740 opknappen, wie kan dat?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
wk
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 11.06.2008 - 22:51

Dag allemaal,

Ik loop met het idee om een 740 turbo station van 1985 of 1986 te kopen en deze volledig in showroomconditie te laten brengen. Dit alles i.v.m. het gunstige bijtellings regime die nog net voor deze bouwjaren gaat gelden.

Waarschiijnlijk ga ik er ongeveer 30.000 km per jaar mee rijden. Er moet LPG in komen airco enz.. Aangezien ik zelf niet technisch ben moet ik alles laten doen. Wie kent er een specialist waaraan je het restaureren van zo'n auto aan toe kunt vertrouwen?

Groet,

wk
V70 2.5D 2001
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Welke heb jezelf op het oog? Er zijn zoveel restauratiebedrijven, zal vooral in de omgeving van je eigen woonplaats zoeken. Zodat je het proces kunt volgen.

Het is te merken dat de 7 serie in trek begint te raken. Maar 10 jaar terug deed men die wagens in massa aantallen weg. Bouwjaar 84/85 met de sierlijke letters zie je nog amper in Nederland. 86 dan weer wel, maar is die belastingvrij uiteindelijk. Dacht dat het maar tot december 1985 ging. Maar ik kan het mis hebben.

Verder is het overwegen waard om eentje te importeren. Redelijke staat betaal je in Nederland al de hoofdprijs voor, al helemaal voor een turbo. Alleen omdat de stempel oldtimer erop zit. Iedereen heeft dat oldtimer in zn hoofd. Maar geloof mij maar, als je zelf niet technisch bent aangelegd en niks zelf sleuteld aan de auto, kan het een dure hobby worden. Dan kan men beter naar een volvo kijken van eind jaren 90. Zoals de s70/850 serie.

Ik heb mijn 740 in Zweden opgehaald. Voor een bedrag van 600 euro. In topstaat met pas 103.000 op de teller. Van 1e eigenaar geweest. Gewoon lekker rustig rondkijken o.a. op blocket.se. Daar komen er vele voorbij, maar helaas ook een hoop troep. De zweedse jeugd verzieken de oude Volvo's helaas zoals hier de jongeren doen met die Golfjes. En ze maken er tractors van. Nouja een soort pickup die op traktor kenteken mag rond kijken. Kunnen die 16 jarige paupers tenminste al een Volvo rijden, ookal lijkt dat ding totaal niet meer op een Volvo.

Maar als geld geen probleem is, dan kun je er zelfs in Nederland in top staat verkerende 740's vinden. Soms zelfs met pas 50.000 of minder op de teller. Vooral bij de oldtimerhandelaren heb je kans van slagen. Maar uiteraard wel tegen prijzen van tegen de 10k. En in mijn ogen is het dat toch niet waard. Maar er is niet voor niks het gezegde. Wat de gek er voor over heeft.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
wk
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 11.06.2008 - 22:51

Ik woon in de buurt van Den Bosch. Weet iemand een goede restaurateur die in de buurt zit?

Groet,

WK
V70 2.5D 2001
broker
3rd Gear member
Berichten: 269
Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29

Carlo Schmidt in Gemert.
Is niet zo ver van Den Bosch. Heeft ook hele mooie 7 series in de verkoop. De moeite waard om er eens een keertje langs te rijden.
We houden bij hem met de v700 vereniging al jaren 2 maal per jaar een sleuteldag.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Je bent me net voor Jan.

Ik kan je ook aanraden, Klokgieters, in Gemonde, wat maar 13 kilometer van Den Bosch is. Goeie gast, voornamelijk interieurbekleding. (hemel, deurpanelen, stoelen, bodem, dat spul)
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... /node/4110
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
knorrepot
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
Locatie: Zaandam

[quote] Goeie gast, voornamelijk interieurbekleding. (hemel, deurpanelen, stoelen, bodem, dat spul)
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... /node/4110 [/quote]


Meer heb je niet aan te pakken met een 700 serie toch?
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

jep, als er 1 in NL is die verstand heeft van die modellen, is het Carlo wel
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Met bijbehorende prijzen.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

mightyspawn schreef:Welke heb jezelf op het oog? Er zijn zoveel restauratiebedrijven, zal vooral in de omgeving van je eigen woonplaats zoeken. Zodat je het proces kunt volgen.

Het is te merken dat de 7 serie in trek begint te raken. Maar 10 jaar terug deed men die wagens in massa aantallen weg. Bouwjaar 84/85 met de sierlijke letters zie je nog amper in Nederland. 86 dan weer wel, maar is die belastingvrij uiteindelijk. Dacht dat het maar tot december 1985 ging. Maar ik kan het mis hebben.

Verder is het overwegen waard om eentje te importeren. Redelijke staat betaal je in Nederland al de hoofdprijs voor, al helemaal voor een turbo. Alleen omdat de stempel oldtimer erop zit. Iedereen heeft dat oldtimer in zn hoofd. Maar geloof mij maar, als je zelf niet technisch bent aangelegd en niks zelf sleuteld aan de auto, kan het een dure hobby worden. Dan kan men beter naar een volvo kijken van eind jaren 90. Zoals de s70/850 serie.

