Pagina 1 van 2
bij volledig insturen wringend rubber geluid
Geplaatst: 09.03.2009 - 21:01
door philippevk
Zoals de titel al verteld, ik hoor als ik volledig instuur (bij een hele scherpe langzame bocht zoals parkeergarages hebben) een geluid wat het beste te omschrijven is als wringend rubber. Alleen linksvoor
-niveau stuurbekrachtigingsvloeistof is goed
-geen scheuren in aandrijfas/homokineet hoes
-verder geen duidelijke zichtbare schade
auto is 2 maande geleden nog goedgekeurd voor de apk (zegt opzich niets, behalve dat ze alle stuur/fusee kogelsbekijken).
Maar iemand een idee wat te bekijken en waarop letten?
Geplaatst: 09.03.2009 - 21:07
door Jurgen S60
Heb je brede banden?
Geplaatst: 09.03.2009 - 21:09
door philippevk
nope gewoon de kleinste standaard maat (origineel)
Geplaatst: 10.03.2009 - 18:04
door 460volvo
veerpootlagers wellicht versleten..
Geplaatst: 12.03.2009 - 16:43
door philippevk
Geluid is niet altijd
ook als ik stilsta
zowel naar links als naar rechts sturend
en de stuurbekrachtigingsolie stinkt (misschien verbrand?)
Geplaatst: 12.03.2009 - 18:45
door niels.nijsten
pas nieuwe banden?
Geplaatst: 12.03.2009 - 18:49
door brittje
Hallo, ik heb dit ook gehad met mijn 440, en het zijn de verbindingstangetjes die van de stabilistorstang naar de veerpot lopen. kosten bij volvo ongeveer 22€ per stuk en zijn gemakkelijk zelf te vervangen, even het wiel eraf en je ziet ze zo zitten. het zijn de recht opstaande stangetjes met de twee kogelgewrichtjes. succes. groet .
Geplaatst: 12.03.2009 - 18:52
door niels.nijsten
deze kunnen absoluut niet kraken deze tikken als je over een oneffenheid rijd! kraken doen deze nooit
Geplaatst: 12.03.2009 - 20:16
door Iroll
deze kunnen absoluut niet kraken deze tikken als je over een oneffenheid rijd! kraken doen deze nooit
??
Als die droplinks slijten beginnen ze eerst te kraken als het tuigage van een zeilschip. Heb ze net daarom vervangen. Kraken finito met de nwe eronder.
Geplaatst: 12.03.2009 - 20:35
door philippevk
de gewraakte stanhetjes zijn nog niet zo oud (schat een jaar of 3). misschien kwaliteitsverschil? Ook totaal geen speling op de stangetjes
Ook de banden zijn niet nieuw (laten we zeggen nog net apk waardig)
Geplaatst: 12.03.2009 - 21:06
door Iroll
Onderin het reservoir waar de uitgang van de slang zit, zie je een klein filtertje zitten. Als daar zwarte drab opzit verwijderen met de punt van een schoon doekje, eerst de vloeistof eruit halen met een grote injectiespuit of eruit zuigen met een stuk tuinslang bijv. De vloeistof moet helder rood zijn en mag niet verbrand stinken. Vervang anders de stuurbekrachtigingsvloeistof (ATF type G). Zet de voorwielen los van de grond, stevig opbokken dus. Ingaande slang verwijderen aan de zijkant van het reservoir, slang in een 2ltr fles hangen. Start de motor en de vloeistof wordt in de fles gepompt. Draai ondertussen het stuur langzaam van helemaal links naar helemaal rechts en vice versa. Slang erop met een nwe slangenklem, motor weer starten en reservoir op peil brengen terwijl je het stuur weer van helemaal links naar rechts draait. Klaar.
Hier saat de procedure ook in beschreven met foto''s.
Geplaatst: 12.03.2009 - 21:19
door philippevk
je bedoelt gewon de retourleiding zeg maar (de bovenste).
Had dit inderdaad al bedacht. zal even kijken met een injectiespuit, kon het filter al niet vinden en de vloeistof is ooit rood geweest maar nu vooral zwart.
Geplaatst: 12.03.2009 - 21:27
door Iroll
Daar zit de oorzaak van het kraken in bij volledige stuuruitslag hoor je het kraken als de vloeistof te laag staat of oud is. En ik bedoel idd de retourslang loshalen aan de zijkant. Het filtertje/zeefje zit onderin op de andere (aanvoer)slang op de bodem.
Geplaatst: 15.03.2009 - 23:04
door philippevk
Heeft iemand nog een idee voor een goedkoop adres, vind 23,50 voor een liter wat veel als je 1,7 nodig hebt. 1.0 voor spoelen 0,7 voor afvullen
Geplaatst: 15.03.2009 - 23:29
door Wiebe
Even de lokale autozaken bellen?
Olie is nu eenmaal duur

Geplaatst: 16.03.2009 - 17:17
door philippevk
Vandaag nog even goed geluisterd en wat opvalt:
-alleen echt goed hoorbaar als je scherp naar rechts stuurt en langzam rijdt.
-als de auto nog koud is hoor je het niet
-geluid lijkt uit het stuk stuurhuis te komen wat naar het linkervoorwiel gaat.
-stuurhuis lekt echt toaal niet
Kan dit nog steeds de olie zijn?
Hoe kan je anders bekijken of het het stuurhuis is?
Geplaatst: 21.03.2009 - 21:03
door philippevk
Kleine bump.
-zou er eventueel iets in te vetten zijn onder de stofhoes?
Geplaatst: 22.03.2009 - 09:18
door Iroll
Vervang nou eerst eens gewoon de ATF van het stuurhuis. Of laat het doen als je er tegenop ziet. 99% kans dat de bijgeluiden weg zijn. Hoe langer je daar mee rond blijft rijden hoe groter de kans op schade aan de stuurbekrachtiging. Je begrijpt toch wel dat smerige zwarte olie nooit goed kan zijn?
Geplaatst: 03.04.2009 - 23:41
door philippevk
Even over de juiste olie:
-zag vandaag atf olie type llD is dit de goede voor onze stuurbekrachtiging?
EDIT Heb het gevonden type F of Type G
maakt de l, ll of lll nog uit die er voor staat?
Geplaatst: 26.06.2009 - 19:51
door ArjenM
Ik zit met dezelfde vraag. Kroon heeft ATF F voor Ford. Maar Kroon geeft zelf SP 3013 aan als olie voor de stuurbekrachtiging. Welke heb ik nodig?