Vroeg mij af.. Ga met mijn Volvo XC 90 D5 met Xenon naar Engeland. Weet dat ik vroeger ook wel ben geweest in een duister verleden met een Volkswagen, toen moest je je koplampen afplakken om andere weggebruikers niet te verblinden. Hoe gaat dat vandaag de dag in z'n werk met moderne verlichting, concreet met Xenon op een XC 90?
En als dit nog steeds het geval is: heeft iemand een voorbeeld (foto!) hiervan?
Alvast thanks...
Naar Engeland. Nog steeds koplampen afplakken?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 05.12.2004 - 14:30
- Locatie: Noord Holland
Volvo XC 90 D5 Geartronic Zwart 215 PK (getuned door Fasttech) Full options
Voorheen:
Volvo XC 90 D5 Geartronic Zwart Tuned door Fasttech tot 198 pk
Voorheen:Volvo V70 2.4 D Aut. Zwart Tuned tot 168 pk door Fasttech
Daarvoor: Audi A6 TDI Avant, Blauw, Tuned door Fasttech
Daarvoor: Volvo 940 Station LPG, Rood, 500.000+
Ook daarnaast:Volvo XC70 2.4T Automaat zwart
Voorheen:
Volvo XC 90 D5 Geartronic Zwart Tuned door Fasttech tot 198 pk
Voorheen:Volvo V70 2.4 D Aut. Zwart Tuned tot 168 pk door Fasttech
Daarvoor: Audi A6 TDI Avant, Blauw, Tuned door Fasttech
Daarvoor: Volvo 940 Station LPG, Rood, 500.000+
Ook daarnaast:Volvo XC70 2.4T Automaat zwart
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
ik heb hier 2 jaar geleden ook naar gezocht ... en in het volgende topic staan mijn ervaringen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13649
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13649
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
Ik ga 4 keer per jaar met mijn 440 naar Birmingham, ik rij dan over Calais, en ik heb nog nooit mijn lampen afgeplakt, nog nooit problemen of tegemoet komende 'knipperaars' gehad. Wel stel ik mijn lampen gewoon wat lager in. Dat is in zo'n xc90 natuulijk vanbinnenuit helemaal makkelijk.
En andersom; als mijn ouders hier rijden met hun engelse passat1.8T doen ze hetzelfde, ook geen problemen.
Greetz gustaf
En andersom; als mijn ouders hier rijden met hun engelse passat1.8T doen ze hetzelfde, ook geen problemen.
Greetz gustaf
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
@Gustav: met Xenon is het helemaal niet zo makkelijk omdat je die juist niet meer zelf kunt aanpassen in de hoogte.
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
ah... tuurlijk, vergeten...
Krijg je als je zelf in oud spul rijdt
Krijg je als je zelf in oud spul rijdt

In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27369
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Wij zijn ook regelmatig in Engeland geweest en nog nooit lampen afgeplakt.
Ook met de S60 van mijn ouders niet
Ook met de S60 van mijn ouders niet
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36
Jaren geleden met m'n V40 meerdere malen naar Engeland geweest en geen lampen afgeplakt. Het moet wel maar ben nooit aangehouden. Alleen niet al het tegemoet komend verkeer vindt het altijd even gezellig.
Maar... ik las toevallig in het instructie boekje van m'n V50 dat er een schuifje op de koplamp unit zit wat je om kan zetten naar linksrijdend verkeer. Ik kan me zo voorstellen dat dat ook op jou auto zit.
Maar... ik las toevallig in het instructie boekje van m'n V50 dat er een schuifje op de koplamp unit zit wat je om kan zetten naar linksrijdend verkeer. Ik kan me zo voorstellen dat dat ook op jou auto zit.
V60 D4 Kinetic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 26.01.2009 - 21:17
- Locatie: Zuid Holland - Limburg v.v.
Kom er regelmatig, en nog nóóit afgeplakt en nog nóóit knipperaars gehad. Wel zet ik idd mijn lampen lager ( als dat kan) maar een paar weken geleden met de 740 ( waar dat niet kan) geen reacties gehad. Wel waarschuwt P&O nu voor het verlaten van de boot dat het verplicht is. Maar uit erg betrouwbare bron ( mijn vriendin werkt er..) weet ik dat dit gericht is op wat extra omzet.
Wellicht dat er een prent inzit als je stil gezet wordt voor een of ander minder net weggedrag, maar normaliter wordt er niét op gecontroleerd.
Gr,JP
Wellicht dat er een prent inzit als je stil gezet wordt voor een of ander minder net weggedrag, maar normaliter wordt er niét op gecontroleerd.
Gr,JP
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De strekking van sommige reacties hier vind ik wel jammer. Kennelijk is de eventuele hinder voor tegenliggers van ondergeschikt belang en is het belangrijker of je er nou wel of geen bekeuring voor krijgt. Veiligheid gaat toch voor, of niet?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
@ ocanracer, je bent me voor, als er niet tegen opgetreden wordt zal het ook wel niet echt verboden zijn (al kennen we de wettelijk regels natuurlijk uitstekend) net xenonrijders, dat een ander soms serieuze last van verblinding heeft zal ze jeuken
Volvo for life
- geestschrijver
- 5th Gear member
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Ik heb afgelopen zomer bij de ANWB stickers gekocht voor mijn vakantie naar Schotland, leek me wel zo beleefd. Kleine moeite, ook.
