Loopcultuur 2.0D

Geleverd vanaf 2003
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Hoe vinden de 2.0D rijders het geluid van de motor ? Ik kom uit een TDI waar altijd van gezegd wordt dat het rumoerige motoren zijn. Ben ik het mee eens, maar nu ik de V50 een paar dagen in gebruik heb valt het me op dat je vooral stationair best goed kan horen dat het een diesel is, niets mis mee maar hoe ervaren de andere rijders dit ?

Ik vind de 2.0D zeker mooier lopen dan een TDI, maar zoals al genoemd stationair en bij optrekken laag in de toeren toch ook best te horen.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27416
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Rijd op het werk altijd met TDI's en SDI's van VW, de 2.0D doet er stationair vrij weinig voor onder.
Maar zodra je gas geeft loopt hij toch stukken rustiger dan een TDI en komt de kracht veel eerder een soepeler vrij. (vind een TDI vrij abrupt ineens een hoop kracht geven en dat verdwijnt ook weer vrij snel)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Klopt Ferdi dat is ook mijn ervaring met de TDI, het leuke was dat afgelopen weekend mijn broer een stuk met de V50 heeft gereden. Hij heeft zelf een Audi A4 130pk TDI, op een gegeven moment zegt hij "dit is toch een 5-cilinder". Had hij aangenomen omdat de motor zo'n typische loopcultuur had, blijkt het gewoon een 4-cilinder te zijn. Dat vond ik wel leuk.

(Trouwens knappe wagen op je 20e.....)
V40 T2 Nordic+
Bleu_volvo
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 30.06.2008 - 18:39
Locatie: Oost-Vlaanderen - Laarne

Ben ik ook volledig mee eens. De TDI's van VW en Audi hebben een vrij rauwe klank. als je met de 2.0D gas heeft klinkt die vrij sportief en heef een beetje een 5 cylinder geluid.
Greets,

BLEU_VOLVO

FORD ESCORT 1.8 GT 16V (1998)
Opel Corsa 1.0 (1985)
VOLVO S60 D5 (2001)
VOLVO V50 1.6D (2005)
FORD KA 1.3 (2002)
VOLVO V50 2.0D Powershift R-line (2008)
VOLVO V60 D3(4) AUT. 2014
Afbeelding
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

ik vind het geluid zeer goed meevallen ,

neem maar eens een 1.6D die maakt veel meer lawaai vind ik

van mijn 18 de rijd ik al met mijn v50 ;)
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Mijn 2.0D klinkt ook vrij rauw (in de winter als ie net gestart is zelfs bijna tractorachtig :D), en de kracht komt ook pas echt vrij vanaf +_1700rpm (je voelt echt de turbo opkomen).
De de 2.0D in de V50 van mijn pa (MY07) loopt stationair een pak rustiger en trekt vlot vanaf het begin in één stuk door. Klinkt ook een stuk sportiever, inderdaad bijna als een 5 cylinder.

Ofwel moet er een en ander gereinigd worden in de mijne, ofwel is er op die 2 jaar tijd redelijk wat gesleuteld aan de motor :p
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

ja in de winter is ie inderaad zoals een camionette ofzo :D

maar eens warm alles prima
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

pieter007 schreef:
van mijn 18 de rijd ik al met mijn v50 ;)
Toe maar !

Over de loopcultuur van de 2.0D zijn we het hier wel eens geloof ik, over 2 weken de 140.000 buurt bij de mijne. Eens kijken of verse olie en filters nog iets doet.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27416
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Alles vers scheelt wel iets, maar verwacht geen wonderen :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Medusa07
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 24.10.2007 - 10:28

Ik heb eerst 3 jaar lang een 2.0D MY2005 gereden en rijdt nu een 2.0D MY2008. Ik merk een paar duidelijke verschillen.

-Motorgeluid is duidelijk minder sterk aanwezig, vooral als de motor warm is.
-De loopcultuur is echt veel mooier, idd lijkt het wel een 5-cilinder. Daarbij pakt de motor soepeler op en trek (nog) mooier door.
-Vering is comfortabeler, alhoewel korte oneffenheden nog steeds duidelijk doorkomen.
-Verhoudingen van de versnellingsbak zijn veranderd, waarbij ik de MY2005 fijner vond (meer gelijkmatige verdeling).
-Windgeruis rond A-stijlen was bij MY2005 een grote ergernis. Bij mijn huidige auto is het veel minder.

