Pagina 1 van 2
Loopcultuur 2.0D
Geplaatst: 07.04.2009 - 15:53
door sequence
Hoe vinden de 2.0D rijders het geluid van de motor ? Ik kom uit een TDI waar altijd van gezegd wordt dat het rumoerige motoren zijn. Ben ik het mee eens, maar nu ik de V50 een paar dagen in gebruik heb valt het me op dat je vooral stationair best goed kan horen dat het een diesel is, niets mis mee maar hoe ervaren de andere rijders dit ?
Ik vind de 2.0D zeker mooier lopen dan een TDI, maar zoals al genoemd stationair en bij optrekken laag in de toeren toch ook best te horen.
Geplaatst: 07.04.2009 - 15:56
door Fredhead
Rijd op het werk altijd met TDI's en SDI's van VW, de 2.0D doet er stationair vrij weinig voor onder.
Maar zodra je gas geeft loopt hij toch stukken rustiger dan een TDI en komt de kracht veel eerder een soepeler vrij. (vind een TDI vrij abrupt ineens een hoop kracht geven en dat verdwijnt ook weer vrij snel)
Geplaatst: 07.04.2009 - 16:27
door sequence
Klopt Ferdi dat is ook mijn ervaring met de TDI, het leuke was dat afgelopen weekend mijn broer een stuk met de V50 heeft gereden. Hij heeft zelf een Audi A4 130pk TDI, op een gegeven moment zegt hij "dit is toch een 5-cilinder". Had hij aangenomen omdat de motor zo'n typische loopcultuur had, blijkt het gewoon een 4-cilinder te zijn. Dat vond ik wel leuk.
(Trouwens knappe wagen op je 20e.....)
Geplaatst: 07.04.2009 - 17:50
door Bleu_volvo
Ben ik ook volledig mee eens. De TDI's van VW en Audi hebben een vrij rauwe klank. als je met de 2.0D gas heeft klinkt die vrij sportief en heef een beetje een 5 cylinder geluid.
Geplaatst: 07.04.2009 - 17:50
door pieter007
ik vind het geluid zeer goed meevallen ,
neem maar eens een 1.6D die maakt veel meer lawaai vind ik
van mijn 18 de rijd ik al met mijn v50

Geplaatst: 07.04.2009 - 18:52
door Frederik Welvaert
Mijn 2.0D klinkt ook vrij rauw (in de winter als ie net gestart is zelfs bijna tractorachtig

), en de kracht komt ook pas echt vrij vanaf +_1700rpm (je voelt echt de turbo opkomen).
De de 2.0D in de V50 van mijn pa (MY07) loopt stationair een pak rustiger en trekt vlot vanaf het begin in één stuk door. Klinkt ook een stuk sportiever, inderdaad bijna als een 5 cylinder.
Ofwel moet er een en ander gereinigd worden in de mijne, ofwel is er op die 2 jaar tijd redelijk wat gesleuteld aan de motor :p
Geplaatst: 07.04.2009 - 19:15
door pieter007
ja in de winter is ie inderaad zoals een camionette ofzo
maar eens warm alles prima
Geplaatst: 07.04.2009 - 21:05
door sequence
pieter007 schreef:
van mijn 18 de rijd ik al met mijn v50

Toe maar !
Over de loopcultuur van de 2.0D zijn we het hier wel eens geloof ik, over 2 weken de 140.000 buurt bij de mijne. Eens kijken of verse olie en filters nog iets doet.
Geplaatst: 07.04.2009 - 21:53
door Fredhead
Alles vers scheelt wel iets, maar verwacht geen wonderen

