Ik heb mijn auto vandaag voor de 2e keer bij de dealer gehad vanwege een tik die we waarnemen als ik wegrijd waarbij ik b.v. achteruit geparkeerd heb.
Dit gebeurt als ik bij mij thuis achteruit geparkeerd heb en rustig de straat uit rij, zodra de geartronic schakelt van 1 naar 2 dan vlak na de schakeling hoor je een tik die doet denken aan een aircopomp die aanslaat.
De monteur heeft deze nu ook gehoord en kwam vandaag tot een voorzichtige conclusie: aandrijfassen te veel speling.
Zelf vermoed ik een probleem in de geartronic maar om erachter te komen willen ze eerst de assen vervangen a € 500,- per kant.
Nu valt de auto nog in de garantie bij de garage waar ik deze gekocht heb, toch vind ik het nog al wat dat een auto bij 80.000 versleten aandrijfassen heeft.
De vorige eigenaar heeft of erg sportief gereden of zoals de monteur aangaf en ikzelf ook vermoed er zit een probleem in de geartronic met het aangrijpen.
Als dit heel abrupt gebeurt dan is het net of je de koppeling laat schieten zeg maar.
Ik vind zelf dat de bak niet heel soepel schakeld en heb wel eens het idee dat deze te laat van versnelling wisselt op het moment dat je voelt dat hij gaat schakelen.
Zijn er meerdere mensen hier die hier iets in herkennen?
Mooiste zou zijn als er een eventuele monteur is die dit eerder gehoord heeft.
Ik los dit uiteraard het liefst op met zoveel mogelijk voorkennis.
Tik na wegrijden v50 t5
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Dit is niet sinds de chiptuning?
Verder had onze V70 T5 ook zo'n tik, volgens mij de XC nu ook. Zal eens vragen.
Verder had onze V70 T5 ook zo'n tik, volgens mij de XC nu ook. Zal eens vragen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Nee dit is al sinds we hem hebben vermoed ik, je let er niet zo op in het begin maar ik ging mij ineens afvragen wat dat geluid was.
Het is dus op het moment dat je b.v. 2 meter achteruit gereden heb en rustig vooruit wegrijdt.
Zodra de bak geschakeld heeft van 1 naar 2 hoor je een geluid alsof je airco pomp aanslaat.
Het gebeurt dus ook alleen maar als je achteruit hebt gereden en niet op het moment dat je b.v. wegrijdt bij het stoplicht, de achteruit actie is benodigd!
Het is dus op het moment dat je b.v. 2 meter achteruit gereden heb en rustig vooruit wegrijdt.
Zodra de bak geschakeld heeft van 1 naar 2 hoor je een geluid alsof je airco pomp aanslaat.
Het gebeurt dus ook alleen maar als je achteruit hebt gereden en niet op het moment dat je b.v. wegrijdt bij het stoplicht, de achteruit actie is benodigd!
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Even een update of eigenlijk een oplossing!
Het probleem zat hem in twee dingen.
Het hele harde oppakken en de tik van de geartronic bij het in zijn versnelling zetten zat hem in de vertanding tussen de aandrijfassen en de homokineet, deze was versleten.
De tweede tik die ik hoorde vlak voordat de geartronic schakelde naar zijn 2 komt na erop gewezen te zijn maar 1 keer voor als ik gestart heb.
Dit blijkt een eenmalige controle te zijn van het ABS systeem, en lijkt net of je remblok los zit.
Hierna doet dit zich niet meer voor.
Ik had er nog niet van gehoord maar het verhaal klopt wel met de klacht wat het iets geloofwaardiger maakt.
Hebben meerdere T5 modellen dit of is dit wel eens opgevallen ?
De auto is nu in ieder geval weer zoals die behoort te zijn en ik heb er geen vreemde gevoelens meer bij.
@ Delta,
Bedankt voor je opmerking, ik ga het voor de zekerheid toch even lezen.
Het probleem zat hem in twee dingen.
Het hele harde oppakken en de tik van de geartronic bij het in zijn versnelling zetten zat hem in de vertanding tussen de aandrijfassen en de homokineet, deze was versleten.
De tweede tik die ik hoorde vlak voordat de geartronic schakelde naar zijn 2 komt na erop gewezen te zijn maar 1 keer voor als ik gestart heb.
Dit blijkt een eenmalige controle te zijn van het ABS systeem, en lijkt net of je remblok los zit.
Hierna doet dit zich niet meer voor.
Ik had er nog niet van gehoord maar het verhaal klopt wel met de klacht wat het iets geloofwaardiger maakt.
Hebben meerdere T5 modellen dit of is dit wel eens opgevallen ?
De auto is nu in ieder geval weer zoals die behoort te zijn en ik heb er geen vreemde gevoelens meer bij.
@ Delta,
Bedankt voor je opmerking, ik ga het voor de zekerheid toch even lezen.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 02.02.2009 - 13:02
volgens mij heb ik dezelfde tik, bij het wegrijden eenmalig en daarna niet meer . betreft een 2005 2.4i. Ook ik was me af aan het vragen wat het kon zijn dus ik ga ook maar eens lezen. Ik heb geen geartronic, gewoon handgeschakeld dus denk (en hoop) dat het de ABS is. Heb de auto pas twee maanden in mijn bezit.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Als je het ook voelt dat het net is of er een reblok van achter naar voren klapt dan is het heel goed mogelijk ja.
Ik had dit niet bij mijn vorige s40 2.4, maar wil nu toch wel even weten of dit werkelijk zo is dat het een check is van de ABS.
Ik had dit niet bij mijn vorige s40 2.4, maar wil nu toch wel even weten of dit werkelijk zo is dat het een check is van de ABS.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Ik heb nu een paar weekjes op de ABS test gelet als ik wegrijd en het lijkt er inderdaad op dat het een eenmalige check is van ABS.
Mijn dealer had de remblokken al vervangen dus die konden het ook niet meer zijn.
Jammer alleen dat er in het boekje niet over gesproken word.
Mijn dealer had de remblokken al vervangen dus die konden het ook niet meer zijn.
Jammer alleen dat er in het boekje niet over gesproken word.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Klopt!
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 25.07.2006 - 21:03
- Locatie: Zuid Holland
Dat tikkende geluid is een bekend euvel bij de S40/V50. Zoek maar even op het forum naar aandrijfassen of tikkend geluid.
Heeft te maken met de spiebanen op de steekassen. Details kan je dealer vertellen. Kunnen ze ander vet gebruiken en de centrale bout met juiste moment aandraaien. Is dan een tijdje weg maar zal wel weer terugkomen.
Kan verder geen kwaad, ben al meerdere keren hiervoor teruggeweest, en moet je mee leren leven. Fraai is het niet voor zo'n premium merk maar het is niet anders
Heeft te maken met de spiebanen op de steekassen. Details kan je dealer vertellen. Kunnen ze ander vet gebruiken en de centrale bout met juiste moment aandraaien. Is dan een tijdje weg maar zal wel weer terugkomen.
Kan verder geen kwaad, ben al meerdere keren hiervoor teruggeweest, en moet je mee leren leven. Fraai is het niet voor zo'n premium merk maar het is niet anders
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Dat is het eerste wat geprobeerd was maar dit haalde niks uit in mijn geval.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.