V50 gekocht - binnenkort gas erin. Iemand ervaring?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
theiz
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.12.2008 - 21:29

Ik heb inmiddels alweer meer als een maand een tweede volvo voor de deur staan. Mijn vrouw heeft een 440 2.0 automaat en ik heb sinds kort een V50 2.4

Ik rij veel zakelijk en heb een werkgever die een heel flexibele autoregeling heeft. Jaarlijks rij ik ongeveer 50.000 kilometer en heb dat tot nu toe gedaan met nieuwe auto's. Na 3 of 4 jaar heb je daarmee een nieuwe auto afgeschreven en dat vind ik zonde.
Ik heb nu daarom een 4 jaar oude V50 gekocht, net uit de lease. Die auto kostte nog 1/3 van de nieuwwaarde en had 110.000 kilometer gereden.
Afgelopen maand wezen skieen in Tsjechie, en ik zit op een project op ongeveer 80km van mijn huis. Al met al ben ik inmiddels ongeveer 8000 kilometer verder (op benzine).
Ik heb van Mesman een offerte voor LPG binnen dus binnenkort eerst langs de Volvo garage in Nijkerk voor een beurt (de auto heeft nog Bovag garantie en ik wil dus een goede check. Een en ander om te voorkomen dat ik gedoe ga krijgen met claims, mocht er vlak na de gasinbouw wat stuk gaan) en ik laat gelijk daar bluetooth en ipod adapter inbouwen. Daarna de LPG inbouw en iedereen uitlachen.

Ik moet 4 jaar (dus nog 200.000 km) met de auto doen. Aan afschrijving kost de auto me ongeveer 8 cent per km (afschrijven naar 0! in 4 jaar). Aan lpg ongeveer 2 cent. Verzekering en belasting ongeveer 3 cent per kilometer.
Ofwel: Als het onderhoud een beetje binnen de perken blijft rij ik naast heel erg lekker, ook nog eens redelijk goedkoop. 13 cent per kilometer, dan hou ik nog 6 cent over voor onderhoud. Moet wel lukken hoop ik....

Maar man, wat is die 2.4 een fijne motor en wat is die auto een fijne auto. Mijn auto is, als ik het goed zeg, ruby red met een beige interieur. Ziet er fantastisch uit en het rijd wel ongelooflijk lekker.
Die 5 cilinder maakt een erg mooi geluid ook.

Ik heb er zoals het er nu uitziet geen problemen mee daar nog wat jaren in rond te rijden.

Heeft iemand ervaring met veel V50 kilometers en/of LPG?
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Eerst foto, dan krijg je antwoorden :P
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Ik meen wel eens gehoord te hebben dat de klepzittingen van de 2.4 niet goed op gas zijn berekend. Dus extra kosten na inbouw gas.
Pieter
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Dan nog es wat in je uitleg bereken je 2 cent voor een km op gas.
Dus 1 op 10, is 10 maal die 2 cent is 20 cent de liter..........mag ik weten waar je tankt ????? ga ik er ook naar toe (voor diesel dat wel).
Pieter
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
theiz
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.12.2008 - 21:29

@Jolly Breeze Racing: Komen eraan. Moet ik hem eerst weer even een poetsbeurt geven...
@ Delta: Klopt. De oude 2.5 motoren waren beter, die hadden hydraulische klepstoters. Met de 2.4 motoren zijn ze weer terug gegaan naar kleppen die moeten worden gesteld. Dit heeft te maken met de klepzittingen.
Dit is vooral de reden dat de oude T-5 wel op LPG kan en de nieuwere echt niet. Ik heb de 10 klepper en die zou redelijk goed de overstap naar LPG moeten kunnen overleven. Mocht hij na een tijdje toch overlijden dan kan je als ik het goed begrijp een duitse flexifluel kop erop zetten die wel lang mee zou moeten kunnen.

Maar goed, al met al inclusief een extra kop kost de auto me evenveel als een nieuwe Opel Corsa op diesel. 3x raden waar ik liever in rij : )

Ik kom overigens uit een (lease) avensis. Die stond op de parkeerplaats bij mijn vorige werkgever. Ding had 40.000 kilometer gereden en was iets meer als 2 jaar oud. Ik heb hem met 80.000 weer ingeleverd.
Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik niet de reparaties hoefde te betalen die er op dat ding zijn uitgevoerd! De meest stomme dingen zoals het knopje van de radio die eraf valt en niet los te bestellen is: Nieuwe radio van 800 euro (!!!) en niets geen coulance. Ofwel, reparatiekosten kan je niet voorkomen. Wellicht is de kans bij mij iets groter maar dat compenseer ik door de veel lagere afschrijving.
theiz
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.12.2008 - 21:29

@ Pieter: Je hebt gelijk.. Schaam. ::oops:
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

theiz schreef: Mocht hij na een tijdje toch overlijden dan kan je als ik het goed begrijp een duitse flexifluel kop erop zetten die wel lang mee zou moeten kunnen.
een Duitse Flexifuelkop voor een 2.4 V50? vertel eens....
Gebruikersavatar
VolvoKramer
3rd Gear member
Berichten: 435
Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40

He leuk om te horen dat je ook gas overweegt. Ik heb mijn installatie ook bij Mesman laten inbouwen. Die hebben er zeker verstand van.

