Airco defect?

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Firechief
3rd Gear member
Berichten: 342
Lid geworden op: 20.02.2007 - 18:10
Locatie: Ninove, België
Contacteer:

Daarnet start ik de wagen en de ECC staat altijd op automatisch. Ventilator gaat op volle toeren draaien om de temperatuur naar de ingestelde stand te brengen. Na een tijdje stel ik vast dat het toch wel lang duurt en ik voel ook geen koude lucht stromen. Temperatuur wat verder naar beneden gedraaid, doch zonder resultaat. Bij mijn thuiskomst de motorkap open en ff kijken of de aircopomp het nog doet... niets dus. De aircopomp wordt niet ingeschakeld en kan dus ook geen koude lucht leveren. Nu heb ik gezien dat en een soort sensor op één van de leidingen van het koelmiddel zit, zou het kunnen zijn dat er te weinig op zit en dat deze daardoor niet inschakeld? Of zouden er andere oorzaken kunnen zijn? Wagen is net 2 jaar.
Firechief's Volvo's
Voertuigen
Volvo C70 2.0D MY10
Volvo V50 2.0D MY07 --> To be replaced by ??? XC60/V60/X1/X3
Opel Astra G 2.0 Di '98 - '09
Suzuki Baleno 1.3i '96 - '98
Opel Kadett 1.3 '94 - '96
Opel Corsa 1.2 '93 - '94
Yamaha FJR 1300A '04 - '08
Yamaha FJR 1300A '08 - '16
Yamaha FJR 1300A '16 - ...
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Vermoed dat je koudmiddel in je airco systeem te laag is, dan wordt de airco compresor niet aan gestuurd. Oplossing even langs de airco specelist, en na twee kan het systeem dus wat leeg gelopen zijn. Is namelijk niet 100% gas dicht.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21458
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

2 jaar en dan je systeem bijna leeg?
Ik heb van mijn dealer altijd begrepen dat per jaar ongeveer 10 % freon weglekt.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Heb mijn certificaat gehaald dus weet wel waar ik het over hebt, per jaar ben je ongeveer 10 tot 15% vulling kwijt. Naast dat zit je condensor altijd vooraan dus gevoelig van steenslag etc. En kan slecht tegen vervuiling, al met al is het beste om jaarlijks het systeem na te laten kijken, kost je ongeveer 140 euro. Climent controle staat altijd hé, handbediend zal beter zijn en zeker de levens duur.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21458
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wees gerust. Ik weet er ook iets van.

Overigens heb ik enkele weken het zelfde meegemaakt. In de winter bleek de condensor lek geslagen en na vervanging van mijn kant, werkt alles weer.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Msuidgeest schreef:Wees gerust. Ik weet er ook iets van.

Overigens heb ik enkele weken het zelfde meegemaakt. In de winter bleek de condensor lek geslagen en na vervanging van mijn kant, werkt alles weer.
Ja die condensor zit daar heel goed, altijd KASSA, ok was niet verkeerd bedoeld, en fijn dat je mee kan denken. Maar het zijn altijd gelijk kostelijke reparaties nooit leuk. Moest laatst bij me zelf de pomp vervangen, wordt je ook niet vrolijk van.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
Firechief
3rd Gear member
Berichten: 342
Lid geworden op: 20.02.2007 - 18:10
Locatie: Ninove, België
Contacteer:

Hopelijk is het juist een probleem met het koelgas. Anders kunnen ze alles nog vervangen onder garantie.
Of de airco nu altijd aan staat of niet, dat maakt niet veel uit hoor. Ken nu ook wel een en ander van auto's omdat ik in de garagesector gezeten heb en daar deden we ook in airco-service apparatuur.
Firechief's Volvo's
Voertuigen
Volvo C70 2.0D MY10
Volvo V50 2.0D MY07 --> To be replaced by ??? XC60/V60/X1/X3
Opel Astra G 2.0 Di '98 - '09
Suzuki Baleno 1.3i '96 - '98
Opel Kadett 1.3 '94 - '96
Opel Corsa 1.2 '93 - '94
Yamaha FJR 1300A '04 - '08
Yamaha FJR 1300A '08 - '16
Yamaha FJR 1300A '16 - ...
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Ik heb ook problemen met mijn airco,
Had al enige tijd last van plotseling beslagen ramen, eergisteren werdt dat plotseling heel erg. Gisteren aan de computer gehad 0 gr koudemiddel uit de instalatie gekregen.
Weten jullie wat de oorzaak hiervan kan zijn ?
Pieter
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
Firechief
3rd Gear member
Berichten: 342
Lid geworden op: 20.02.2007 - 18:10
Locatie: Ninove, België
Contacteer:

