Lichte Ratel

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
dtouwerkerk
Starter

Hallo,

Ik heb sinds twee weken een S40 Diesel van 2004 weggehaald bij een volvodealer, Sinds kort hoor ik een lichte ratel tijdens het rijden als ik licht gas geef, maar het geluid is iets beter hoorbaar vooral als ik iets optrek en dan rustig het gas loslaat. Op het moment dat ik de koppeling intrap is vrijwel gelijk weg.

Ik weet niet of dit geluid er al was, moet ik mij zorgen maken en wat zou dit kunnen zijn ?

Ik heb de auto weggehaald zonder garantie dus ben nu bang op een miskoop.
vin940
4th Gear member

Misschien even handig dat je even voorsteld, ken wel problemen met bakken. Het kan het druklager of top lager zijn.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

Beste Vin940,

Ik ben Dylan en ben sinds kort de trotse eigenaar van een volvo S40 uit 2004 (nieuw model) met 151.000 op de teller.

Ik denk zelf niet dat het iets met de koppeling, druklager/toplager aan de hand is (correct me if im wrong)

Het rateltje is nauwelijks hoorbaar, is aanwezig als ik in wat hogere toeren het gas loslaat. Om het geluid hoorbaarder te maken heb ik de koppeling ingetrapt en dan kun je het beter horen (het motorgeluid neem dan flink af)

Dus bij het belasten van de motor is het hoorbaar, maar als ik een constante snelheid aanhoud merk/hoor ik het niet

Voordat ik een afspraak maak bij een dealer wil ik graag weten of iemand dit bekend in de oren klinkt.

Ik ben zelf namelijk (iets te) kritisch met ieder geluid wat ik niet kan plaatsen.
egidius
2nd Gear member

hey,
ik heb een v50 diesel
en ik heb hetzelfde probleem
ik hoor een soort resonantie als ik de koppeling licht laat opkomen
wanneer de koppeling volleding ingedrukt of los is, is het geluid weg ... :s
kunnen de koppelplaten krom zijn?
Volvo V50 2.0D R-design
Volvo XC60 D4 summum
360Degreez
5th Gear member

Homokineet? Word het erger als je in een bocht zit?

Anders bij een afrit even koppeling in, luisteren, ramen open, nog een keer luisteren.

Je kan ook de auto even aan een kant opkrikken, reservewiel even onder je dorpel leggen en voorzichtig je voorwiel heen en weer draaien controlerend op speling en een abnormaal tikgeluid. (klein tikje is normaal)

Wel doen met een garagekrik, niet je hoekieploekie reservewielkrikje.
Een eenvoudige garagekrik heb je bij de halfords voor iets meer dan twee tientjes.

Retemakkelijk en wel zo veilig,
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”