Zoals de titel al verteld, ik hoor als ik volledig instuur (bij een hele scherpe langzame bocht zoals parkeergarages hebben) een geluid wat het beste te omschrijven is als wringend rubber. Alleen linksvoor
-niveau stuurbekrachtigingsvloeistof is goed
-geen scheuren in aandrijfas/homokineet hoes
-verder geen duidelijke zichtbare schade
auto is 2 maande geleden nog goedgekeurd voor de apk (zegt opzich niets, behalve dat ze alle stuur/fusee kogelsbekijken).
Maar iemand een idee wat te bekijken en waarop letten?
bij volledig insturen wringend rubber geluid
- Jurgen S60
- 4th Gear member
- Berichten: 738
- Lid geworden op: 09.10.2006 - 18:57
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Heb je brede banden?
S60 for life!!
440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)
S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)
S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
nope gewoon de kleinste standaard maat (origineel)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
Geluid is niet altijd
ook als ik stilsta
zowel naar links als naar rechts sturend
en de stuurbekrachtigingsolie stinkt (misschien verbrand?)
ook als ik stilsta
zowel naar links als naar rechts sturend
en de stuurbekrachtigingsolie stinkt (misschien verbrand?)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 16.05.2007 - 18:36
pas nieuwe banden?
440 B18U 1995, Elec. Ramen+Spiegels, Middenarmsteun, Halflederinterieur Dubbele Remus DTM, Pilot Openluchtfilter, 40MM Verlaagd en Black windows.
290.000KM op de klok.
290.000KM op de klok.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 21.02.2008 - 20:23
Hallo, ik heb dit ook gehad met mijn 440, en het zijn de verbindingstangetjes die van de stabilistorstang naar de veerpot lopen. kosten bij volvo ongeveer 22€ per stuk en zijn gemakkelijk zelf te vervangen, even het wiel eraf en je ziet ze zo zitten. het zijn de recht opstaande stangetjes met de twee kogelgewrichtjes. succes. groet .
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 16.05.2007 - 18:36
deze kunnen absoluut niet kraken deze tikken als je over een oneffenheid rijd! kraken doen deze nooit
440 B18U 1995, Elec. Ramen+Spiegels, Middenarmsteun, Halflederinterieur Dubbele Remus DTM, Pilot Openluchtfilter, 40MM Verlaagd en Black windows.
290.000KM op de klok.
290.000KM op de klok.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
??deze kunnen absoluut niet kraken deze tikken als je over een oneffenheid rijd! kraken doen deze nooit
Als die droplinks slijten beginnen ze eerst te kraken als het tuigage van een zeilschip. Heb ze net daarom vervangen. Kraken finito met de nwe eronder.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
de gewraakte stanhetjes zijn nog niet zo oud (schat een jaar of 3). misschien kwaliteitsverschil? Ook totaal geen speling op de stangetjes
Ook de banden zijn niet nieuw (laten we zeggen nog net apk waardig)
Ook de banden zijn niet nieuw (laten we zeggen nog net apk waardig)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Onderin het reservoir waar de uitgang van de slang zit, zie je een klein filtertje zitten. Als daar zwarte drab opzit verwijderen met de punt van een schoon doekje, eerst de vloeistof eruit halen met een grote injectiespuit of eruit zuigen met een stuk tuinslang bijv. De vloeistof moet helder rood zijn en mag niet verbrand stinken. Vervang anders de stuurbekrachtigingsvloeistof (ATF type G). Zet de voorwielen los van de grond, stevig opbokken dus. Ingaande slang verwijderen aan de zijkant van het reservoir, slang in een 2ltr fles hangen. Start de motor en de vloeistof wordt in de fles gepompt. Draai ondertussen het stuur langzaam van helemaal links naar helemaal rechts en vice versa. Slang erop met een nwe slangenklem, motor weer starten en reservoir op peil brengen terwijl je het stuur weer van helemaal links naar rechts draait. Klaar.
Hier saat de procedure ook in beschreven met foto''s.
Hier saat de procedure ook in beschreven met foto''s.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
je bedoelt gewon de retourleiding zeg maar (de bovenste).
Had dit inderdaad al bedacht. zal even kijken met een injectiespuit, kon het filter al niet vinden en de vloeistof is ooit rood geweest maar nu vooral zwart.
Had dit inderdaad al bedacht. zal even kijken met een injectiespuit, kon het filter al niet vinden en de vloeistof is ooit rood geweest maar nu vooral zwart.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Daar zit de oorzaak van het kraken in bij volledige stuuruitslag hoor je het kraken als de vloeistof te laag staat of oud is. En ik bedoel idd de retourslang loshalen aan de zijkant. Het filtertje/zeefje zit onderin op de andere (aanvoer)slang op de bodem.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
Heeft iemand nog een idee voor een goedkoop adres, vind 23,50 voor een liter wat veel als je 1,7 nodig hebt. 1.0 voor spoelen 0,7 voor afvullen
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Even de lokale autozaken bellen?
Olie is nu eenmaal duur
Olie is nu eenmaal duur

Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
Vandaag nog even goed geluisterd en wat opvalt:
-alleen echt goed hoorbaar als je scherp naar rechts stuurt en langzam rijdt.
-als de auto nog koud is hoor je het niet
-geluid lijkt uit het stuk stuurhuis te komen wat naar het linkervoorwiel gaat.
-stuurhuis lekt echt toaal niet
Kan dit nog steeds de olie zijn?
Hoe kan je anders bekijken of het het stuurhuis is?
-alleen echt goed hoorbaar als je scherp naar rechts stuurt en langzam rijdt.
-als de auto nog koud is hoor je het niet
-geluid lijkt uit het stuk stuurhuis te komen wat naar het linkervoorwiel gaat.
-stuurhuis lekt echt toaal niet
Kan dit nog steeds de olie zijn?
Hoe kan je anders bekijken of het het stuurhuis is?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
Kleine bump.
-zou er eventueel iets in te vetten zijn onder de stofhoes?
-zou er eventueel iets in te vetten zijn onder de stofhoes?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Vervang nou eerst eens gewoon de ATF van het stuurhuis. Of laat het doen als je er tegenop ziet. 99% kans dat de bijgeluiden weg zijn. Hoe langer je daar mee rond blijft rijden hoe groter de kans op schade aan de stuurbekrachtiging. Je begrijpt toch wel dat smerige zwarte olie nooit goed kan zijn?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
Even over de juiste olie:
-zag vandaag atf olie type llD is dit de goede voor onze stuurbekrachtiging?
EDIT Heb het gevonden type F of Type G
maakt de l, ll of lll nog uit die er voor staat?
-zag vandaag atf olie type llD is dit de goede voor onze stuurbekrachtiging?
EDIT Heb het gevonden type F of Type G
maakt de l, ll of lll nog uit die er voor staat?