Hallo allemaal,
Ik heb het volgende probleem met mijn 440 diesel. Wanneer ik start lijkt het alsof de auto op 3 cylinders loopt en produceert hij een hoop grijze rook. Als ik heel even een beetje gas geef loopt de motor gewoon normaal. Als het buiten erg koud is slaat de motor soms ook af en helpt het wanneer ik een keer extra voorgloei. Als de motor warm is start deze zonder problemen.
Ik heb in andere fora iets gelezen over de koudstartvervroeger die stuk zou kunnen zijn (hoor geen getik o.i.d. wanneer ik bij koude motor het contact aanzet), echter, wanneer de motor eenmaal loopt heb ik nergens last meer van.
Andere optie lijkt me de gloeibougies of de verstuivers.
Hoe kom ik er achter wat er aan de hand is? (zonder de dealer een paar uur te laten zoeken...)
Alvast bedankt
Adri
Slecht starten 440 td
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Ik heb me niet verdiept om wat voor type dieselmotor het zou moeten zijn.
het zoude bv de volgende mogelijkheden kunnen zijn.
-een slechte verstuiver die lekt en daardoor bij niet draaien een plasje diesel in de cylinder achterlaat.
-een slecht voorgloeistifje of voorgloei installatie (dit alleen bij indirect ingespoten diesels)
Ik zou wat vergeten kunnen zijn maar dit is wat ik het meest mee gemaakt heb in mijn monteur tijd.
het zoude bv de volgende mogelijkheden kunnen zijn.
-een slechte verstuiver die lekt en daardoor bij niet draaien een plasje diesel in de cylinder achterlaat.
-een slecht voorgloeistifje of voorgloei installatie (dit alleen bij indirect ingespoten diesels)
Ik zou wat vergeten kunnen zijn maar dit is wat ik het meest mee gemaakt heb in mijn monteur tijd.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
@Michel440sportsMichel440sports schreef:Ik heb me niet verdiept om wat voor type dieselmotor het zou moeten zijn.
het zoude bv de volgende mogelijkheden kunnen zijn.
-een slechte verstuiver die lekt en daardoor bij niet draaien een plasje diesel in de cylinder achterlaat.
-een slecht voorgloeistifje of voorgloei installatie (dit alleen bij indirect ingespoten diesels)
Ik zou wat vergeten kunnen zijn maar dit is wat ik het meest mee gemaakt heb in mijn monteur tijd.
Het betreft een indirect ingespoten 90 pk TD intercooler. (Zoals alle diesels in de 440. Met hydralische klepstoters.)
@Adri
Ook ik denk aan een slechte voorgloei installatie. En voor zover ik weet werkt deze motor nog met een ouderwetse pompverstuiver. En die werkt niet met die hoge drukken die nu met common rail worden gehaald.
Je zou dus de "gloeibougies" kunnen vervangen.
Hoeveel heeft ie trouwens gelopen, en heeft ie wel z'n reguliere onderhoud gehad. Dat laatste is voor de levensduur bij deze motor wel van belang.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Adri
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 09.10.2005 - 21:26
- Locatie: Amersfoort
Bedankt voor de snelle reacties!
Hij heeft 195.000 gelopen, de auto is van 1994.
Volgens het boekje heeft hij wel met enige regelmaat onderhoud gehad, maar de laatste 30.000 km staat er niet veel meer in.
Rond 1 van de gloeibougies ziet het er erg zweterig/vettig uit. Kan dit iets betekenen? of zou dit gewoon komen doordat deze het dichtst bij de brandstofpomp zit?
Hij heeft 195.000 gelopen, de auto is van 1994.
Volgens het boekje heeft hij wel met enige regelmaat onderhoud gehad, maar de laatste 30.000 km staat er niet veel meer in.
Rond 1 van de gloeibougies ziet het er erg zweterig/vettig uit. Kan dit iets betekenen? of zou dit gewoon komen doordat deze het dichtst bij de brandstofpomp zit?
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Zou wel eens morsolie kunnen zijn je kan ze het best testen door ze door te meten met een multimeter (een meter van de gamma voldoet ook)
Je kan ze doormeten door de draadjes los te schroeven en den het rodepennetje op het puntje van de gloeibougie en de zwarte op de massa, lees motorblok de weerstand moet dan tussen de 2 en 4 ohm liggen (weet niet de preciese waarde)
Ik hoop dat dit je een beetje helpt.
Je kan ze doormeten door de draadjes los te schroeven en den het rodepennetje op het puntje van de gloeibougie en de zwarte op de massa, lees motorblok de weerstand moet dan tussen de 2 en 4 ohm liggen (weet niet de preciese waarde)
Ik hoop dat dit je een beetje helpt.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
Slecht starten is meestal gloeibougie probleem. Tenminste, als je motor
goed rondloopt bij koud weer, anders kan het ook nog aan de accu
liggen.
