Na veel wikken en wegen heb ik via MP een set van 4 nieuwe Medusa velgen voor € 925,- besteld.
Nu komt alleen de volgende stap en dat is welke banden ik eronder ga nemen.
Ik heb in eerste plaats de 18" afgewezen omdat de band die erom ligt stugger word vanwege een lagere bandwang, maar uiteindelijk zijn mijn banden nu ook 45 hoog.
Daarnaast staan deze velgen zoveel mooier dan degene die er nu onder zitten dat ik wel iets wil toeleggen.
Ik zoek dus een hele comfortabele band die ook nog eens slijvast is (combinatie is eigenlijk onmogelijk).
Ik heb aangestuurd op een set Pirelli ZERO ROSSO Asimmetrico 215/45 R18 93W XL.
Hijzelf kwam al met eventueel Continental banden.
Ik wil graag even ervaringen van anderen horen!
18" Medusa besteld, nu nog banden kiezen
-
- 5th Gear member
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 5th Gear member
Ok bedankt, ik ga eens even kijken op hun site.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
-
- 2nd Gear member
Maar je vraagt eigenlijk nogal wat: 18" en dan comfort en levensduur in één band.
Sowieso ga je van 17" naar 18" en dus naar een lagere wang van je band, anders zou de rolomtrek toenemen en klopt er niets meer van je km-teller en versnellingsbak-verhoudingen. De keuze van 18" en comfort is niet echt de meest logische. De Pirelli ZERO ROSSO zijn primair ook niet bedoeld voor de categorie T5, maar eerder voor de echte supersport auto's (350pk en meer). Uiteraard kunnen ze prima onder een T5, maar wellicht is de Pirelli P7 een prima alternatief (en wat goedkoper).
Wordt overigens wel een redelijk duur geintje, je lepelt er zo voor circa € 1.000,- aan 18" 215/45 bandjes onder (per keer).
Sowieso ga je van 17" naar 18" en dus naar een lagere wang van je band, anders zou de rolomtrek toenemen en klopt er niets meer van je km-teller en versnellingsbak-verhoudingen. De keuze van 18" en comfort is niet echt de meest logische. De Pirelli ZERO ROSSO zijn primair ook niet bedoeld voor de categorie T5, maar eerder voor de echte supersport auto's (350pk en meer). Uiteraard kunnen ze prima onder een T5, maar wellicht is de Pirelli P7 een prima alternatief (en wat goedkoper).
Wordt overigens wel een redelijk duur geintje, je lepelt er zo voor circa € 1.000,- aan 18" 215/45 bandjes onder (per keer).
-
- 5th Gear member
Ik heb er nu 17" merk onbekend onder zitten met Nokian banden maat 205/45/r17
De bandwang zal dus gelijk blijven met de 18" velgen en banden.
Omdat ik de 45 hoogte al heb zal het comfort wat je hiermee verliest minimaal zijn.
Als ik dit kan compenseren door een niet te stugge band erop te nemen dan valt de overstap wel mee vermoed ik en hoop ik ook dat de band iets minder rolweerstand geluid zal produceren.
Ik zal nooit de rijeigenschap van een S60/80 behalen, deze zijn totaal anders afgeveerd maar ik wil wel graag mijn nieren heel houden als ik met de familie op stap ben
Voor de afwijking zal ik even bij de dealer langsrijden om dit te laten corrigeren in de software.
Als ik de Pirelli zero rosso bestel via internet bestel ben ik € 182,- per band kwijt incl. versturen.
Maar de T5 is toch een super sportauto !
Je hebt denk ik gelijk hoor, mijn vakgebied ligt heel ergens anders (ICT) vandaar dat ik hier aan iedereen advies vraag.
Ik denk ook serieus na om voor de conti's te gaan, daar lees ik meerdere berichten over dat ze redelijk slijtvast zijn en weinig afrolweerstand geluid maken.
De bandwang zal dus gelijk blijven met de 18" velgen en banden.
Omdat ik de 45 hoogte al heb zal het comfort wat je hiermee verliest minimaal zijn.
Als ik dit kan compenseren door een niet te stugge band erop te nemen dan valt de overstap wel mee vermoed ik en hoop ik ook dat de band iets minder rolweerstand geluid zal produceren.
Ik zal nooit de rijeigenschap van een S60/80 behalen, deze zijn totaal anders afgeveerd maar ik wil wel graag mijn nieren heel houden als ik met de familie op stap ben

Voor de afwijking zal ik even bij de dealer langsrijden om dit te laten corrigeren in de software.
