Olie kwijt!

Geproduceerd bij NedCar in Born
MDA
5th Gear member

He balen... Ik heb een probleem met mijn geliefde V40:

Hij is opeens begonnen heel veel olie te drinken (1/2 liter per week :-o )

Daarnaast ruik je een lichte 'verbrande olie' lucht als ik hem na een rit stilzet. Tijdens het rijden merk je het niet, het is alleen als je uitstapt... ik kan er maar niet achterkomen waar het vandaan komt, maar het ruikt niet sterker onder de motorkap. Wel ruikt het een beetje binnen in de auto... niet genoeg om het tijdens het rijden te merken, maar als je uitstapt, frisse lucht ademt, en weer instapt ruik je licht iets...

Er ligt geen olie op de grond als ik ergens stil gestaan heb (hij 'lekt' dus niet).

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Ik breng hem morgen langs de garage, maar ik vind het fijn alvast een idee te hebben wat er mis zou kunnen zijn..
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
schaefer
3rd Gear member

een halve liter per week is wel erg veel. Waar je evt. naar kunt kijken is of er olie in het koelsysteem zit. Het gebeurt niet vaak, maar het is mogelijk dat je koppakking ergens lekt. suc6
edraket
7th Gear member

Het zou maar zo kunnen dat je carter ontluchtingverstopt zit. Dan wordt de olie er ook langs alle kanten uit geblazen/opgebruikt. Zou daar het eerst naar kijken. Zeker als het olieverbruik ineens is ontstaan. Rookt de auto, heveel km's?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MDA
5th Gear member

geen rook... en 230.000km

Dat van de koppakking had ik al bedacht als optie: dat zou een vervelende zijn (duur, veel werk)

De carterontluchting is inderdaad ook een mogelijkheid.

Dank voor het meedenken!
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Bart Giesen
5th Gear member

Trek die slang die van je luchtfilterhuis naar gasklep eens los, en bekijk deze eens van binnen?
MDA
5th Gear member

Hij is effe op de brug geweest vanochtend, en ik heb heel effe onder gekeken: het lijkt alsof ie ergens op de uitlaat een beetje olie lekt... daar komt in ieder geval de verbrande olie luch vandaan.

Ik had helaas verder geen tijd vanochten en moest ik verder met mijn werk, dus ik ga vanmiddag weer kijken... Een vriend van mij (monteur) kijkt er vanmiddag ook even naar heeft ie me belooft.

Wordt vervolgd.
MDA
5th Gear member

ok... dus: alle olie zit aan de achterkant van de motor.

De carterontluchting is prima...

Ik kon het niet helemaal goed zien waar het precies vandaan kwam. Ik heb het schoongemaakt, en er was geen punt waar toen echt verse olie uit kwam... dus morgen stukje rijden en kijken of het met wat oliedruk ergens uit begint te komen.

ik begin bang te worden dat het toch echt de koppakking is...
V401.8
3rd Gear member

Hoe heb je de carterontluchting getest, om die orrzaak uit te sluiten?
MDA
5th Gear member

dat heeft die vriend van me gedaan... ik was er niet bij, dus ik kan het je nu niet vertellen. Ik ga er straks nog even langs, dus dan vraag ik het hem wel even.
Ramon&Ramon
7th Gear member

meestal lekt het dekseltje van de oliepompas,die zit rechts achter op de motor,onder het in en uitlaatspruitstuk,aan de kant van de distributieriem!
MDA
5th Gear member

Nou... na een stukje rijden gisteren was alles nog steeds droog... ik ga dit weekend maar gewoon rijden, maandag gaat ie weer op de brug, kijken of we dan wat vinden.

@Ramon: moet je de kap van de distributieriem er af halen om er bij te kunnen? want dan moet ook de motorsteun er af etc etc... En als dat toch gebeurt, kan ik beter meteen ook de distributieriem + spanrollen vervangen (moet namelijk officieel over 14dkm).
Ramon&Ramon
7th Gear member

Nee,die hoeft niet los,hij zit aan de achterkant,aan de kant van de distributie!
V401.8
3rd Gear member

Ramon&Ramon schreef:Nee,die hoeft niet los,hij zit aan de achterkant,aan de kant van de distributie!
Is er een plaatje of foto van de exacte locatie beschikbaar?