Dat kan een lek zijn op je installatie. Ze kunnen dat vinden door je airco-systeem onder vacuum te plaatsen en dan zien of hij zijn vacuum vasthoudt. Dot hij dat niet, dan is je systeem lek.
Firechief's Volvo's
Voertuigen
Volvo C70 2.0D MY10
Volvo V50 2.0D MY07 --> To be replaced by ??? XC60/V60/X1/X3
Opel Astra G 2.0 Di '98 - '09
Suzuki Baleno 1.3i '96 - '98
Opel Kadett 1.3 '94 - '96
Opel Corsa 1.2 '93 - '94
Yamaha FJR 1300A '04 - '08
Yamaha FJR 1300A '08 - '16
Yamaha FJR 1300A '16 - ...
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Firechief schreef:Dat kan een lek zijn op je installatie. Ze kunnen dat vinden door je airco-systeem onder vacuum te plaatsen en dan zien of hij zijn vacuum vasthoudt. Dot hij dat niet, dan is je systeem lek.
Klopt helemaal.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

O.K bedankt voor jullie antwoorden, maar gesteld dat de unit lek is en zijn vacuum verliest waar kan ik dan het best gaan vervangen??
Pieter
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
Firechief
3rd Gear member
Berichten: 342
Lid geworden op: 20.02.2007 - 18:10
Locatie: Ninove, België
Contacteer:

Als er een lek zou zijn, dan kunnen ze dat traceren met een soort vloeistof in je systeem bij te voegen dat reageert op een speciaal licht (soort van UV) Eens het lek gelocaliseerd, kunnen ze het desbetreffende onderdeel vervangen of dichten.
Het hoeft niet altijd een lek te zijn. Zoals hierboven reeds werd vermeld kan men een aircosysteem in een wagen niet volledig lekvrij maken of houden. Dat is ook de reden waarom een aircosysteem onderhoud nodig heeft. Om een deftig onderhoud op zo'n systeem uit te voeren heeft men toch gauw 2 uur tijd nodig. Gas eruit halen, vacuum trekken, halfuur laten staan ter controle van het vacuum, benodigde hoeveelheid gas + beetje olie terug in het systeem steken, laten uitdampen in bepaalde gevallen en dan een controle van de werking. Intussen kunnen ze eventueel het gehele systeem reinigen (ultasoon) mocht dat nodig zijn en de nodige filters vervangen.
Tenzij je dus beschikt over de nodige apparatuur, kan je dit zelf gaan doen. Anders raad ik je aan dit door mensen te laten doen die hiervoor werden opgeleid, je dealer m.a.w.
Firechief's Volvo's
Voertuigen
Volvo C70 2.0D MY10
Volvo V50 2.0D MY07 --> To be replaced by ??? XC60/V60/X1/X3
Opel Astra G 2.0 Di '98 - '09
Suzuki Baleno 1.3i '96 - '98
Opel Kadett 1.3 '94 - '96
Opel Corsa 1.2 '93 - '94
Yamaha FJR 1300A '04 - '08
Yamaha FJR 1300A '08 - '16
Yamaha FJR 1300A '16 - ...
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Ok, ik begrijp dat zelf knutselen aan een airco zonder de benodigde gereedschappen dus niet gaat.
Zoals ik uit je antwoord begrijp is het dus mogelijk dat door lekkage na een aantal jaar (in mijn geval 3jr) een instalatie leeg kan zijn en 0 gram koudemiddel bevat???
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Na 3 jaar is wat snel, maar wanneer je de installatie laat vullen doen ze ook een test of deze dicht is. Tevens zit er in het koudemiddel een fluoriscerende stof zodat lekkage sneller gezien wordt.