Als ik de Pirelli zero rosso bestel via internet bestel ben ik € 182,- per band kwijt incl. versturen.
Maar de T5 is toch een super sportauto !

Je hebt denk ik gelijk hoor, mijn vakgebied ligt heel ergens anders (ICT) vandaar dat ik hier aan iedereen advies vraag.
Ik denk ook serieus na om voor de conti's te gaan, daar lees ik meerdere berichten over dat ze redelijk slijtvast zijn en weinig afrolweerstand geluid maken.
-
- 2nd Gear member
205 x 0,45 = 92,2asta schreef:Ik heb er nu 17" merk onbekend onder zitten met Nokian banden maat 205/45/r17. De bandwang zal dus gelijk blijven met de 18" velgen en banden.
215 x 0,45 = 96,7
De rolomtrek van je wielen wordt dus aanzienlijk groter en daarmee ga je afwijking krijgen m.b.t. de km-teller. Als je zou kiezen voor de maat 18" 225/40 dan wijkt de rolomtrek al wat minder af dan in het geval van 18" 215/45.
En wie gaat de banden monteren en uitlijnen ?? Dat ga je vast niet zelf doen. Houd rekening met montagekosten etc. De lokale bandenboer verkoopt je graag een setje banden incl. montage. Ga jij je banden zelf goedkoop online bestellen dan moet iemand ze nog wel monteren.asta schreef:Als ik de Pirelli zero rosso bestel via internet bestel ben ik € 182,- per band kwijt incl. versturen.
Prima auto, vriendje van mij heeft er ook één, maar supersport is echt een compleet ander verhaal.... Die Pirelli P Zero Rosso's zijn oorspronkelijk bedoeld voor 250km/u + en niet voor snelle stations. Volgens mij was de eerste generatie P Zero's exclusief ontworpen voor de Ferrari F40. Uiteraard passen ze wel onder een T5, maar je hebt dan behoorlijk (te) dure banden onder je auto zitten.asta schreef:Maar de T5 is toch een super sportauto !![]()
-
- 5th Gear member
Ik heb een adres die ook mijn winterbanden erop zet voor mij, zo een die gekoppeld is als je banden koopt en deze er dan voor een vaste prijs op zet € 7,50 was dit per band voor mij.
Ok, ik haal even iets door de war, je hebt helemaal gelijk met de rolomtrek!
Ik zat je even te stangen, zoals ik al aangaf ik laat mij graag door ervaringen op de hoogte brengen, beter dan een mooi verhaal of profiel in de band!
Je hoort nog even wat het geworden is en wat ik kwijt was.
Ok, ik haal even iets door de war, je hebt helemaal gelijk met de rolomtrek!
Ik zat je even te stangen, zoals ik al aangaf ik laat mij graag door ervaringen op de hoogte brengen, beter dan een mooi verhaal of profiel in de band!
Je hoort nog even wat het geworden is en wat ik kwijt was.
- sbv
- 6th Gear member
Ik heb onder mijn C30D5 18" Pirelli Pzero Rosso zitten en ben zeer te spreken over degelijkheid. Levensduur, momenteel dik 40000 km en nog niet versleten, al wissel ik ze wel ieder 10000 km van voor naar achter en andersom. Ik verwacht ca 50000 km te halen en dan is het tijd voor 4 nieuwe.
De nieuwe worden waarschijnlijk weer zelfde type. Michelin Pilot Sport kan ook, maar een stuk duurder. Conti Sport Contact 2 heb ik goede herinneringen aan
De nieuwe worden waarschijnlijk weer zelfde type. Michelin Pilot Sport kan ook, maar een stuk duurder. Conti Sport Contact 2 heb ik goede herinneringen aan
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 5th Gear member
Ik zie even af van de Pirelli's, het is niet de prijs maar om nu zulke banden bedoelt eigenlijk voor een ander typr auto onder een V50 te zetten met de eigenschap dat deze zachter zijn en dus sneller zullen slijten.
Ik heb de vraag even doorgespeelt en heb de Conti's en Michelin Primacy genoemd, als ik antwoord heb dan laat ik het even weten.
Ik heb de vraag even doorgespeelt en heb de Conti's en Michelin Primacy genoemd, als ik antwoord heb dan laat ik het even weten.
