Pagina 1 van 1
740 opknappen, wie kan dat?
Geplaatst: 26.04.2009 - 15:36
door wk
Dag allemaal,
Ik loop met het idee om een 740 turbo station van 1985 of 1986 te kopen en deze volledig in showroomconditie te laten brengen. Dit alles i.v.m. het gunstige bijtellings regime die nog net voor deze bouwjaren gaat gelden.
Waarschiijnlijk ga ik er ongeveer 30.000 km per jaar mee rijden. Er moet LPG in komen airco enz.. Aangezien ik zelf niet technisch ben moet ik alles laten doen. Wie kent er een specialist waaraan je het restaureren van zo'n auto aan toe kunt vertrouwen?
Groet,
wk
Geplaatst: 26.04.2009 - 21:03
door mightyspawn
Welke heb jezelf op het oog? Er zijn zoveel restauratiebedrijven, zal vooral in de omgeving van je eigen woonplaats zoeken. Zodat je het proces kunt volgen.
Het is te merken dat de 7 serie in trek begint te raken. Maar 10 jaar terug deed men die wagens in massa aantallen weg. Bouwjaar 84/85 met de sierlijke letters zie je nog amper in Nederland. 86 dan weer wel, maar is die belastingvrij uiteindelijk. Dacht dat het maar tot december 1985 ging. Maar ik kan het mis hebben.
Verder is het overwegen waard om eentje te importeren. Redelijke staat betaal je in Nederland al de hoofdprijs voor, al helemaal voor een turbo. Alleen omdat de stempel oldtimer erop zit. Iedereen heeft dat oldtimer in zn hoofd. Maar geloof mij maar, als je zelf niet technisch bent aangelegd en niks zelf sleuteld aan de auto, kan het een dure hobby worden. Dan kan men beter naar een volvo kijken van eind jaren 90. Zoals de s70/850 serie.
Ik heb mijn 740 in Zweden opgehaald. Voor een bedrag van 600 euro. In topstaat met pas 103.000 op de teller. Van 1e eigenaar geweest. Gewoon lekker rustig rondkijken o.a. op blocket.se. Daar komen er vele voorbij, maar helaas ook een hoop troep. De zweedse jeugd verzieken de oude Volvo's helaas zoals hier de jongeren doen met die Golfjes. En ze maken er tractors van. Nouja een soort pickup die op traktor kenteken mag rond kijken. Kunnen die 16 jarige paupers tenminste al een Volvo rijden, ookal lijkt dat ding totaal niet meer op een Volvo.
Maar als geld geen probleem is, dan kun je er zelfs in Nederland in top staat verkerende 740's vinden. Soms zelfs met pas 50.000 of minder op de teller. Vooral bij de oldtimerhandelaren heb je kans van slagen. Maar uiteraard wel tegen prijzen van tegen de 10k. En in mijn ogen is het dat toch niet waard. Maar er is niet voor niks het gezegde. Wat de gek er voor over heeft.
Geplaatst: 28.04.2009 - 00:10
door wk
Ik woon in de buurt van Den Bosch. Weet iemand een goede restaurateur die in de buurt zit?
Groet,
WK
Geplaatst: 28.04.2009 - 22:16
door broker
Carlo Schmidt in Gemert.
Is niet zo ver van Den Bosch. Heeft ook hele mooie 7 series in de verkoop. De moeite waard om er eens een keertje langs te rijden.
We houden bij hem met de v700 vereniging al jaren 2 maal per jaar een sleuteldag.
Groeten, Jan.
Geplaatst: 28.04.2009 - 22:56
door Baseman
Je bent me net voor Jan.
Ik kan je ook aanraden, Klokgieters, in Gemonde, wat maar 13 kilometer van Den Bosch is. Goeie gast, voornamelijk interieurbekleding. (hemel, deurpanelen, stoelen, bodem, dat spul)
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... /node/4110
Geplaatst: 29.04.2009 - 16:02
door knorrepot
[quote] Goeie gast, voornamelijk interieurbekleding. (hemel, deurpanelen, stoelen, bodem, dat spul)
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... /node/4110 [/quote]
Meer heb je niet aan te pakken met een 700 serie toch?
Geplaatst: 29.04.2009 - 16:54
door Walter
jep, als er 1 in NL is die verstand heeft van die modellen, is het Carlo wel
Geplaatst: 03.05.2009 - 18:31
door Michael Oud
Met bijbehorende prijzen.
Geplaatst: 13.06.2009 - 11:18
door MaGNeT
mightyspawn schreef:Welke heb jezelf op het oog? Er zijn zoveel restauratiebedrijven, zal vooral in de omgeving van je eigen woonplaats zoeken. Zodat je het proces kunt volgen.
Het is te merken dat de 7 serie in trek begint te raken. Maar 10 jaar terug deed men die wagens in massa aantallen weg. Bouwjaar 84/85 met de sierlijke letters zie je nog amper in Nederland. 86 dan weer wel, maar is die belastingvrij uiteindelijk. Dacht dat het maar tot december 1985 ging. Maar ik kan het mis hebben.
Verder is het overwegen waard om eentje te importeren. Redelijke staat betaal je in Nederland al de hoofdprijs voor, al helemaal voor een turbo. Alleen omdat de stempel oldtimer erop zit. Iedereen heeft dat oldtimer in zn hoofd. Maar geloof mij maar, als je zelf niet technisch bent aangelegd en niks zelf sleuteld aan de auto, kan het een dure hobby worden. Dan kan men beter naar een volvo kijken van eind jaren 90. Zoals de s70/850 serie.