Maar ehhh.... 2 cent per kilometer opgas is denk ik wel erg optimistisch gerekend. Mijn V70 Classic, ook de 2.4 motor trouwens met 170 pk kost me gemiddeld zo'n 6,5 cent per kilometer. Dat is inclusief het feit dat je af en toe ook benzine moet tanken en gemeten over circa 20.000 km. Met een iets rustigere rijstijl en nog wat meer snelweg kilometers moet je nog iets lager uit kunnen komen verwacht ik. Maar 2 cent per kilometer is naar mijn mening onhaalbaar. Gasprijs is nu zo'n 42 cent per liter.
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa


V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
theiz
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.12.2008 - 21:29

VolvoKramer schreef: Maar ehhh.... 2 cent per kilometer opgas is denk ik wel erg optimistisch gerekend. Mijn V70 Classic, ook de 2.4 motor trouwens met 170 pk kost me gemiddeld zo'n 6,5 cent per kilometer.
Was inderdaad een foutje. Dat moet 5 cent zijn (ex BTW). Moet haalbaar zijn.
VolvoKramer schreef: Ik heb mijn installatie ook bij Mesman laten inbouwen. Die hebben er zeker verstand van.
Dat kan je van de Volvo dealer geloof ik niet zeggen.
Overigens heb ik het idee dat de 2.4 van de V50 een heel andere motor is als de 2.4 die in de V70 etc ligt. Volvo raadt inbouw in de V50 af, maar in de V70 bouwen ze ze zelf in occasions in.

Is die van jou in een nieuwe gegaan of ook in een occasion? Hoeveel kilometer heb je er nu in gereden?
Heb jij ook dat flash lube systeem en zo ja, is dat wat?
Gebruikersavatar
VolvoKramer
3rd Gear member
Berichten: 435
Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40

Ik heb bij mij de Vialle installatie laten plaatsen bij circa 150.000 km.
Geen idee of die 2.4 van de V50 een hele andere motor is. Wel weet ik dat de 2.4 die ik heb dezelfde is als in de V70 BJ2000-2006 of tot hoever de voorlaatste serie door heeft gelopen.

Flashlube is een potje met klepsmering die via de luchtinvoer wordt meegezogen. Werkt opzich prima en tot nu tot storingsvrij. Je kan geloof ik ook kiezen voor een elektronische Flashlube druppelaar, er zijn er hier op het forum die dat systeem hebben.

tot nu toe heb ik circa 25.000 km op gas gereden en tot volle tevredenheid. Ik merk geen verschil met het rijden op benzine. Overschakelen van benzine naar gas gaat automatisch en vrij vlot. In de winter binnen circa 1 kilometer na koude start en in de zomer al soms na 400 meter (bij mij dan). Ook het trekken van mijn caravan gaat perfect en merk daarbij ook geen verschil met benzine.

Als je trouwens op de site van www.vialle.nl kijkt zie je welke modificaties er aan je auto dienen te gebeuren voor inbouw. Althans dat zag ik vorige week op hun site staan. Anders is het een kwestie van Mesman in Son even bellen. Die weten er genoeg van.
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa


V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
theiz
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.12.2008 - 21:29

bart simpson schreef: Een Duitse Flexifuelkop voor een 2.4 V50? vertel eens....
In Duitsland zijn ze wat verder met ombouwmogelijkheden. Waar we hier LPG ombouw stations kennen, krijg je daar bij ombouw de keuze tussen CNG, LPG, Biogas, ethonol, etc.
Over het algemeen gaat het daar ook wat verder. Als je daar met bijvoorbeeld een T-5 komt bouwen ze niet alleen gas in, maar vervangen ze ook de pakkingen, verbouwen ze het koelsysteem en wordt het motormanagement vervangen, indien nodig. Een kwestie van vraag en aanbod zeg maar.
Ik heb nog even naar een Mazda met rotatiemotor gekeken ipv de V50. Als ik daar LPG in had willen hebben had ik naar Duitsland gemoeten voor inbouw. In Nederland vind je echt geen ombouwer die dat ook maar zou overwegen. Zelfde volgens mij nog steeds voor de TSi motoren van VW: Voor ombouw moet je naar Duitsland.
Overigens bouwen ze daar gewoon een Vialle of Prins systeem in die TSi of rotatiemotoeren.

