Volvo vs. Saab

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gijsiejjj
4th Gear member
Berichten: 537
Lid geworden op: 10.11.2005 - 19:52

Hey mensen,

ff een Vraag is er tussen volvo en Saab nou veel "concurentie "

en wat vinden volvo rijders nou vaak van de Saab en andersom.

iser zo iets over het algemeen dat ze niks van elokaar moeten hebben of niet:D

Bij Mercedes en Bmw zie je soms dat de eigenaren elkaar afkraken op de auto:D is me nog nooit tussen volvo en saab op gevallen :D

persoonlijk vind ik beiden merken Super.

en weet ik nog niet wat ik wil als eerste auto een oude 850 of een oude saab turbo :D

dus ja. :) stem ook ff op me poll
Svensk kvalitet och säkerhet :)

Volvo 440 1.8i 1996 automatic
Volvo 460 1.8i 1995 automatic
volvo 960 2.5 24v 1995 automatic
Volvo S40 1.8 2003 handgeschakeld
Volvo C30 2.0 2007 sport handgeschakeld
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40969
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Voor ik mijn S60 kocht (ik reed in een V70) heb ik gewacht op de toen nieuwe Saab 9-3. Ik wilde ze goed kunnen vergelijken.
Ik heb de Saab toen opgehaald bij de dealer en ben naar de Volvo dealer gereden om hem daar naast een nieuwe S60 te kunnen zetten.

Ik vond de saab veel minder comfortabel rijden en met name de Volvo stoelen zijn een stuk beter. Ik heb toen weer voor Volvo gekozen en een S60-D5 besteld.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gijsiejjj
4th Gear member
Berichten: 537
Lid geworden op: 10.11.2005 - 19:52

Hm oke.

Volvo stoelen zijn idd een bekend fenoneem. bijzonder relexte rug ondersteunde stoelen.

qua ontwerp vind ik de 9-3 super mooi. de "goedkope"s60 vind ik niet bijzonder. maar tussen de duurde modellen en de 9-3 krijg ik het wel moeilijk.
Svensk kvalitet och säkerhet :)

Volvo 440 1.8i 1996 automatic
Volvo 460 1.8i 1995 automatic
volvo 960 2.5 24v 1995 automatic
Volvo S40 1.8 2003 handgeschakeld
Volvo C30 2.0 2007 sport handgeschakeld
Gebruikersavatar
Znef
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 01.11.2005 - 23:37
Locatie: ergens in België
Contacteer:

Bwa, concurrentie tussen Volvo en Saab, weet ik nog zo niet hoor. Volvo vind ik mooier en is mij meer bekend. De nieuwere modellen van Saab vind ik wel ook enorm verbeterd qua looks. Heb er zelf nog niet mee gereden, dus daar kan ik niet over mee spreken, maar wat ik wel weet is dat ze best wat power hebben.
Gijsiejjj schreef:Volvo stoelen zijn idd een bekend fenoneem. bijzonder relexte rug ondersteunde stoelen.
Voor de gemiddelde mens klopt dat zeker en vast ja, maar als ge wat groter bent dan normaal, dan hebt ge echt wel niet de nodige ondersteuning, daarom dat ik ben overgestapt naar een kuipzetel van Sparco (die ik natuurlijk eerst gaan proberen ben om te zien of ik daar wel overal goed in ondersteund wordt).
Wooptidoo, I'm Znef and driving a Volvo :p
Gijsiejjj
4th Gear member
Berichten: 537
Lid geworden op: 10.11.2005 - 19:52

Ow is dat zo? van die volvo stoel als je lang bent?

ik ken iemand van 2.10M en die rijd voor zijn werk in een volvo 740 limosine en hij vind die auto heerlijk zitten en is helemaal verliefd op de volvo stoel
Svensk kvalitet och säkerhet :)

Volvo 440 1.8i 1996 automatic
Volvo 460 1.8i 1995 automatic
volvo 960 2.5 24v 1995 automatic
Volvo S40 1.8 2003 handgeschakeld
Volvo C30 2.0 2007 sport handgeschakeld
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik vond SAAB vroeger een mooie auto. (Ik heb heel wat uurtjes in de SAAB showroom doorgebracht.) En met name de 3 deurs 900 Turbo.