Ik zou ze gewoon alle vier vervangen.
Mogelijk ook even controleren of ze wel spanning krijgen.
Relais kan ook stuk zijn, maar denk ik niet.
Mijn vorige auto was een 440 TD.
Nooit startproblemen, alleen wel toen een paar bougies stuk waren.
Je kunt ze wel nameten (zijn laagohmig, dus je meet bijna sluiting),
Je moet dan de koperen strip van alle bougies losschroeven.
Echter de kans dat je het schroefdraad afbreekt is ook aanwezig en
dan moet je ze toch vervangen.
Als je toch bezig bent, zou ik ze dus gewoon alle 4 vervangen.
goed rondloopt bij koud weer, anders kan het ook nog aan de accu
liggen.
Ik zou ze gewoon alle vier vervangen.
Mogelijk ook even controleren of ze wel spanning krijgen.
Relais kan ook stuk zijn, maar denk ik niet.
Mijn vorige auto was een 440 TD.
Nooit startproblemen, alleen wel toen een paar bougies stuk waren.
Je kunt ze wel nameten (zijn laagohmig, dus je meet bijna sluiting),
Je moet dan de koperen strip van alle bougies losschroeven.
Echter de kans dat je het schroefdraad afbreekt is ook aanwezig en
dan moet je ze toch vervangen.
Als je toch bezig bent, zou ik ze dus gewoon alle 4 vervangen.
It's only kinky the first time
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Klepspeling te strak
het verhaal dat er hydraulische stoters in zitten is niet waar,deze diesels net als de S enV 40 hebben vaste stoters.
het verhaal dat er hydraulische stoters in zitten is niet waar,deze diesels net als de S enV 40 hebben vaste stoters.
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
En dan zou je een slechte klepspelling ook moeten merken tijdens het rijden ...maar hij vertelt dat hij goed rijd maar slecht start 
Maar het zou nooit geen kwaad kunnen om de klepspeling na te kijken zo niet stellen om de 2ton bij een diesel.
Maar het zou nooit geen kwaad kunnen om de klepspeling na te kijken zo niet stellen om de 2ton bij een diesel.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Tussen rijden en starten zit wel beetje verschil.
Als hij op temperatuur komt verandert de klepspeling.
Als hij op temperatuur komt verandert de klepspeling.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Speling moet gecontroleerd worden om de 50000km,helaas gebeurt dit nooit.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
[/quote]Ramon en Ramon.
Klepspeling te strak
het verhaal dat er hydraulische stoters in zitten is niet waar,deze diesels net als de S enV 40 hebben vaste stoters
Hoezo geen hydraulische stoters. Dat is mij altijd wel verteld, en ik heb vanaf 90.000 km tot 230.000 km met een 440 met zo'n motor gereden.
Nooit problemen, nooit kleppen gesteld etc.
En bedoel je dat de S/V40 common rail (102 en 115 pk) ook vaste stoters hebben.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Adri
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 09.10.2005 - 21:26
- Locatie: Amersfoort
Volgens mijn garageman zou het te horen moeten zijn aan het lopen van de motor als het aan de kleppen zou liggen. Volgens hem was dit niet zo. Ik zal er naar laten kijken wanneer de D-riem weer vervangen moet worden (Nog 60.000 km...
)
Ik ga binnenkort in ieder geval de gloeibougies vervangen, zeker met die kou van de laatste dagen duurt het erg lang voor ik kan starten, dus dat lijkt me sowieso geen overbodige luxe.

Ik ga binnenkort in ieder geval de gloeibougies vervangen, zeker met die kou van de laatste dagen duurt het erg lang voor ik kan starten, dus dat lijkt me sowieso geen overbodige luxe.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 07.12.2005 - 09:51
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Is dit je gelukt? Ik ben namelijk zelf aant kijken geweest hoe ze te vervangen, maar ik kom er echt niet uit. Die bougietjes zitten helemaal weggepropt onder de stangen van de inspuiting, waardoor ik er echt niet bij kan.Adri schreef: Ik ga binnenkort in ieder geval de gloeibougies vervangen, zeker met die kou van de laatste dagen duurt het erg lang voor ik kan starten, dus dat lijkt me sowieso geen overbodige luxe.
Iemand hier een handleidinkje van?
- Adri
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 09.10.2005 - 21:26
- Locatie: Amersfoort
Yep het is me gelukt, maar het was wel een kl*teklus. Je kunt de brandstofleidingen eenvoudig losdraaien van de verstuivers en deze wat opzij duwen zodat je meer ruimte krijgt.Is dit je gelukt?
