Geduld is een schone zaak!

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
360Degreez
5th Gear member

Simpel! Laat hem als een klein jongetje op sinterklaasavond door een auto showroom heen en weer stuiteren op zoek naar zijn volgende bolide!

Na enkele jaren een haat&liefde verhouding gehad te hebben met mijn trouwe V40 1.9TeeDee heb ik toch de knoop doorgehakt, en besloten we te kijken voor iets nieuws.

De 300.000KM kwam angstvallig dichtbij en na nare, soms komische ervaringen in zuid-frankrijk met een vouw wagen leek het me verstandig iets meer ballen voor de nog te lenen 4 meter aan KIP caravan te zetten!

Zo gezegd zo gedaan, zijn wij na dagen struinen op het internet beland bij Autocenter Hillegom alwaar wij een prachtige lakzwarte V50 2.0D zouden gaan bekijken!

Eenmaal aangekomen bleek de droom snel voorbij…

In tegenstelling tot het enorme aanbod aan V50’s op de website bleken er nog slechts enkele modellen te staan, en ook de prachtige zwarte was er niet meer.
Bah! Dat heb ik weer, voortaan maar even bellen voordat we een ritje Poortugaal>Hillegom doen, eikel!

Min of meer met een donderwolk boven het hoofd volgde wij de verkoper langs enkele andere modellen, van appeltjesgroen tot fris blauw en antraciet. Leuk! Maar ontzettend buiten budget.
Daarbij had geen van de voordelige modellen daar een Performance Sound System waar ik enorm op zat te azen! Bedankt Volvo, met je inbouw rommel! In mijn V40 heb ik een heerlijke touch screen met televisie en 9 speakers!

Al malend over carkits en audio systemen noemde de verkoper plots dat hij ook nog een rode V50 had staan, vers van de pers!
Als door een bij gestoken reageerde mijn vriendin “Nee! Niet die rode! Dat lelijke ding had ik op de site gezien, getver!”

.. enkele minuten later stonden we allebei met de tong op de grond te kwijlen bij een prachtige ’V50 2.0D uit 2005, in diep rood met een paarse gloed met wit leren bekleding, blauwe accenten, boordevol opties en High Performance Audio!

Omdat deze auto achter in de garage stond en geheel was ingebouwd tussen de in onze ogen lelijke Opels, Mitsubishi’s, Mazda’s en Audi’s was een proefrit op korte termijn helaas niet mogelijk.
We mochten echter wel een ritje maken met de V50 2.0D die voor geparkeerd stond. Enkele meters in deze bolide waren voor ons voldoende een kwartier later een aanbetaling te doen op de rode bolide, wat een beul van een auto!!!!

Over enkele weken is het zover en mag de V50 voor de deur geparkeerd worden! Can’t wait!!!!

Voor zover ik heb kunnen zien heeft deze het Performance dinges, Ingebouwde Carkit, Alarm, van binnenuit verstelbare voorwielen, Regensensor, parkeerhulp, boardcomputer en CruiseControl!

In al mijn enthousiasme ben ik echter..... (schaam) vergeten.. dat je een caravan niet lekker trekt zonder trekhaak ;-) klein detail.

Wat raden jullie aan? Is een Orig. Volvo trekhaak de hogere prijs waard of is een aftermarket demontabele trekhaak voldoende?

Foto's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bart
8th Gear member

Gefeliciteerd, geweldige kleur!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Contacteer:

van binnenuit verstelbare voorwielen

Dat hebben ze toch allemaal, anders wordt het lastig rijden! :P

Maarre, mooi verhaal en mooie auto!
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
sequence
5th Gear member

Mooie V50 hoor, kleur is eens wat anders dan standaard.
De bouwjaren 2004 en 2005 hebben standaard High Performance audio, ik heb het ook en heb nog nooit een auto gehad met standaard zo'n goede audio kwaliteit.

Veel plezier met de aanwinst !

Wat de trekhaak betreft, wat kost de Volvo trekhaak incl kabelboom ?
En is dat dan een 13-polige ?
V40 T2 Nordic+
360Degreez
5th Gear member

Thanks voor de reacties heren, dames en ander loslopend wild!