Bij mij wordt de plastic oliefilterhouder heel geleidelijk ook een beetje zweterig met olie. Het lijkt van achteren ergens te komen.

Zou dit ook dat dekseltje kunnen zijn?
hadico
5th Gear member

Aan de achterzijde van het blok zit een boring voor de turbo-olieretourpijp deze zit ook in het blok als er geen turbo opzit deze deksel vliegt er weleens uit.
Hij zit achter de voorpijp ter hoogte van de carterhelften ,dus vanaf de onderkant carter ongeveer 25cm omhoog kijkken.
MDA
5th Gear member

* UPDATE *

Deze week een kort stukje gereden, en nu lag er echt olie onder de auto... hij druppelde op de grond vanaf die subframe balk die onder de versnellingsbak langs loopt...

Gisteren de auto weer op de brug gezet, weer schoongemaakt (zat weer helemaal onder) en even met draaiende motor laten staan. Conlclusie: hij druipt tussen de bak en de motor...

Is mijn conclusie dan goed dat het zeer waarschijnlijk de krukaskeerring is?

En om dat te vervangen moet de bak en koppeling er af (en vliegwiel)? En om dat te doen moet die onderste subframe balk er af, incl. motorsteun?
zwolly
4th Gear member

hadico schreef:Aan de achterzijde van het blok zit een boring voor de turbo-olieretourpijp deze zit ook in het blok als er geen turbo opzit deze deksel vliegt er weleens uit.
Hij zit achter de voorpijp ter hoogte van de carterhelften ,dus vanaf de onderkant carter ongeveer 25cm omhoog kijkken.
deze is bij mijn s40 er eens zomaar uitgesprongen waardoor olie op uitlaat en roken... nieuwe stop erin en klaar , wel ong 2 uur werk en 205 euro lichter (dealer) onderdelen 1.75 euro e rest arbeidsloon..

dit schijnt weleens vaker zomaar voor te komen...
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
MDA
5th Gear member

Afgelopen keer dat ie op de brug stond heb ik daar ook even naar gekeken, maar dat deel van de motor bleef na de schoonmaak netjes droog.

Wel belachelijk trouwens dat de dealer daar 2 uur werk voor vraagt... je kan er redelijk makkelijk bij...
MDA
5th Gear member

Even een update hoe het allemaal is afgelopen:

Het was inderdaad de krukaskering. Alles is er af gegaan: bak, koppeling, vliegwiel.

Keering vervangen, checken of het vliewiel niet te veel speling had (was ok). Nu de koppeling er toch af was is meteen ook de koppeling (Platen en drukgroep) vervangen.... 750 euro verder en de V40 kan weer een tijdje goed mee!

:-)
vin940
4th Gear member

MDA schreef:Even een update hoe het allemaal is afgelopen:

Het was inderdaad de krukaskering. Alles is er af gegaan: bak, koppeling, vliegwiel.

Keering vervangen, checken of het vliewiel niet te veel speling had (was ok). Nu de koppeling er toch af was is meteen ook de koppeling (Platen en drukgroep) vervangen.... 750 euro verder en de V40 kan weer een tijdje goed mee!

Nou fijn dat het weer opgelost is, kost wel een paar centen. Maar dan is wel gelijk goed gedaan. Veel plezier er weer mee.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

MDA schreef:Even een update hoe het allemaal is afgelopen:

Heb ik ook vorig jaar gehad, bij de superband in leidschendam laten doen, incl nieuwe koppelingsplaten en drukgroep was ik €375,- kwijt.
Bij Niham was ik veel meer kwijtgeweest, die wilde me trouwens gewoon op pad naar Oostenrijk sturen met 5 liter olie in mijn kofferbak omdat ik pas na drieweken geholpen kon worden...
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”