Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging S60D5 - Zinloos??!!

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
jlfbos
1st Gear member

Sedert 2 weken een Nieuwe S60D5 Bouwjaar 2009.
Daarbij wilde ik perse dat de auto bij hoge (Duitse) snelheden zwaarder zou sturen. Daarom de auto alleen willen hebben als er een goede snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging op zou zitten. Want mijn voorgaande S60D5 stuurde bij hoge snelheid (ik rijd hoofdzakelijk in Duitsland) veel te licht, in vergelijk o.a. met diens voorganger Omega V6,
Echter met de Volvo optie "geregelde stuurbekrachtiging" merk ik bij toenemende en hoge (Duitse Autobahn) )snelheden daar niets van, blijft veel te licht sturen. De benodigde stuurkracht is minimaal en gelijk aan de voorgande S60D5, waar de optie niet in zat.

De optie is wel ingebouwd, maar Volvo dealer en Volvo Beesd sturen me van kasje naar de muur. Weten er geen raad mee. Zeggen geen mogelijkheid stuurkracht te testen met appartuur om hoge snelheid te simuleren.
Wie heeft hier ervaring mee?
Jan
Heerlen
Paul
Geartronic member

Ja ga in een andere S60 rijden met de optie.

Verder merk ik heel duidelijk het verschil hoor, hebben het in de XC70. Heerlijk!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

het werkt alleen lichter bij lage snelheden, bij hoge snelheden is er geen verschil met normale stuurbekrachtiging
Volvo for life
Paul
Geartronic member

Dat is ook wanneer je het vooral merkt, met de XC70 D5 zonder dit is het sturen heel zwaar met inparkeren, nu heel licht.

En als je harder rijdt stuurt hij zwaarder (maar ja dat kan gelijk zijn inderdaad)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

jlfbos schreef:Echter met de Volvo optie "geregelde stuurbekrachtiging" merk ik bij toenemende en hoge (Duitse Autobahn) )snelheden daar niets van, blijft veel te licht sturen. De benodigde stuurkracht is minimaal en gelijk aan de voorgande S60D5, waar de optie niet in zat.

De optie is wel ingebouwd, maar Volvo dealer en Volvo Beesd sturen me van kasje naar de muur. Weten er geen raad mee. Zeggen geen mogelijkheid stuurkracht te testen met appartuur om hoge snelheid te simuleren.
Je constatering is dus een juiste, een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging wordt niet zwaarder bij hogere snelheden, dat hoort ook zo, er is dus niets aan defect
jlfbos
1st Gear member

Bart,
Mij werd voorgelegd de Volvo text:
""The optional speed dependent power steering gives progressively less power assistance the faster you drive. Higher steering precision and enhanced roaf feedback are easily enjoyed benefits. "
Wel, als gezegd merk ik op hoge snelheden niet dat benodigde stuurkracht, zoals ik juist wil bij die snelheden, zwaarder wordt. Zoals jij ook aangeeft en ik ook in de mijn Volvo vaststel.

Kortom, hoe kan ik de dealer overtuigen dat de hoge snelheid stuurbekrachtiging niet dat doet waarvoor ze mij de optie, een go-no-go item om deze auto te kopen, gewoon dat niet doet ??
Want dan gaat echt deze 2-3 weken oude S60D5, met 1600 km op de teller, direct de deur uit !
cpl/ir/vo/multi ret.
Opel Omega V6
Volvo S60D5Ed. MY05

Volvo S60D5 Dr.Ed. MY09
.... Een auto heeft altijd 100Pk te weinig
Thuurc
4th Gear member

Een heel vervelend probleem. Hoe heb je dit systeem vantevoren ervaren? (Voor aankoop)
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Het is maar net hoe je het leest, speed sensitive steering bekrachtigt bij lage snelheden substantieel meer en neemt af als de snelheid toeneemt naar het standaard bekrachtigingsnivo dat gelijk ligt aan een auto die normale stuurbekrachtiging heeft.
Snelheidsafhankelijke stuurbekrachting is dan ook nooit een "hogesnelheidsstuurbekrachtiging" het is altijd een "lagesnelheidsstuurbekrachtiging"
volvov70r
3rd Gear member

Misschien is het denkbaar dat met andere software oid hier toch nog wat aan te doen is?
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu Afbeelding
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden Afbeelding
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden Afbeelding
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
Iroll
6th Gear member

