Dag allemaal!
Ik heb een 440 1.8I 165.000km met lederen pooiersteun. rijd er al een tijdje mee en ben helemaal verliefd! Echter, een paar weken geleden moest ik uitwijken en ben ik met lage snelheid rechts in een ondiepe sloot beland. Motor heeft niet onder water gelegen en alleen de dynamo en reservoirs van ruitensproeier en koelvloeistof zijn misschien wat nat geworden.
Schade heb ik zelf hersteld. Lees; Subframe vervangen, bumper, spatbord, koplamp en knipperlicht. Auto uit laten lijnen en je raad het nooit! Starten lopen en rijden als nooit te voren!
Echter. Sinds kort treed er een hardnekkig probleem op. Als ik haar start loop ze meteen en goed, na een paar seconden valt ze echter meestal weer uit. Dit herhaal ik een paar keer. Kan wel rijden maar met het risico dat zelfs met warme motor ze er in eens mee kan stoppen. Ook slaan als ie loopt sommige cilinders niet aan wat kortstondig wegvallen van de toeren als gevolg heeft. Het lijkt me een elektrisch probleem en met draadjes ben ik een probleem! Als ze uitvalt, valt ze zonder stotteren meteen helemaal weg en geeft de toerenteller direct 0 aan ook al is de motor zelf nog bezig van x-0 te komen. Na verloop van tijd en een aantal malen proberen word het probleem wel minder, maar ook al is ze zo heet als een gemiddelde garage kalender, als zij het wil gaat ze op nul en kan ik weer proberen leven te schenken aan mijn lieve Volvo.
Zelf heb ik al een hele tijd lopen peinzen wat het kan zijn. Heb met contaktspray alle mogelijke contacten behandeld, ben bij een garage geweest voor suggesties. Deze geven te veel vage eventuele mogelijke oplossingen en proberen naar mijn idee met een zo moeilijk mogelijk gezicht en een zo onbegrijpbaar mogelijk en eenzijdige advies langs te komen en euro's te doneren. Dus na meerdere nachten kop-zorgen wend ik me maar tot u.
Wat kan het zijn? Is het toch de Labda-sonde? Is het de accu? Is het de benzine vacuüm pomp? Is het haar dynamo? Is het überhaupt een bekent probleem? Of zit het hem in dat zwarte tonnetje achter de bumper voor het rechter wiel?
Bij voorbaad dank! Morgen weer huiverig naar mijn werk en hopen dat ze niet precies daar op die brug uitvalt!
Vriendelijke groet Sander.
Motor storing, van niets aan de hand naar niets in 10 sec.
-
- 5th Gear member
Filter nat geworden, luchtmassameten nat geworden?
maw, heel inlaatcircuit voor de lucht zuiver maken, filters incl sensoren.
maw, heel inlaatcircuit voor de lucht zuiver maken, filters incl sensoren.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Iroll
- 6th Gear member
Misschien zit er water in het koolstof filter. Dat is het zwarte ronde tonnetje achter de bumper. Die kant heeft onder water gestaan zeg je al. De klep daarvan gaat open als de motor warm is om verdampte gassen uit de benzinetank mee te verbranden is en zo kan er water in je inlaattraject komen. Lees ook je diagnose box eens uit, misschien wordt je daar wijzer van.
-
- Starter
Dank voor de tip. Wist eerst niet waar dat koolstof filter voor diende heb Iroll's idee voorgelegd bij de dealer en die is het eens! Dus nu heb ik de vacuüm leiding aan de motor kant komend vanaf het filter dicht geduwd met een mooie pasbout. Als de storing over is moet er helaas een ander filter op wat nogal kostbaar is heb ik gehoord... We zullen het zien. Dit was eerst de makkelijkste test, tsal mij benieuwen!