moeizaam starten - lpi injector?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
caputtski
2nd Gear member

M'n V40 Ph1 1.8, met Vialle LPi, start de laatste tijd wat moeizaam als 'ie koud is. Symptomen: lijkt gelijk aan te slaan vanaf seconde 0 en bij de eerste vonken, maar houdt dan direct op. Als ik dan 5 tot 10 seconden doorstart komen de cylinders lijkt het 1 voor 1 tot leven.

Komt iemand dit gedrag bekend voor? De wagen start wel altijd en heeft verder geen problemen. Ik verdenk de brandstoftoevoer, maar zou niet weten hoe die in de fout kan gaan...

In een search op het forum kwam ik problemen met een lpg injector tegen als mogelijke oorzaak. Mijn verbruik met lpg is ook aan de hoge kant. Maar hoe kan men checken of er een injector problemen geeft?
aatsvolvo
2nd Gear member

Dit lijkt inderdaad op een lekkende gasinjector. De ruimte in de cilinder vult zich tijdens het stilstaan van de motor langzaam met gas waardoor er tijdens het starten door het gebrek aan verbrandingslucht geen verbranding plaatsvind.
Controle kan je het best laten doen door een autogasbedrijf.
Zij halen de injectors even uit het inlaatspruitstuk en leggen ze in een bakje met water. bubbels in het water duiden op een lekke injector
S80 2.4 Elite 2003, Vialle G3
V70 2.4 Sports Edition 2007, Vialle G3
caputtski
2nd Gear member

Ah, oh, daar had ik nog niet aan gedacht. Op die manier kunnen ze ook lekken natuurlijk... Maar zou je daarmee meer dan 1 cylinder lam kunnen leggen?

In een eerder bericht vond ik geluiden over lekkende injectoren in de zin van "laten valse lucht toe bij de start". Nog tips hoe daarop te controleren?
aatsvolvo
2nd Gear member

Van "het laten valse lucht toe bij de start"heb ik nog nooit gehoord.
Als het goed is heb je voor iedere cilinder een aparte injector en 1 injector kan dus ook maar voor 1 cilinder startproblemen veroorzaken.
Zelf heb ik echter dit probleem al 2 keer gehad terwijl mijn gasinstallatie er pas 15.000 km in zit. Je moet echt doorstarten om de motor aan de praat te krijgen.
Als het probleem zich echter alleen voordoet als de motor langere tijd heeft afgestaan zou ik toch een injector verdenken.

Succes
caputtski
2nd Gear member

Hmm... Bij mij mist er bij de koude start wel meer dan 1 cylinder, minstens twee zou ik zeggen - als 'ie dan een keer pakt klinkt het alsof 'ie eerst op 2, dan 3 en dan 4 cyclinders vuurt. Zou het ook kunnen dat het hele luchtfilter zich vult met gas? Want om 1 cylinder zich te laten vullen met gas zou de inlaatklep toevallig open moeten staan, en de kans dat dat toevallig gebeurt bij die ene cylinder die lekt zou toch niet zo vreselijk groot moeten zijn. Maar het inlaatkanaal is natuurlijk wel open naar het spruitstuk en de luchtinlaat toe, dus als zich dat allemaal vult met gas...? Nouja, wat weet ik ervan.
aatsvolvo
2nd Gear member

Wat jij zegt zou wel kunnen maar dan heb je volgens mij geen LPI installatie van Vialle want dan wordt het gas via de injector rechtstreeks in de cilinder gespoten. Je hebt dan per cilinder een aparte injector
Turbodesk
5th Gear member

Als je auto is voorzien van een Vialle Lpi installatie, zal de auto ten alle tijden starten op benzine en niet op gas. Ten tweede zit er een gasafsluiter ingebouwd die pas open gaat op het moment dat de auto overschakeld naar het rijden op gas. Het kan dus nooit een lekkende injector zijn. En de injectoren zijn opgebouwd op het inlaatspruitstuk, dus er word niet rechtstreeks ingespoten in de cilinder. tevens kan het gas ook niet wegstromen naar het luchtfilter, want het gasklephuis is gesloten bij stilstand.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
caputtski
2nd Gear member

Ah, maar dat verklaart juist waarom een lekkende injector deze symptomen _wel_ kan veroorzaken: de lpg die nog in de leiding zit verdampt en komt terecht in het spruitstuk, en kan daar niet weg vanwege het afsluiten van het gasklephuis. (Geen idee waarom ze dat ding gasdicht af zouden willen sluiten trouwens, is er niet altijd een stationair opening?). Bovendien worden alle cylinders hierdoor getroffen, niet slechts eentje.

Dat de wagen probeert te starten op benzine is dan niet van belang; wat jer er ook inspuit aan brandstof, het zal niet ontbranden door een gebrek aan zuurstof.

Ik vraag me trouwens wel af hoe 'slecht' het is dat zo'n injector wat lekt: veel kan er niet meer uit de leiding lekken zou je zeggen (want afgesloten als de motor uit is); het ding start alleen wat minder snel? Of denk ik dan te simpel.
Turbodesk
5th Gear member

Als je de auto start en de cilinders een aantal slagen maken, word er al zoveel lucht aangezogen dat het kleine beetje gas wat dan nog aanwezig zou zijn na de nacht direct al richting de uitlaat geblazen. Gas beweegt zich ook niet vanzelf door het spruitstuk naar de andere cilinders, het blijft op het hoogste punt hangen. Tenzij er een luchtstroom is.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
v4O
2nd Gear member

Ik heb hetzelfde probleem, ook met Vialle LPI. Met het aanslaan bokt hij even een paar seconden en lijkt het inderdaad of de cilinders er ombeurten inkomen. Ik heb zelf een keer de injectoren gecontroleerd; 3 stuks met bubbels. Maar om nou 300 á 400 euro neer te leggen voor 3 nieuwe injectoren, met het risico dat het startprobleem niet is opgelost, spreekt me niet zo aan. Dan maar even doorstarten. Verder rijdt hij goed, echter stationair loopt hij niet helemaal 100%. De hulzen die in het spruitstuk zitten (waar de injectoren inzitten), heb ik een tijd geleden opnieuw laten vastzetten bij een LPG inbouwstation. Dit heeft echter nauwelijks iets veranderd.
hadico
5th Gear member

Als er een injector lekt vult het volledige inlaatraject na de gasklep zich met gas afkomstig uit de leidingen van afsluiter tot tank (retourleiding)dit word op het moment van starten aangezogen en hier komt dan ook nogeens de starthoeveelheid aan benzine bij met als resultaat een verzopen motor.
Lekt een of meerdere injectoren heb je helaas maar een optie om hem normaal te doen starten en dat is vervangen van de betreffende injector(en).
Enigste mogelijkheid om hem iets sneller te doen aanslaan is onder het starten volgas te geven op deze manier regelt de ECM de hoeveelheid benzine iets lager af waardoor hij (iets) minder verzuipt.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”