- sbv
- 6th Gear member
Hou je wel rekening met de snelheids index ? Volvo monteerd volgens mij de Pirelli af fabriek ook op de 18" op een V50. C30 in ieder geval wel
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 5th Gear member
@ sbv,
Uiteraard, ik neem deze ook mee met de aanschaf van de band.
Ik meen Y of W heb ik nodig.
Uiteraard, ik neem deze ook mee met de aanschaf van de band.
Ik meen Y of W heb ik nodig.
- quattroman
- 2nd Gear member
ik rij zelf op Goodyears, liggen om pegasus en is een hele fijne band in 235 40 18
http://eu.goodyear.com/nl_nl/tires/repo ... /index.jsp
gr,Q
http://eu.goodyear.com/nl_nl/tires/repo ... /index.jsp
gr,Q
-
- 5th Gear member
Heren alleen bedankt!
Ik heb een mooie prijs gekregen voor de Michelin Pilot Sport met de maten: 215/45/R18.
In totaal heb ik de set waarvoor deze is aangeboden in Duitsland bij een dealer, ik heb ze alleen hier in Nederland kunnen kopen i.p.v. dat ik naar Duitsland moest om ze te halen.
Ga ze morgen laten monteren en zal dan een paar foto's maken.
Beste wel even handig om dit met anderen te kunnen bespreken.
Ik ben uiteindelijk overstag gegaan vanwege de langere levensduur (25% i.t.t. gelijkwaardige merken) alsmede de goede rijeigenschappen waarop hij getest is bij diverse test sites.
Na het bericht wilde ik eigenlijk kiezen voor de Pirelli maar vanwege het kleine verschil in prijs en het grote verschil in slijtage koos ik voor de Michelin.
Ik zal de rijeigenschappen over een tijdje laten weten.
Ik heb een mooie prijs gekregen voor de Michelin Pilot Sport met de maten: 215/45/R18.
In totaal heb ik de set waarvoor deze is aangeboden in Duitsland bij een dealer, ik heb ze alleen hier in Nederland kunnen kopen i.p.v. dat ik naar Duitsland moest om ze te halen.
Ga ze morgen laten monteren en zal dan een paar foto's maken.
Beste wel even handig om dit met anderen te kunnen bespreken.
Ik ben uiteindelijk overstag gegaan vanwege de langere levensduur (25% i.t.t. gelijkwaardige merken) alsmede de goede rijeigenschappen waarop hij getest is bij diverse test sites.
Na het bericht wilde ik eigenlijk kiezen voor de Pirelli maar vanwege het kleine verschil in prijs en het grote verschil in slijtage koos ik voor de Michelin.
Ik zal de rijeigenschappen over een tijdje laten weten.
-
- 2nd Gear member
Dat is de "verkeerde" maat ... !?asta schreef:Ik heb een mooie prijs gekregen voor de Michelin Pilot Sport met de maten: 215/45/R18.
Nu heb je 215/45-18" als vervanging voor 205/45-17". Je wielen (velg+band) worden daardoor een stuk hoger en krijg je tevens een grotere rolomtrek. Hierdoor zal de km-teller circa 5,5% gaan afwijken.
In mijn beleving had je beter voor 215/40-18" kunnen kiezen om het verschil in rolomtrek t.o.v. de standaard 17" velgen wat meer te beperken.

- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Als ik het juist heb heeft asta de verkeerde bandenmaat opliggen? Of zijn de maten bij de T5 anders?
Voor de 17" hoort er volgens Volvo 205/50/17 onder en geen 205/45/17...
En voor de 18" hoort er 215/45/18 onder toch?
Voor de 17" hoort er volgens Volvo 205/50/17 onder en geen 205/45/17...
En voor de 18" hoort er 215/45/18 onder toch?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 2nd Gear member
Dat klopt inderdaad!!ppFreddy schreef:Voor de 17" hoort er volgens Volvo 205/50/17 onder en geen 205/45/17...
Echter zou dan de 225/40-18" de juiste maat zijn als vervanging. Dan heb je minder dan 0,1% afwijking ten opzicht van de 205/50-17". Dat is nihil en zou perfect zijn. Banden van 225 breed worden geadviseerd t.b.v. de 18" Medusa.

Bij de 215/45-18" heb je (theoretisch) eerder kans dat de band de binnenkant van de wielkasten zou raken, omdat de totale hoogte van het wiel zo'n 1,5 cmtr meer is dan bij de 225/40-18" (en 205/50-17").