Vanochtend zijn tijdens het rijden de volgende functies uitgevallen:
1. van de linker stuurkolomschakelaar:
- bediening boordcomputer
- bediening richtingaanwijzers
- bediening ongedimd grootlicht; zowel permanent inschakelen als ook signalen geven
M.a.w. geen enkele functie werkt nog.
2. van de rechter stuurkolomschakelaar:
- bediening ruitensproeiers inclusief een aantal slagen van de ruitenwissers
- bediening interval d.w.z. de ruitenwissers blijven constant ingeschakeld in de laagste snelheid ongeacht de ingestelde interval.
- hoogste snelheid van de ruitenwissers.
Wat dus nog wèl werkt:
- normale snelheid van de ruitenwissers
- één slag van de ruitenwissers indien de schakelaar omhoog wordt bewogen. Of meerdere slagen indien je schakelaar vast blijft houden in deze stand.
Het uitlezen van de foutcodes gaf het volgende resultaat:
CEM-1A5B
Communication with the steering wheel module (SWM). Signal missing.
Vragen:
1. Van waar naar waar loopt de communicatie met de SWM ?
2. Waar bevindt deze SWM zich ?
3. Waar mijn 'zoektocht' te beginnen ?
Alle tips zijn uiteraard welkom
Foutcode CEM-1A5B
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- hadico
- 5th Gear member
SWM zit achter het stuur hier zitten ook de schakelaars richting en r.wissers op hij comuniceert enerzijds met SRS en anderzijds met CCM is de storing permanent of is hij te wissen?
Als er geen fout van SRS of CCM is opgeslagen denk ik dat het toch in de SWM zelf of een voeding hiernaartoe zit omdat de data com. enerzijds in de SWM gaat en er anderzijds weer uitkomt ,zou je dus een data kabel onderbreking hebben da slaat hij meerdere fouten op.
Als er geen fout van SRS of CCM is opgeslagen denk ik dat het toch in de SWM zelf of een voeding hiernaartoe zit omdat de data com. enerzijds in de SWM gaat en er anderzijds weer uitkomt ,zou je dus een data kabel onderbreking hebben da slaat hij meerdere fouten op.
- Max
- 7th Gear member
Ik ken de symptomen, in mijn geval betrof het een kapotte SWM die vervangen moest worden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Bedankt voor het meedenken zover.
De zekeringen heb ik pas in een later stadium gecontroleerd omdat ik in eerste instantie niet aan defecte zekeringen dacht omdat er zoveel, afzonderlijk gezekerde, functies tegelijkertijd uitvielen. Alle zekeringen bleken ook in orde te zijn.
Maar het probleem lijkt, tot mijn wel erg grote verbazing, voor dit moment opgelost.
Nadat ik de foutcodes had uitgelezen ben ik eerst eens 'in de boeken gedoken' in de hoop daar wat info te vinden. Dat leverde helaas niets op dus besloot ik de foutcodes maar te wissen en de SRL's te resetten.
Vanwaar nu die grote verbazing ? Wel onmiddellijk na het wissen van de foutcodes werkte alles weer ! Toeval :?: :?:
Mijn redenering is n.l. dat de boordcomputer in geval van een storing dit aangeeft en blijft aangeven totdat de storing daadwerkelijk is verholpen.
Omdat ik niet wist waar te beginnen, had ik logischerwijs ook werkelijk nog niets gedaan om de storing te verhelpen.
Hoe dan ook, we gaan zo weer op pad en dan zien we wel of de storing weer terugkomt. Zoniet dan is mijn S80 kennelijk 'self-healing' :roll: :roll:
Echte een raadsel voor mij: Foutcodes gewist, auto gerepareerd !
De zekeringen heb ik pas in een later stadium gecontroleerd omdat ik in eerste instantie niet aan defecte zekeringen dacht omdat er zoveel, afzonderlijk gezekerde, functies tegelijkertijd uitvielen. Alle zekeringen bleken ook in orde te zijn.
Maar het probleem lijkt, tot mijn wel erg grote verbazing, voor dit moment opgelost.
Nadat ik de foutcodes had uitgelezen ben ik eerst eens 'in de boeken gedoken' in de hoop daar wat info te vinden. Dat leverde helaas niets op dus besloot ik de foutcodes maar te wissen en de SRL's te resetten.
Vanwaar nu die grote verbazing ? Wel onmiddellijk na het wissen van de foutcodes werkte alles weer ! Toeval :?: :?:
Mijn redenering is n.l. dat de boordcomputer in geval van een storing dit aangeeft en blijft aangeven totdat de storing daadwerkelijk is verholpen.
Omdat ik niet wist waar te beginnen, had ik logischerwijs ook werkelijk nog niets gedaan om de storing te verhelpen.
Hoe dan ook, we gaan zo weer op pad en dan zien we wel of de storing weer terugkomt. Zoniet dan is mijn S80 kennelijk 'self-healing' :roll: :roll:
Echte een raadsel voor mij: Foutcodes gewist, auto gerepareerd !
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- hadico
- 5th Gear member
Als een regeleenheid een interne fout tegenkomt zet hij zichzelf op standje uit ,de regeleenheid die in jou geval dan ook een storing aangaf is de CEM omdat deze geen signaal meer kreeg van de SWM.
Afwachten of de storing wegblijft :-k
succes
succes
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Vandaag zo'n 300km gereden en vaak richting aangegeven, de ruiten gesproeid en met de boordcomputer 'gespeeld' en.... vooralsnog is de storing niet teruggekomen.hadico schreef:Als een regeleenheid een interne fout tegenkomt zet hij zichzelf op standje uit ,de regeleenheid die in jou geval dan ook een storing aangaf is de CEM omdat deze geen signaal meer kreeg van de SWM.
succes
Maar ik stel toch nog even, zoals dat heet, een controlevraag om zeker te weten dat ik je antwoord goed begrepen heb.
Op het moment dat de communicatie tussen de regeleenheid (CEM) en de SWM door wat voor reden dan ook onderbroken werd, genereerde de boordcomputer de foutcode CEM-1A5B. Deze foutcode werkt in feite als een 'schakelaar' waardoor genoemde functies niet meer werkten.
En kennelijk is het dus zo dat, ook al zou de communicatie onderwijl weer hersteld zijn, deze functies uitgeschakeld blijven tot de foutcode gewist wordt en daarmee in feite deze 'schakelaar' weer op 'aan' wordt gezet.
Is mijn 'antwoord goed begrepen' juist ?
- hadico
- 5th Gear member
Klopt doordat de SWM ook deel uitmaakt van het DSTC deel in je auto ,er zitten sensoren in die de stuurhoek controleren ,dit soort veiligheidsystemen hebben de gewoonte om zichzelf bij een fout uit te zetten om geen foute informatie te versturen over het netwerk waardoor andere regeleenheden weer in de war worden gebracht en onverwachte dingen gaan doen.
Voorbeeld hiervan is bv de cruise die veiligheidshalve uitgaat op een storing in ETM - ABS of ECM alleen is deze wel in staat om zich te resetten als het contact uitgaat tot de storing opnieuw word gezien mits het om bv. een pedaalsensor gaat.
Voorbeeld hiervan is bv de cruise die veiligheidshalve uitgaat op een storing in ETM - ABS of ECM alleen is deze wel in staat om zich te resetten als het contact uitgaat tot de storing opnieuw word gezien mits het om bv. een pedaalsensor gaat.