Hey beste allemaal,
Vorige week merkte ik dat mijn auto slecht doortrok wanneer je bijvoorbeeld in de eerste versnelling wilde wegtrekken. De auto hield als het ware in. Bij heel weinig gas lukte het meestal maar wanneer ik normaal wegrijd bij een stoplicht stotterde de auto een aantal keer. (ook in zn 2 bij doorschakelen en bijvoorbeeld ook in de 5 op de snelweg)
Ik ben hiermee naar de garage geweest. Nadat zij de bougies hebben vervangen rijdt de auto weer prima.
Alleen adviseerde de garage om ook mijn "spruitstukpakking" te vervangen (met als reden de echte oplossing voor het probleem + stationair beter lopen)
Nu heb ik 2 vragen:
1. Waarvoor dient deze pakking precies??
2. Aangezien de auto weer goed rijdt en dit best een dure ingreep is (3 uur werk), is het echt nodig?
3. Heeft deze vervanging van de pakking iets met bovenstaand probleem te maken?
Alvast bedankt!!
Gr Gijs
spruitstukpakking 440 - 1994
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als die pakking lek is,dan krijg je storingen,zoals slecht lopen,bijv op drie cilinders enz enz.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Luister stationair naar je uitlaat, als deze brrroooooeeeemmmm doet dan is er niet aan de hand. Doet hij prop-prop-prop-prop.. dan doet 1 cilinder niet goed mee en KAN de pakking defect zijn. Valse lucht op 1 cilinder, daardoor armer mengsel en niet meedoen. JE kan testen welke cilinder dat dat is door 1 voor 1 de bougiedoppen los te trekken als de motor loopt (pas op schokken!). ALs de een dop lostrekt en je hoort GEEN veshcil dan is DAT de cilinder met de problemen. Hoor je wel verschil dan was deze wel goed.
Vervangen kun je met gemak zelf. Gewoon losdraaien totdat je de pakking in handen hebt , nieuwe derin en weer vastzetten. Geen afstellingen / aanhaalkoppels nodig.
Gr Wim
Vervangen kun je met gemak zelf. Gewoon losdraaien totdat je de pakking in handen hebt , nieuwe derin en weer vastzetten. Geen afstellingen / aanhaalkoppels nodig.
Gr Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Diamondnick
- 2nd Gear member
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 27.01.2009 - 13:32
Moet je hiervoor niet eerst je olie aftappen en je luchtfilter/caborateur verwijderen om deze pakking te pakken te krijgen?wpee schreef:Luister stationair naar je uitlaat, als deze brrroooooeeeemmmm doet dan is er niet aan de hand. Doet hij prop-prop-prop-prop.. dan doet 1 cilinder niet goed mee en KAN de pakking defect zijn. Valse lucht op 1 cilinder, daardoor armer mengsel en niet meedoen. JE kan testen welke cilinder dat dat is door 1 voor 1 de bougiedoppen los te trekken als de motor loopt (pas op schokken!). ALs de een dop lostrekt en je hoort GEEN veshcil dan is DAT de cilinder met de problemen. Hoor je wel verschil dan was deze wel goed.
Vervangen kun je met gemak zelf. Gewoon losdraaien totdat je de pakking in handen hebt , nieuwe derin en weer vastzetten. Geen afstellingen / aanhaalkoppels nodig.
Gr Wim
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Transmissie: Schakel
Kmstand: 220.xxx KM
Benzine
Bouwjaar '93
Transmissie: Schakel
Kmstand: 220.xxx KM
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
nee geen olie aftappen, wel zaken als carb/inj aan de kant bouwen / losmaken.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Diamondnick
- 2nd Gear member
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 27.01.2009 - 13:32
En ik las ook dat je dit met een momentsleutel weer vast moet maken? Beginnen bij de binnenste schroeven toch?
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Transmissie: Schakel
Kmstand: 220.xxx KM
Benzine
Bouwjaar '93
Transmissie: Schakel
Kmstand: 220.xxx KM
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
20Nm , ik heb het opgezocht, Ja binnen in beginnen en daarna buitenste aantrekken. Daarna het rondje nog eens maken.
Kritisch is dit volgens mij niet echt.
Kritisch is dit volgens mij niet echt.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
- Locatie: Groningen city
is echt wel zelf te doen hoor!!! en een moment kun je vraak vrij goed inschatten, 20Nm is +- 2 kilo op 1 meter, met een 30cm lange ratel dus ca 6 kilo kracht zetten. Anders kun je vast wel bij een mede-forumlid of een garage in de buurt een momentsleutel lenen.
olie aftappen zou niet nodig moeten zijn, zou niet weten waarom?
Wil je wat meer duidelijkheid, zou ik als ik jou was een haynes manual kopen, vertellen niet altijd de waarheid, maar geven vaak wel heel veel duidelijkheid.
Als je alles toch los hebt, uiteraard alle onderdelen ook even netjes schoonmaken, kan nooit kwaad...
olie aftappen zou niet nodig moeten zijn, zou niet weten waarom?
Wil je wat meer duidelijkheid, zou ik als ik jou was een haynes manual kopen, vertellen niet altijd de waarheid, maar geven vaak wel heel veel duidelijkheid.
Als je alles toch los hebt, uiteraard alle onderdelen ook even netjes schoonmaken, kan nooit kwaad...
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo
282000 & going very strong
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Anderhalf uur werk en klaar is kees