Stotteren

Plaats reactie
Jeen45
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20.04.2009 - 17:15

Tijdens stationair lopen (S80 gas en benzine ) hapert deze. fluctuerend hoog en laag stationair.
Tevens weinig vermogen als ik gas geef. Net of de auto op minder cilinders loopt.
Na 1ste check bougies vervangen en nieuwe startmotor op een cilinder vervangen.
Zou het iets te maken kunnen helpen met brandstof toevoer???

Wie kan mij helpen
Gast

Beetje weinig info.
  • Bouwjaar auto?
  • Welke motor?
  • km-stand?
  • Welke gasinstallatie (merk)?
  • Gepleegde onderhoud laatste jaar?
Een startmotor op een cilinder? Bedoel je misschien een bobine.
Alle info kan belangrijk zijn.
Jeen45
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20.04.2009 - 17:15

Oke kijk gelukkig een reactie . Is mijn 1ste maal dat ik info op vraag dus bij deze bedankt voor de tips:
BJ 1999
type 2.4
325.000
Naam Gas installatie is mij niet bekend
Grote beurt 2009
en inderdaad een bobine vervangen .
Gasinstallatie is in 2006 vernieuwd.

Groeten John
AlexV70 schreef:Beetje weinig info.
  • Bouwjaar auto?
  • Welke motor?
  • km-stand?
  • Welke gasinstallatie (merk)?
  • Gepleegde onderhoud laatste jaar?
Een startmotor op een cilinder? Bedoel je misschien een bobine.
Alle info kan belangrijk zijn.
Gebruikersavatar
aatsvolvo
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 10.03.2007 - 20:29
Locatie: Hapert

Als het stotteren zowel op gas als benzine voorkomt ligt dit in ieder geval niet aan de brandstoftoevoer.
Ik zou toch de gehele ontsteking nog eens goed na laten kijken.
Wat bedoel je precies met "fluctuerend hoog en laag stationair".
S80 2.4 Elite 2003, Vialle G3
V70 2.4 Sports Edition 2007, Vialle G3
Jeen45
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20.04.2009 - 17:15

Ja alleen bij gas erger dan bij benzine.
Fluctuerend wil zeggen dat hij normaal 900 toeren loopt maar nu varieert hij tussen 900 en 600 . Indien ik gas geeft lijkt het net alsof hij op 3 a 4 cilinders loopt.Totaal geen vermogen . Gisteren richting monschau gereden en berg op ins een ramp dus .
Gast

Weet je toevallig ook het motornummer? Staat op het distributiedeksel.
Dit is belangrijk omdat dit kan uitsluiten of je een motor hebt met hydraulische of vaste klepstoters.
Vaste stoters werden eigenlijk geleverd vanaf 2000, maar soms zijn deze in 1999 ook al geleverd.

Jouw storing klinkt als dichte kleppen en vermoedelijk al in een ver gevorderd stadium, zker gezien je km-stand.
Mogelijk dat @Hadico, hierover ook nog wat kan zeggen.
Jeen45
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20.04.2009 - 17:15

Oke nou kan ik zo niet zeggen . Heb net een afspraak gemaakt met volvo dealer voor uitlezen van het systeem.
Ps wie of wat is @hadico??? en is idt een dure grap??? indien het de klepstoters zijn.
AlexV70 schreef:Weet je toevallig ook het motornummer? Staat op het distributiedeksel.
Dit is belangrijk omdat dit kan uitsluiten of je een motor hebt met hydraulische of vaste klepstoters.
Vaste stoters werden eigenlijk geleverd vanaf 2000, maar soms zijn deze in 1999 ook al geleverd.

Jouw storing klinkt als dichte kleppen en vermoedelijk al in een ver gevorderd stadium, zker gezien je km-stand.
Mogelijk dat @Hadico, hierover ook nog wat kan zeggen.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik zou inderdaad de compressie laten meten. Klinkt als klep(pen).
Gebruikersavatar
aatsvolvo
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 10.03.2007 - 20:29
Locatie: Hapert

Als het je kleppen zijn wil dit zeggen dat je klepzittingen ingeslagen zijn.
De kleppen sluiten dan niet goed meer en verbranden
Het gevolg is vermogen verlies.
De enige manier om dit op te lossen is een koprevisie en ja dit is een dure grap.
Laat zoals M@rcel ook al voorsteld compressie meten.

Meten is weten.

Succes,

Aat
S80 2.4 Elite 2003, Vialle G3
V70 2.4 Sports Edition 2007, Vialle G3
Gast

Eerst uitzoeken wat het nu is en dan pas zorgen maken. :wink:
@Hadico is een forumlid.
Compressietest zal niet altijd de oorzaak weergeven een lektest in deze wel.

Zie hier voor koprevisie: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=7288
Gebruikersavatar
aatsvolvo
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 10.03.2007 - 20:29
Locatie: Hapert

Volgens mij geeft een lektest alleen maar aan dat je ergens op je cilinderkop of tussen kop en blok een lekkage hebt, dit kan dus ook op een lekke koppakking duiden.
Geeft 1 van deze testen aan dat er iets niet goed is dan moet in ieder geval de cilinderkop er af en dan zie je vanzelf wel wat het probleem is.
S80 2.4 Elite 2003, Vialle G3
V70 2.4 Sports Edition 2007, Vialle G3
Gast

Als je beide doet heb je meer zekerheid, weinig compressie kan idd betekenen kleppen stellen.
Maar stel dat dit al te laat is en er is een lekke klep bij?
Dit zal je bij alleen een compressie test snel missen. Ervaring. :P

Kleppen stellen rekenen ze al snel een dag werk + onderdelen = ± € 800,- :cry:
Het zijn maar, naar ik schat, 15 bouten meer om de kop er in het geheel af te trekken. :wink:
Gebruikersavatar
Bombina
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
Locatie: Utrecht

Zou het ook niet de ETM kunnen zijn (elektronisch gasklephuis)
Bij de V70 en S80 van deze bouwjaren en deze motor leidde die toch tot problemen?
De beschreven klachten lijken er ook op, of zit ik er nu helemaal naast?
Zoek maar eens in de oude berichten. Probleem echter is dat ze een defecte ETM niet kunnen vinden met uitleesapparatuur.
Succes.
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Gast

Opzich zou dat kunnen, maar @Jeen45 geeft aan: "net of dat de auto op minder cilinders loopt".
Dat is bij een ETM niet zo, dan kan je bijvoorbeeld gas geven en doet ie gewoon niets.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Je kunt bij de dealer ook een test laten uitvoeren op 'onregelmatige loop'
hierbij word aan de kast per cilinder getest op welke cilinder(s) hij een onregelmatigheid ziet, aan de hand hiervan kun je dan evt verder gaan zoeken wat het probleem veroorzaakt mogelijk toch weer een bobine of bougie's welke de fout geven.
Compressie en lektest kun je dan altijd nog laten doen en als hij dan toch aan de kast hangt weet je ook meteen of er fouten worden waargenomen, ook een ETM test kan gen kwaad want als deze een foute terugkopelling geeft over de stand van de klep aan de ECM kan het zo zijn dat hij het mengsel verstoord ,eerst maar eens uitlezen en aan de hand daarvan actie ondernemen lijkt me dan ook het verstandigste
Plaats reactie

Terug naar “S80”