Waarom is een Automaat minder zuinig dan Schakelbak?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
PR.2000
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 18.03.2009 - 13:30
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Hoe komt het dat een auto met automatische transmissie minder zuinig is dan een handgeschakelde auto?

Vrijwel iedere automaat verbruikt meer en heeft een hogere CO2 uitstoot dan z'n handgeschakelde broer.

Kan ik mijn rij-gedrag (automaat) zodanig aanpassen dat mijn auto net zoveel verbruikt als in een gelijkwaardige auto met handschakeling? Of lukt dat per definitie nooit?

Bij voorbaat dank. PR.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Geen id, heb op mijn werk verschillende malen in schakelbakken gereden, maar die dingen schakelen zo onlogisch en slecht. Doe mij maar lekker een schakelbak, heb je alles zelf onder controle. Was dan wel een Volkswagen
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gast

"Geen id, heb op mijn werk verschillende malen in schakelbakken gereden, maar die dingen schakelen zo onlogisch en slecht. Doe mij maar lekker een schakelbak"
volgens mij spreek je jezelf tegen, of je maakt een typefout.

Een automaat is wat minder zuinig omdat deze meer slip (=energieverlies) heeft t.o.v. een handschakelbak.
Alhoewel dit verschil met de nieuwe DSG-bakken wel kleiner wordt.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

ik bedoel natuurlijk een automaat, een passat was t btw.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

De koppelomvormer (de draaiende schoepen) zorgen voor vermogensverlies, omdat ze los van elkaar draaien. Door de wervelende ATF-vloeistof neemt de ene schoep de andere mee, maar daar zit nogal wat wrijvingsverlies in.
Pas als de lock-up (boven 80-90km) (automatisch) ingeschakeld wordt, is dat wrijvingsverlies weg. Stadsverkeer is dus met een automaat veel onzuiniger dan snelwegverkeer.

Verder heeft de gemiddelde automaat een versnelling minder dan een handbak in een vergelijkbare auto. Daardoor zal het toerental vaak wat minder optimaal, en dus onzuiniger, zijn.

Maar een Volvo-automaat (niet te vergelijken met een VW-prutautomaat) schakelt zo fijn en precies en logisch dat zelfschakelen een prehistorisch fenomeen wordt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
daag407welkomV70
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 06.03.2009 - 20:05
Locatie: het oost'n

Maar een Volvo-automaat (niet te vergelijken met een VW-prutautomaat) schakelt zo fijn en precies en logisch dat zelfschakelen een prehistorisch fenomeen wordt

huh? ik rijd sinds een maand of twee in een nieuwe d5 geartronic, maar ik moet er toch echt wel behoorlijk aan wennen!
ik vind dat de bak toch regelmatig flink de tijd neemt om erachter te komen wat het baasje bedoeld

maw. traaaaag dus, verder niets dan lof over deze auto!!

ps. alleen de rammeltjes en kraakjes (daar dacht ik af te zijn naar 12 jaar gereden te hebben in een peugeot)
Volvo V40 CC T3 2019,Crystal White met en een Afneembare trekhaak Volvo V60 Business Edition D4 2018, Scandinavian line, Onyx Black en Afneembare trekhaak,Volvo V70 D5 Geartronic M'08 Momentum, Silver Metallic en Trekhaak
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

daag407welkomV70 schreef: huh? ik rijd sinds een maand of twee in een nieuwe d5 geartronic, maar ik moet er toch echt wel behoorlijk aan wennen!
ik vind dat de bak toch regelmatig flink de tijd neemt om erachter te komen wat het baasje bedoeld

maw. traaaaag dus, verder niets dan lof over deze auto!!
In de regel moet je het gaspedaal bij de geartronic wat dieper induwen dan je met een schakelbak gewoon bent voor dezelfde acceleratie. Een kwestie van wennen aan de automaat vermoed ik. Waar ik zelf niet aan kan wennen is dat de bak in de automatische stand bij het verlaten van een rotonde vaak in drie staat, waar ik zelf toch echt naar twee terug zou gaan.
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

er was ooit een 440 met CVT. daar kon je niet tegen op schakelen.
maar vind de automaat altijd beter dan houthakken achter het stuur, helemaal erg in een langzaam rijdende file, nee hoor gas geven en remmen en ontspanning achter het stuur laat dat ding het werk maar doen.
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

