Versnellingsbak schakelt hakerig
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 11.07.2007 - 21:53
Ik rijd in een V40 1.9D 115 PK uit 2004. Kilometerstand 95.000. De auto schakelt in de eerste drie versnellingen hakerig (mooi woord). Ik rijd er nu zelf ongeveer 25000 km in en heb het idee dat de auto slechter is gaan schakelen in deze periode. Vorige week heeft de auto de 100.000 km beurt bij de dealer gehad en daar is de versnellingsbak olie vervangen. Dit lijkt dus niet geholpen te hebben. Ik heb nog ruim 2 maanden garantie dus wil dit nog wel in deze periode opgelost hebben. Wat kan dit hakerige schakelen veroorzaken en wat is de oplossing?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09
Ik heb dat probleem ook. Garage heeft er 75W90 in gedaan:(
Te dikke olie.
Ik heb nu zelf de juiste Volvo olie besteld en ga die erin doen.
Ik heb mijn voorwielen opgekrikt om te kijken of de koppeling wel goed vrij komt. Zo kun je testen door de de koppeling op te laten komen in een versnelling. Zodra je de koppeling intrapt moet het wiel stoppen met draaien.
Kun jij ook eens proberen om die oorzaak uit te sluiten.
Te dikke olie.
Ik heb nu zelf de juiste Volvo olie besteld en ga die erin doen.
Ik heb mijn voorwielen opgekrikt om te kijken of de koppeling wel goed vrij komt. Zo kun je testen door de de koppeling op te laten komen in een versnelling. Zodra je de koppeling intrapt moet het wiel stoppen met draaien.
Kun jij ook eens proberen om die oorzaak uit te sluiten.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 11.07.2007 - 21:53
Ik mag toch hopen dat de dealer er de goede olie in doet. Dat kan ik achteraf ook niet controleren. Het is vanwege garantiewerk niet op de bon terecht gekomen. Heeft deze auto nog wel schakelbusjes? Bij mijn vorige V40 had ik ze wel en heb ik ze ook regelmatig laten vervangen. Daar merkte je het vooral bij het stilstaand schakelen in z'n 1. Hier vind ik de auto met name tijdens het rijden niet lekker schakelen. Het voelt aan alsof er metaal over metaal glijdt in de eerste drie versnellingen. Het is ook niet altijd, als ik heel secuur schakel merk ik niets. Maar een heet mes in de boter is het beslist niet.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Bij de diesels vooral,wil de moer van de vijfde versnelling wel is loslopen,met als gevolg,slecht schakelen.
- Sonnie
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 18.03.2009 - 20:37
deze heeft geen schakelstangbussen, het zitten kabels op.schaefer schreef:kijk 's op de specificatie voor de olie. Hebben ze wel de goede olie erin gedaan (zie boekje voor controle). Moeilijk schakelen heeft meestal te maken met versleten schakelbussen, eenvoudig en goedkoop klusje.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
En dan nog; waarom roept iedereen schakelbussen, 8 v/d 10x lost het niks op! Schakelstang afstellen!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09
Als de auto in stilstand (stationair draaiend) wel goed schakelt (dus niet hakerig), kan het dan toch nog aan de schakelstang afstelling liggen?Bart Giesen schreef:En dan nog; waarom roept iedereen schakelbussen, 8 v/d 10x lost het niks op! Schakelstang afstellen!
Mij lijkt dat het dan niet daaraan ligt? Klopt dat?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Logisch denken;
-Stationair schakeld die goed
-Tijdens het rijden minder
Wat is het essentiele verschil tussen bovengenoemde scenarios?
Motor maakt toeren, auto beweegt.
Motorsteunen zorgen dat het blok niet teveel beweegt / kanteld. Als dit wel gebeurd schakeld het minder. Laat eerst je schakelstang maar afstellen. En het is een oude auto he, dus superstrak schakelen e.d. hoef je niet te verwachten.
-Stationair schakeld die goed
-Tijdens het rijden minder
Wat is het essentiele verschil tussen bovengenoemde scenarios?
Motor maakt toeren, auto beweegt.
Motorsteunen zorgen dat het blok niet teveel beweegt / kanteld. Als dit wel gebeurd schakeld het minder. Laat eerst je schakelstang maar afstellen. En het is een oude auto he, dus superstrak schakelen e.d. hoef je niet te verwachten.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Oude auto?
Hij is uit 2004 met 95000km,is niet echt oud!
Hakerig schakelen wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een koppeling die niet goed vrijkomt!
Hij is uit 2004 met 95000km,is niet echt oud!
Hakerig schakelen wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een koppeling die niet goed vrijkomt!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Die van V401.8 (die de vraag stelde) is echt niet van 2004...?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Sorry,ik lees het nu ook!:)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 11.07.2007 - 21:53
Ik geloof dat er nu twee problemen door elkaar gaan lopen. Dat van mij en dat van v40 1.8. Gisteren aardig wat kilometers gemaakt en eigenlijk probleemloos. Als de koppeling niet goed vrijkomt (Ramon&Ramon), hoe kan ik dat (laten) vaststellen. Ik ben zelf totaal niet handig en heb ook nog garantie. Zou alleen wel graag willen dat ik de dealer de goede kant op kan sturen. De dealer die hem geleverd heeft zit aardig ver van mijn woonplaats. Als het een grote klus is willen ze het graag zelf doen, bij een klein probleem mag dat hier lokaal en regelen de dealers het onderling. Dat laatste is dus voor mij veel prettiger, scheelt me een dag naar de andere kant van NL gaan.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 11.07.2007 - 21:53
Kleine update. Het hoofd van de werkplaats heeft tot twee maal toe (met warme en met koude motor) een proefrit gemaakt. Hij vindt hem foutloos schakelen ( en eerlijk gezegd doet ie het nu beter dan twee weken geleden) dus dan zal het wel goed zijn. Komt er nog gedoe van kan ik altijd verwijzen naar het feit dat ik het aangekaart heb. Voorlopig maar even een lekker stukje gaan sturen.