Volgens de Volvo accessoiregids zit een trekhaak, 13Polig en afneembaar inclusief montage op € 758 Incl. BTW! Toch redelijk aan de prijs.
Een vaste trekhaak zit op € 605,-

Een universele trekhaak (wel speciaal voor de V50) zit op €229.95 voor een afneembaar model en €229.95 voor de afneembare.
Hier komt nog wel een stekkersetje bij waarvan ik de prijs zo snel niet kan vinden helaas ;-S
D5R-Design
5th Gear member

Mooie kleur.
Ik heb gekozen voor een afneembare westfalia trekhaak omdat de originele trekhaak van Volvo dat oerlelijk kapje heeft.
Ik vind dat een afneembare trekhaak onzichtbaar moet zijn, zoniet dan maar een vaste haak.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst
Was één V90
360Degreez
5th Gear member

Thanks D5R, Belachelijk mooie auto trouwens, is wit geen lastige kleur om netjes te houden.

Ik heb even gekeken bij Westfalia,
Supersysteem zo te zien, je prikt hem er zo van onder in en als je hem weghaalt zie je er niets meer van. Kogeldruk 100Kilo en hij mag 1600 Kilo trekken. Mooi, dan kan mijn fietsendrager er ook op!

Prijs afneembare trekhaak model : A40V - €303.45

Kabelset S40/V50 op maat (zonder knippen) €147.56

Totaal : €451.01

Het lijkt me het verstandigst de speciale kabel set te nemen.
Als het goed is heeft de V50 het Cambus systeem waarbij ook data over de bekabeling verstuurd word.

Zou niet graag een airbag voor m'n kop krijgen omdat er achter een stekkertje sluiting maakt.

Iemand nog andere suggesties?
Summum
6th Gear member

Mooie auto, Blackcurrent Pearl is een zeldzame en erg mooie kleur!
Overigens is de bekleding geen leer, maar Dala T-tec.

Ik begrijp je enthousiasme, ik vermoed zelfs verliefdheid! Maar pas daarmee op. Ik wil je vreugde zeker niet bederven, maar let goed op dat bij aflevering alles in orde is, volgens mij hebben we wel eens minder positieve ervaringen met dat bedrijf in Hillegom voorbij zien komen. En je gaat toch zeker ook wel met JOUW auto proefrijden voor je hem koopt he?

Het lijkt er trouwens op of je ook de ingebouwde telefoon hebt, aan de knopjes op het stuur te zien. In het dashboardkastje zit dan een houdertje waar je een (duo)sim in kan schuiven.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
360Degreez
5th Gear member

Thanks Summum voor je nuchtere reactie.

Mensen staan erom bekend beslissingen te maken puur op emotie in plaats van het nuchtere Hollandse verstand.

Op het internet vond ik inderdaad tal van negatieve berichten over deze jongens.

Ik heb meteen de website van het NAP geraadpleegd (€ 2.95) en de kilometerstand was ten minste in orde.

Echter het bouwjaar (op de site 2005) blijkt Oktober 2004 te zijn. Jammer....

Nu is het even malen wat ik moet gaan doen. Ik heb €500,- aanbetaald voor deze auto. De kant is groot dat ik deze niet terug krijg bij annulering van de aankoop.

Daarbij, als de kilometerstand in orde is, en het is een Ex-leasebak zal het onderhoud ongetwijfeld in orde zijn, right?

Moeilijke zaak, het geeft zeker een duister tintje aan dit avontuur....
Henkvdz
3rd Gear member

360Degreez schreef:van binnenuit verstelbare voorwielen
Ja, dat type ken ik, dat is waarschijnlijk het nieuwe type met dat ronde stuur. :lol:

Gefeliciteerd en veel succes er mee.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
360Degreez
5th Gear member

Thx Henk, was een optie 'a €2000,- bij elke bocht opkrikken en draaien kostte me te veel tijd;-)
Frederik Welvaert
5th Gear member

360Degreez schreef:Thx Henk, was een optie 'a €2000,- bij elke bocht opkrikken en draaien kostte me te veel tijd;-)
:lol: :lol: :lol:

Proficiat alvast met de aankoop. Het kleur is inderdaad iets wat je niet veel ziet rijden, maar ik vind het zeker niet misstaan! Ook een heel knap interieur met die 2 kleuren!
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
rob78
2nd Gear member

gefeliciteerd met je aankoop, de overstap van v40 naar v50 zal je zeker goed bevallen :-)
Volvo V40 1.9D

Volvo V50 2.0D Momentum MY07 Rica tuned
eds
2nd Gear member

schitterende auto, heeeel fraaie kleur.

veel plezier ermee......

