ruitensproeier voor werkt niet meer

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
stejas
1st Gear member

Ik heb dit probleem al eerder geplaatst:

Mijn Volvo V70 2.4 Bifuel van bj september 2004 heeft een weekje stil gestaan ivm vakantie. Daarna werkte de voorruitsproeier rechts in eerste instantie nog wel (zwak) maar daarna was het gebeurd; alleen de koplampsproeiers werken nog als ik de rechter bedieningshendel bij het stuur naar voren haal. Ik heb de zekeringen gecontroleerd, maar niets kunnen vinden. Ook het bekende probleem met het T-stuk onder de motorkap (vlgs mij bij mijn model niet meer aanwezig). Is het motortje stuk of is dit hetzelfde motortje als voor de koplampsproeiers (en dus niet stuk)?? Wat kan dan de oorzaak zijn?? Ik denk aan een verstopping of iets dergelijks. Alvast bedankt voor de reactie.

De remedie was destijds (volledig) bijvullen van het reservoir. Echter na een paar keer sproeien doen de ruitensproeiers het weer niet en doen alleen de koplampsproeiers het. In het reservoir zit dan nog meer dan voldoende vloeistof. Wie weet wat de oorzaak is van dit euvel??
Walter
Geartronic member
Contacteer:

lastig lezen, het bericht staat 3 keer direct achter elkaar.

Is er geen slangetje bij het motortje losgeschoten? Zeikt het water onder de auto er wel uit? Hoor je wel een motortje zoemen? Doet de achtersproeier het? Ik weet niet of de koplampwissers op een eigen pompje werken, lijkt me wel.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
stejas
1st Gear member

Excuses voor de lay-out.
Slangetjes zijn gecontroleerd en zitten allen vast. Geen lekkage aan het reservoir. Volgens mij is het pompje van de koplamsproeiers en de voorruitsproeiers hetzelfde. Normaliter worden de koplampen namelijk bij het sproeien van de voorruit eens in de ca. 5 keer ook gesproeid.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

als ze in een ander ritme sproeien kan het niet anders dan dat het een tweede pompje is
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

stejas
1st Gear member

Nee, na ca. 5 keer sproeien van de voorruit worden daarna de koplampen automatisch gesproeid. Ik denk niet dat het een probleem van een pompje is. Als ik immers het reservoir helemaal afvul doen de voorruitsproeiers het weer een aantal keren en daarna stopt hij ermee. Als ik dan de hendel overhaal worden telkens slechts de koplampen gesproeid.
Ik hoop dat ik het probleem zo wat duidelijker heb omschreven.
hadico
5th Gear member

auto met koplampwissers heeft geen eigen pomp voor de koplampen heb je een sproeiinstalatie op de koplampen dan heb je een hogedrukpomp hiervoor.
Controleer even of je als je de slang tegen de motorkap losneemt die naar de kopjes gaat of hier een straal uitkomt is dit het geval dan is een of beide drukklepjes onder de ruitensproeierkop defect.
Dit zijn in feite drukregelaartjes met een membraantje wat wel eens wil oplossen mede door de gebruikte ruitensproeivloeistof.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

sorry, mijn truckendoos is leeg...

succes!
Afbeelding
Mijn blog

stejas
1st Gear member

Hadico bedankt voor de reactie.
Vandaag de slangetjes bij de sproeikop los gehad en getest. Geen werking.
Ook bij het t-stuk ervoor los gehad; ook geen werking.
Reservoir nog eens volledig afgevuld: alleen de koplampsproeiers doen het. Voorheen deden de ruitensproeiers het een keer of drie en daarna alleen de koplampsproeiers. Zou er dan toch sprake zijn van aparte pompjes voor de koplampen en de voorruit en zou die van de voorruit langzaam de geest hebben gegeven?? Graag reacties!
Thijs
7th Gear member

Of wellicht iets met de software?? Stand kwijt van aantal keer sproeien oid? Kan dat? Net als bij de zijramen die geen eindmeldingen hebben ofzo?

Ik begrijp dat de computer regelt dat er eens in se zoveel keer koplampen mee gesproeid worden, dat kan ik de war zijn dan toch??

Ik zeg ook maar wat hoor!!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
stejas
1st Gear member

Zou goed kunnen Tarman, de sproeiers zijn zo ingesteld dat na X-aantal keer sproeien van de voorruit automatisch de koplampen worden gesproeid. Dit zal softwarematig zijn ingesteld neem ik aan, misschien dat hier iets niet in de haak is?? Hoe kan ik hier achter komen; uit laten lezen?
Thijs
7th Gear member

FF bij de dealer langs ja, mss weet die zo wat er loos is. Het lijkt iig niet op een verstopping. We horen het wel! Succes!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
stejas
1st Gear member

Nog andere suggesties of techneuten die stellen dat het niet aan de software kan liggen?
hadico
5th Gear member

Software staat hier los van de koplampsproeier is een losse (hogedruk)pomp mogelijk dus dat er of een slang vanaf de tank klem ligt of het motortje heeft de geest gegeven.
Motortje hangt rv onder de bumper mogelijk hier de slang even lossen en sproeien kijkken wat er dan gebeurt.
stejas
1st Gear member

Hadico, is mijn conclusie dan juist dat er dan dus toch sprake is van twee verschillende pompjes??
Volgens mij zijn ze direct onder het reservoir gebouwd (?).
hadico
5th Gear member

Zijn inderdaad apart zoals ik boven al aangaf de auto met sproeiinstalatie heeft een aparte pomp hiervoor, de uitvoering met koplampwissers gebruikt de normale sproeipomp en werkt trouwens ook altijd als je het raam sproeit dit in tegenstelling tot de koplampsproei instalatie .
remco747
1st Gear member

Heb me laten vertellen dat de pomp en de aftap uit het tankje voor de voorruit boven die van de achterruit hangen, daardoor heb je bij een wat leger tankje al snel geen aanzuiging meer voor de voorruit. Als jouw membraampjes in de sproeikoppen voor de voorruit stuk zijn, dan kan het zijn dat ie gewoon teveel vloeistof sproeit, en dan zit je al snel onder het minimale vloeistofniveau voor de voorruit.
stejas
1st Gear member

Waar zit volgens jou het tankje van de voorruit dan? Ik ken maar één tankje en dat is rechts voor onder de motorkap. Overigens achterruitsproeier getest en geen werking, waarschijnlijk geen vloeistof meer aanwezig. Waar zit dit tankje??
hadico
5th Gear member

Ruitensproeirtank voor /achter zijn dezelfde het motortje van voor is ook voor achter zit onder in de tank rv onderin de bumper, is de zekering van de pomp wel heel?
stejas
1st Gear member

Zekeringen gecheckt, deze zijn in orde. Heb nog een keer getest, wat me wel opviel was de hoeveelheid vloeistof op de grond aan de rechterkant van de auto. Het "plasje op de grond" was rechts veel groter dan links en zou in principe evengroot moeten zijn. De rechterkant is de kant van het reservoir en waar de leiding omhoog gaat naar de motorkap. Zou zo maar kunnen dat daar een lek zit. De leiding loopt achter het rechtervoorbinnenscherm naar het reservoir, dus niet volledig te volgen (op dit moment), dan moet denk ik het binnenscherm eruit. Suggesties??
hadico
5th Gear member

Als je op de tank voelt en je laat iemand sproeien werkt het pompje dan wel?
Slang knikt weleens waar hij van body overgaat naar de motorkap maar spontaan onderweg ergens knikken komt nagenoeg nooit voor of er moet iets los zijn geweest waardoor hij klem is komen te zitten.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”