Pagina 1 van 8

D5 tunen naar 253 pk en 548 Nm?

Geplaatst: 06.04.2009 - 19:24
door Jolly Breeze Racing
Gelezen op: http://www.rica-uk.com/specialrica.aspx


Special RICA ECU Upgrades
New RICA D5 Stage 2 (Euro 4) - 253 BHP

Stunning 253 bhp and 548 Nm performance upgrade!
Available for all the Euro 4 D5 models.

The new RICA Euro 4 D5 Stage 2 upgrade brings a stunning new level of performance to the current Volvo diesel range at an affordable price. This stage 2 upgrade has been derived from RICA Engineering's successful diesel endurance race car which has seen 1st place in it's class. This upgrade brings spectacular road performance while improving drivability and retaining the power-train reliability, as proven during the extreme conditions on the race track.

RICA D5 Stage 2 upgrade components

* Turbocharger upgrade (exchange item)
* RICA Stage 2 ECU remap

RICA D5 Stage 2Check out the rolling road chart here to see just how good the power and torque characteristic are over the entire rev range.

(Dyno data taken from MAHA LPS 3000 chassis dyno at RICA Engineering)
Specifications: Power Torque

Standard: 180/185 hp 350/400 nm
Stage 1: 226 hp 460 nm
Stage 2: 253 hp 548 nm

Price

Turbo (exchange): 850 EUR + VAT + fitting
Stage 2 Remap: Normal ECU Upgrade price

Note - If you already have a RICA ECU upgrade on your Euro 4 D5 car and wish to upgrade to the Stage 2, then the price of the Stage 2 ECU software is only an extra 250 EUR + VAT so you do not pay the full ECU upgrade price. This also applies if you already have a RICA PPC.

For turbo fitting, either contact your local RICA agent, or contact any reputable vehicle service workshop to obtain a price for fitting.

This Stage 2 upgrade is only available for the Euro 4 D5 models which includes all the 2.4D 163 and D5 180/185 engines from 2006 onwards. This upgrade is not available for the old Euro 3 D5 163 engines from 2001-2005.

For further information please contact RICA Engineering.

Geplaatst: 06.04.2009 - 19:53
door asta
Ik denk maar aan 1 ding:

Trekt je bak dit nog wel?
Zoniet dan bij deze slaat Rica hun doel voorbij om verantwoord te tunen.

Geplaatst: 06.04.2009 - 19:55
door bart simpson
@ asta, jij denkt alleen aan de bak?

Geplaatst: 06.04.2009 - 20:08
door Fredhead
Denk dat de gehele aandrijflijn er wel eens moeite mee kan hebben.
Dat koppel is niet mis

Ben wel erg benieuwd hoe het rijd 8)

Geplaatst: 06.04.2009 - 20:10
door Ben
fredhead schreef:Denk dat de gehele aandrijflijn er wel eens moeite mee kan hebben.
Dat koppel is niet mis

Ben wel erg benieuwd hoe het rijd 8)
In de auto van iemand anders :twisted:

Geplaatst: 06.04.2009 - 20:14
door Fredhead
Jij snapt het :D

Geplaatst: 06.04.2009 - 21:07
door euerw
er is een grens

Re: D5 tunen naar 253 pk en 548 Nm?

Geplaatst: 06.04.2009 - 21:15
door bart simpson
Jolly Breeze Racing schreef:This stage 2 upgrade has been derived from RICA Engineering's successful diesel endurance race car which has seen 1st place in it's class. This upgrade brings spectacular road performance while improving drivability and retaining the power-train reliability, as proven during the extreme conditions on the race track.
een paar rondjes heel blijven is iets heel anders dan onder real life omstandigheden "oud" worden

Geplaatst: 06.04.2009 - 21:41
door gevanje
a. mij niet gezien en
b. wat moet je dr mee (in NL) en
c. hoe lang gaat het mee????

Kortom leuk voor een racing team maar niet voor alle dagen.

Geplaatst: 06.04.2009 - 21:49
door eddy3
De 253pk is interessant,en zonder enig gevaar.
Het koppel daarentegen op zo'n 470 nm laten,en klaar is kees!
Grtn Eddy

Geplaatst: 06.04.2009 - 21:54
door bart simpson
eddy3 schreef:De 253pk is interessant,en zonder enig gevaar.
Het koppel daarentegen op zo'n 470 nm laten,en klaar is kees!
vraag me toch altijd weer af waar je dit soort aannames op baseert

Geplaatst: 06.04.2009 - 22:36
door Ludo
bart simpson schreef:
eddy3 schreef:De 253pk is interessant,en zonder enig gevaar.
Het koppel daarentegen op zo'n 470 nm laten,en klaar is kees!
vraag me toch altijd weer af waar je dit soort aannames op baseert
weerleg die aanname dan een keer met harde feiten, i.p.v. steeds weer terugkerend oeverloos geroep.
enkel zo haal je aannames voor eens en altijd uit de wereld. :^o

Geplaatst: 07.04.2009 - 07:15
door asta
@ bart,

Ja die krijgt de meeste Nm voor zijn kiezen zegt mijn gevoel daarna pas de aandrijflijn waarbij er al een afname is van de Nm.
Daarnaast zullen ook de banden, je portomonee enzv....... :D eronder leiden.

