Ervaringen met de DRIVe

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32862
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Hi All,

Zoals jullie weten krijg ik over 2 weken een nieuwe C30 DRIVe, maar nu vroeg ik me af of er al ervaringen zijn met deze auto?

Rijdt hij echt zuiniger?
Werkt dat systeem die aangeeft wanneer je moet schakelen?
En merk je dat hij wat lager staat?

Ben benieuwd,
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
PVAN
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 24.01.2008 - 12:55
Locatie: 8490

Hallo,

een maand terug heb ik een DRIVe als vervangwagen gekregen voor 1 dag.
Je kon er niet naats kijken dat het een DRIVe uitvoering was, want het stond in koeien van letters op de zijflanken :)
Het was wel een V50, zwart, met slechts 250 km op de teller.
Ik heb er die dag toen ongeveer 300 km mee kunnen rijden, vooral op de snelweg. Als ik het mij goed herinner, lag het gemiddeld verbruik op 5,5 (volgens BC). Maar na 550 km is dat nog niet relevant te noemen.
Het systeem met die pijltjes werkt wel goed en geeft ongeveer rond 2200tpm aan om hoger te schakelen. Ik denk wel dat je er na een tijdje geen aandacht meer aan schenkt en opnieuw volgens je eigen gewone rijstijl begint te schakelen.
Deze V50 had de typische DRIVe velgen en gaf daardoor alleen al de indruk dat hij iets lager bij de grond stond dan mijn V50. Verder geen opvallende uiterlijke verschillen met de normale uitvoering, daar waar het bij de C30 wel het geval is (bv de zilverkleurige bodemplaat die zichtbaar is aan de achterzijde, ...).

Veel plezier ermee alvast en mogen de komende 2 weken "voorbij vliegen"!!!
245 GLT B200 1991
V40 1.9D 1999

C30 1.6D - 2007 - Zaurak Diamond Cut 17"; - Titanium Grey
V50 2.0D - 2008 - Topline - Serapis 17'' - Titanium Grey
V70 2.0D SUMMUM/Motion pack - 2009 - Black Sapphire Metallic - Cranberry Select Leder
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32862
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Thanks! Ben benieuwd!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
blitznl
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.12.2008 - 07:52

Inmiddels heb ik bijna 7000km gereden met de C30 DRIVe. Naar mijn mening een zeer fijne auto. Erg mooi vind ik de aangepaste achterspoiler en diffuser die 'm voor mij mooier maken dan een normale C30 met spoiler.

Het verbruik is bij mij helemaal niet zo laag, dacht 6,2l/100km, maar ik rij ook graag lekker door. Op de Duitse autobahn (wintersport) heeft hij me ook niet teleurgesteld. Hij haalt de 180 prima, al ging dat met m'n 1.9tdi (105pk) skoda die ik hiervoor had naar mijn idee iets sneller van 140 tot 180, maar dat vergeef ik 'm meteen door de 20% bijtelling.

Enige nadeel is dat er nogal wat windgeruis merkbaar is bij de bijrijderskant. Daar ga ik binnenkort even voor langs de dealer. En ik heb nogsteeds dat issue met USB, zie http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=26787, maar daarin lijk ik de enige in nederland te zijn..
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32862
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Anders doen we een keer een mini meet zal ik daar eens naar kijken. Herkende dat probleem inderdaad niet.

Goed te horen thanks!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
michelm1978
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 13.11.2006 - 10:40

Ik heb een ruime 10.000 km achter de rug nu met een 1,6D DRIVe. Ik ben positief, in NL kom je eigenlijk niet te kort. In Duitsland is het wat meer sporten om mee te komen met de 'grote jongens'. 190 a 195 op de teller is wel het maximaal haalbare.

Het gaat hier om een V50

Verbruik: vanaf inrijden tot nu: 5,7l/100km.
Tot vorige week voordat ik over de Duitse Autobahn scheurde stond deze meter op 5,5l/100km.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Vraag het eens aan Johann, die heeft er ook 1
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
gnd
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
Locatie: Vijfherenlanden

Hi,

IVM met nekklachten kan ik geen auto met sportonderstel rijden.
Volgens de folder staat een DRIVe 1 cm lager op z'n onderstel.
Wat zijn de ervaringen van de DRIVe modelene wat betreft veercomfort en demping ?

(Ik weet het, ik zou er eens een stukje in moeten gaan rijden..) 8)

Cheers GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

@gnd mijn vermoeden is dat de auto slechts lager staat voor een lagere luchtweerstand maar dat de auto geen sportonderstel heeft. Niet iedere bestuurder zit te wachten op een sportonderstel namelijk.

Vraag het dus even na bij je dealer.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
barastian
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18.02.2009 - 14:16
Locatie: Vlaams Brabant (sinds kort :)
Contacteer:

:lol:
gnd schreef:IVM met nekklachten kan ik geen auto met sportonderstel rijden.
Volgens de folder staat een DRIVe 1 cm lager op z'n onderstel.
Wat zijn de ervaringen van de DRIVe modelene wat betreft veercomfort en demping ?

(Ik weet het, ik zou er eens een stukje in moeten gaan rijden..)

Cheers GND
Ik denk idd. het best even een proefritje gaan maken. Ik heb sinds een week of 6 een C30 1.6DRIVe Sport en vind dat de auto toch al behoorlijk stug is geveerd. Bij drempels of anderssoortige oneffenheden voel je zonder snelheidsaanpassing snel in je stoel terug waar je over heen rijdt, maar ik persoonlijk vind dat juist erg prettig, omdat je in bochten juist beter controle over de auto hebt. Moet er wel bij zeggen dat ik er 17" velgen onder heb. Als je de standaard of andere 16"velgen neemt scheelt dat natuurlijk ook zeker aan veercomfort.
Maar goed, mijn vorige auto was een Megane CC, die lag sowies als een dweil op de weg ... 8) Dat is geen vergelijk....

grtz,

Barry
MY09 C30 1.6D DRIVe SPORT - Saville Grey - Season line - 17"; Spartacus - rear-center-armrest - Falsterbo Ofblack Red - adjustable seats l+r - rainsensor - bottleholder front+rear
tjompe

Mijn C30 1.6D DRIVe rijdt als een trein. Spoorvast, een plezier in de bochten. Inderdaad nogal hard met de 17" velgen, doch algemeen valt dit mee. Volgens mij heeft de DRIVe door de 1cm verlaging andere veren.
In vergelijking met de S60 waar ik voorheen mee reed een absolute verbetering !

Enig minpunt: beperkte kofferruimte.

T
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Paul schreef: Rijdt hij echt zuiniger?
Neu
Werkt dat systeem die aangeeft wanneer je moet schakelen?
Als je echt bewust en in volle overtuiging bij 50 in de 5 wilt zitten, ja

En merk je dat hij wat lager staat?
,
Moeilijk te zeggen want je went zo snel aan hoe die op de pootjes staat en zonder een normale versie er bij naast heb je geen referentie.
Hij mag wat mij treft nog wel een stukje lager.
tjompe


En merk je dat hij wat lager staat?
,
Moeilijk te zeggen want je went zo snel aan hoe die op de pootjes staat en zonder een normale versie er bij naast heb je geen referentie.
Hij mag wat mij treft nog wel een stukje lager.[/quote]

Als ik mijn DRIVe naast die van mijn eega zet, zie ik niet alleen het verschil, het is ook opmeetbaar. Inderdaad, komt neer op een goede cm.
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”