maar betreft CVT, begrijp niet dat het zo stil is geworden (werd) juist omdat het best wel toekomst had en stukken eenvoudiger was en minder gewicht dan die grote zware automaat bak
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Battlecruiser S80 schreef:Maar een Volvo-automaat (niet te vergelijken met een VW-prutautomaat) schakelt zo fijn en precies en logisch dat zelfschakelen een prehistorisch fenomeen wordt
Welke VW automaat bedoel je, want DSG is toch echt wel een hele goede automaat.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

daag407welkomV70 schreef:Maar een Volvo-automaat (niet te vergelijken met een VW-prutautomaat) schakelt zo fijn en precies en logisch dat zelfschakelen een prehistorisch fenomeen wordt

huh? ik rijd sinds een maand of twee in een nieuwe d5 geartronic, maar ik moet er toch echt wel behoorlijk aan wennen!
ik vind dat de bak toch regelmatig flink de tijd neemt om erachter te komen wat het baasje bedoeld

maw. traaaaag dus, verder niets dan lof over deze auto!!

ps. alleen de rammeltjes en kraakjes (daar dacht ik af te zijn naar 12 jaar gereden te hebben in een peugeot)
De geartronic beschikt over meerdere functies van schakelen maw hij reageert sneller of langzamer afhankelijk van de snelheid waarmee het gaspedaal word ingedrukt dus wil je hem iets sneller laten schakelen zul je dit met het gaspedaal kunnen sturen door dit langzaam of sneller te bedienen en dan bedoel ik niet kickdown maar puur sneller bedienen deze functie word ook nogal eens verward met het adaptief zijn van de bak maar dat is bedoelt voor het inwendige afregelen van oa de druk en slip van de bak zelf.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Als ik in een schakelwagen rij, dan probeer je weinig mogelijk met slippende koppeling te rijden ivm slijtage en rendement.

Waarom gebruikt een automaat de "lock-up" niet op deze manier?
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Wederom, DSG (Direct Swift Gearbox) is technisch eigenlijk een schakelbak die automatisch schakeld, een andere benadering dus dan de conventionele automaten.

Nog een filmpje over de werking van DSG

V40 T2 Nordic+
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik bedoelde eigenlijk bij een "ouderwetse" automaat...
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

ik zat laatst in product uit duitsland met een dsg bak.buiten de vraag om of het onzuinig is of niet,ik vond het een geweldige automaatbak.ik moest er echt op letten om te merken wanneer hij overschakelde en soms nog merkte ik het niet,enkel soms met terug schakelen.ik heb niet zoveel met duitse auto's maar deze dsg bak maakte wel indruk.
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27344
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb ook met een DSG gereden en reed erg fijn
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Pimiento
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 10.04.2008 - 00:07
Locatie: Duiven

DSG is inderdaad zeeer fijn. Net als de "ouderwetse" BMW en Mercedes bakken overigens. Die voel je gewoon niet en zijn snel.

Oude bakken van Volvo (pre-geartronic) en vele andere merken zijn inderdaad minder. Geartronic vind ik overigens wel achter lopen bij de rest. Niet dat ie slecht is, maar wel traag en af en toe wispelturig (op een oprit van een snelweg bij constante snelheid en pedaalstand plotseling heftig terugschakelen bijvoorbeeld als het een klein beetje heuvelop gaat. das minder met meer dan 450NM!)
Volvo S40 2.0 T automaat Europa Sports Edition, 01-2003, 158.000 km
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Na 2 auto's met aut. bakken was het de traagheid van schakelen die mij heeft doen besluiten terug te gaan naar een handbak, echter een leenauto (V70 2.5T) met een 6-traps geartronic was veel beter bij de les en had duidelijk minder tijd nodig om te schakelen. Conclusie die 6-traps automaat is geen straf om te hebben.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

meerverbruik heeft deels ook te maken met het extra gewicht dat een automaat in de schaal werpt,...
Gebruikersavatar
Koidream
3rd Gear member
Berichten: 474
Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
Locatie: Limburg

Wim J schreef:meerverbruik heeft deels ook te maken met het extra gewicht dat een automaat in de schaal werpt,...
Het verschil in gewicht tussen een automaat en een handgeschakelde is om en bij de 20 Kg. Dus hier zal het meerverbruik zeker niet van komen...
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”