Wat is het koppel tegenwoordig standaard van een D5, rond de 430 Nm?
Daar zit neem ik aan een kleine veiligheidsmarge in.
Heel banaal gezegt zou je er dan niet veel meer bij moeten krijgen (10/20 Nm) om de levensduur niet te veel te beinvloeden.
Maar iedere tuning is bedoelt om meer uit de motor te halen dan er door volvo zelf marginaal electronisch in vastgelegd is.
Volvo maakt de auto's waarbij met diverse factoren rekening gehouden dient te worden zoals: Temperatuur, kwaliteit benzine, enzv.....
Woon je in een land waar deze factoren aan een hogere kwaliteit voldoen dan kan je marginaal wijzigen zonder extra slijtage of invloed.
En daar zit het 'm nou juist, die marge word in dit topic wel erg ruim overschreden en roept bij mij een gevoel op van als ik zo hard mogelijk schreeuw dat wij de meest PK's/Nm eruit kan persen dan komen er wellicht meer klanten naar ons toe.
Laat dit nu juist de reden zijn dat ik voor Rica gekozen heb, dit deden ze dus niet (naar mijn weten).
Nu ik dit lees zakt mijn broek een beetje af, en vraag ik mij af of ik met de juiste partij in zee gegaan ben.

Geplaatst: 07.04.2009 - 07:20
door asta
eddy3 schreef:De 253pk is interessant,en zonder enig gevaar.
Het koppel daarentegen op zo'n 470 nm laten,en klaar is kees!
Grtn Eddy
Of dit zonder enig gevaar is betwijfel ik Eddy3.
Je auto zal harder rijden waardoor je de motor zwaarder belast en de koeling van je auto harder zal moeten werken om de motor niet te warm te laten worden.
Tevens zal door deze toename de slijtage ook hoger zijn dan normaal het geval zou zijn.
Maar ik ben het eens met je als je zegt: wanneer rijd ik dan over een langere afstand de topsnelheid?

Geplaatst: 07.04.2009 - 07:21
door bart simpson
Ludo schreef:
bart simpson schreef:
eddy3 schreef:De 253pk is interessant,en zonder enig gevaar.
Het koppel daarentegen op zo'n 470 nm laten,en klaar is kees!
vraag me toch altijd weer af waar je dit soort aannames op baseert
weerleg die aanname dan een keer met harde feiten, i.p.v. steeds weer terugkerend oeverloos geroep.
enkel zo haal je aannames voor eens en altijd uit de wereld. :^o
ik roep toch niet "zonder enig gevaar"? als het spul stuk is mag de dealer het opknappen, ondanks het feit dat onze belgische "deskundigen" eddy en ludo verklaarden dat het gevaarloos kon

Geplaatst: 07.04.2009 - 07:58
door trompetje
bart simpson schreef:
eddy3 schreef:De 253pk is interessant,en zonder enig gevaar.
Het koppel daarentegen op zo'n 470 nm laten,en klaar is kees!
vraag me toch altijd weer af waar je dit soort aannames op baseert
Buiten dat: je hebt al dat koppel nodig om zo'n vermogen te halen: je kan niet het koppel laag houden, en het vermogen opschroeven (behalve door meer toeren te maken, maar dat laten diesels niet toe.......)

Geplaatst: 07.04.2009 - 10:59
door Thijs
Daar gaan we weer!!!!

Mooie getallen, meer kan ik er niet over melden!

Geplaatst: 07.04.2009 - 11:30
door Sorcerer
bart simpson schreef:
eddy3 schreef:De 253pk is interessant,en zonder enig gevaar.
Het koppel daarentegen op zo'n 470 nm laten,en klaar is kees!
Buiten dat: je hebt al dat koppel nodig om zo'n vermogen te halen: je kan niet het koppel laag houden, en het vermogen opschroeven (behalve door meer toeren te maken, maar dat laten diesels niet toe.......)
Precies ja. Dat vermogen haal je echt niet zonder het koppel te verhogen. Het is ook wel een forse koppelverhoging!

Kan me best voorstellen dat het sneller slijt, maar als je het bijv. alleen zo nu en dan voor een inhaalactie gebruikt, tja...

Geplaatst: 07.04.2009 - 11:47
door Msuidgeest
Help even:

PK's zijn toch nodig om een topsnelheid te halen en Nm-ers om dat zo snel mogelijk te bereiken?

Dan denk ik dat PK's minder interessant zijn dan Nm-ers.

Geplaatst: 07.04.2009 - 12:20
door Ludo
bart simpson schreef: eddy en ludo verklaarden dat het gevaarloos kon
waar verklaar ik dat dan Bart?.
ik reageerde enkel op het feit dat je je steeds roomser dan de paus wil voordoen.
jij wil steeds opnieuw, beweren dat je het allemaal weet uit ervaring.
kom dan een keer met die ervaringen naar voren.
blabla brengt geen zoden aan de dijk...
dit lijkt alsof enkel jij er negatieve ervaringen mee hebt, en ook nog van allemaal gechipte auto's die je tegenkomt.
wellicht moet je je dan eens afvragen of het probleem dan niet bij jouw ligt i.p.v. bij de tuners. ?