ACC probleem

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
joepdesign
2nd Gear member
Contacteer:

Beste mensen,

Voordat ik ermee naar de garage ga, wil ik toch eerst even de mening en of ervaringen van jullie horen.

Vorige week bij de dealer 3 nieuwe lampjes gehaald voor de middenconsole. de oude waren niet echt de originele en ondanks dat de blauwe dopjes aanwezig waren gaf het toch een oranje gloed i.p.v. groen. Dit moest en zou ik dus ff veranderen. Afdekplaat eraf gehaald, 4 schroeven losgedraait en de unit eruitgehaald. omdat je er aan de achterzijde bij moet, heb ik de 2 stekkers los moeten halen omdat deze anders te kort waren en de buis van achter de acc sensor losgekoppeld. Lampjes verwisseld en de boel weer aangesloten zoals het zat en de boel weer dichtgeschroefd.

Sindsdien heb ik een probleem met de unit. Als ik de auto start functioneert de acc-unit zonder problemen. alle lampjes branden en alle knoppen werken. Echter na ongeveer 1a2 minuten dan stopt de blower met blazen. welke stand ik ook probeer, manueel of auto functie.. zelfs in de onwazemingstand doet hij het niet meer. de verlichting blijft normaal werken en ook de airco en andere knoppen werken gewoon naar behoren. Het gekke is als ik de auto uitzet en na ongeveer 1 minuut weer start doet alles het weer voor die ongeveer 1a2 minuten. ook blijft de blower het doen als ik de temperatuur op de hoogste stand zet. deze wissel ik nu af met de 0 stand en automaat als ik het weer een beetje warmer wil hebben in de auto. echter als ik hem een standje lager zet dan stopt het hele systeem er weer mee en krijg ik ook niet meer aan de praat totdat ik de auto weer opnieuw heb gestart.

Het lijkt erop dat dit een computerprobleem is.. althans logischerwijs. moet de acc-unit nu weer opnieuw aangemeld worden bij de computer.. of is er toch iets anders aan de hand. blijft toch gek dat als je ff een stekkertje afkoppelt dat dan ineens het hele systeem in de war is.

wie van jullie heeft hier een oplossing voor of ervaring mee.

met vriendelijke groet,

Joep Camps
gravedigger25live
2nd Gear member
Contacteer:

hallo joepdesign,

Ik heb van weekend net ook de boel los gehad.
Eerste de middenconsole (instrumentenpaneel). Nu heb ik een vraagje welke jaartal ko jou volvo? en welk type V40 of S40? (weet niet of het wat uit maakt de type of jaartal).
Toen ik de bovenste 2 schroefjes los had, het frontje eraf gehaald en daarna ook nog 3 torx schroeven voor de middenconsole los gehaald. Nadat ik alles los had toen de middenconsole los getrokken. Bij mij is het zo dat de middenconsole vast zit met een klik systeem en dat het hele gebeuren contact maakt (middenconsole stopcontact en aan de desboard de stekkers) met de stekkers achter in de desboard.
Vervolgens de lampje nageweest, 1 lampje stuk vervangen en alles weer terug gezet. Bij het terug plaatsen van de middenconsole is het percisie werk omdat de middenconsole niet direct op zn plaats zit, ff wat heen en weer schuiven en wat drukken. Dan zit ie op zn plaats maar je moet het wel goed vast zetten met de 3 torx schroeven want ik had het ook zoals bij u, zodra je de middenconsole iets los hebt zitten dan komen alle waarschuwing lampjes te voorschijn en dan komt er niks goed van. Du goed vast zetten ff wat schuiven en dan komt het wel goed.
Ik dacht ook eerst wat gebeurd me nu maar viel mee (ik had half volle tank en op de middenconsole stond dat ik niks meer had en ff later klom ie met de km omhoog ik dacht :deathlyobsessed: ?)

Ik hoop dat je eruit komt.

Met vriendelijke groeten
Richard Nikolaas
Volvo V40 1.8 16V 07-02-1997
joepdesign
2nd Gear member
Contacteer:

Beste Richard,

Allereerst heb ik een S40 phase II 1.9d 115 PK model 2002 deze is niet geheel gelijk aan die van jou aan de afbeelding te zien. Als het goed is heb jij een Phase I tot modeljaar 1999.

Echter het probleem zit bij mij in de middenconsole (waar de ACC-unit en de radio en in jouw geval de asbak zich bevindt) en niet in het instrumentenpaneel zoals jij dat nu beschrijft. (ook de displays en waarschuwingslampjes behoren tot het instrumentenpaneel) maar toch bedankt voor je reactie.

Viel het je trouwens ook op dat als je het instrumentenpaneel loshaalt om die lampjes te vervangen dat de km-teller 1 km terug is gevallen.. best wel grappig, hoef ik het er maar 300.000 keer los en vast te maken en staat ie weer op 0 haha

groetjes Joep Camps
gravedigger25live
2nd Gear member
Contacteer:

Hallo Joep Camps

O sorry dan had ik het verkeerd begrepen. Ja idd. ik heb de instrumentenpaneel los gehad en ik heb een fase 1 maar zit er dan veeel verschil in dan in fase 1 en 2?

Dat van 1 km van de teller is me niet opgevallen hmmm ik hoef maar ong 162000 dat te doen, best handig hahahaha nee ik zal het maar niet doen maar toen ik bezig was is het wel stuk of 5 a 6 keer los gehaald want paste eerst moeilijk en dat bedoel ik ff heen en weer frutselen en dan klik ie weer vast.

Is er misschien bij jou een zekering stuk? want achterin de desboard toen ik de instrumentenpaneel los had kon ik een paar zwarte en witte blokken zien. Ik heb er maar niet aangezeten want je weet maar nooit.

Of een pennetje in een stekker verbogen? die vals contact maakt.
Ik weet het verder ook niet elektronica van tegenwoordig nou daar mag je een paar jaar school voor hebben.

Nou ik hoop dat het gauw opgelost is tis zeker pretje maar ja het gebeurd.

Veel succes
Met vriendelijke groeten
richard
Volvo V40 1.8 16V 07-02-1997
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”