De pomp stopt overigens al veel eerder dan bij 0 gram in de installatie, volgens mijn is zo'n 200 gram het minimum.

Dus gewoon even laten testen en vullen, hoeft niet veel aan de hand te zijn.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
Firechief
3rd Gear member
Berichten: 342
Lid geworden op: 20.02.2007 - 18:10
Locatie: Ninove, België
Contacteer:

Dat heb je inderdaad goed begrepen. Even langsgaan bij je dealer en je probleem kan zo opgelost zijn. Dat is ook wat ik dinsdag ga doen. Volgens de manual moet er tussen de 500 en 600 gram koelgas R134a in, afhankelijk van het motortype van de wagen. Dit vind je ook terug op een sticker onder de motorkap.
Firechief's Volvo's
Voertuigen
Volvo C70 2.0D MY10
Volvo V50 2.0D MY07 --> To be replaced by ??? XC60/V60/X1/X3
Opel Astra G 2.0 Di '98 - '09
Suzuki Baleno 1.3i '96 - '98
Opel Kadett 1.3 '94 - '96
Opel Corsa 1.2 '93 - '94
Yamaha FJR 1300A '04 - '08
Yamaha FJR 1300A '08 - '16
Yamaha FJR 1300A '16 - ...
marwess
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 12.08.2006 - 17:38
Locatie: brabant

het vullen van je airco zoals stek die voorschrijft kost bij mij bij een werkende airco 65 euro en een niet werkende airco 75 euro

dus sluit me aan bij vin om ieder jaar te laten controleren voor de prijs hoef jet het niet te laten

gr
martin
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

vin940 schreef:Heb mijn certificaat gehaald dus weet wel waar ik het over hebt, per jaar ben je ongeveer 10 tot 15% vulling kwijt. Naast dat zit je condensor altijd vooraan dus gevoelig van steenslag etc. En kan slecht tegen vervuiling, al met al is het beste om jaarlijks het systeem na te laten kijken, kost je ongeveer 140 euro. Climent controle staat altijd hé, handbediend zal beter zijn en zeker de levens duur.
Vincent je schrijft dat climate altijd aan staat, maar ik heb nu in mijn V50 de pomp (dus AC knop) wel uit gezet. Eens in de 2 weken zet ik de pomp even een half uurtje aan om uitdrogen van de pakkingen te voorkomen.

In de zomer laat ik het systeem natuurlijk wel meer contant aan staan.
V40 T2 Nordic+
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

sequence dat is een goede werkwijze, de meesten laten het systeem dus altijd aan staan. en dan krijg je op den duur problemen mee.

De manier waarop u de airconditioning gebruikt heeft effect op het milieu èn uw portemonnee. Hierbij een aantal tips om het systeem in goede conditie te houden.

