Schade aan remschijf, wat te doen?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
142-er
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 27.03.2008 - 20:27

Ik reed pas het eerste ritje bij ons int dorp met mn babykleurige 142, door een stom foutje van mij reed de band harder dan de auto :?

Gelukkig kon ik alle onderdelen vinden op 1 moer na, en met een krik kregen we hem omhoog en zelfs het wiel eronder.

De schade:
* De remschijf zelf schuurde over de grond, daar is een halve centimeter vanaf geslepen.
* Het schroefdraad is verbogen en vernacheld.
* De remklauw liep aan omdat de remschijf slijpsel aan de zijkant had.

Ik vraag even om advies, ik heb al een paar reacties van andere mensen gehoord:

* De remschijf vervangen omdat er anders een trilling in de auto kan komen omdat de remschijf keihard meedraaid.
* Laten uitlijnen balanceren ofzo en enzo.
* De bouten vervangen.

Alleen de remschijf heeft het asfalt geraakt, voorzover ik kon zien is er geen andere schade en is de remschijf nog recht.

Wat vinden jullie?

Twas wel even schrikken toen het wiel eronder vandaan vloog :razz: we konden hem 500 meter verder oppikken :(
ziggy
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.02.2007 - 23:47
Locatie: zwijndrecht(belgië)

aangezien remmen het belangrijkste is wat er aan je auto hangt steeds beschadigde onderdelen vervangen, één keer door je rem trappen kan wel heel zware gevolgen hebben....

grtz ziggy
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

schijf vervangen en niet oplappen ook de tapeinden van de naaf.

Vergeet niet dat je dus ook de andere schijf vervangt, dit doe je altijd tegelijk.

Daarna kijken of er onbalans is in het stuur en of hij nog zonder handen aan het stuur goed rechtuit wil.

Suc6
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

idd gewoon de schijven en dan ook de remblokken vervangen,voor de kosten moet je het niet te laten +- 100euro bij nordicar!
remt hij weer als nieuw!

mvg bart
Gebruikersavatar
142-er
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 27.03.2008 - 20:27

Ik moet dan dus 2 remschijven vervangen, links voor en rechts voor. En waarom allebei tegelijk? lijkt me wel een interessant weetje :)

Even snel de remschijf opgezocht:

http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=2964

Ik bestel deze remschijven morgen , hopelijk kan ik dan zaterdag al aan de slag.

Er zat al onbalans op voordat ik ging rijden, dus dat hoop ik ook dan ook te regelen.

Nog bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Meestal worden ze toch geleverd per twee en anders heb je aan de ene kant nieuw spul en aan de andere kant oud spul.. remverschil krijg je dan. Dus altijd beide kanten even mee pakken ;)
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Gebruikersavatar
142-er
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 27.03.2008 - 20:27

Aha zoiets dacht ik al, ik ga ze nu bestellen, bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”