brandstofpomp

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
sjopper
1st Gear member

Mensen,

Vol trots heb ik een 740GLE gekocht!
Remmerij zit vast, dus zeer moeilijk van zn plek te krijgen, en nog wat andere klusjes ...

Helaas moet ik nog even wachten op mn vraagbaak, dus op het moment kan ik niet zoveel doen.

Mijn vraag is: als ik contact maak, moet ik toch de brandstofpomp druk horen opbouwen? Dan moet ik toch even Bzzzzzzzzzzt horen, of niet?

Het relais heb ik al getrokken, een groene, diverse solderingen onderling doorgemeten, en allemaal netjes contact.

Aernout
sjopper
1st Gear member

Wat grappig dat niemand dit weet .....

Nee je hoort hem niet, tot je de sleutel in de start stand hebt.

Na meten en puzzelen heb ik geconstateerd dat de pomp in de tank ok is, en de drukpomp onder de auto niet.

Aernout
Gelukkig word ik niet geteisterd door welke vorm van kennis dan ook. Hierdoor zijn al mijn uitspraken op eigen wijze te interpreteren, en is gebruik hiervan geheel voor eigen risico
Baseman
4th Gear member

De brandstof pomp moet druk opbouwen bij het in KPII zetten van de contactsleutel. Bzzzt..dus
Dit duurt een seconde of 2 en normaal bezien, zou je zitten in de auto de pomp nauwelijks moeten horen.
Bij het starten loopt ie ook en als de motor loopt ook, uiteraard.
Als je een gasinstallatie hebt, blijft de pomp tijdens het op gas rijden ook meedraaien.
Pomp in het rek onder de auto, krijgt ie wel prik?
En als je er direct 12 volt op zet, draait ie dan wel?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
sjopper
1st Gear member

HUH??? pomp moet blijven draaien tijdens rijden op gas?????????
welke pomp en waarom???
ik ben zeer benieuwd!

Ik zou zelf redeneren dat ze beide uitgeschakeld moeten worden.
Zeker de druk pomp, omdat ik anders druk op de K jetronic injectoren houd en dus benzine inspuiting tijdens rijden op gas, en dat gaat niet goed komen.
Verder zou ik zeggen dat de opvoerpomp ook uit moet, omdat ie anders zijn opbrengst niet kwijt kan, en dat lijkt me niet fijn voor de pomp.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de opvoerpomp moet blijven draaien zodat de drukpomp op moment van inschakelen niet droog komt te draaien ...

Maar ik ben na heftig speurwerk tot de conclusie gekomen dat de drukpomp onder de auto overleden is. :-)
Nieuwe word op het moment geregeld!
Hopelijk van het weekend er onder, en dan op naar het heugelijke moment dat ie gaat starten!

Ben zeer benieuwd naarje antwoord!

groeten,

Aernout
Gelukkig word ik niet geteisterd door welke vorm van kennis dan ook. Hierdoor zijn al mijn uitspraken op eigen wijze te interpreteren, en is gebruik hiervan geheel voor eigen risico
sjopper
1st Gear member

vreemde tijds aanduiding trouwens boven de berichten ....
Baseman
4th Gear member

Een injector krijgt toch een signaal wanneer die moet openen of sluiten?
Dat is toch niet op basis van de door de pomp geleverde druk? Of wel?

De pomp bleef bij mijn B230FB in iedergeval draaien, met als reden dat dit een marginale koeling in de kop verzorgd.
Daarbij zit er als het goed is een injectorrail bovenop je blok, met een drukregelaar, die de druk in de rail op 3 bar houd en alles erboven door laat stromen, dor de retourleiding.
Opvoerpomp en drukpomp zouden beiden moeten blijven draaien.
Staat er wel prik op de twee draden die naar de pomp lopen, als dat zou moeten?
Doet de pomp het wel, als je er 12 volt op zet?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
sjopper
1st Gear member

Bij een K jetronic wel.
Een retour systeem en drukregeling heeft ie wel ....
K jetronic is een Konstante inspuiting dmv injectoren die boven een bepaalde druk openen (mechanisch zeg maar). En als dan de inlaat klep opent, gaat het mengsel de verbrandingskamer in.
Ik zal wel degelijk de pompen uit (moeten) schakelen.
De drukpomp is echt om zeep. Prik op de draden en geen actie van de pomp.
Verklaart ook de symptomen en de ervaringen van de vorige eigenaar.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”