Dynaudio verhaal, van hifi.nl:

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Op www.hifi.nl staat onderstaand artikel, dit artikel maakt onderdeel uit van de HiFi.nl Carfi special:

Volvo C70 Dynaudio
Afbeelding
Auteur: Rob van Ginneken

Volvo maakt in zijn opgewaardeerde infotainmentsystemen voor de chiquere business class- en Coupémodellen al jaren gebruik van een ‘audiofiele’ toeleverancier: Dynaudio. Daarbij is het overigens nuttig te weten dat er soorten en maten zijn. In de kersverse C70 is er een gevoelig verschil tussen Performance (vier maal 20 Watt), High Performance Audio (vier maal 40 Watt) en het ‘we gaan tot het gaatje‘ Premium Sound Audio Systeem. Alleen die laatste spreekt met een Deens accent.

Luid en duidelijk, mag je rustig stellen, want hij heeft in zijn meest uitgebreide versie met dubbele subwoofers 910 Watt versterkervermogen aan boord. Die zetten maximaal 14 luidsprekers aan het werk. Grotendeels ambachtelijk gebouwde exemplaren van Dynaudio, onder welke hun zijden dome tweeters. Opvallende genoeg niet de unieke dome middentonen techniek die de Denen wel voor VW uit de kast hebben getrokken en die daar vanuit hun wat ongelukkige plek laag in de deuren (zoals de speakers in zo ongeveer alle auto’s) voor een beter geluidsbeeld zorgen.
Afbeelding
In het verleden noemde Volvo de naam van het top audiomerk eigenlijk nooit. Zoals ze dat natuurlijk ook niet doen met - pakweg - een elektronicatoeleverancier als Bosch. Over elektronica gesproken: de Volvo heeft een heel aardig snufje dat voorzover bekend uniek is: je kunt naar individuele smaak instellen hoeveel het geluidsvolume toeneemt wanneer je sneller gaat rijden.
Inspelend op de nieuwe trend in de autowereld gaan de Zweden nu alsnog overstag met de badge op het audiosysteem. Nog steeds vrij ingetogen, maar toch. Als je hun nieuwe C70 bestelt met het Premium systeem vind je een ingetogen Dynaudio logootje op de center speaker bovenop het dashboard. Bijna vanzelfsprekend beschikt de C70 immers over een surround systeem. Ze hebben een naam hoog te houden.
Afbeelding
Dolby
Dolby topman Tony Spath tijdens de afgelopen IAA autotentoonstelling in Frankfort, waar de C70 coupé cabrio zijn primeur vierde: ,,Volvo was in ’97 de eerste met surround in de auto en nu lijken ze de andere automerken wederom de weg te wijzen door voor ál hun 2006 modellen Dolby Pro Logic II technologie in hun Premium uitvoeringen aan te bieden. Het is opwindend om te zien hoe de surround trend zich ook in de auto voortzet.”
Misschien ten overvloede: Dolby Pro Logic II creëert ook uit de gangbare stereo informatie zoals die van CD en radio komt via een matrix een vijfkanaals surround sound.
Afbeelding
Cultuur
Kennelijk is er nogal wat cultuurverschil tussen Zweden en Duitsers. Waar VW, Audi en Mercedes grif toegeven dat ze hebben getapt uit de expertise van Dynaudio, B & O en Harman Kardon, reageren de Volvo ontwerpers zelfs ietwat in hun wiek geschoten op onze vragen. Ze hebben voldoende kennis van zaken om het heft zelf in handen te houden, noteren we. Uiteindelijk werken er meer dan 60 mensen in de infotainment afdeling van Volvo. Waarvan acte.

In het Deense Skanderborg – bij Dynaudio – zwijgen ze over dat onderwerp discreet, maar houden het er fijntjes op dat ze net als bij de Passat op een zeer vroeg moment van de ontwikkeling zijn ingestapt.
Het resultaat mag er in elk geval zijn. Hoewel we de auto alleen bij zijn onthulling tijdens een persvoorstelling met een luisterend oor konden beproeven, een stilstaand voorserie exemplaar, is duidelijk dat het nagelnieuwe en door de Nederlandse designer Fedde Talsma ontworpen Coupe Cabrio model een akoestische hoogvlieger is. Met hulp van potente digitale versterkers (een aangepaste versie van Apline techniek) en aangepaste software in de Digitale Sound Processor (het surround systeem heeft een ‘open dak’ en ‘gesloten dak’ stand) is het resultaat zelfs met het driedelige metalen dak opengeklapt nog ver boven modaal te noemen. Interessant detail: het digitale signaal wordt per glasvezelkabel naar zijn bestemming gevoerd om verliezen te beperken. Allesbehalve alledaags in een auto.

