Koude lucht uit airco

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
baywindpw
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 08.09.2006 - 18:49

Hallo,

Na gisteren terug te komen van vakantie viel mij op dat mijn airco geen echt koude lucht meer geeft. De temperatuur stond op 18gr en buiten was het 28graden, dan zou je het temperatuur toch wel moeten voelen.

Zou dit kunnen te maken hebben met te weinig vloeistof in de airco? Of denken jullie aan iets anders?

Het is een V70 D5 van 2002

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Froggy81
3rd Gear member
Berichten: 292
Lid geworden op: 12.07.2008 - 17:29

Waarschijnlijk zit er te weinig koudemiddel in de airco.

Gewoon de airco opnieuw laten vullen.
# Volvo V70 2.4T '00 (nieuw model)
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
Audi
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 13.04.2009 - 21:54

En laten kijken waar het lek zit. Dat middel loopt niet uit zichzelf weg.
Tot die tijd zou ik de airco uitzetten.
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1611
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

magneetkoppeling stellen biedt ook vaak de uitkomst
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
obrasp
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54

Audi schreef:En laten kijken waar het lek zit. Dat middel loopt niet uit zichzelf weg.
Tot die tijd zou ik de airco uitzetten.
Ik heb begrepen dat zelfs een goed werkende airco per jaar tot 10% koudemiddel verliest.

Mijn airco is bijna twee jaar geleden gevuld vanwege een lek in de condensor. Een (bijna) lege airco maakt vaak een ruisend / sissend geluid in de leidingen. Was bij mij goed te horen. In dat geval zou ik voornoemd advies zeker opvolgen en 'm uitzetten totdat ie weer gevuld is.
(Als je 'm met fluor-toevoeging laat vullen is een eventueel lek makkelijk op te sporen.)
Spoetnik72
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13.06.2007 - 22:50

Kun je zelf eenvoudig controleren of er vloeistof bij moet?
Heb hetzelfde probleem.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Nee, moet met speciale apparatuur, zelfs sommige dealers hebben dit niet eens, die moet er STEK gecertificeerd voor zijn!

Succes!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
venician_smoker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 12.09.2007 - 12:25

Doet de airco het de eerste 5-10 minuten wel en daarna niet meer ?
Dan bevriest de airco. Compressor, koppeling en hoeveelheid koelmiddel zijn dan meestal in orde, maar de temperatuursensor/thermostaat bij de verdamper kan dan kapot zijn.
Deze thermostaat moet ervoor zorgen dat de compressor net voordat de verdamper bevriest.
Met een thermometer of thermokoppel is dit ook eenvoudig te controleren.
Nadat de airco ca. 10-15 minuten is uitgeschakeld (bevriezing is dan zeker voorbij), wordt de airco weet ingeschakeld met de temperatuurinstelling zo laag mogelijk. De Climatecontrol zal gaan blazen om te koelen. In de uitstroom openingen midden op het dashbord wordt de temperatuur gemeten. Deze moet dalen tot zo'n ca. 4-6 graden, misschien zelfs iets lager, maar in geen geval onder de 0 Celcius.
v70 2.5D (MY2001 - 251K)
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Soms zit er gewoon stof bij de sensor in het dashboard. Lijkt me in dit geval iets onwaarschijnlijker omdat de airco de boel dan meestal te koud blaast.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

Bij mijn een soortgelijk probleem.
De compressor komt in, je hoort dat er druk opgebouwd wordt, het 'ruist'ook in de condensor in de kachel, maar dan stel ik vast dat de koelopbrengst uit de blaasmonden minimaal is. Links komt iets koude lucht, rechts blijft ongekoeld.

Ik vermoed dat er te weining koelmiddel in zit of dat er iets mis is met de drukschakelaar die bevriezing moet voorkomen.

Er zitten geen foutcodes in de CCM en alle elektrische klepjes op de kachel, interieurtemp sensor, sunload sensor etc etc werkt OK.

Ik zal de test van venician_smoker eens uitvoeren.

Mij viel ook al op sinds drie weken dat de coolfan na het uitschakelen van de motor na een korte rit (korter dan 20min) erg lang in de afterrun blijft hangen, soms wel 20 minuten.
baywindpw
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 08.09.2006 - 18:49

Even een update: De koelvloeistof was nog voldoende en er waren geen lekken, het was de interieurfilter die moest vervangen worden. Nu werkt de airco weer perfect
Volvo V70 D3 R-design
Volvo V70III D5 GT
Volvo V70 D5
Ducati 996 2001
VW T2b 1976
Volvo V40 Td
Ford Mondeo Td
VW Golf II
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Wel grappig hoe je dan koude lucht kunt missen omdat je interieurfilter verstopt zit... Je zou denken dat de lucht wel koud blijft maar dat het volume koude lucht nogal laag zou liggen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Die STEK certificering bestaat niet meer,dat is een misverstand die je hier steeds weer tegenkomt.
Die is afgeschaft sinds vorig jaar,ieder garage bedrijf mag zich airco specialist noemen tegenwoordig!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

erkenningsregeling die wordt beheerd door een stichting (STEK).
Door de komst van de Europese F-gassen verordening is de verplichte STEKerkenning
voor auto-airco service bedrijven komen te vervallen per 04/07/2007.
Voor deze installaties zal naast een verbod op CFK’s en de reeds ingezette
uitfasering van HCFK’s ook een uifasering van HFK’s en andere koelmiddelen
met een CO2 equivalent hoger dan 50 worden ingezet. De uitfasering van
HFK’s zal in 2011 beginnen met nieuwe auto-airco’

Bericht van het Stekorgaan bovenstaand..is al sinds 2007...
Gebruikersavatar
JPV70
3rd Gear member
Berichten: 304
Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17

Soms zit er gewoon stof bij de sensor in het dashboard. Lijkt me in dit geval iets onwaarschijnlijker omdat de airco de boel dan meestal te koud blaast.
Ik kan een ieder die problemen heeft met het snel op de juiste temperatuur komen van het interieur aanraden om eens 'in' de sensor te kijken en deze vervolgens (voorzichtig) schoon te maken. Scheelde bij mij heel veel! Rondom de sensor zat veel stof, en was goed weg te halen met de stofzuiger.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”