:laughing3: mooi interieur....

ed
V50 2.0D MOMENTUM 2005
lancer
6th Gear member

De auto is wel van modeljaar 2005 (hoewel het bouwjaar 2004 is). Verder mooie auto. Ik heb er destijds ook over getwijfeld om deze kleur te nemen (het is toen dawn blue geworden).

Een optie die je zeken moet nemen (als die er nog niet in zit) is de zonnebrilhouder. Kost een eurootje of 25 geloof ik. Achter de middenconsole of on de bekerhouder ligt de bril toch niet echt goed.
sequence
5th Gear member

360Degreez schreef:Thanks Summum voor je nuchtere reactie.

Mensen staan erom bekend beslissingen te maken puur op emotie in plaats van het nuchtere Hollandse verstand.

Op het internet vond ik inderdaad tal van negatieve berichten over deze jongens.

Ik heb meteen de website van het NAP geraadpleegd (€ 2.95) en de kilometerstand was ten minste in orde.

Echter het bouwjaar (op de site 2005) blijkt Oktober 2004 te zijn. Jammer....

Nu is het even malen wat ik moet gaan doen. Ik heb €500,- aanbetaald voor deze auto. De kant is groot dat ik deze niet terug krijg bij annulering van de aankoop.

Daarbij, als de kilometerstand in orde is, en het is een Ex-leasebak zal het onderhoud ongetwijfeld in orde zijn, right?

Moeilijke zaak, het geeft zeker een duister tintje aan dit avontuur....
Wist dat het bouwjaar 2004 was toen je akkoord ging ? Dit scheelt natuurlijk behoorlijk in de prijs.....

Lease auto's krijgen in ieder geval alle noodzakelijke beurten, check het onderhoudsboekje. Wat is de huidige km stand eigenlijk en zitten er grote kosten aan te komen zoals bv. vervangen ditributieriem ?

Heb je een contract waarin je aanbetaling is bewezen, en wat staat daar in de kleine lettertjes ? Wanneer je getekend heb voor de koop kun je er denk ik vanuit gaan dat je inderdaad die 500 euro kwijt bent als je je terug trekt. Maar in dit geval zou het bouwjaar een argument kunnen zijn.

Verder is het wel een mooie V50 en ga je er vast veel plezier aan beleven, dus onderhoud en kmstand in orde, gewoon voor gaan. Heb je nog een bepaalde garantie op de auto ?
V40 T2 Nordic+
360Degreez
5th Gear member

Thanks Lancer, Sequence,

Zonnebrilhouder : genoteerd. Beter €25.- armer dan met je volvo in de vangrail en je hoofd in het dashboardkastje omdat je met volle zon op je voorraam in je dashboardkastje aan het rommelen was....

Ik heb een eenvoudige koop overeenkomst gesloten en getekend waarin het totaal bedrag, type auto, persoonsgegevens en de aanbetaling genoteerd staat. Pinbonnetje erbij, That's it.

Wel hebben we ervoor gekozen de auto "zoals bezichtigd en bereden" aan te schaffen waarmee we €400,- uitsparen aan een nieuwe APK en Onderhoudsbeurt. (Kosten rijklaar maken)

Omdat ik goed bevriend ben met een garagehouder kan ik daar tegen inkoopsprijs alle onderdelen aanschaffen en zo zelf de beurt uitvoeren.