Opgewaardeerd
Wie met de haren in de wind maximaal wil genieten, kan voor een ‘extra opgewaardeerd’ systeem kiezen, waarin als extraatje dubbele subwoofers hun stinkende best doen. Opmerkelijk detail: een topman van Volvo vertrouwde ons toe dat die worden geleverd door harman/kardon. Naar verluidt omdat er een nogal merkwaardige vorm nodig was om een voldoende grote woofer in de beschikbare ruimte te persen.
Afbeelding
Projectmanager Patrick Widerstrand: ,,Het is een aangepaste versie van een bestaande speaker, met een grotere slag. Dubbele 8 inch subwoofers. Ze hebben beide een eigen 130 Watt digitale versterker. Het geheel is achter de achterbank ingebouwd, omdat er met het wegklapbare dak nu eenmaal geen hoedenplank is. Overigens zijn dit de eerste digitale versterkers die ik heb gehoord die met analoge kunnen wedijveren.”

EMC
Dat komt goed uit, zo meldt Widerstrand, want de D klasse techniek is compact, gebruikt minder energie en wordt veel minder warm. Allemaal zaken die hoog op de verlanglijst van een auto ontwerper staan. Die immers met elke kilo en elke centimeter ruimte moet woekeren. Bovendien heeft deze koele versterkertechniek veel meer mogelijkheden om de elektronica ergens in een verloren hoekje weg te stoppen. Widerstrand ziet niet voor niets een grote toekomst voor D klasse versterkers in auto’s.
Afbeelding
,,Feitelijk hadden we maar één zorgpunt en dat is de EMC compatibiliteit. Een digitale versterker straalt doorgaans storende signalen uit en dat kun je in een auto - met een heleboel gevoelige elektronica, ook voor veiligheidstechniek – absoluut niet gebruiken. Déze versterkers zijn echter nog beter dan analoge in dat opzicht.”

En die antenne?
Toch nog even zeuren. Die kloeke antenne achterop, was dat nou echt nodig? Het hoofd van de designafdeling - Fedde Talsma - houdt de tanden op elkaar geklemd. Maar had het overduidelijk ook liever anders gezien op ‘zijn’ fraaie C70. De techneuten bleken deze keer echter onverbiddelijk: ,,Alle soorten alternatieve antennes zijn geprobeerd, van bumper tot raamantenne, maar als je een dermate hoogwaardige geluidsinstallatie hebt, moet je een spijkerhard signaal aan de radio toevoeren. Tja, en helaas is dit dan de enige oplossing die echt goed werkt.”
Afbeelding
Als we nog even voor de allerlaatste keer mogen tegenstribbelen, is het overigens een boeiende vraag hoe zich dat geheel op langere duur gaat gedragen. Pininfarina bouwt deze auto (in een Zweedse fabriek) met een revolutionair driedelig dak, dat via een wonderlijk ingewikkeld mechanisme met een druk op de knop achterin verdwijnt. Het ziet er in gesloten toestand veel beter uit en geeft ook meer interieurruimte, maar zal het er op den duur niet voor zorgen dat panelen en onderdelen in het dak gaan resoneren? De praktijk moet het uitwijzen.