Ik heb mijn 740 in Zweden opgehaald. Voor een bedrag van 600 euro. In topstaat met pas 103.000 op de teller. Van 1e eigenaar geweest. Gewoon lekker rustig rondkijken o.a. op blocket.se. Daar komen er vele voorbij, maar helaas ook een hoop troep. De zweedse jeugd verzieken de oude Volvo's helaas zoals hier de jongeren doen met die Golfjes. En ze maken er tractors van. Nouja een soort pickup die op traktor kenteken mag rond kijken. Kunnen die 16 jarige paupers tenminste al een Volvo rijden, ookal lijkt dat ding totaal niet meer op een Volvo.

Maar als geld geen probleem is, dan kun je er zelfs in Nederland in top staat verkerende 740's vinden. Soms zelfs met pas 50.000 of minder op de teller. Vooral bij de oldtimerhandelaren heb je kans van slagen. Maar uiteraard wel tegen prijzen van tegen de 10k. En in mijn ogen is het dat toch niet waard. Maar er is niet voor niks het gezegde. Wat de gek er voor over heeft.
Alleen auto's die op 31 december 2011 al 25 jaar oud zijn worden nog belastingvrij.
Auto's die op of na 1 januari 2012 de 25 jaar grens passeren worden niet meer belastingvrij.

Dus dat betekent dat auto's van voor 31 december 1986 nog wel belastingvrij worden en auto's van 1 januari 1987 en later niet meer.

Aan de andere kant krijgen we rond die tijd (het zal vemoedelijk wel weer wat later worden) ook kilometerheffing.
Als die plannen ongewijzigd doorgaan is het niet duur om een auto te hebben maar alleen om er in te rijden.

Een semi-klassieker erbij houden waar je weinig in rijdt zou dan helemaal niet zo duur hoeven zijn.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
knorrepot
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
Locatie: Zaandam

nou, da's niet zo best...
Ben
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

De titel van dit draadje is : "opknappen"?
Restaureren is iets anders hoor. Een volledige restauratie van een auto kost altijd minimaal 20.000 euro. (Showroomconditie?)De Volvo is misschien in onderdelen wat goedkoper dan de exotische merken, maar tijd kost geld, veel geld. En zeker de tijd van specialisten. In dat licht bezien kun je dus beter een heel goede 740 zoeken die weinig gereden heeft (rond de 10.000 is dus helemaal niet zo vreemd) al is dat geen garantie dat je niet het één en ander moet vervangen: stilstand is achteruitgang bij auto's.

De logica ontgaat me trouwens sowieso: om belasting te ontlopen ga je vreselijk veel geld uitgeven???

Als je enigszins goedkoop wilt rijden moet je een redelijke auto kopen en als-ie kapot gaat een andere halen. En dan nog kun je af en toe pech hebben. Dat is wél een instelling waar ik een hekel aan heb, maar goed.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

whitehorsekart schreef:De titel van dit draadje is : "opknappen"?
Restaureren is iets anders hoor. Een volledige restauratie van een auto kost altijd minimaal 20.000 euro. (Showroomconditie?)De Volvo is misschien in onderdelen wat goedkoper dan de exotische merken, maar tijd kost geld, veel geld. En zeker de tijd van specialisten. In dat licht bezien kun je dus beter een heel goede 740 zoeken die weinig gereden heeft (rond de 10.000 is dus helemaal niet zo vreemd) al is dat geen garantie dat je niet het één en ander moet vervangen: stilstand is achteruitgang bij auto's.

De logica ontgaat me trouwens sowieso: om belasting te ontlopen ga je vreselijk veel geld uitgeven???

Als je enigszins goedkoop wilt rijden moet je een redelijke auto kopen en als-ie kapot gaat een andere halen. En dan nog kun je af en toe pech hebben. Dat is wél een instelling waar ik een hekel aan heb, maar goed.
Ik kan me daar ook wel in vinden.

Voor een auto van die leeftijd in showroomconditie betaal je ook de hoofdprijs, puur omdat het een zeldzaam verschijnsel is of omdat het duur is om hem in die conditie te krijgen.

Een 740 is prima geschikt om er jaarlijks 25.000km of meer mee te rijden. In het begin loop je nog tegen wat achterstallig onderhoud aan (is mij ook overkomen) maar zodra dat is weggewerkt loop je qua onderhoud prima in de pas.

Mijn auto heeft, voor ik hem kocht, zo'n 5.5 jaar stilgestaan. Er kwamen zelfs nog gloednieuwe kentekenplaten op omdat de oude nog geen EU vlakje hadden.
In 2,5 jaar heb ik bovenop de 950 euro aanschafprijs nog zo'n 1900 euro aan onderhoud uitgegeven. Het meeste zit in onderdelen omdat ik alles zelf doe (met m'n oom).

Daar zit overigens ook 500 euro voor een koppellingsplaat bij, die door de garage is vervangen.

Ik breng iedere maand 105 euro naar de belastingdienst (1287kg op LPG), dus die 42 euro aan onderhoud zie ik niet echt als een probleem.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”