De distributieriem moet pas bij 240.000km vervangen worden bij de Dieseltjes ;-)

Edit: Dit bedrijf hanteert een garantie op alle ocassions tussen de 6 en 12 maanden. Dit is waarschijnlijk een standaard garantie op alle draaiende onderdelen van de motor. Weinig omvattend dus bij een auto van deze leeftijd.
Summum
6th Gear member

De term "zoals bezichtigd en bereden" is een wat cryptische omschrijving voor "zonder enige garantie". Je ziet dus niet slechts af van een onderhoudsbeurt, maar ook van garantie. Als er toch garantie is overeengekomen, moet dit uitdrukkelijk op de overeenkomst worden vermeld!

Bovendien is de term op de koopovereenkomst feitelijk onjuist, want je hebt de auto toch niet bereden?

Je hebt toch wel de complete en ingevulde onderhoudsboekjes bij de auto hoop ik? En zorg dat de kilometerstand op de overeenkomst wordt vermeld. En laat ze niet opschrijven "afgelezen kilometerstand", want dat zegt niets. De teller kan dan teruggedraaid zijn. Als het bedrijf instaat voor de kilometerstand kunnen ze dat gewoon opschrijven mijns inziens (met NAP-uitdraai!). Willen ze de km-stand niet garanderen, dan zou dat voor mij een reden zijn de auto te laten staan.

Aanbetaling hoef je niet kwijt te zijn. Mocht je argumenten hebben om de zaak te annuleren (bouwjaar, km-stand, onderhoudsboekjes), dan kun je de overeenkomst ontbinden. Meldt dat dan ook zo (en niet annuleren, er van afzien of andere bewoordingen). Ontbinden doe je omdat de andere partij tekort schiet en geeft jou een geldie juridische reden om de koop ongedaan te maken. In principe moet de aanbetaling dan ook terug. Alleen als ze natuurlijk botweg weigeren moet je zelf achter je geld aan en dat kost ook het nodige.

Nogmaals, ik wil je niet bekritiseren, maar het komt op mij over of je echt een sprong in het diepe waagt. Je kunt daar geluk mee hebben, maar ik zou het betreuren als je achteraf een kat in de zak zou blijken te hebben gekocht. Met simpele handelingen en afspraken kun je een hoop ellende voorkomen en kun je des te meer genieten van je prachtige V50!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
360Degreez
5th Gear member

Summum, nogmaals dank voor je tips.

Omdat de auto ten tijde van ons bezoek achterin een vol geparkeerde garage stond was het helaas niet mogelijk een proefrit te maken. We mochten "om het gevoel te krijgen" wel een stuk rijden met een zelfde model die aan de weg geparkeerd stond. Leuk, maar het is natuurlijk nietszeggend over de auto die ik wil gaan aanschaffen. Als we van te voren bellen maakt hij hem vrij. we waren namelijk op de bonnefooi langs gegaan ;-)

Ik heb besloten het geld in contanten mee te nemen, en pas over te dragen als de proefrit en controle gedaan zijn en bovenstaande punten allemaal duidelijk en in orde zijn.

Tevens ga ik vragen of ze zelf een brug hebben of anders de auto op de brug te laten zetten bij een Volvo dealer in de buurt om deze even te controleren op schade aan de onderzijde. (ben zelf monteur geweest, vlak voor behalen 1e monteur een carrière switch gemaakt)

De kilometer stand is in orde, deze heb ik online gecontroleerd bij het NAP.

Als het onderhoudsboekje (zit erbij) ,de motor goed draait, en de auto bij een proefrit en controle op de brug in orde is zie ik geen reden af te zien van de aankoop.

Wel twijfel ik nog steeds een beetje over de aankoop van de garantie op draaiende onderdelen van de motor.

Zoals eerder genoemd is dit bedrijf in het verleden niet zeer service gericht geweest en daarbij speelt de afstand van mijn woonplaats tot dit bedrijf een grote rol.

Het is goedkoper kleine problemen zelf te verhelpen dan de auto naar Hillegom te brengen en alternatief vervoer te regelen. Mijn vrije tijd is nihil namelijk.

Nogmaals bedankt voor je hulp, en ik zal alles noteren alvorens we naar Hillegom vertrekken ;-)

Ik zal deze post up to date houden met de vorderingen rond de aankoop.
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”