Dit weekend zijn de dieselinjectoren van mijn wagen ( http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight= ) gereviseerd. Ik heb de oude injectoren getest op hun sproeipatroon en bij de meeste injectoren was het meer een pisserke dan een mooie verstuiving; maarja wat kun je verwachten na 279.500 km.
De nieuwe nozzles zijn gemonteerd in het verstuiverhuis en afgesteld op 160 bar en geven een mooi verstuiverbeeld.
Ik heb niet het originele type verstuiver gemonteerd (voor de geïnteresseerden DN0SD297 ipv DN0SD293). Deze DN0SD297 verstuivers noemen ze in het Duits "Flächenzapfendüsen". Deze spuiten net vóór de hoofdinspuiting en kleine hoeveel diesel in die de wervelkamer voorverwarmt zodat de verbranding van de hoofdinspuiting vollediger en stiller verloopt. En inderdaad; als de motor op temperatuur is, is de dieselklop beduidend minder en de motor trilt bijna niet meer. Het verbruik zal ik pas kunnen beoordelen als mijn tank is leegereden.
Ook de tandriem van de injectiepomp is vervangen + injectietiming is opnieuw afgesteld; dus ik kan er weer tegen voor de komende 200.000 km !
Revisie injectoren D24TIC
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ergens klopt iets niet, maar ik zie niet waar.
De verstuivers die jij noemt hebben eigenschappen die bij een moderne diesel horen, namelijk inspuiten op commando.
Dat werkt als volgt: de brandstofpomp bouwt druk op en de inspuiting wordt elektronisch geregeld door een klepje in de leiding te openen op een zeker moment. Hierbij kun je dus voor-inspuiten en dan hoofd-inspuiten. Dat was een ontwikkeling die toegepast is op de eerste 5-cilinder TDI (Audi 100/A6, 140 PK, 290 Nm).
Het verbaast mij dan ook dat je deze verstuivers hebt op een volledig mechanische (turbo)diesel waarbij geen sprake is van voor- en hoofdinspuiting.
Als ik uit mijn nek zit te kletsen, hoe werkt het dan wel?
De verstuivers die jij noemt hebben eigenschappen die bij een moderne diesel horen, namelijk inspuiten op commando.
Dat werkt als volgt: de brandstofpomp bouwt druk op en de inspuiting wordt elektronisch geregeld door een klepje in de leiding te openen op een zeker moment. Hierbij kun je dus voor-inspuiten en dan hoofd-inspuiten. Dat was een ontwikkeling die toegepast is op de eerste 5-cilinder TDI (Audi 100/A6, 140 PK, 290 Nm).
Het verbaast mij dan ook dat je deze verstuivers hebt op een volledig mechanische (turbo)diesel waarbij geen sprake is van voor- en hoofdinspuiting.
Als ik uit mijn nek zit te kletsen, hoe werkt het dan wel?
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
Het is inderdaad geen echte voor-inspuiting en hoofd-inspuiting zoals bij een TDI of common rail. Maar door een aangepast design van de tapverstuiver probeert men een "voorinspuiting" te simuleren om de verbranding stiller en vollediger te laten verlopen. Op de tapverstuiver is een klein vlakje afgefreesd (nr 4 op de figuur) dat zorgt voor een "voorinspuiting" net voor de hoofdinspuiting.
Op Poelwiki heb ik ook wat info gevonden (in het Duits).
Op Poelwiki heb ik ook wat info gevonden (in het Duits).
Bron : http://poelwiki.de/index.php?title=ESDVorstrahl-Düsen
Der "neueste Stand" der Entwicklung im Bereich Vor- und Wirbelkammerdiesel-Einspritzdüsen sind s.g. "Vorstrahldüsen". Durch einen feinen seitlichen Anschliff des Düsenzapfens (Spitze der Düsennadel) wird bewirkt, dass beim Anheben der Düsennadel (Düse beginnt zu Öffnen, gibt den Ringspalt frei durch den der Kraftstoff mit hoher Geschwindigkeit aus der Düse entweicht) zuerst ein kleiner Spalt geöffnet wird, durch den noch vor der eigentlichen kompletten Einspritzung eine Art "Voreinspritzung" erfolgt. Während die kleine Menge Kraftstoff bereits eine "Initialzündung" einleitet, folgt die verbleibende Kraftstoffmenge in der eigentlichen Einspritzung. Die Einspritzung erfolgt also quasi in zwei Stufen: Der kleine Vorstrahl geht direkt über in die Haupteinspritzung, wobei bei älteren Düsentypen die gesamte Kraftstoffmenge pro Verbrennungstakt auf einmal in den Zylinder bzw. die Wirbelkammer gespritzt wird. Durch den Vorstrahl wird eine vollständigere Verbrennung und ein weicheres Verbrennungsgeräusch erzielt. Für den Betrieb mit Pöl haben sich die Düsen sehr bewährt, insbesondere das Kaltstart- und Leerlaufverhalten sind mit Vorstrahldüsen (korrekter: Flächenzapfendüsen, wegen des Flächenanschliffs am Düsenzapfen) deutlich besser.
In einigen älteren VW Wirbelkammerdieseln (Bulli T3, Golf2 etc.) waren auch in den neuesten Baureihen noch keine Vorstrahldüsen verbaut, während teils parallel in anderen Motoren (Golf3 AAZ?) bereits der neuere Düsentyp eingesetzt wurde. Die Bezeichnung der für nahezu alle VW tauglichen Flächenzapfendüsen ist DN0SD297, allgemein als die "297er Düsen" bekannt. Im VW Bus T3 (Bulli) sind z.b. serienmäßig in alle Dieselmotoren KEINE Vorstrahldüsen verbaut worden, sondern der ältere Düsentyp DN0SD293. In einem solchen Fall ist es äußerst empfehlenswert, im Rahmen des Pöl-Umbaus nicht nur neue Düseneinsätze des Serientyps zu verwenden, sondern auf Vorstrahldüsen auszuweichen, in diesem Fall auf die 297er.
Es gibt natürlich auch noch andere Flächenzapfendüsen (z.b. DN0SD308 für VW 1.9TD AAZ Zweifederdüsenhalter) die sich vom Prinzip her alle ähneln und nur im Detail unterscheiden. Sind bereits ab Werk entsprechende Vorstrahldüsen eingesetzt worden, so spricht nichts dagegen auch bei diesen Düsen zu bleiben. Es schadet für gewöhnlich jedoch auch nicht, die 297er zu verwenden (weil gerade im Regal liegend.. o.ä.).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 7th Gear member
We hebben het hier over een ouderwetse diesel met een mechanische brandstofpomp,dus niets is electronisch,s geregeld!
-
- 7th Gear member
Een Bosch VE6 pomp is dat.
Inspuitmoment is 90 (0,87-0.95) na afstellen met uitschakelen van de koude startvoorziening!
Afstelwaarde injectoren is 160,dus goed!
Inspuitmoment is 90 (0,87-0.95) na afstellen met uitschakelen van de koude startvoorziening!
Afstelwaarde injectoren is 160,dus goed!