modern rijden: motor uitzetten bij het stoplicht?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Sommige moderne auto's hebben een functie dat de motor uitgaat als die stilstaat en weer start wanneer je eenmaal weer weg wilt rijden.

Nu las ik laatst in het ADAC tijdschrift (ja familie in Duitsland wonen) en daar stond een artikel over het moderne rijden, iig op tijd schakelen etc. Maar ook dat je de motor bij een stoplicht uit moet zetten en weer moeten starten wanneer je wegrijdt.

Nou ik begin er niet aan iig in mijn 740. Als eerste denk ik dat het verbruik hoger ligt als ik m start dan een minuut stationair laten draaien. Dat moderne motoren zuiniger zijn kan ik inkomen, maar die bakbeesten van vroeger lijkt me sterk.

Wie doet het, wie heeft er ook over gelezen. Of kan het onderbouwen dat het toch echt zuiniger is, of dat het niet uitmaakt.

Ik zou zelf ook in zo'n moderne auto gestoord worden als de motor iedere keer uit schakelt en weer start. Radio/lampen die onderbroken worden bijvoorbeeld. Of is dat bij moderne auto's al niet meer?
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Dat iedere keer starten is wel een aardige belasting op je lagerschalen van je krukas. Als je start heb je geen/weinig oliedruk en zal de krukas dus bij de eerst paar klappen van de cilinder nog niet zo goed in de olie zitten. Verder heeft de rest van de motor ook te lijden onder het starten.

Ik denk dat de moderne start/stop motoren daar op zijn aangepast, correct me if im wrong...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ik sprak pas nog iemand op het werk, die heeft een toyota prius (zo'n hybride) en die schakelt ook automatisch uit bij afremmen tot stilstand.
Dat is een vrij nieuwe auto, dus de kans is groot dat die er toch wel voor gemaakt zijn.

Voor oudere auto's betwijfel ik het ook, kheb niet echt het gevoel dat die auto van mij het zo leuk vind als ik het bij elke stilstand de motor opnieuw ga starten.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als rij-instructeur maak ik mijn leerlingen attent op het nieuwe rijden. Maar de motor afzetten bij ieder rood verkeerslicht is niet te doen en volgens mij ook een aanslag op je auto. Bij een brug of spoorwegovergang is er niets op tegen. Zo ook niet bij een (kleine) opstopping veroorzaakt door een lossende vrachtauto, maar verder lekker de motor laten draaien.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat nieuwe rijden lijkt mij ook niet goed voor een motor.
70km per uur rijden in zijn vijfde versnelling is niet goed en vraag me ook af of het ook zuiniger is.
Onderbelasting van een motor is dus zeer slecht voor de techniek.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Er is (hier op het forum) ook al veel geschreven over de 6e versnelling. Ook die blijkt vaak meer te gebruiken dan de 5e. :?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4293
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Oceanracer schreef:Er is (hier op het forum) ook al veel geschreven over de 6e versnelling. Ook die blijkt vaak meer te gebruiken dan de 5e. :?
Heb ik mij ook al afgevraagd en probeer soms de vergelijking te maken door zowel 5de als 6de te proberen en dan naar het "momentaan" verbruik te kijken op de BC. Maar bij de kleinste helling van de weg krijg je al een behoorlijke afwijking, is dus erg moeilijk vast te stellen.

Bij snelheidsbeperkingen van 70 km/h zet ik de CC op 75 km/h en rij ik in 5de.

Er is een filpje van Volvo op hun site over "ecodriving", en daar zeggen ze dat de motor tot 1.200 t/min mag zakken, wat me wel erg laag lijkt. Als het bergop gaat kan dat natuurlijk niet. Ik vraag me bovendien af of het goed is voor de motor (massatraagheidswiel e.d., roetaanslag, ...).
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

In Duitsland is dit wellicht meer te verklaren door het rood-oranje-groen systeem, waardoor je snel kan starten en meteen wegrijden (Wat overigens niet goed is voor je motor wat ik begrepen heb. Lang stationair is slecht, echter direct wegrijden ook, zonder eerst enkele seconen het systeem z'n werk laten doen en alle checks uitvoeren, olie in de verspreiden op cruciale plaatsen.)
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Mijn C30 weigert 70 te rijden in zijn 5 hoor.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Robert Haven
4th Gear member
Berichten: 570
Lid geworden op: 21.10.2006 - 19:21
Locatie: Het Oosten