Afbeelding
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
V480-S60
Geartronic member

Mooi stukkie Walter,

Maar gaat dat ook op voor bijv. de V50 en de V70.
(of eventueel de komende C30)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
drowel
5th Gear member

Het dynaudio systeem zit/komt niet in de v50/v70... Het zou mij echter niks verbazen als dynaudio ook een rol gaat spelen in de ontwikkeling van de systemen voor volvo's in de toekomst... waaronder ook de c30
Barracuda_82
3rd Gear member
Contacteer:

Ik was altijd erg blij met mijn stereo in mijn S40, maar nadat ik dit gelezen heb voel ik me echt heel erg zielig met mijn stereo'tje :(

Ik vond het vooral cool om te lezen dat de signalen door glasezel kabels door de auto geleid worden. Dat wil ik oooook! :P
2001 Volvo S40 - 2003 Volvo S40 - 1970 Volvo 142 + R56 Mini FJCW Senna Edition
drowel
5th Gear member

haha, je moet niet denken dat je zielig bent... volvo staat bekend om zijn goede audio/navigatie apparatuur... ook bij de goedkopere uitvoeringen. En over dat glasvezel, het is mooi. Maar vaak onhandig... je kan namelijk niet zo makelijk iets laten inbouwen. (glasvezel zit ook in de v50/s40) Ik kon niet eens normaal mijn carkit in laten bouwen... Heeft dus ook nadelen.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

drowel schreef:haha, je moet niet denken dat je zielig bent... volvo staat bekend om zijn goede audio/navigatie apparatuur... ook bij de goedkopere uitvoeringen.
:shock: Ik tref hier doorgaans een lange klaagzang over de kwaliteit van de audioapparatuur (mij hoor je overigens niet klagen).
Hoe beter het geluid des te duurder het wordt, e.e.a. schijnt samen te hangen, maar niet iedereen lijkt dat te snappen.
drowel
5th Gear member

nee, je hebt volkomen gelijk... voor kwaliteit moet je gewoon betalen :D
doe het gewoon bij volvo, je krijgt waar voor je geld!
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

drowel schreef:nee, je hebt volkomen gelijk... voor kwaliteit moet je gewoon betalen :D
doe het gewoon bij volvo, je krijgt waar voor je geld!
Het is ook relatief goedkoop bij Volvo, Audi vraagt voor een Bang & Olufsen sound systeem zomaar € 6.500,--
drowel
5th Gear member

ja, maar de prijs/kwaliteit van Bang & Olufsen is natuurlijk ook niet goed... daar betaal je namelijk voor het design. Ik weet namelijk dat je in de Audi A8 een B&O systeem kan krijgen, maar daar komen de speakers in je dashbord omhoog als een soort pilaren. (dan is het niet zo gek dat het veel geld kost.) En ik betwijfel of de kwaliteit van die B&O systemen beter is dan die van Dynaudio! Volvo gaat er neit voor niks met regelmaat vandoor met "BEST CARAUDIO" titel
menjo
7th Gear member

Duurder is beter?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

menjo schreef:Duurder is beter?
Beter is duurder (slechts een minimaal verschil).
menjo
7th Gear member

Zal voor de keuze die je bij Volvo hebt vast gelden, maar bij wat bredere keus toch echt niet.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

menjo schreef:Zal voor de keuze die je bij Volvo hebt vast gelden, maar bij wat bredere keus toch echt niet.
We zitten hier op een Volvo forum te kletsen over Volvo audio, iets anders past niet meer in de nieuwe modellen.
Dus "beter is duurder" klopt als een bus.
menjo
7th Gear member

Of goedkoper is met opzet slechter :P
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

menjo schreef:Of goedkoper is met opzet slechter :P
Nee joh, je moet ergens beginnen, de een vind dat uitstekend en dan ander wil meer en is dan vanuit die wens ook bereid om meer te betalen.
Paul
Geartronic member

Dat Dynoaudio is toch wel beschikbaar in het 2007 model? Of is alleen de ipod aansluiting nieuw, dacht dat heel de radio uit de C70 erin zat
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
drowel
5th Gear member

het dynaudio systeem is altijd al leverbaar geweest in de c70, ook in modeljaar 2006. Alleen de Aux-aansluiting is erbij gekomen voor modeljaar 2007, net als de nieuwe achteruitkijkspiegel.
Paul
Geartronic member

Ik zeg toch ook niet dat het niet in de C70 zat?
Ging mij om de V50 misschien had ik dat beter moeten zeggen :-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf

drowel
5th Gear member

haha, oke... misverstand... maar hij komt volgens mij ook niet in de v50/s40 of zit ik er dit keer helemaal naast?
Paul
Geartronic member

Nee klopt inderdaad

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”