Hallo,
Ik heb net de foutcodes voor mijn autootje uitgelezen en daar kwam de foutcode 1-2-2 uit.
Nou ben ik er al achter dat het het volgende betekend:
Intake air temperature (IAT) sensor - signal error.
Is dit een sensor dat de luchttemperatuur meet die aangezogen wordt o.i.d.?
Wat kan ik hier (zelf) aan doen?
Wat voor gevolgen heeft het voor het rijden? Ik heb wel het bekende schommelende toerental. Weet niet of het daar misschien iets mee te maken kan hebben?
Alvast bedankt voor de reacties!
Foutcode 1-2-2
- Iroll
- 6th Gear member
Als de uitlezing gedaan is in socket 2 dan is het idd de luchttemp.sensor Bij de B18U zit deze gecombineerd in het gasklephuis samen met de stappenmotor en gasklepsensor in het injectorhuis. Trek de stekker hiervan los en meet de weerstand tussen aansluitingen 1&4 op het huis bij 0c 5800ohm en bij +20c 2500ohm. Code kan ook veroorzaakt worden omdat de stekker of bedrading beschadigd is of geoxideerd.
Wis eerst de code, ga een stuk rijden en lees nogmaals uit. Staat de code er weer in meet dan pas de sensor door.
Wis eerst de code, ga een stuk rijden en lees nogmaals uit. Staat de code er weer in meet dan pas de sensor door.
-
- 2nd Gear member
Ik heb ook deze melding, alleen kon ik hem niet uitlezen via socket 2, maar wel via 6.
Wel raar, ik zie in mn vraagbaak dat er een uitleesfunctie is voor de fenix 3b systemen, maar ik heb de bosch (turbo) en toch heb ik een uitleeskastje.
Of zou 1-2-2 dan iets anders betekenen.
Ik kan het geheugen trouwens ook niet wissen en de actuatortests doen het ook niet.
Is zie nu wel in de vraagbaak dat je hem met speciale diagnosetester kan uitlezen.
Hmm, maarja zal de melding via het kastje dan ongeldig zijn?
Wel raar, ik zie in mn vraagbaak dat er een uitleesfunctie is voor de fenix 3b systemen, maar ik heb de bosch (turbo) en toch heb ik een uitleeskastje.
Of zou 1-2-2 dan iets anders betekenen.
Ik kan het geheugen trouwens ook niet wissen en de actuatortests doen het ook niet.
Is zie nu wel in de vraagbaak dat je hem met speciale diagnosetester kan uitlezen.
Hmm, maarja zal de melding via het kastje dan ongeldig zijn?
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999
Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
s80 2.9 automaat 1999
360 2.0 gl 1986
- Iroll
- 6th Gear member
#6 is de uitlezing van de cruise control. Van een turbo kan je het brandstof systeem niet uitlezen. Die zit er niet in omdat die geen Siemens Fenix ecu heeft. #2 is de Fenix uitlezing. Hier kan je de codes van alle sockets terug vinden.
Om een geldige uitlezing van #6 CC te doen moet je hem uitlezen direct na een rit, harder rijden dan 40km (anders werkt de CC niet) en de motor laten draaien. Als je de motor uitzet worden de codes gewist.
Om een geldige uitlezing van #6 CC te doen moet je hem uitlezen direct na een rit, harder rijden dan 40km (anders werkt de CC niet) en de motor laten draaien. Als je de motor uitzet worden de codes gewist.
-
- 2nd Gear member
Poeh, gelukkig dat het dus niet de sensor is.
Ik schrok me al het apenlazerus van hoeveel een nieuwe luchtmassameter kost.
Thanks voor de info Iroll.
Thanks voor de info Iroll.
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999
360 2.0 gl 1986
s80 2.9 automaat 1999
360 2.0 gl 1986
Is dat dan hetgene wat vervangen moet worden mocht het kapot zijn? En waar vind je wat zoiets ongeveer kost?460_turbo schreef:Poeh, gelukkig dat het dus niet de sensor is.
Ik heb morgen avond m'n auto pas weer terug (i.v.m. m'n werk). Dus ik kan dan of anders vrijdag pas checken of de melding terug komt..
- Iroll
- 6th Gear member
Verhaal van 460turbo staat helemaal los van jouw verhaal, hoef je je niet druk om te maken. Je hoeft alleen maar naar mijn reactie op jouw vraag te letten. je hebt per slot geen turbo, is dus niet op jouw B18U van toepassing. Als de storing weer terug komt na resetten dan de sensor doormeten.
Oke bedankt Iroll, na het gereset te hebben en een flink stuk de auto goed op z'n staart getrapt te hebben, blijft het probleem weg.. (tot nu toe).
Hoef me daar dus geen zorgen meer over te maken.
Hoef me daar dus geen zorgen meer over te maken.