofd. Als ik een band vind die zuiniger, stiller, veiliger en ook nog eens goedkoper is, hoef ik echt geen Camiel Eurlings te hebben om te weten dat dat de beste banden zijn... En ze zijn dan trouwens niet 'groen' of 'nieuw' maar gewoon goed.

Ik vind het zo'n onzin om een hele campagne te starten om iets te promoten wat a) nog niet bestaat en b) op alle vlakken beter is dan wat we nu hebben... Natuurlijk gaan consumenten dat kopen als het er eenmaal is.
Franswa
5th Gear member

Banden zijn zo'n belangrijk deel van je auto dat je daar absoluut niet op moet bezuinigen. Ik vind zelf de remweg nat/droog een belangrijk argument.
Maar ook het geluid ik heb een hekel aan lawaai ik heb de radio ook niet veel aanstaan.
V40 T3R Polar + Sport GT
V70 T5 assen
5th Gear member

De meeste fabrikanten zijn druk bezig met deze banden, tja versleten banden hoe moet dat op het dashbord gemeld worden??? bandenspanning oke dat kan , die andere niet...
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”