Paul schreef:Mijn C30 weigert 70 te rijden in zijn 5 hoor.
??
Hoezo dat dan? Bedoel je dit serieus?
Ik kan mijn V70 T5 met 50kmph in z'n V zetten en dan pakt hij nog mooi op...niet meer als snelste, maar toch.
Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI '12 Brun Guaranja (lease)
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Oh nee die van mij gaat bonken etc etc. Maar goed dat is mijn huidige of mijn DRIVe dat ook doet....

Een beetje het geluid als in zijn 2 proberen weg te rijden bij het stoplicht, lukt ook absoluut niet met mijn huidige 1.6D. (en ja ik kon de 2.0T van mijn moeder zelfs in zijn 3 wegrijden bij een stoplicht...)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

motor afzetten bij rood licht doe ik ook niet, maar wel bij een spoorwegovergang, openstaande brug, wegenwerken met rode lichten waar het soms vrij lang rood is, ...

Over het 70 rijden in 5e: ik doe het ook, 50 doe ik in 4e, en ik schakel pas naar 6e als ik continu sneller moet dan 90 (enkel bij het continu rijden aan die snelheden, niet bij het optrekken naar hogere snelheden)
Ik doe het ook zo met m'n ma haar S40 1.8, en ik deed het vroeger al met de 940GL 2.0 (behalve dan dat van die 6e, want dat hebben die S40 en 940 niet :p)

Onlangs was ik zelfs wat onoplettend bij het binnenrijden van de bebouwde kom, ik was wel 50 gaan rijden, maar toen ik aan een zone 30 kwam en naar 3e wou schakelen merkte ik dat ik nog in 5e zat...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Afzetten bij rood licht doe ik echt alleen als het echt heel lang rood is. Ook heb ik ooit wel eens bij een lange file bergaf in Duitsland de motor uitgezet (wel op contact natuurlijk, anders val je in stuurslot). Dat gaat een tijdje goed, maar als de rembekrachtiging op een gegeven moment wegvalt is dat niet zo fijn :P Wat betreft olie kan ik me niet voorstellen dat alle olie al helemaal wegzakt als de motor een paar minuten uitstaat...

Wat betreft schakelen: hoewel de R zelfs nog redelijk veel kracht heeft als je in de 5 vanaf 50 km/h wilt accelereren, zet ik hem normaliter in z'n 5 bij 65 km/h of harder. In z'n 6 bij 80 km/h of harder. Maarja, hoe erg het dan is als je op dat moment ook vol het gas indrukt... geen idee.
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
volvo
3rd Gear member
Berichten: 490
Lid geworden op: 14.01.2006 - 01:51

Paul schreef:Mijn C30 weigert 70 te rijden in zijn 5 hoor.
Je hebt toch geen Trabantje? :P Anders zou ik maar snel gaan klagen bij de garage!
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Een te hoge versnelling pikt mijn 2.5D ook niet, als je maar niet optrekt! Ik rij rustig 60 in z'n 5 hoor, alleen als ik moet versnellen ga ik een tandje terug! Overigens is dat bonken waat paul het over heeft eerder bij de diesel als bij benzine... 50 in 5 gaat niet, met de Stilo kon ik wel 40 in 5 rijden!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
lesterh2
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 18.01.2009 - 17:10
Locatie: Ruurlo

Het is mij ook geleerd bij de rijles maar ik hou wel van rustig rijden dus had het zonder dat nieuwe rijden gebeuren ook wel gedaan. Afzetten ga ik echt niet aan beginnen bij een stoplicht. Daarnaast het je hier ook niet zoveel stoplichten in de achterhoek :razz:
Afbeelding
Volvo 460 2.0 '95 -satnav, pictor velgen, spoiler, half leder, 4x schijfrem, 2x tweeter 4x standaard 1x Pioneer TS-WX205-, 1x pioneer 6800mp
Foto's Project
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”