Regel periodieke controles.
Neem het onderhoud van uw auto airco en de tussentijdse controles op in de periodieke onderhoudsbeurten. Laat de airconditioning in ieder geval één keer per jaar controleren door een specialist.
Gebruik de airconditioning bewust.
Gebruik hem alleen als het echt nodig is. Zet hem uit zodra de auto op temperatuur is.
Zet hem één keer per week 10 minuten aan.
Zet de auto airco minimaal eens per week 10 minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en voorkomt onaangename geurvorming door condens-, bacterie- en schimmelvorming in het systeem.
Zet voor vertrek deuren of ramen open.
Is het erg warm, zet dan voor vertrek eerst de deuren open. De grootste warmte kan dan weg en de wagen is sneller koel. Of rij even kort met de ramen open, zonder de airconditioning in te schakelen. Schakel de auto airco alleen in wanneer het niet koel genoeg wordt. Hierdoor vermindert u het energieverbruik. Vergeet niet de ramen te sluiten bij het aanzetten van de airconditoning. Want deze heeft alleen effect met gesloten ramen.
Zet hem niet te koud.
De overgang tussen binnen en buiten is anders te groot. Een te koude airconditioning geeft daarnaast ijskoude luchtstromen en zorgt daarmee vaak voor verkoudheden. Als u ’climate control’ heeft, wordt automatisch zo snel mogelijk de gewenste temperatuur bereikt zonder bovenstaande koude luchtstromen.
Gebruik van de airconditioning bij regen of in de winter.
Schakel uw auto airco ook kort in bij beslagen ramen. Het vocht wordt uit de ruimte gehaald.
Zet de airconditioning uit voor de motor uitgaat.
Schakel hem 10 minuten voordat u de motor uitzet uit. Dit voorkomt condensvorming in de installatie en daarmee de kans op schimmel en dus onaangename geuren.
Voorkom verstopping van uw auto airco.
Houd de luchtinlaten vrij van blad en vuil. Dit voorkomt verstopping van het systeem.
Lees het instructieboekje.
Lees aandachtig uw instructieboekje door over het juiste gebruik en onderhoud.
Zet hem uit bij extra verbruik.
Een airconditioning gebruikt brandstof en kost motorvermogen. Pas dus op met het gebruik. Moet uw wagen hard werken (caravan of bergen), zet hem dan uit. Het vermogen is dan al hard genoeg nodig.
Maak de auto airco schoon.
Ruikt de aircondtioning toch onaangenaam, dan is hij waarschijnlijk beschimmeld. Laat deze dan reinigen door uw STEK-erkende garage*.
P.S. Plasje onder uw auto.
Afhankelijk van het weer, ligt er vaak een plasje water onder een wagen met een airco. Dit is condenswater, daar hoeft u zich dus geen zorgen over te maken.

De werking van een auto airco :
Het bestaat uit een gesloten systeem waarin onder druk een koudemiddel circuleert. De werking is gebaseerd op het natuurkundige principe dat door verandering van druk de temperatuur kan worden beïnvloed.




Compressor (1) verplaatst het (lage druk) gasvormige koudemiddel naar de condensor (hoge druk).
Het opgewarmde koudemiddel wordt door de condensor (2) gepompt. Hier staat het zijn warmte af aan de rijwind of middels een fan. Door de temperatuursdaling wordt het middel vloeibaar.
De filterdroger (3) verwijdert vuil en vocht.
Het vloeibare koudemiddel in de auto airco nog steeds onder hoge druk, stroomt naar het expansieventiel (4). Dat reduceert de druk door een geringe hoeveelheid koudemiddel door te laten.



In de verdamper (5) wordt het koude middel weer gasvormig. Door de drukverlaging gaat het koken. Dit ontrekt warmte aan de buitenlucht. De aanjager blaast deze koele lucht langs de verdamper in de auto.

Het koudemiddel (R134A) is een fluor-ethaan verbinding.
Maar er wordt naar gestreefd om vanaf 2008 de auto airco te laten werken op kooldioxide (CO2). Die installaties kunnen zowel koelen als verwarmen. Ze zijn ingewikkelder maar milieuvriendelijker. Omdat de de CO2-kachel geen motorwarmte nodig heeft, is de motor sneller op bedrijfstemperatuur en daardoor schoner.

De meeste airconditioning werkt de eerste drie jaar zonder problemen.
Daarna moet airconditioning toch echt gecontroleerd worden door een specialist. Het is beter om de auto airco ook in de winter regelmatig te laten draaien om afdichtingen soepel te houden.

Als het systeem een lange tijd niet gebruikt wordt, is de kans groot dat afdichtingen uitdrogen en gaan lekken, en raakt het koelmiddel onder het nivo. Als het koelmiddel weglekt, raakt de compressor oververhit. De meeste airconditioning gaat dan ook kapot door lekkage. Met als gevolg dat soms de compressor vervangen moet worden. Reparatie aan auto airco systemen is werk voor een specialist.
Afbeelding
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Vincent bedankt voor de uitgebreide uitleg !
V40 T2 Nordic+
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

sequence schreef:Vincent bedankt voor de uitgebreide uitleg !
Graag gedaan, we zijn er om elkaar te helpen toch.

Samen doen is samen lol hebben......
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”