Verlaging in toerental (1.6D)

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
demeyerb
2nd Gear member

Wanneer ik met een koude motor stop voor bvb een rood licht door al rijdend de wagen in neutraal te zetten, koppeling los te laten en ter zelfde tijd de rem indruk tot volledige stilstand loopt mij toerental terug tot +/-700 tpm gedurende enkele seconden.
De wagen valt niet stil, maar ik vroeg me enerzijds af of er nog mensen last van hebben en anderzijds of ik hier best mee naar de garage ga.

2008 Volvo S40 1.6D (110pk) Momentum/Winter Pack/Xenon/Flint Grey
Mir
3rd Gear member

Ik had hier met koud weer ook last van!
Naar de garage geweest en die hebben nieuwe software erin gezet. Maar toen werd het ook direct warm weer.

Heb het idee dat het toch niet is opgelost maar het warme weer positief bijdraagt..

Ik heb overigens een 1.8
demeyerb
2nd Gear member

inderdaad, gaat ook gehoopt dat dit na de winter voorbij zou zijn, tevergeefs

2008 Volvo S40 1.6D (110pk) Momentum/Winter Pack/Xenon/Flint Grey
lancer
6th Gear member

Al rijdend in neutraal? Wellicht dat de versnellingsbak eerst nog warm moet worden. Door de dikkere olie zal de bak wat meer weerstand geven.

Hypothese (het onderstaande kan dus volledige onzin zijn):
Door hem in de vrij te zetten wanneer je nog rolt zou je het motormanagement kunnen misleiden, dat wellicht de snelheid als een van de invoerparameters heeft. Daar niemand dit zo hoort te leren van de rijschool is er wellicht in de programmering ook geen rekening mee gehouden (ik heb iig geleerd de koppeling zo laat mogelijk in te trappen en pas in vrij te zetten wanneer ik voor langere tijd stil sta)
remmm
5th Gear member

Ik heb er net last van gehad met een warme motor. Ik vroeg mij af wat demeyer bedoelde toen ik het las. Maar net moest ik stoppen voor een treinwegovergang en toevallig deed ik bovenstaande. Mijn toerental liep terug naar 700 en de motor maakte een beetje een raar bromgeluid. Ik moest gelijk aan dit topic denken. Alleen ik had net 40km snelweg gereden, dus geen koude motor. Misschien wel wat Lancer zegt?
sequence
5th Gear member

Ik zie eerder verband met het nodige vacuum voor de rembekrachtiger, bij stationair toerental is er minder vacuum aanwezig.....
V40 T2 Nordic+
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”