Pagina 1 van 4
XC60 D5 205pk - chiptuning resultaat?
Geplaatst: 22.03.2009 - 12:34
door mrgelo
Na lang rondkijken, tests en reviews lezen en enkele testritten heb ik afgelopen week de knoop doorgehakt en een XC60 D5 205pk besteld. (Sapphire black, full option) Nu klinkt chiptuning wel interessant maar ik kan nog nergens vinden wat de tuners uit deze motor kunnen halen... Heeft iemand enig idee wat ik er van kan verwachten?
Zo, na een tijdje hier alleen maar meegelezen te hebben mezelf maar eens geregistreerd en zie hier mijn 1e bericht! 
Geplaatst: 22.03.2009 - 14:18
door edraket
Ik gok 245 pk.
Geplaatst: 23.03.2009 - 19:55
door Edgar
FF een mailtje naar één van de forumsponsors zou ik zeggen...
Ik gok een btje het zelfde als edraket 245/250 PK
Geplaatst: 04.04.2009 - 18:34
door LeonW
En einde garantie Volvo......
Geplaatst: 05.04.2009 - 12:04
door mrgelo
LeonW schreef:En einde garantie Volvo......
Ik dacht dat de dealer de chiptuning niet kon zien?
Geplaatst: 05.04.2009 - 12:14
door Edgar
mrgelo schreef:LeonW schreef:En einde garantie Volvo......
Ik dacht dat de dealer de chiptuning niet kon zien?
Als ze willen kan alles, maar in de praktijk gebeurt het weinig tot niet.
Geplaatst: 05.04.2009 - 19:10
door mrgelo
De meeste tuners bieden toch ook een garantie aan. Anders is er altijd nog de mogelijkheid om de tuning ongedaan te laten maken mocht er een beroep gedaan moeten worden op de garantie via Volvo.
Geplaatst: 05.04.2009 - 20:06
door Ben
mrgelo schreef:De meeste tuners bieden toch ook een garantie aan. Anders is er altijd nog de mogelijkheid om de tuning ongedaan te laten maken mocht er een beroep gedaan moeten worden op de garantie via Volvo.
En als je dat doet zou dat beschouwd kunnen worden als fraude.
Geplaatst: 05.04.2009 - 20:49
door bart simpson
mrgelo schreef:De meeste tuners bieden toch ook een garantie aan. Anders is er altijd nog de mogelijkheid om de tuning ongedaan te laten maken mocht er een beroep gedaan moeten worden op de garantie via Volvo.
de topic over het terug kunnen lezen van motormanagementsparameters zeker gemist? is het geheel door andermans toedoen gesneuvelt mag hij (of jij) voor de kosten opdraaien, iig niet Volvo
Geplaatst: 05.04.2009 - 21:15
door drowel
Ja, het bovenstaande klopt wel... maar sommige tuners zijn dus bereid om de garantie over te nemen, en voor de kosten op te draaien op het moment dat het in de soep draait! Dat zorgt er dus ook voor dat tuners er bij gebaat zijn om niet te ver te gaan... en daarbij hoor ik eigenlijk ook NOOIT verhalen over gechipte auto's die kapot lopen.
Geplaatst: 06.04.2009 - 01:31
door Frederik Welvaert
Dat van de garantie weten we ondertussen wel al en dat was ook de vraag niet...
De motor is nog niet leverbaar, dus de tuners zelf kunnen het ook nog niet weten wat ze eruit kunnen persen. Van zodra ze kunnen beginnen experimenteren met een exemplaar zullen die je ook kunnen vertellen hoeveel ze eruit halen.
Ik gok rond de 240-250, met wat geluk 260, ook afhankelijk van het koppel dat ze daarbij bereiken en wat de koppeling aankan.
Geplaatst: 06.04.2009 - 07:12
door bart simpson
hoe komt het toch dat "iedereen" op voorhand wel van het garantieprobleem weet maar in voorkomende gevallen toch ook weer niet?
Geplaatst: 06.04.2009 - 09:49
door Paul
Dat is iets menselijks "Ik wist het niet ...."
Geplaatst: 26.04.2009 - 20:12
door s60magic
Is 205 pk dan nog niet genoeg?
Geplaatst: 26.04.2009 - 22:41
door Frederik Welvaert
s60magic schreef:Is 205 pk dan nog niet genoeg?
Bekijk het als je loon, je komt wel rond, maar meer is altijd leuk meegenomen

Geplaatst: 27.04.2009 - 13:27
door mrgelo
s60magic schreef:Is 205 pk dan nog niet genoeg?
Voor de meesten zal dat inderdaad genoeg zijn maar volgens mij is 240-250 pk toch nog wat meer 'fun'

Geplaatst: 27.04.2009 - 13:51
door asta
Ik zou dan toch voor de Newtonmeters gaan, want dat is jouw fun.
Pk heeft alleen van doen op de topsnelheid van de auto, Nm zijn de krachten die vrijkomen als je snel wilt optrekken en en een tussensprint wil maken.
Geplaatst: 27.04.2009 - 13:58
door edraket
Is niet waar. Voor acceleratie heb je paardekrachten nodig. Als jij heel veel Nm bij 1500 toeren hebt en daarna stort het als een kaartenhuis in kun je gewoon geen snelheid maken. Je vergeet de overbrenging in dit verhaal.
Nm's is om de buurman te imponeren met een schop in je kont, pk's om snelheid te maken!
Geplaatst: 27.04.2009 - 14:51
door asta
edraket schreef:Is niet waar. Voor acceleratie heb je paardekrachten nodig. Als jij heel veel Nm bij 1500 toeren hebt en daarna stort het als een kaartenhuis in kun je gewoon geen snelheid maken. Je vergeet de overbrenging in dit verhaal.
Nm's is om de buurman te imponeren met een schop in je kont, pk's om snelheid te maken!
Zoals jij het opschrijft brengt een D5 het in praktijk.
Hij is als een speer weg maar haakt al snel af.
Zoals ik het lees bedoelen we hetzelfde.
Maar een er een mooi verhaal aan te hangen lees het volgende stukje eens op Caravantrekker.nl :
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel.php
Geplaatst: 27.04.2009 - 20:48
door mrgelo
asta schreef:Ik zou dan toch voor de Newtonmeters gaan, want dat is jouw fun.
Pk heeft alleen van doen op de topsnelheid van de auto, Nm zijn de krachten die vrijkomen als je snel wilt optrekken en en een tussensprint wil maken.
Normaal gesproken krijgt het koppel bij chiptuning ook een leuke boost dus fun voor iedereen!
