Pagina 1 van 1
Naar Engeland. Nog steeds koplampen afplakken?
Geplaatst: 17.05.2009 - 17:42
door paulus
Vroeg mij af.. Ga met mijn Volvo XC 90 D5 met Xenon naar Engeland. Weet dat ik vroeger ook wel ben geweest in een duister verleden met een Volkswagen, toen moest je je koplampen afplakken om andere weggebruikers niet te verblinden. Hoe gaat dat vandaag de dag in z'n werk met moderne verlichting, concreet met Xenon op een XC 90?
En als dit nog steeds het geval is: heeft iemand een voorbeeld (foto!) hiervan?
Alvast thanks...
Geplaatst: 17.05.2009 - 18:09
door liquid_force
ik heb hier 2 jaar geleden ook naar gezocht ... en in het volgende topic staan mijn ervaringen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13649
Geplaatst: 20.05.2009 - 10:00
door Gustaf Larson
Ik ga 4 keer per jaar met mijn 440 naar Birmingham, ik rij dan over Calais, en ik heb nog nooit mijn lampen afgeplakt, nog nooit problemen of tegemoet komende 'knipperaars' gehad. Wel stel ik mijn lampen gewoon wat lager in. Dat is in zo'n xc90 natuulijk vanbinnenuit helemaal makkelijk.
En andersom; als mijn ouders hier rijden met hun engelse passat1.8T doen ze hetzelfde, ook geen problemen.
Greetz gustaf
Geplaatst: 20.05.2009 - 10:02
door liquid_force
@Gustav: met Xenon is het helemaal niet zo makkelijk omdat je die juist niet meer zelf kunt aanpassen in de hoogte.
Geplaatst: 20.05.2009 - 10:03
door Gustaf Larson
ah... tuurlijk, vergeten...
Krijg je als je zelf in oud spul rijdt

Geplaatst: 20.05.2009 - 11:22
door Fredhead
Wij zijn ook regelmatig in Engeland geweest en nog nooit lampen afgeplakt.
Ook met de S60 van mijn ouders niet
Geplaatst: 20.05.2009 - 12:35
door JW71
Jaren geleden met m'n V40 meerdere malen naar Engeland geweest en geen lampen afgeplakt. Het moet wel maar ben nooit aangehouden. Alleen niet al het tegemoet komend verkeer vindt het altijd even gezellig.
Maar... ik las toevallig in het instructie boekje van m'n V50 dat er een schuifje op de koplamp unit zit wat je om kan zetten naar linksrijdend verkeer. Ik kan me zo voorstellen dat dat ook op jou auto zit.
Geplaatst: 20.05.2009 - 12:43
door jan piet
Kom er regelmatig, en nog nóóit afgeplakt en nog nóóit knipperaars gehad. Wel zet ik idd mijn lampen lager ( als dat kan) maar een paar weken geleden met de 740 ( waar dat niet kan) geen reacties gehad. Wel waarschuwt P&O nu voor het verlaten van de boot dat het verplicht is. Maar uit erg betrouwbare bron ( mijn vriendin werkt er..) weet ik dat dit gericht is op wat extra omzet.
Wellicht dat er een prent inzit als je stil gezet wordt voor een of ander minder net weggedrag, maar normaliter wordt er niét op gecontroleerd.
Gr,JP
Geplaatst: 20.05.2009 - 13:21
door Oceanracer
De strekking van sommige reacties hier vind ik wel jammer. Kennelijk is de eventuele hinder voor tegenliggers van ondergeschikt belang en is het belangrijker of je er nou wel of geen bekeuring voor krijgt. Veiligheid gaat toch voor, of niet?
Geplaatst: 20.05.2009 - 13:32
door bart simpson
@ ocanracer, je bent me voor, als er niet tegen opgetreden wordt zal het ook wel niet echt verboden zijn (al kennen we de wettelijk regels natuurlijk uitstekend) net xenonrijders, dat een ander soms serieuze last van verblinding heeft zal ze jeuken
Geplaatst: 20.05.2009 - 13:53
door geestschrijver
Ik heb afgelopen zomer bij de ANWB stickers gekocht voor mijn vakantie naar Schotland, leek me wel zo beleefd. Kleine moeite, ook.
Geplaatst: 20.05.2009 - 14:01
door bart simpson
precies, iets van fatsoen en respect als je ergens op bezoek komt
Geplaatst: 20.05.2009 - 14:53
door Firechief
Kijk je handleiding eens na, weet dat het op C30/S40/C50/C70 mogelijk is dmv een switch in je koplampunit. Zit zo rond pagina 160 denk ik
Geplaatst: 21.05.2009 - 11:12
door ferretje
Heb elders op dit forum verslag gedaan van mijn omswitchactie vorig jaar, met foto's
Wellicht gaat het bij een xc90 min of meer hetzelfde...
Gewoon afplakken of omschakelen
Geplaatst: 21.05.2009 - 12:37
door gnd
Vroeger plakte ik de koplampen netjes af.
Zeker in Schotland op de kleine wegen wil ik niet met veel te laag afgestelde koplampen rijden.
Met de V50 is het veel gemakkelijker, even de hendel omzetten en klaar is GND. En je hebt gelijk links wat extra verlichting op de berm. Toch wel gemakkelijk in de Schotse hooglanden.
Cheers, GND
Geplaatst: 26.05.2009 - 13:00
door Gustaf Larson
Die engelsen snappen het idee van koplampen toch niet; afstellen of vervangen is voor het meerendeel van de bestuurders waarschijnlijk toch al een grote moeite, wat een (koplamp)zooitje daar zeg... En met bochtige,heuvelachtige weggetjes heb je toch wel last van elkaar. (De reactie bij een vw-garage als je een 2e lamp wil laten vervangen, want de 1e koplamp ging al kapot: "Hoezo, hij doet het toch nog?" )
Geplaatst: 26.05.2009 - 16:24
door Carlsson 900
[Sorry beetje Off Topic]
http://www.volvocars.com/SiteCollection ... tp9224.pdf
In het instructieboek van de
C30 staat over dit item op blz. 147.
Lichtbundel aanpassen
Juiste lichtbundel voor rechts- of linksrijdend verkeer
A. Lichtbundel voor linksrijdend verkeer
B. Lichtbundel voor rechtsrijdend verkeer
U kunt de lichtbundel van de koplampen aanpassen om te voorkomen dat u tegenliggers verblindt.
Bij de juiste lichtbundel wordt ook de berm beter verlicht.
Koplampen met halogeenlampen
De hendel van de koplamp moet in stand (A) staan bij linksrijdend verkeer,
en in stand (B) bij rechtsrijdend verkeer.
Koplampen met Bi-Xenonlampen
De hendel van de koplamp moet in stand (A) staan bij linksrijdend verkeer,
en in stand (B) bij rechtsrijdend verkeer.
WAARSCHUWING
Als de auto is voorzien van Bi-Xenonkoplampen, moet u de lamp door een erkende Volvo-werkplaats laten vervangen.
Omdat de Bi-Xenonkoplampen voorzien zijn van en ontstekingsgedeelte dat een hoge spanning opwekt,
dient u er voorzichtig mee om te gaan.