Zo ook met revisie: Er zijn daar een aantal specialisten die naast de revisie ook direct ombouw uitvoeren. Mocht er dus wat gebeuren waardoor de kleppen of kop het niet lang genoeg uithouden dan is dat een goede optie. Een kop revisie + ombouw kost daar voor een 4 cilinder ongeveer 500-600 euro. Geen idee of een 5 cilinder veel duurder is.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

grappig, vanuit Volvo is er namelijk niet zoiets als een flexifuelkop voor een 2.4 (er is "af Volvo" geen flexifuel leverbaar op een 2.4)
Volvo for life
theiz
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.12.2008 - 21:29

bart simpson schreef:grappig, vanuit Volvo is er namelijk niet zoiets als een flexifuelkop voor een 2.4 (er is "af Volvo" geen flexifuel leverbaar op een 2.4)
Ik heb wel eens een nieuwsbericht gezien over een 2.4L dacht ik. Dat is dan de 10-klepper die in een V50 ligt met een aardgastank. Geen idee of die auto ooit op de markt is geweest.
Ik weet ook niet of de kop van een 2.4 uit een V70 op een 2.4 in de V50 past.

In Duitsland bouwen ze ook diesels om naar biobrandstof. (vervangen brandstofleidingen door duurzamere materialen en inbouwen verwarmingselement om de brandstof op te warmen en daarmee te verdunnen). Daarvan rijden er in Nederland ook aardig wat ondertussen volgens mij.
Info: http://www.ppo.nu/nl/node/1
Wellicht dat hiervoor inmiddels in Nederland ook al ombouwers zijn.
Volgens mij kijken veel fabrikanten de kat uit de boom: Laat die bedrijven maar lekker experimenteren. Als het een beetje duidelijk is hoe wie wat en waar dan nemen ze wellicht het concept over.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ik was wat op het verkeerde been gezet doordat je de flexifuelkop presenteerde als een "feitelijk gegeven".
Er is geen 10 klepper 2.4 benzine motor in de V50 (nooit geweest/gaat nooit komen), en de kop van de V70 10V past ook niet doordat o.a. de boring afwijkt.
Bij mijn weten is er ook nooit een V50 CNG geleverd geweest
theiz
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.12.2008 - 21:29

bart simpson schreef:Je presenteerde de flexifuelkop als een "feitelijk gegeven", even als feiten, er is geen 10 klepper is de V50 (nooit geweest/gaat nooit komen), en de kop van de V70 10V past ook niet doordat o.a. de boring afwijkt.
Grappig. Even nagekeken en je hebt gelijk. Die 140pk in mijn auto heeft inderdaad 20 kleppen! En als ik het goed heb moeten die ook alle 20 gesteld worden aangezien er geen hydraulische stoters op zitten. Daar ben je dan wel even mee bezig met je voelermaatje : )

Dus het verschil tussen de 140 en 170 pk versies zit niet meer in het aantal kleppen zoals vroeger met de 2.5 motoren.
Direct een verklaring waarom dat ding zo verrekte weinig vermogen heeft bij lage toerentallen.
Wat is dan het verschil tussen die 2 motoren?

Oh ja: Mijn excuses. Ik had de omschrijving van de cilinderkop wellicht beter kunnen omschrijven. Ik was ook echt in de veronderstelling dat mijn motor 2 kleppen per cilinder heeft.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Het verschil in trekkracht is bij lage toerentallen verwaarloosbaar, een 170pk maakt wel substantieel meer toeren (1500) om die 30pk meer af te geven, het koppel scheelt relatief weinig.
In vergelijking met een 10V uit de V70/875 is een 2.4 in een V50 idd een stuk makker (maar ook een stuk schoner)
Volvo for life
theiz
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.12.2008 - 21:29

bart simpson schreef:(maar ook een stuk schoner)
Alsof iemand die een 2.4 in een V50 besteld zich daar ook maar enigszins druk om maakt.
1:10 is nou nog steeds niet echt heel zuinig voor zo'n kleine station ofzo.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

"schoon" is niet gelijk aan "zuinig"
Volvo for life
theiz
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.12.2008 - 21:29

@Bart: Blijf je nou zeuren over exacte woorden?

Ik denk dat iemand die de V50 besteld met een 2.4 liter motor, een V50 die als je zuinig rijdt 1:10 rijdt, er geen moer om geeft of datgeen er uit de uitlaat komt nu naar Franse kaas of naar madeliefjes ruikt.

Ontopic.
Afspraken staan. Binnenkort gas erin, ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
HSRN850
4th Gear member
Berichten: 542
Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
Locatie: Eindhoven

Mijn vader heeft sinds vorig jaar een V50 2.4. Bij 70.000 km (ongeveer) heeft Mesman vorig jaar gas ingebouwd, incl. Flashlube. Tot nu toe geloof ik 16.000 km gereden, perfect. Wel moet ik erbij zeggen dat de auto op het begin een foutmelding gaf(iets over de uitstoot geloof ik), waarbij hij overigens perfect liep. Na een Software-update is die nooit meer teruggekomen.
We zien het wel hoe het gaat lopen met die kleppen/kop. Wij hebben de gok genomen en ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. Ik heb hier ergens in een topic is gevraagd wanneer de kleppen dan gesteld zouden moeten worden, maar daar kreeg ik geen antwoord op :S.

Nadeel vind ik wel de actieradius. Maar het blok maakt veel goed. Ik vind het een heerlijke auto.

Veel plezier met je V50!
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230

Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”