Geplaatst: 09.04.2009 - 16:14
door Medusa07
Ik heb eerst 3 jaar lang een 2.0D MY2005 gereden en rijdt nu een 2.0D MY2008. Ik merk een paar duidelijke verschillen.
-Motorgeluid is duidelijk minder sterk aanwezig, vooral als de motor warm is.
-De loopcultuur is echt veel mooier, idd lijkt het wel een 5-cilinder. Daarbij pakt de motor soepeler op en trek (nog) mooier door.
-Vering is comfortabeler, alhoewel korte oneffenheden nog steeds duidelijk doorkomen.
-Verhoudingen van de versnellingsbak zijn veranderd, waarbij ik de MY2005 fijner vond (meer gelijkmatige verdeling).
-Windgeruis rond A-stijlen was bij MY2005 een grote ergernis. Bij mijn huidige auto is het veel minder.
Al met al vind ik MY2008 er echt op vooruit gegaan, zeker ook met het nieuwe front (grill, spoiler, bumper).
Geplaatst: 12.04.2009 - 18:16
door Frederik Welvaert
Medusa07 schreef:-Verhoudingen van de versnellingsbak zijn veranderd, waarbij ik de MY2005 fijner vond (meer gelijkmatige verdeling).
Even op gelet bij mijn pa z'n '07 V50, en die heeft ook andere verhoudingen (bij mijn '04 doet ie 120 in 6e iets meer dan 2000rpm, bij die van m'n pa zit ie er iets onder) De andere versnellingen zijn korter geworden heb ik de indruk, ofwel trekt die van m'n pa gewoon veel vlotter op :p)
Vering vind ik iets soepeler bij de mijne, maar dat kan komen doordat ik meestal met lege koffer rondrij en die van pa meestal redelijk vol gepakt is.
Windgeruis heb ik niet echt last van.
Geplaatst: 12.04.2009 - 18:36
door sequence
@Medusa07
Aan de 2.0D is niets gewijzigd, ik denk dat het aan je vorige auto lag. Ik vind mijn MY05 namelijk op toeren ook een geluid hebben dat richting 5 cilinder gaat.
Geplaatst: 12.04.2009 - 18:39
door rsnhakan
Ik vind de 2.0D echt lelijk klinken. Ik ben denk ik de enigste?!
Elke keer dat ik weer in een D5 zit (leenauto dealer) denk ik van wooooww mooi geluid.. Koots wilt vast wel ruilen..
Geplaatst: 12.04.2009 - 18:44
door Fredhead
Voor een 4 cilinder diesel klinkt de 2.0D nog niet zo verkeerd.
Wel eens in een VW met TDi blok gezeten?
Geluid van een D5 blijft natuurlijk wel errug mooi
Geplaatst: 12.04.2009 - 18:55
door sequence
Tja het blijft natuurlijk een 4 cilinder zelfontbrander, ik heb een TDI gehad (meerdere zelfs) en de 2.0D klinkt zoals Ferdi ook al aangeeft op zich niet verkeerd.
De D5 is een 5 cilinder en klinkt natuurlijk veel mooier. Maar dan moet ik nog even doorsparen.

Geplaatst: 12.04.2009 - 19:12
door Fredhead
Zo blijft er nog wat te wensen

Geplaatst: 12.04.2009 - 19:15
door sequence
Ja een D5 lijkt me helemaal super, maar naast de hogere aanschafprijs en verbruik weet de fiscus mij ook te vinden met een nog hogere wegenbelasting. Het is in dit land niet leuk om auto te rijden, mijn broer betaald in DLD voor een A4 Avant 130pk bouwjaar 2003 net zoveel wegenbelasting per jaar als ik per kwartaal en de auto's zijn daar ook stukken goedkoper.
Geplaatst: 12.04.2009 - 21:27
door rob78
ik vindt het een fijne motor maar wel dat de motor onderin zn toeren erg langzaam reageert op het pedaal. Daardoor moet ik vrij snel terugschakelen om wat kracht te krijgen bij bijvoorbeeld inhalen e.d.
Hogerop zn toeren vind ik m gewoon lekker en sportief rijden (voor n diesel...)
Geplaatst: 12.04.2009 - 22:51
door Gast
"mijn broer betaald in DLD voor een A4 Avant 130pk bouwjaar 2003 net zoveel wegenbelasting per jaar als ik per kwartaal"
Dat klopt, want ik betaal hier voor mijn V50 D5 EUR 350,-- per jaar, en in NL EUR 1.200,-- per jaar.
Voor mijn C70 2.4T EUR 170,-- per jaar.
Verzekering is dan wel iets duurder maar niet zoveel duurder als het verschil in wegenbelasting.
Geplaatst: 13.04.2009 - 11:24
door sanco
oei oei, nog iemand die de grens over is gehopt.... is inderdaad aantrekkelijk....helemaal als je naar OG prijzen kijkt...
Als ik in Dld zat wist ik het ook wel: een A6 multitronic met 3.0 6 cil diesel oid... als we het dan over loopcultuur hebben....