Pagina 1 van 1
Koude lucht uit airco
Geplaatst: 12.04.2009 - 11:12
door baywindpw
Hallo,
Na gisteren terug te komen van vakantie viel mij op dat mijn airco geen echt koude lucht meer geeft. De temperatuur stond op 18gr en buiten was het 28graden, dan zou je het temperatuur toch wel moeten voelen.
Zou dit kunnen te maken hebben met te weinig vloeistof in de airco? Of denken jullie aan iets anders?
Het is een V70 D5 van 2002
Alvast bedankt
Geplaatst: 12.04.2009 - 12:49
door Froggy81
Waarschijnlijk zit er te weinig koudemiddel in de airco.
Gewoon de airco opnieuw laten vullen.
Geplaatst: 13.04.2009 - 23:17
door Audi
En laten kijken waar het lek zit. Dat middel loopt niet uit zichzelf weg.
Tot die tijd zou ik de airco uitzetten.
Geplaatst: 14.04.2009 - 10:27
door aertssenhjc
magneetkoppeling stellen biedt ook vaak de uitkomst
Geplaatst: 14.04.2009 - 21:19
door obrasp
Audi schreef:En laten kijken waar het lek zit. Dat middel loopt niet uit zichzelf weg.
Tot die tijd zou ik de airco uitzetten.
Ik heb begrepen dat zelfs een goed werkende airco per jaar tot 10% koudemiddel verliest.
Mijn airco is bijna twee jaar geleden gevuld vanwege een lek in de condensor. Een (bijna) lege airco maakt vaak een ruisend / sissend geluid in de leidingen. Was bij mij goed te horen. In dat geval zou ik voornoemd advies zeker opvolgen en 'm uitzetten totdat ie weer gevuld is.
(Als je 'm met fluor-toevoeging laat vullen is een eventueel lek makkelijk op te sporen.)
Geplaatst: 15.04.2009 - 21:42
door Spoetnik72
Kun je zelf eenvoudig controleren of er vloeistof bij moet?
Heb hetzelfde probleem.
Geplaatst: 15.04.2009 - 22:17
door Thijs
Nee, moet met speciale apparatuur, zelfs sommige dealers hebben dit niet eens, die moet er STEK gecertificeerd voor zijn!
Succes!
Geplaatst: 15.04.2009 - 23:29
door venician_smoker
Doet de airco het de eerste 5-10 minuten wel en daarna niet meer ?
Dan bevriest de airco. Compressor, koppeling en hoeveelheid koelmiddel zijn dan meestal in orde, maar de temperatuursensor/thermostaat bij de verdamper kan dan kapot zijn.
Deze thermostaat moet ervoor zorgen dat de compressor net voordat de verdamper bevriest.
Met een thermometer of thermokoppel is dit ook eenvoudig te controleren.
Nadat de airco ca. 10-15 minuten is uitgeschakeld (bevriezing is dan zeker voorbij), wordt de airco weet ingeschakeld met de temperatuurinstelling zo laag mogelijk. De Climatecontrol zal gaan blazen om te koelen. In de uitstroom openingen midden op het dashbord wordt de temperatuur gemeten. Deze moet dalen tot zo'n ca. 4-6 graden, misschien zelfs iets lager, maar in geen geval onder de 0 Celcius.
Geplaatst: 16.04.2009 - 08:24
door Hans
Soms zit er gewoon stof bij de sensor in het dashboard. Lijkt me in dit geval iets onwaarschijnlijker omdat de airco de boel dan meestal te koud blaast.
Geplaatst: 13.06.2009 - 12:54
door modiniro
Bij mijn een soortgelijk probleem.
De compressor komt in, je hoort dat er druk opgebouwd wordt, het 'ruist'ook in de condensor in de kachel, maar dan stel ik vast dat de koelopbrengst uit de blaasmonden minimaal is. Links komt iets koude lucht, rechts blijft ongekoeld.
Ik vermoed dat er te weining koelmiddel in zit of dat er iets mis is met de drukschakelaar die bevriezing moet voorkomen.
Er zitten geen foutcodes in de CCM en alle elektrische klepjes op de kachel, interieurtemp sensor, sunload sensor etc etc werkt OK.
Ik zal de test van venician_smoker eens uitvoeren.
Mij viel ook al op sinds drie weken dat de coolfan na het uitschakelen van de motor na een korte rit (korter dan 20min) erg lang in de afterrun blijft hangen, soms wel 20 minuten.
Geplaatst: 16.06.2009 - 14:54
door baywindpw
Even een update: De koelvloeistof was nog voldoende en er waren geen lekken, het was de interieurfilter die moest vervangen worden. Nu werkt de airco weer perfect
Geplaatst: 16.06.2009 - 19:43
door FrankS60
Wel grappig hoe je dan koude lucht kunt missen omdat je interieurfilter verstopt zit... Je zou denken dat de lucht wel koud blijft maar dat het volume koude lucht nogal laag zou liggen.
Geplaatst: 16.06.2009 - 23:41
door Ramon&Ramon
Die STEK certificering bestaat niet meer,dat is een misverstand die je hier steeds weer tegenkomt.
Die is afgeschaft sinds vorig jaar,ieder garage bedrijf mag zich airco specialist noemen tegenwoordig!
Geplaatst: 16.06.2009 - 23:45
door Ramon&Ramon
erkenningsregeling die wordt beheerd door een stichting (STEK).
Door de komst van de Europese F-gassen verordening is de verplichte STEKerkenning
voor auto-airco service bedrijven komen te vervallen per 04/07/2007.
Voor deze installaties zal naast een verbod op CFK’s en de reeds ingezette
uitfasering van HCFK’s ook een uifasering van HFK’s en andere koelmiddelen
met een CO2 equivalent hoger dan 50 worden ingezet. De uitfasering van
HFK’s zal in 2011 beginnen met nieuwe auto-airco’
Bericht van het Stekorgaan bovenstaand..is al sinds 2007...
Geplaatst: 17.06.2009 - 21:40
door JPV70
Soms zit er gewoon stof bij de sensor in het dashboard. Lijkt me in dit geval iets onwaarschijnlijker omdat de airco de boel dan meestal te koud blaast.
Ik kan een ieder die problemen heeft met het snel op de juiste temperatuur komen van het interieur aanraden om eens 'in' de sensor te kijken en deze vervolgens (voorzichtig) schoon te maken. Scheelde bij mij heel veel! Rondom de sensor zat veel stof, en was goed weg te halen met de stofzuiger.