Verder is het eigenlijk simpel, je draait eerst de moertjes los waar de kabels mee vast zitten en dan draai je de bougies er uit. Ik heb m'n sleutel vast gemaakt met een touwtje zodat wanneer ik 'm zou laten vallen niet ergens vanonder de motor hoef te gaan vissen.
Overigens heeft het vervangen van de gloeibougies maar een kleine verbetering opgelevert. Ik krijg nog steeds grote rookpluimen wanneer ik start en hij draait de eerste paar tellen nog steeds moeilijk.
Ik denk toch dat het 'm eerder in een lekkende verstuiver zit. Wanneer ik een klein dotje gas geef loopt de meteen motor goed, dus lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het aan de klepspeling ligt.
Zijn verstuivers te repareren? Heeft iemand een idee wat een nieuwe kost? En weet iemand hoe ik kan controleren of het werkelijk aan de verstuiver ligt? (Michel???)
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Rook geeft in de meest gevallen aan dat de verstuivers lekken.
Vaak de oorzaak van roet tussen de naald je kan ze schoon krijgen door een brandstofsysteem cleanr in je tank te gooien en een vlink stuk te gaan rijden.
Laat eventueel je verstuivers testen daar hebben de meeste garages een test pomp voor. Het kan ook zijn dat er iets niet goed gaat in de verdeler pomp want hier zit ook nog wat electronica aan vast.
Vaak de oorzaak van roet tussen de naald je kan ze schoon krijgen door een brandstofsysteem cleanr in je tank te gooien en een vlink stuk te gaan rijden.
Laat eventueel je verstuivers testen daar hebben de meeste garages een test pomp voor. Het kan ook zijn dat er iets niet goed gaat in de verdeler pomp want hier zit ook nog wat electronica aan vast.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 07.12.2005 - 09:51
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Het vervangen van de gloeibougies is eindelijk gelukt. Wat een t*ring klus zeg.
We hebben inderdaad de brandstofleidingen los gehaald, en daarna de moertjes met vééél geduld los gekregen. Ik heb zelf nogal dikke vingers, dus ik was blij dat ik een minder dikke kameraad dat heb kunnen laten doen. We zijn er in totaal denk ik een uurtje of 6 mee bezig geweest, maar we hebben ook de trommelremmen (achter) open gehad om te kijken wat daar zo'n raar geluid maakte en nog ff naar de dealer geweest met wat vragen, dus effectief denk ik 4,5 uur werk ofzo.
Voor diegenen die dit nog gaan doen: als je brandstofleidingen (Tdiesel dus...) leeg zijn start ie wat moeilijk, tip: gewoon doorblijven starten, met het gaspedaal half ingedrukt, dan slaat ie vanzelf wel aan.
We hebben inderdaad de brandstofleidingen los gehaald, en daarna de moertjes met vééél geduld los gekregen. Ik heb zelf nogal dikke vingers, dus ik was blij dat ik een minder dikke kameraad dat heb kunnen laten doen. We zijn er in totaal denk ik een uurtje of 6 mee bezig geweest, maar we hebben ook de trommelremmen (achter) open gehad om te kijken wat daar zo'n raar geluid maakte en nog ff naar de dealer geweest met wat vragen, dus effectief denk ik 4,5 uur werk ofzo.
Voor diegenen die dit nog gaan doen: als je brandstofleidingen (Tdiesel dus...) leeg zijn start ie wat moeilijk, tip: gewoon doorblijven starten, met het gaspedaal half ingedrukt, dan slaat ie vanzelf wel aan.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Controleer je klepspeling maar en stel ze,zul je zien dat het een stuk beter gaat!
- Adri
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 09.10.2005 - 21:26
- Locatie: Amersfoort
Als ik kijk naar de symptomen, vind ik het waarschijnlijker dat het aan de verstuivers ligt, dan aan de kleppen. Het lijkt me niet zo logisch dat met een kleine druk op het gaspedaal de kleppen spontaan zo van positie veranderen dat de motor wel goed loopt. Het is niet zo dat de motor standaard slecht loopt als deze koud is, dat doet hij alleen de eerste tellen na het starten, totdat ik even gas geef.
In ieder geval bedankt voor de tip, ik houd het in gedachten. Ga'm binnenkort maar eens naar de volvospecialist brengen...
Adri
In ieder geval bedankt voor de tip, ik houd het in gedachten. Ga'm binnenkort maar eens naar de volvospecialist brengen...
Adri
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het is geen tip,maar ik heb dat in het verleden ,toen er nog veel 440 diesels reden,veelvuldig meegemaakt,dat krijg je als je 26 jaar aan Volvo,s sleutelt.