Al met al vind ik MY2008 er echt op vooruit gegaan, zeker ook met het nieuwe front (grill, spoiler, bumper).
Volvo V40 D2 Summum MY14, Caspian Blue, 17 inch Mannan, adaptive bi-xenon, business pack pro, difussor kit met dubbele uitlaat, afneembare trekhaak
Fiat 500 S cabrio TwinAir, zwart, 16 inch
Renault Megane Estate dCi 130 Privilege
Volvo V50 2.0D Edition I MY08
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Alfa 147 1.6 Twin Spark Veloce, 5 drs
Alfa 146 1.9 TD
Alfa 33 1.5 IE MY91
Alfa 33 1.3 MY87
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Medusa07 schreef:-Verhoudingen van de versnellingsbak zijn veranderd, waarbij ik de MY2005 fijner vond (meer gelijkmatige verdeling).
Even op gelet bij mijn pa z'n '07 V50, en die heeft ook andere verhoudingen (bij mijn '04 doet ie 120 in 6e iets meer dan 2000rpm, bij die van m'n pa zit ie er iets onder) De andere versnellingen zijn korter geworden heb ik de indruk, ofwel trekt die van m'n pa gewoon veel vlotter op :p)

Vering vind ik iets soepeler bij de mijne, maar dat kan komen doordat ik meestal met lege koffer rondrij en die van pa meestal redelijk vol gepakt is.

Windgeruis heb ik niet echt last van.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

@Medusa07

Aan de 2.0D is niets gewijzigd, ik denk dat het aan je vorige auto lag. Ik vind mijn MY05 namelijk op toeren ook een geluid hebben dat richting 5 cilinder gaat.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik vind de 2.0D echt lelijk klinken. Ik ben denk ik de enigste?!
Elke keer dat ik weer in een D5 zit (leenauto dealer) denk ik van wooooww mooi geluid.. Koots wilt vast wel ruilen..
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27416
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor een 4 cilinder diesel klinkt de 2.0D nog niet zo verkeerd.
Wel eens in een VW met TDi blok gezeten?

Geluid van een D5 blijft natuurlijk wel errug mooi
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Tja het blijft natuurlijk een 4 cilinder zelfontbrander, ik heb een TDI gehad (meerdere zelfs) en de 2.0D klinkt zoals Ferdi ook al aangeeft op zich niet verkeerd.

De D5 is een 5 cilinder en klinkt natuurlijk veel mooier. Maar dan moet ik nog even doorsparen. ;-)
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27416
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zo blijft er nog wat te wensen :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Ja een D5 lijkt me helemaal super, maar naast de hogere aanschafprijs en verbruik weet de fiscus mij ook te vinden met een nog hogere wegenbelasting. Het is in dit land niet leuk om auto te rijden, mijn broer betaald in DLD voor een A4 Avant 130pk bouwjaar 2003 net zoveel wegenbelasting per jaar als ik per kwartaal en de auto's zijn daar ook stukken goedkoper.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
rob78
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 23.03.2009 - 19:44
Locatie: Zeeland

ik vindt het een fijne motor maar wel dat de motor onderin zn toeren erg langzaam reageert op het pedaal. Daardoor moet ik vrij snel terugschakelen om wat kracht te krijgen bij bijvoorbeeld inhalen e.d.

Hogerop zn toeren vind ik m gewoon lekker en sportief rijden (voor n diesel...)
Volvo V40 1.9D

Volvo V50 2.0D Momentum MY07 Rica tuned
Gast

"mijn broer betaald in DLD voor een A4 Avant 130pk bouwjaar 2003 net zoveel wegenbelasting per jaar als ik per kwartaal"

Dat klopt, want ik betaal hier voor mijn V50 D5 EUR 350,-- per jaar, en in NL EUR 1.200,-- per jaar.
Voor mijn C70 2.4T EUR 170,-- per jaar.
Verzekering is dan wel iets duurder maar niet zoveel duurder als het verschil in wegenbelasting.
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1935
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

oei oei, nog iemand die de grens over is gehopt.... is inderdaad aantrekkelijk....helemaal als je naar OG prijzen kijkt...
Als ik in Dld zat wist ik het ook wel: een A6 multitronic met 3.0 6 cil diesel oid... als we het dan over loopcultuur hebben....
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”