tankdop

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
RedPolak
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 25.03.2009 - 10:17

Hallo mede Volvo-liefhebbers,

Een vriendin van me (nee, dit is geen slecht excuus :razz: ) heeft de tankdop van haar 480 laten liggen op het tankstation. Bij terugkomst was deze uiteraard verdwenen. Bij de dealer vragen ze de hoofdprijs voor een originele nieuwe tankdop. Nu was ik benieuwd of de tankdop van de 440/460 hetzelfde is. Want dan rijden we even op en neer naar de sloop. Kan iemand me helpen met het antwoord?

Bedankt alvast!


Groeten,

Maarten
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Is allemaal het zelfde.

Wellicht een idee een dop bij de automaterialenzaak te kopen met ontluchtingsnippel. De tankontluchting wil nog wel eens verstopt raken.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
RedPolak
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 25.03.2009 - 10:17

Ja, dat is een goed idee!

Bedankt voor de reactie Auke (Y)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Wellicht een idee een dop bij de automaterialenzaak te kopen met ontluchtingsnippel. De tankontluchting wil nog wel eens verstopt raken.
Geen goed idee, er zitten 2 speciale kleppen in de tank die voor de ontluchting zorgen. Een voor overdruk en een voor onderdruk. Er moet in de tank iets overdruk staan om de benzinedampen naar het koolfilter te leiden bij uitzetting en verdamping. Dit alles maakt deel uit van het evap systeem. Bij een te hoge druk springt de klep open om de overtollige druk te laten ontsnappen naar buiten Als er teveel onderdruk is dan laat de onderdrukklep juist lucht toe. Vandaar dat je ook de druk hoort ontsnappen als je de dop losdraait bij het tanken. Alleen de B18E heeft dit systeem niet. Gebruik je een tankdop met ontluchtingsnippel dan werkt het evap systeem dus niet.
RedPolak
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 25.03.2009 - 10:17

Bedankt voor het advies, weer iets geleerd. En ja, deze 480 sist ook bij het tanken dus ga er vanuit dat jou verhaal hier ook opgaat. Haal binnenkort even een 440 tankdopje op bij de sloop.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Het maakt toch niet uit of het systeem werkt of niet?

Ik heb een tijdje geleden ergens iets gelezen over het koolfilter. Wanneer dit vervangen moet worden zou dit erg duur zijn, en men zou deze gewoon afkoppelen omdat het niet erg veel meerwaarde heeft.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Auke, je probeert nu recht te lullen wat krom is. Waarom een goed werkend systeem buiten werking stellen en het milieu zonder reden extra belasten, dat ontgaat me van alle kanten. Alleen omdat jij ooit ergens iets gelezen hebt dat een koolfilter duur is om te vervangen? Je kan de verdampte benzine veel beter meeverbranden dan heb je er nog wat aan, lijkt me een betere optie dan inademen. De vraag gaat over een tankdop, niet over een niet werkend koolfilter.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Daar heb je gelijk in, maar ik vroeg het me alleen af. Ben niet helemaal duidelijk geweest :wink:

Je hebt PM.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 480”