Dat lichte sturen bij hoge snelheid zou ik meer zoeken in de downforce. Je wagen wordt een stuk lichter aan de voorkant bij hoge snelheid door lift. Ik denk dat een goede voorspoiler het beste resultaat geeft. Lichte sturen kan ook komen als er een achterspoiler gemonteerd is.
velwim
4th Gear member

Ik rijd niet dagelijks hoge snelheden (> 150) met mijn S60 2.5T. Ik heb de optie daarom niet besteld, hoewel ik deze in eerste instantie wel op het wensen lijstje had staan. Ook bij snelheden bovende 200 is de auto stabiel en communicatief.
Ik vind wel dat mijn huidige S60 strakker stuurt bij hoge snelheden dan mijn vorige (D5). Beide met sportonderstel. Of dit te maken heeft met de de drivers edition weet ik niet. Het gewicht op de voorwielen zal toch niet zo'n groot verschil zijn dat je daardoor een heel ander stuurgedrag krijgt?

Wel heb ik de extra lip onder de voorbumper, deze had mijn vorige S60 niet. Zou dit het gewenste downforce effect (i.c.m. verlaagd onderstel) opleveren?
S60 2.5T Drivers Edition +++, Electric Silver(MY2008)
C30 2.0 R-Edition + Professional Line + Winter Line + RTI + Heico dubbele uitlaat, Black Sapphire (MY2012)
jlfbos
1st Gear member

"Slap sturen" bij hoge snelheid blijkt dus een typisch, naar mij lanzaam duidelijk wordt, een probleem, tenminste voor dit type Volvo.

Inmniddels wordt nu ook ronduit door Volvo Heerlen toegegeven dat hun zeer stellige argument aangaande "strakke "stuurkracht bij hoge snelheid juist dat is wat deze optie zou moeten doen.
Maar dus niet doet.
Ze hebben daar destijds met Volvo Beesd over gebeld om daar zeker van te zijn, nota bene waar ik bij zat.
Voor mij was die strakke stuurkracht bij hoge snelheid, (werkt o.a. perfect bij mijn Omega V6 (was tot voor kort 2e auto) en AudiA6 van collega.
Het was dan ook een "conditie sine-qua-non " voor de aankoop van deze S60D5 (Drivers Edition, bouwjaar 2009): een op die wijze werkende snelheidsafhankelijke stuurkracht.

Tja, kan natuurlijk met banden, caster/camber en spoilers alles worden geprobeerd, maar daar heb ik geen brandnieuwe S60D5 voor gekocht.

Beroepsmatig (ook technisch) alles van complexe vliegtuigautopilot wetende, kan ik me voorstellen dat zoals Iroll aangeeft, een andere regelkromme in de software t.b.v. de Solenoid, die wordt aangestuurd door wde PSU en de CEM, de oplossing is.
Tja, of Volvo dat kan en wil? I
Wordt vogende week door Volvo vervolgd. Ik zoek geen financiele genoegdoening, maar wil een product dat voldoet aan juist die specifieke reden, welke men mij uitdrukkelijk garandeerde en zonder welke ik de auto perse niet had gekocht.

Heb nu even van hun een S80D5, aangezien ik sleutels en kenteken op de balie heb achtergelaten van deze 2-3 weken oude S60D5 2009 met 1.800 Km. op de teller.
Het zij zo!

Reeele suggesties: zeer welkom. Evenzeer houd ik jullie op de hoogte!

Jan
Heerlen
cpl/ir/vo/multi ret.
Opel Omega V6
Volvo S60D5Ed. MY05

Volvo S60D5 Dr.Ed. MY09
jlfbos
1st Gear member

Excuus, ik zag dat de software suggestie van "Volvo70R" kwam.
cpl/ir/vo/multi ret.
Opel Omega V6
Volvo S60D5Ed. MY05

Volvo S60D5 Dr.Ed. MY09
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ben bang dat het softwarematig aanpassen op een S60 geen optie is, op de S80/V70 is het wel softwarematig zelf instelbaar, aleen is daar bij hoge snelheden net zo min een verschil tov een uitvoering met normale stuurbekrachtiging
Volvo for life
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Een citaat uit het Autowoordenboek van Autowereld

"Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging werkt afhankelijk van de rijdende snelheid.

Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging werkt afhankelijk van de rijdende snelheid. Wanneer je langzaam rijdt zal de het sturen licht gaan, rij je sneller dan zal het sturen zwaarder gaan.
Het lichte sturen zorgt ervoor dat je gemakkelijk inparkeert. Het zwaardere sturen zorgt ervoor dat de auto lekker strak stuurt op hogere snelheid en je niet gaat ´zwabberen´."

Voor mij is dat duidelijk. Ook als je in Google zoekt op snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging kom je meerdere gelijkluidende definities tegen.
Om die reden ben ik het met het onderstaande niet eens
bart simpson schreef:Het is maar net hoe je het leest, speed sensitive steering bekrachtigt bij lage snelheden substantieel meer en neemt af als de snelheid toeneemt naar het standaard bekrachtigingsnivo dat gelijk ligt aan een auto die normale stuurbekrachtiging heeft.
Snelheidsafhankelijke stuurbekrachting is dan ook nooit een "hogesnelheidsstuurbekrachtiging" het is altijd een "lagesnelheidsstuurbekrachtiging"
Bart jij stelt dat een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging bij hoge snelheden uiteindelijk resulteert in een bekrachtiging die gelijk is aan een auto die normale stuurbekrachtiging heeft.
Onmiddellijk rijst dan de vraag: Waarom heeft men dan de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging ontwikkeld ?

In nagenoeg alle technische artikelen over dit onderwerp valt te lezen dat men heeft gezocht naar een oplossing om de 2 grote problemen én bezwaren n.l.:

a. nog steeds te zwaar sturen bij lage snelheid, maar vooral
b. te licht sturen bij hoge snelheden met als gevolg de bekende klachten 'vaag gevoel'; 'geen gevoel met de weg' ; 'zwabberig gevoel' enz.

op te lossen.

Vandaar dat in mijn visie een auto met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging bij hoge snelheden beduidend 'zwaarder' moet sturen
dan eenzelfde exemplaar met 'normale' stuurbekrachtiging.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Men vertaald het begrip snelheid hier konsekwent met "hoge snelheid" de bedoelig van speed sensitive steering is/was om bij het inparkeren het stuur lichter te kunnen bedienen, dat doe je imho niet bij hoge snelheid.
Ik denk dat TS proefondervindelijk deze uitleg zal onderschrijven.

Op een nw S80/V70 is de andere speed sensitive powersteering wel zelf (softwarematig) instelbaar, heb daar zelf niet mogen ervaren dat hij daadwerkelijk zwaarder stuurde op een wat hogere snelheid
Johan
5th Gear member

Ik moet zeggen dat het stuurgedrag zonder snelheidsafhankelijke bekrachtiging van mijn vorige S60 (D5) helemaal niet slecht was op hoge snelheid. Op snelheden > 200 km stuurde het met ruim voldoene gevoel en was ook zeker niet te licht.

Nu met mij nieuwe S60 (2.5T) heb ik die snelheidsafhankelijke bekrachtiging wel als onderdeel van het topline pakket en dat doet precies wat ik er van verwacht. Makkelijker sturen bij inparkeren enz. op hoge snelheid merk ik geen enkel verschil met mijn vorige m.u.v. een meer precies en directer stuurgevoel dat blijkbaar de MY09 heeft boven MY05.

Wellicht is het hierom dat je het als te licht ervaart?

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

eddy3
4th Gear member

De uitleg van Bart S. is zeker de juiste,heb ze beiden na mekaar gehad op S80II.
De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is alleen nuttig voor iemand die veel stadsverkeer of kleine baantjes doet.
Vanaf ong.een 80km/u is er geen verschil met de standaard stuurbekrachtiging,dus beide met iets te weinig gevoel.
Op de snelweg dus volkomen nutteloos,beter centen besteden voor ietsanders leuks!
Grtn Eddy
jlfbos
1st Gear member

Hallo allemaal,

Jullie enthousiasme en meedenken is echt fantastisch.
Chapeau!

Hoe het gaat aflopen weet ik nog niet, maar ik heb wel een vermoeden.
Als eerder gezegd, ik houd jullie op de hoogte.

Jan
cpl/ir/vo/multi ret.
Opel Omega V6
Volvo S60D5Ed. MY05

Volvo S60D5 Dr.Ed. MY09
Paul
Geartronic member

Ik zie dat hij is doorgestreept dus heb zo'n idee.... Misschien een S80 wat?

Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”