Nu moet me echter van het hart dat ze teveel op eenheidsworst gaan lijken. Hoewel de nieuwe 9-3 sportestate me weer kan gaan bekoren.
En ik vind het jammer dat ze niet zoals VOLVO een behoorlijk vrije hand hebben in het ontwerpen van zaken, die des SAABS zijn.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

V480-V40 schreef:Ik vond SAAB vroeger een mooie auto. (Ik heb heel wat uurtjes in de SAAB showroom doorgebracht.) En met name de 3 deurs 900 Turbo.

Nu moet me echter van het hart dat ze teveel op eenheidsworst gaan lijken. Hoewel de nieuwe 9-3 sportestate me weer kan gaan bekoren.
En ik vind het jammer dat ze niet zoals VOLVO een behoorlijk vrije hand hebben in het ontwerpen van zaken, die des SAABS zijn.

idd de oude Saab's zijn mooi!
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Sinds de 9-3 en de 9-5 vind ik ze van achteren niet meer karakteristiek. Het lijken op een afstandje net onbestemde Japanners. Oftewel: je moet er dicht achter rijden om ze als zodanig te herkennen.

Technisch gaat de kwaliteit de laatste jaren flink achteruit, omdat eigenaar GM de Saab niet wil opwaarderen tot een premium brand en dus gaan er veel te veel Opelonderdelen in.

Zelfs de nieuwste 9-7 is niets meer dan een Trailblazer met een eigen frontje en een aangepast dashboard. Weinig specifieks meer. Zelfs geen automatische dagrijlichten meer! Voor een "Scandinavische" auto! En dan te bedenken dat de echte Trailblazer 16000 eurooo goedkoper is...

Geen wonder dat de verkopen van Saab in NL dramatisch zijn ingezakt de laatste jaren. Binnenkort moeten ze weer een dealeropschoonactie houden, zoals een jaar of 10 geleden, toen ze ook al zo achteruit gingen in verkopen. Ze lopen grote kans om Rover achterna te gaan...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ik vind de S60 de mooiste auto die je in die klasse kan kopen. De 9-3 vind ik van buiten ook wel erg mooi, maar niet zo mooi als de S60 dus. Alleen de dashboards van Saab zijn echt oerlelijk.
Saab is inderdaad flink z'n identiteit aan het kwijtraken, er is niet zo veel Zweeds meer aan. Gelukkig voor Saab is de 9-3 SportEstate een groot succes. Toch denk ik niet dat het nog lang bestaat, als GM binnenkort in chapter 11 komt zullen alle niet winstgevende modellen en merken vast verdwijnen om GM weer winstgevend te maken, erg jammer. Mijn vader heeft een aantal Saabs gehad, waren erg fijne wagens.
Gebruikersavatar
vOlOv
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 02.07.2005 - 19:23
Locatie: Leiden

Vind de 9-3 iets te GM (Opel) qua lijn.
Pas in de S60 gereden en die vind ik een meer eigen (Volvo) lijn hebben.

Ben wel erg benieuwd naar de nieuwe S60 waneer deze uitkomt!
Gast

Ik vind de 9-3 ook een mooie auto. Mijn zwager rijd er een. Maar het zou in plaats van een Saab ook een heel ander merk kunnen wezen! Saab heeft ( vind ik) zijn identiteit een heel eind verloren. Neem nu die 9-7X en die Impreza met Saab neus. Helemaal mis. Ik zou dus ook de S60 verkiezen boven de 9-3, maar die 9-3 op z'n beurt weer boven veel andere auto's ( Vectra, Passat enz).
Gebruikersavatar
Znef
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 01.11.2005 - 23:37
Locatie: ergens in België
Contacteer:

Gijsiejjj schreef:Ow is dat zo? van die volvo stoel als je lang bent?