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
precies, iets van fatsoen en respect als je ergens op bezoek komt
Volvo for life
- Firechief
- 3rd Gear member
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 18:10
- Locatie: Ninove, België
- Contacteer:
Kijk je handleiding eens na, weet dat het op C30/S40/C50/C70 mogelijk is dmv een switch in je koplampunit. Zit zo rond pagina 160 denk ik
Firechief's Volvo's
Voertuigen
Volvo C70 2.0D MY10
Volvo V50 2.0D MY07 --> To be replaced by ??? XC60/V60/X1/X3
Opel Astra G 2.0 Di '98 - '09
Suzuki Baleno 1.3i '96 - '98
Opel Kadett 1.3 '94 - '96
Opel Corsa 1.2 '93 - '94
Yamaha FJR 1300A '04 - '08
Yamaha FJR 1300A '08 - '16
Yamaha FJR 1300A '16 - ...
Voertuigen
Volvo C70 2.0D MY10
Volvo V50 2.0D MY07 --> To be replaced by ??? XC60/V60/X1/X3
Opel Astra G 2.0 Di '98 - '09
Suzuki Baleno 1.3i '96 - '98
Opel Kadett 1.3 '94 - '96
Opel Corsa 1.2 '93 - '94
Yamaha FJR 1300A '04 - '08
Yamaha FJR 1300A '08 - '16
Yamaha FJR 1300A '16 - ...
- gnd
- 3rd Gear member
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
- Locatie: Vijfherenlanden
Vroeger plakte ik de koplampen netjes af.
Zeker in Schotland op de kleine wegen wil ik niet met veel te laag afgestelde koplampen rijden.
Met de V50 is het veel gemakkelijker, even de hendel omzetten en klaar is GND. En je hebt gelijk links wat extra verlichting op de berm. Toch wel gemakkelijk in de Schotse hooglanden.
Cheers, GND
Zeker in Schotland op de kleine wegen wil ik niet met veel te laag afgestelde koplampen rijden.
Met de V50 is het veel gemakkelijker, even de hendel omzetten en klaar is GND. En je hebt gelijk links wat extra verlichting op de berm. Toch wel gemakkelijk in de Schotse hooglanden.
Cheers, GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
Die engelsen snappen het idee van koplampen toch niet; afstellen of vervangen is voor het meerendeel van de bestuurders waarschijnlijk toch al een grote moeite, wat een (koplamp)zooitje daar zeg... En met bochtige,heuvelachtige weggetjes heb je toch wel last van elkaar. (De reactie bij een vw-garage als je een 2e lamp wil laten vervangen, want de 1e koplamp ging al kapot: "Hoezo, hij doet het toch nog?" )
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
[Sorry beetje Off Topic]
http://www.volvocars.com/SiteCollection ... tp9224.pdf
In het instructieboek van de C30 staat over dit item op blz. 147.
Lichtbundel aanpassen
Juiste lichtbundel voor rechts- of linksrijdend verkeer
A. Lichtbundel voor linksrijdend verkeer
B. Lichtbundel voor rechtsrijdend verkeer
U kunt de lichtbundel van de koplampen aanpassen om te voorkomen dat u tegenliggers verblindt.
Bij de juiste lichtbundel wordt ook de berm beter verlicht.
Koplampen met halogeenlampen
De hendel van de koplamp moet in stand (A) staan bij linksrijdend verkeer,
en in stand (B) bij rechtsrijdend verkeer.
Koplampen met Bi-Xenonlampen
De hendel van de koplamp moet in stand (A) staan bij linksrijdend verkeer,
en in stand (B) bij rechtsrijdend verkeer.
WAARSCHUWING
Als de auto is voorzien van Bi-Xenonkoplampen, moet u de lamp door een erkende Volvo-werkplaats laten vervangen.
Omdat de Bi-Xenonkoplampen voorzien zijn van en ontstekingsgedeelte dat een hoge spanning opwekt,
dient u er voorzichtig mee om te gaan.

http://www.volvocars.com/SiteCollection ... tp9224.pdf
In het instructieboek van de C30 staat over dit item op blz. 147.
Lichtbundel aanpassen
Juiste lichtbundel voor rechts- of linksrijdend verkeer
A. Lichtbundel voor linksrijdend verkeer
B. Lichtbundel voor rechtsrijdend verkeer
U kunt de lichtbundel van de koplampen aanpassen om te voorkomen dat u tegenliggers verblindt.
Bij de juiste lichtbundel wordt ook de berm beter verlicht.
Koplampen met halogeenlampen
De hendel van de koplamp moet in stand (A) staan bij linksrijdend verkeer,
en in stand (B) bij rechtsrijdend verkeer.
Koplampen met Bi-Xenonlampen
De hendel van de koplamp moet in stand (A) staan bij linksrijdend verkeer,
en in stand (B) bij rechtsrijdend verkeer.
WAARSCHUWING
Als de auto is voorzien van Bi-Xenonkoplampen, moet u de lamp door een erkende Volvo-werkplaats laten vervangen.
Omdat de Bi-Xenonkoplampen voorzien zijn van en ontstekingsgedeelte dat een hoge spanning opwekt,
dient u er voorzichtig mee om te gaan.