Resonantie plaatwerk hoedenplank bij bepaald toerental

De grotere Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene2322
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 14.07.2008 - 13:41
Locatie: Idskenhuizen

Sinds kort heb ik mijn 16" staal vervangen voor 18" lichtmetaal. Trilling in stuur en pedalen is nagenoeg verdwenen. Met zwaar remmen wil er nog wel wat trillen, maar dat zou onbalans van de remschijf kunnen zijn (al zagen die er op het oog nog goed uit).

18" zorgt iig voor iets meer contact met de weg en herinnert mij aan het feit dat er nog wat trillingen, piepjes en andere rammeltjes hoorbaar zijn.
Ik ben momenteel bezig om alle "bijgeluiden" van de auto op te lossen. Hier en daar wat binnenzeskant-schroeven aangehaald. Wat polyether aangebracht tussen contactvlakken van bepaalde interieurdelen.

Waar ik niet uitkom is het volgende. Bij bepaalde motorfrequenties gaat de stalen onderplaat van mijn hoedenplank resoneren. Deze stalen onderplaat is zichtbaar vanuit de bagageruimte en bestaat uit een stuk plaatwerk met hierop 3x een gezet / diepgetrokken stuk plaatwerk gepuntlast (?).

Wanneer je (niet de bestuurder) tijdens het rijden met een willekeurige vinger een lichte druk uitoefend op het midden van het middelste opgelaste stuk plaatwerk is het geluid weg. Het lijkt erop dat deze trilling resultaat is van spanning in het plaatwerk. Zou het helpen om er een stuk rubber oid onder te plakken (net zoals bij een spoelbak in de keuken) of heeft er iemand een ander idee..?

bvd,
René
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”