Pagina 1 van 1

Een oeiink bij stuurbewegingen tijdens vertragingen

Geplaatst: 03.03.2009 - 17:07
door Rene2322
Ik heb sinds enige tijd last van een geluid tijdens stuurbewegingen. Dit lijkt te komen door een zwaar punt, want het treedt 2x op bij maximale stuuruitslag (2x rond geloof ik).

Wat mij hierbij opvalt is dat mijn stuur ook in hoogte beweegd bij het ronddraaien. Mogelijk dat mijn stuur ovaal is en dat dit enel toeval is, maar ik geloof (jammer genoeg) meer in de mogelijkheid dat mijn stuuras krom is / niet goed in z'n lager zit / ?

Wat ik wel weet is dat het gebeurd bij het nemen van minirotondes (remmen en insturen), naar beide kanten. En dat er tijdens de oeiink een trilling in de pedalen voelbaar is (hier had een woord moeten staan :D ... benaming van de beweging die een voorwerp maakt wat over een stroef oppervlak wordt geduwd).

Kan iemand mij vertellen wat dit is... wat ik kan doen om zaken uit te sluiten of wat ik me op de hals haal als ik dit wil vervangen..

bvd,
René

Geplaatst: 03.03.2009 - 19:43
door Gast
Vloeistof (olie) pijl bekeken van stuurbekrachtiging?

Geplaatst: 04.03.2009 - 17:42
door Rene2322
Het oliepijl van m'n PowerSteering-tankje staat na gebruik van de auto op het lijntje voor warme toestand.

Geplaatst: 04.03.2009 - 18:58
door Gast
Schuim in het reservoir?
Kijk hier even: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=17809

Geplaatst: 04.03.2009 - 19:45
door Rene2322
Eh, neeh... geen schuim in het reservoir. Ik heb je link gevolgd. Dit lijkt absoluut niet op mijn situatie. "Mijn" oeiink treedt op bij zowel koude als warme motor. Op een punt van het sturen. Met maximale wieluitslag ene zijde draaiend naar andere maximum is het oeiink, oeiink, oeiink, oeiink... en neeh, ik slik geen pillen...

Met m'n mobiel heb ik geprobeerd het geluid op te nemen maar het is dan wat te vaag. Als ik even in de gelegenheid ben zal ik het versterkt hier op het forum posten. Mogelijk dat een vd medebewoners hier het direct herkent...

Geplaatst: 04.03.2009 - 22:10
door dreday
hallo

ik heb dit ok pas gehad.
er zitten bij mij maximalen
aanslag nokken op het fusee.
die schuren dan langs de draag arm
kwestie van smeren.


ik heb ok last van de veren gehad.
maar dat was meer met een drempel.
oplossing, kunstof slang over de eerste
spiralen schuiven aan bijde kanten.

mvg dre

Geplaatst: 04.03.2009 - 22:42
door Gast
Ik begrijp van @Rene2322, dat het niet alleen bij de maximale stuurstanden hoorbaar is.
Maar dat het bij het verdraaien van het stuur al hoorbaar is.
Bedenk me in 1 keer dat de doorvoer (schutbord) het geluid kan veroorzaken.
Hier zit een zogenaamde stuurasbalg en daarin zit een naaldlager, mogelijk dat deze droog is.

Geplaatst: 09.03.2009 - 19:16
door Rene2322
Een droog naaldlager... is dit te smeren of moet ik dan denken aan vervangen. Is dit een klusje welke door een niet-automonteur kan worden geklaard, al dan niet bijgestaan door iemand in nabije omgeving met brug.

Even voor mijn eigen interesse... wat doet deze stuurasbalg... De door jou (AlexV70) genoemde trefwoorden brachten me niet verder op internet.

Het rammellen heb ik overigens ook. Voor zover ik kan zien heb ik geen rubbers tussen de laatste veergang en de schotel. Ik denk dat ik voor wat dit betreft even langs de dealer moet om 4 rubbers te halen (of een stuk opengesneden slang dit geluid ook al wegnemen).

Geplaatst: 09.03.2009 - 20:30
door Gast
Stuurasbalg benaming komt uit Vadis.
Mogelijk voorkomen lawaai uit motorruimte?

Geplaatst: 10.03.2009 - 16:39
door dreday
hey rene


ik heb problemen gehad met de veren zoals hier boven al omschreven.

ik heb er kunstof slang om gedaan.
kan je in div maten gewoon kopen. ( geen rubber maar kunstof )
alleen zou ik ok even naar de top lagers kijken. die waren bij mij ok niet zo best meer. dus heb ik die ok gelijk vervangen.

de bekende oeink klonk bij mij als een oeink met een lichte eggo.
vandaar ik wist dat het bij de veren vandaan kwam.

en idd er zit volgens mij std geen rubber tussen de veer en schotel.
vandaar ik er slang omheen gedaan heb. dat was bij mij de oplossing.

het geluid komt omdat de veer soms in de schotel een stukje verdraaid.
na het sturen of een drempel.

mvg dre

Geplaatst: 10.03.2009 - 17:40
door FrankS60
Standaard horen daar wel een soort rubbers tussen te zitten, maar volgens mij verliezen we die allemaal... Er zijn meer topics over, in 1 van die topics staat ook een foto van het betreffende rubber. Suc6

Re: Een oeiink bij stuurbewegingen tijdens vertragingen

Geplaatst: 11.03.2009 - 22:15
door Autoshampoo
Rene2322 schreef:
Wat ik wel weet is dat het gebeurd bij het nemen van minirotondes (remmen en insturen), naar beide kanten. En dat er tijdens de oeiink een trilling in de pedalen voelbaar is (hier had een woord moeten staan :D ... benaming van de beweging die een voorwerp maakt wat over een stroef oppervlak wordt geduwd).
Gaat een topic over in het S60gedeelte. Wij hadden ook het oiinkk geluid en dit hebben we verholpen dmv. het rubber (waarbij het stuur de vloer in gaat, om het krom te zeggen) bij de pedalen in te vetten met een beetje WD40. Ik hoop dat je zo geholpen bent!

NB. Zie nu dat Alex ook al op dit idee was gekomen.

Geplaatst: 12.03.2009 - 10:21
door denkweb
WD40 is ontvetter/kruipolie-achtig goedje, geen smeermiddel ('maakt los wat vast zit').

Verder toppie oplossing!

Geplaatst: 12.03.2009 - 18:42
door Gast
WD40 is toch wel een smeermiddel!

Geplaatst: 14.03.2009 - 14:48
door Rene2322
Ik heb een schot spray er tussen gedrukt. Daarna een stukje gereden. Perfect... Het lijkt zelfs of het sturen in z'n geheel wat soepeler gaat. Mogelijk dat er behoorlijk wrijving was tussen rubber en stuuras.

Bedankt voor de reacties. Ik hoop dat dit de oplossing is (ieder half jaar herhalen zou ik zelfs nog acceptabel vinden).

Geplaatst: 14.03.2009 - 22:08
door Autoshampoo
Ga er maar van uit dat dit de oplossing is! Bij ons werkt deze oplossing nu al bijna 4 maanden. :D

Volgens mij is WD40 van alles een beetje: smeermiddel, kruipolie etc.