ik ken iemand van 2.10M en die rijd voor zijn werk in een volvo 740 limosine en hij vind die auto heerlijk zitten en is helemaal verliefd op de volvo stoel
Bij mij was het zo ja, maar ik heb ook wel rugklachten, dat verklaart miss ook iets. De originele zetels zitten echt wel goed he, toen ik erin ging zitten de eerste keer was ik al verkocht. Maaaaaaar, op echt lange afstanden of als ik weer last heb van mijn rug, voldoen ze helaas niet. Dus ja, ik ben (ongewild) op dat gebied veeleisend. En geen kwaad woord erover, want ze kunnen bij Volvo niet met iedereen rekening houden, het gaat hem om gemiddeldes. Nu ja, de zetels van een C70, die zitten pas echt goed :o
Wooptidoo, I'm Znef and driving a Volvo :p
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Hoewel de 9-3 qua model niet lelijk is, vid ik de S60 toch veel meer uitstraling hebben. De 9-3 estate is ook wel een gelukt model, alleen de achterlichten passen in mijn ogen niet geheel bij de uitstraling van de auto.

Ik ken trouwens wel mensen die, sinds Saab Saab niet meer is, gekozen hebben voor Volvo. Saab mist tegenwoordig gewoon de eigenzinnigheid die het vroeger had. De invloed van GM gaat hier verder dan de bemoeienis van Ford bij Volvo.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

de nieuwe 9-3 Sportwagon is wel een hele toffe auto hoor ... waar ze zich toch wat meer op het jongere publiek proberen te richten ... net als de 9-2X in de USA wat gewoon een erg populaire Subaru is ...
Gebruikersavatar
RrRrR
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 14.04.2005 - 22:23

NVT
Your Dream - Your Mind - Your Goal
Denktank
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 18.07.2005 - 21:13
Locatie: Essen, Belgie

Voor mijn gevoel heeft het te maken met marketing:

Een Volvo = een Volvo.

Dat kan ik bij Saab niet zeggen:
Bij een Saab kan ik het gevoel niet onderdrukken dat je in een product rondrijdt wat is afgeleid van een Fiat Croma/Alfa164/Lancia Thema (9000), een Opel Vectra (huidige en vorige 900/9-3), een Subaru (9-2) of een Chevrolet (brrrr!!! -> 9-7).

Het probleem zit hem in het feit dat Saab telkens achterop komt ten opzichte van de merken waarmee ik ze associeer. Moest Saab nou als eerste een model introduceren, dan heb je veel eerder het gevoel van een "eigen model".

Ik heb recent in een 9-3 van een collega meegereden en behalve het dashboard en de plaats van de contactsleutel kon het net zo goed een andere auto geweest zijn. Behoorlijk saai eigenlijk zonder consequent doorgevoerde merkidentiteit wat je bij Volvo wel in heel de auto tegenkomt. Terwijl het - werkelijk waar - een uitstekende auto is.

Ok, de S40/V50 zijn ook niet helemaal 100% Volvo meer, maar daar is het toch goed gelukt om het Volvogevoel en de merkidendteit in tact te laten waar dat ook maar even mogelijk was.

Denktank
Volvo: daar kun je (wel) op rekenen...
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Sorry

maar ik vind de nieuwe 9-3 niks
Op de Rai gezien indertijd omdat mijn broertje toe was aan een nieuwe auto. maar binnenin overtuigde hij niet.

Ik reed er laatst achter in de schemer en ik dacht dat het een Vectra was

en als je weet hoeveel ik van Nopels hou, zegt dat genoeg.

de cabrio ziet er wel OK uit van de voorkant, maar de achterkant is rommelig en plastiekerig.
...En de estate is een Lexus die door piet op de hoek gepimpt is
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

En er is nog iets bij het over en weer gebruiken van onderdelen. Ik reed laatst in een Cadilac CTS (3.6 automaat, lelijk maar wel een beul van een moter) en zag daar tot mijn stomme verbazing de zo kenmerkende Saab luchtroosters in het dashboard zitten.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

ben 2 meter, Volvo-stoelen zijn goed. Correctie: 850 stoelen zijn goed, 440 stoelen vind ik stukken minder.
In de saab 9-5 zat ik goed, de 9-3 minder.
Vind zowel de S60 wel mooi als ook de saabs.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

die 9-2x
wat is dat eigenlijk in het echt?
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”