Ik heb mijn 740 in Zweden opgehaald. Voor een bedrag van 600 euro. In topstaat met pas 103.000 op de teller. Van 1e eigenaar geweest. Gewoon lekker rustig rondkijken o.a. op blocket.se. Daar komen er vele voorbij, maar helaas ook een hoop troep. De zweedse jeugd verzieken de oude Volvo's helaas zoals hier de jongeren doen met die Golfjes. En ze maken er tractors van. Nouja een soort pickup die op traktor kenteken mag rond kijken. Kunnen die 16 jarige paupers tenminste al een Volvo rijden, ookal lijkt dat ding totaal niet meer op een Volvo.
Maar als geld geen probleem is, dan kun je er zelfs in Nederland in top staat verkerende 740's vinden. Soms zelfs met pas 50.000 of minder op de teller. Vooral bij de oldtimerhandelaren heb je kans van slagen. Maar uiteraard wel tegen prijzen van tegen de 10k. En in mijn ogen is het dat toch niet waard. Maar er is niet voor niks het gezegde. Wat de gek er voor over heeft.
Alleen auto's die op 31 december 2011 al 25 jaar oud zijn worden nog belastingvrij.
Auto's die op of na 1 januari 2012 de 25 jaar grens passeren worden niet meer belastingvrij.
Dus dat betekent dat auto's van voor 31 december 1986 nog wel belastingvrij worden en auto's van 1 januari 1987 en later niet meer.
Aan de andere kant krijgen we rond die tijd (het zal vemoedelijk wel weer wat later worden) ook kilometerheffing.
Als die plannen ongewijzigd doorgaan is het niet duur om een auto te hebben maar alleen om er in te rijden.
Een semi-klassieker erbij houden waar je weinig in rijdt zou dan helemaal niet zo duur hoeven zijn.
Geplaatst: 13.06.2009 - 20:28
door knorrepot
nou, da's niet zo best...
Geplaatst: 14.06.2009 - 09:25
door whitehorsekart
De titel van dit draadje is : "opknappen"?
Restaureren is iets anders hoor. Een volledige restauratie van een auto kost altijd minimaal 20.000 euro. (Showroomconditie?)De Volvo is misschien in onderdelen wat goedkoper dan de exotische merken, maar tijd kost geld, veel geld. En zeker de tijd van specialisten. In dat licht bezien kun je dus beter een heel goede 740 zoeken die weinig gereden heeft (rond de 10.000 is dus helemaal niet zo vreemd) al is dat geen garantie dat je niet het één en ander moet vervangen: stilstand is achteruitgang bij auto's.
De logica ontgaat me trouwens sowieso: om belasting te ontlopen ga je vreselijk veel geld uitgeven???
Als je enigszins goedkoop wilt rijden moet je een redelijke auto kopen en als-ie kapot gaat een andere halen. En dan nog kun je af en toe pech hebben. Dat is wél een instelling waar ik een hekel aan heb, maar goed.
Geplaatst: 14.06.2009 - 12:25
door MaGNeT
whitehorsekart schreef:De titel van dit draadje is : "opknappen"?
Restaureren is iets anders hoor. Een volledige restauratie van een auto kost altijd minimaal 20.000 euro. (Showroomconditie?)De Volvo is misschien in onderdelen wat goedkoper dan de exotische merken, maar tijd kost geld, veel geld. En zeker de tijd van specialisten. In dat licht bezien kun je dus beter een heel goede 740 zoeken die weinig gereden heeft (rond de 10.000 is dus helemaal niet zo vreemd) al is dat geen garantie dat je niet het één en ander moet vervangen: stilstand is achteruitgang bij auto's.
De logica ontgaat me trouwens sowieso: om belasting te ontlopen ga je vreselijk veel geld uitgeven???
Als je enigszins goedkoop wilt rijden moet je een redelijke auto kopen en als-ie kapot gaat een andere halen. En dan nog kun je af en toe pech hebben. Dat is wél een instelling waar ik een hekel aan heb, maar goed.
Ik kan me daar ook wel in vinden.
Voor een auto van die leeftijd in showroomconditie betaal je ook de hoofdprijs, puur omdat het een zeldzaam verschijnsel is of omdat het duur is om hem in die conditie te krijgen.
Een 740 is prima geschikt om er jaarlijks 25.000km of meer mee te rijden. In het begin loop je nog tegen wat achterstallig onderhoud aan (is mij ook overkomen) maar zodra dat is weggewerkt loop je qua onderhoud prima in de pas.
Mijn auto heeft, voor ik hem kocht, zo'n 5.5 jaar stilgestaan. Er kwamen zelfs nog gloednieuwe kentekenplaten op omdat de oude nog geen EU vlakje hadden.
In 2,5 jaar heb ik bovenop de 950 euro aanschafprijs nog zo'n 1900 euro aan onderhoud uitgegeven. Het meeste zit in onderdelen omdat ik alles zelf doe (met m'n oom).
Daar zit overigens ook 500 euro voor een koppellingsplaat bij, die door de garage is vervangen.
Ik breng iedere maand 105 euro naar de belastingdienst (1287kg op LPG), dus die 42 euro aan onderhoud zie ik niet echt als een probleem.